Vihreä liitto

• 1 495 165
  • 10 958

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Totta, ei sinällään yllätä. Mutta kai nyt ympäristöministeriksi olisi löytynyt joku metsätietäväisempi kuin "ööh on hyvä, että metsässä on erilaisia puita" sisällöllä asioita taklaava ammattilainen. Vai eikö siellä eduskuntaan päässessä rosterissa ole enää ketään todellista metsähenkilöä. Ainakin olisi ministerin pitänyt tankata substanssi paremmalle tasolle jo tässä kohtaa, josta tulee mieleen, että olisiko kuitenkin kyseessä politiikan Jesse Puljujärvi?
Kysymys liittyy Suomen ilmastotavoitteisiin, joihin persuja lukuun ottamatta kaikki puolueet ovat sitoutuneet.

Mitä enemmän hakataan metsää, sitä enemmän pitää etsiä päästövähennyksiä muualta, mikä taas on sekin vaikeaa. Persuille aihe on toki "helppo", koska he eivät näe mitään ongelmaa nykyisessä energia- tai elinkeinorakenteessa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kysymys liittyy Suomen ilmastotavoitteisiin, joihin persuja lukuun ottamatta kaikki puolueet ovat sitoutuneet.

Mitä enemmän hakataan metsää, sitä enemmän pitää etsiä päästövähennyksiä muualta, mikä taas on sekin vaikeaa. Persuille aihe on toki "helppo", koska he eivät näe mitään ongelmaa nykyisessä energia- tai elinkeinorakenteessa.

Minusta Mikkonen olisi voinut kertoa sen, että Rinteen hallitus on tyytymätön Sipilän hallituksen neuvottelemaan tulokseen ja haluaa lisätä Suomen metsähakkuita, jos Luonnonsuojeluliiton tulkinta pitää:

Todettakoon nyt sekin, että Rinteen hallitus käy myös EU:n kanssa toisia neuvotteluja. Suomi ei halua sitoa päästövähennyksiä EU:n maataloustukeen. Rinteen hallituksella on kovat puheet, mutta pienet teot ja osa niistäkin on väärään suuntaan:

Maatalouden ilmastopäätökset ovat kasvussa, mutta Rinteen hallitus jarruttaa pakollista järjestelyä päästöjen osalta.

Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ihmeellisesti taas keskustelu kääntynyt Perussuomalaisiin, eikä itse asiaan. Mitä pitäisi vastata Mikkoselle esitettyyn kysymykseen? Sehän pitäisi olla keskustelun ensisijainen asia.

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta tämä pätee Li Anderssoniin, mutta ei Ohisaloon. Kannattaa lukea, mitä Ohisalo sanoi. Mainitsin omana näkemyksenäni, että olisi voinut jättää twiitin väliin - ainakin toistaiseksi.

Voi tosiaan olla että tulkitsin antipatiassani Ohisalon lausunnon jyrkemmäksi mitä se itseasiassa oli. Omaan ymmärrykseeni julkinen lausunto silti antaa ymmärtää että Ohisalon mielestä olisi tapahtunut joku poikkeuksellinen ylilyönti.

Mielestäni paremmin ja puoluueettomammin sisäministeri olisi viestinyt jos olisi todennut että Poliisin toiminta käydään läpi normaalin protokollan mukaan ja tiedotetaan jos tiedotettava on.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielestäni paremmin ja puoluueettomammin sisäministeri olisi viestinyt jos olisi todennut että Poliisin toiminta käydään läpi normaalin protokollan mukaan ja tiedotetaan jos tiedotettava on.

Joko noin tai jättänyt sen twitterin kokonaan väliin. Ehkä nostanut joskus myöhemmin esille.

Jeffrey

Jäsen

Itse en tosiaan ole mikään metsäasiantuntija. Halla-ahon puheesta sain sellaisen kuvan, että suomalaisen metsän hyvinvointi on seurausta vastuullisesta metsäpolitiikassa, jota Suomessa on harrastettu jo pidempään. Eli karsittu/siivottu metsää metsätalouden käyttöön, ja samalla kasvatettu lisää tuoreempaa metsää. Hän myös mainitsi, että mädäntyvä/kuoleva metsä ei toimi hiilinieluna, kuten elinvoimaisempi nuorempi metsä. Hän totesi, että tätä toimintaa olisi syytä jatkaa.

Vihreiden vastaus tähän oli jotakuinkin, että kaikki metsä on säästettävä. Tosin esimerkiksi luonnonsuojeluliiton mukaan he ajavat EU-tasolla muita päätöksiä.

Tästä sain sen kuvan, että Halla-aho halusi metsien, ja metsätalouden hyvinvoinnin ajamista. Kun Vihreät metsien jättämistä rauhaan.

Ilmeisesti sinun kantasi on se, että metsän kyvykkyys hiilinieluiluun on kiinni pinta-alasta tai puiden lukumääristä. Halla-aho esitti, että se on kiinni metsän ominaisuuksista. Vihreiden edustaja ei kyennyt tätä väitettä kumoamaan, sinun kohdalta tämä myös äkkiseltään tuntuu mutuilulta.

Minun on vaikea kuvitella, että hehtaari=hehtaari tai puu=puu mitä tulee eloperäisen materiaalin hiilinieluna toimimiseen. Näin ollen pidän sinun ja vihreiden kantaa aliperusteltuina, mahdollisesti jopa vanhoollisena muutosvastarintana ja kyvyttömyytenä kohdata nykyhetki tieteellisen objektiivisella käytännöntasolla.

Meillä jo oli yksi huvituttanut esimerkki, jossa Suomen alhaiset metsäpalomäärät todettiin olevan seurausta tästä metsänhoidosta. Tämäkin on syytä ottaa huomioon ilmastokeskustelussa.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Joko noin tai jättänyt sen twitterin kokonaan väliin. Ehkä nostanut joskus myöhemmin esille.

Eiköhän tässäkin halattu vähän oman kannattajakunnan suuntaan. Tuskin olisi vihreää ministeriähirveästi kiinnostanut twiittailla poliisin toiminnasta, jos sama olisi tapahtunut jonkun natsimarssin aikana. Nyt kun kyse on vähemmistöstä ja pääosin maahanmuuttajataustaisista, niin selvityspyyntöä tulille. Ennen kuin itse siis kerkeää miettiä näköjään, että tuon voi nimenomaan ottaa epäluottamuslauseena vastaan poliisia kohtaan.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eiköhän tässäkin halattu vähän oman kannattajakunnan suuntaan. Tuskin olisi vihreää ministeriähirveästi kiinnostanut twiittailla poliisin toiminnasta, jos sama olisi tapahtunut jonkun natsimarssin aikana. Nyt kun kyse on vähemmistöstä ja pääosin maahanmuuttajataustaisista, niin selvityspyyntöä tulille. Ennen kuin itse siis kerkeää miettiä näköjään, että tuon voi nimenomaan ottaa epäluottamuslauseena vastaan poliisia kohtaan.

Ehdottomasti halattiin. Mutta kun viestissä on "viime päivien mielenosoituksista ja perusoikeuksien turvaamisesta mielenosoittajille ja sivullisille", kyse on myös sivullisista ja huolesta, että eivät jää auton alle tai kivitettäväksi. Mulla on tunne (yes!), että Ohisalo katsoo asiaa asiana. Takuita en anna. Sen lisäksi, että Ohisalo haluaa poliisin avaavan toimintaansa, jotta luottamus säilyy vahvana.

Ohisalo haluaa enemmän asioita julkiseen keskusteluun kuin edeltäjänsä. Ei välttämättä huono. Ottaisi keskusteluun myös poliisien haalarikamerat ja niiden tuoman oikeuturvan sekä poliisille, että muille. Poliisien ay-järjestö vastustaa, tietenkin, mutta esim USA:ssa arkipäivää.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK

Näin siis proffan mielestä. Oliko Twitter oikea kanava ulostulolle on toki eri kysymys.

(omasta some-vihaajan näkökulmasta Twitter on väärä kanava ihan kaikelle, mutta makuasioita toki)

No juuri näin. Mutta kun ei, pitää näyttää kannattajilleen, että halataan oikein kovaa, miettimättä miltä se näyttää kaikille muille.

Sitten pitää kyllä julkistaa selvitys, että mikä oli lopputulema, jos tällaisesta perusjutusta piti tehdä twitterhuoraus-keissi. Täytyyhän meidän säilyttää se luottamus poliisiin, eikös se se periaate ollut tämän takana?

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
No juuri näin. Mutta kun ei, pitää näyttää kannattajilleen, että halataan oikein kovaa, miettimättä miltä se näyttää kaikille muille.

Sitten pitää kyllä julkistaa selvitys, että mikä oli lopputulema, jos tällaisesta perusjutusta piti tehdä twitterhuoraus-keissi. Täytyyhän meidän säilyttää se luottamus poliisiin, eikös se se periaate ollut tämän takana?
Toisaalta yhtälailla sanoisin, että selvityspyyntö itsessään (oli julkaisukanava mikä hyvänsä) ei ole mitenkään anarkismin kanssa flirttailua, melkoista populismia myöskin väittää noin.

Ja edelleenkin Twitter ei pitäisi olla mikään virallinen viestintäkanava mihinkään, mutta taidan olla katoavaa kansanperinnettä tuon suhteen.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta Mikkonen olisi voinut kertoa sen, että Rinteen hallitus on tyytymätön Sipilän hallituksen neuvottelemaan tulokseen ja haluaa lisätä Suomen metsähakkuita, jos Luonnonsuojeluliiton tulkinta pitää:
Miksi hän toisi itselleen ja omalle puolueelleen epäedullisia näkökohtia keskusteluun?

Vielä koomisempaa olisi, jos Mikkonen alkaisi mustaamaan oman porukkansa mainetta jollain huhuilla epävirallisista neuvotteluista.

Mielestäni on ymmärrettävää, että hallituksen jäsenenä ja vihreiden näkyvänä edustajana hän painottaa luonnonsuojelullisia aspekteja.

Itse en tosiaan ole mikään metsäasiantuntija. Halla-ahon puheesta sain sellaisen kuvan, että suomalaisen metsän hyvinvointi on seurausta vastuullisesta metsäpolitiikassa, jota Suomessa on harrastettu jo pidempään. Eli karsittu/siivottu metsää metsätalouden käyttöön, ja samalla kasvatettu lisää tuoreempaa metsää. Hän myös mainitsi, että mädäntyvä/kuoleva metsä ei toimi hiilinieluna, kuten elinvoimaisempi nuorempi metsä. Hän totesi, että tätä toimintaa olisi syytä jatkaa.
Halla-ahon esittämä vastuullinen metsänhoito on asia, johon kaikki puolueet yhtyvät. En myöskään usko, että yksikään puolue pitää Suomen pitkän aikavälin metsäpolitiikkaa jotenkin katastrofaalisena - etenkin, jos vertailukohdat haetaan maailmalta.

Halla-ahohan kehystää koko tämän ilmastokeskustelun niin, että Suomi on maailman paras vähän kaikessa ja että sen takia ei tule ryhtyä rakenteellisiin muutoksiin. Sama strategia oli käytössä myös työmies Putkosella, joka edusti persuja viime kevään ilmastotentissä.

Poliittiset linjaerot tulevat parhaiten esiin siinä, että vihreät haluaisivat ilmastopoliittisista syistä vähentää hakkuita tai pitää niitä nykytasolla. Monet muut puolueet (kepu, sdp, ps) taas kannattavat ensisijaisesti yritysten sekä kansantalouden etua, jolloin metsien/luonnon hyvinvointi on sekundääri asia. Nykylinja ilmastotoimissa on aika odotettu kompromissi, jossa pyritään imagollisesti kivoihin projekteihin ja tavoitteisiin mutta jossa kylmä taloudellinen laskelmointi pakottaa ylläpitämään nykyjärjestelmää.

Siitä olen kuitenkin kohtuullisen vakuuttunut, että perskeko-hallituksella ilmastoasiat olisivat olleet heikommin edustettuna kuin Rinteen porukalla.

Vihreiden vastaus tähän oli jotakuinkin, että kaikki metsä on säästettävä. Tosin esimerkiksi luonnonsuojeluliiton mukaan he ajavat EU-tasolla muita päätöksiä.
Ei se nyt minun nähdäkseni ihan noin mennyt - tai ole mennyt missään muissakaan yhteyksissä. Vihreiden linja on ollut, että hakkuita voisi vähentää, jotta päästäisiin ilmastotavoitteisiin ja jotta luonnon monimuotoisuus kohenisi.

Hallituksen linja on sitten toinen asia, sillä isot puolueet haluavat painottaa taloutta ja elinkeinoelämän hyvinvointia, josta taas kulkee suora yhteys heidän äänestäjiensä intresseihin.

Tästä sain sen kuvan, että Halla-aho halusi metsien, ja metsätalouden hyvinvoinnin ajamista. Kun Vihreät metsien jättämistä rauhaan.
Halla-ahon linja on ollut, että jokainen tehtaanpiippu Suomessa on ekoteko, koska - väitetysti - muuten se piippu nousee Kiinaan.

Näin ollen persujen ilmastolinja on käytänössä se, että ei tehdä mitään mikä vahingoittaa kotimaista teollisuutta/elinkeinoelämää/talouskasvua/työpaikkoja. Ero vihreisiin on aika helposti huomattavissa.

Ilmeisesti sinun kantasi on se, että metsän kyvykkyys hiilinieluiluun on kiinni pinta-alasta tai puiden lukumääristä. Halla-aho esitti, että se on kiinni metsän ominaisuuksista. Vihreiden edustaja ei kyennyt tätä väitettä kumoamaan, sinun kohdalta tämä myös äkkiseltään tuntuu mutuilulta.
En ole minäkään metsäasiantuntija. Olen kuitenkin kuunnellut useita alan asiantuntijoita, joten väitän omaavani aika hyvän yleiskuvan tilanteesta. Tutkijat eivät missään nimessä ole yksimielisiä, mutta johdonmukainen linja on kuitenkin ollut se, että hakkuille on jokin tietty raja. Yleensä se raja on määritelty aika lähelle nykytasoa, koska Suomessa on jo ennestään aika voimakas metsäklusteri.

Minun on vaikea kuvitella, että hehtaari=hehtaari tai puu=puu mitä tulee eloperäisen materiaalin hiilinieluna toimimiseen. Näin ollen pidän sinun ja vihreiden kantaa aliperusteltuina, mahdollisesti jopa vanhoollisena muutosvastarintana ja kyvyttömyytenä kohdata nykyhetki tieteellisen objektiivisella käytännöntasolla.
Ei kai näin ole kukaan väittänytkään? Pääsääntöisesti on kuitenkin tunnettu tosiasia, että metsät sitovat hiiltä ja että niiden hyötykäyttö bulkkituotteisiin tuottaa päästöjä. Näin ollen päästään aika luontevasti siihen johtopäätökseen, että hallitulla metsäpolitiikalla voidaan lisätä hiilinieluja sen sijaan, että kasvatettaisiin metsätalouden tuottamia päästöjä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi hän toisi itselleen ja omalle puolueelleen epäedullisia näkökohtia keskusteluun?

Vielä koomisempaa olisi, jos Mikkonen alkaisi mustaamaan oman porukkansa mainetta jollain huhuilla epävirallisista neuvotteluista.

Mielestäni on ymmärrettävää, että hallituksen jäsenenä ja vihreiden näkyvänä edustajana hän painottaa luonnonsuojelullisia aspekteja.

Itse en pidä kenenkään kannalta epäedullisena faktoja. Tai no, maan tapa & vanha kähmintäkulttuuri. Mutta jos pysytään faktoissa, Suomen kannattaa pyrkiä nostamaan hakkuumäärää, koska se on perusteltavissa mm. metsänhoitoon liittyvillä faktoilla. Lisäksi hakkuiden määrä vaikuttaa työllisyyteen ja tehtaiden vientiin. Näiden myöntäminen ei pitäisi olla mahdotonta vihreillekään, koska ovat asioita käsittelemässä ja päätöksiä tekemässä.

Pidän outona sellaista, että hallitus neuvottelee lisähakkuista EU:n kanssa, mutta on kuin ei neuvottelisi, eikä tuo syytä esiin. Avoimuus ei ole Rinteen hallituksen parhaita puolia. Tiedä sitten, onko niitä lainkaan.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en pidä kenenkään kannalta epäedullisena faktoja. Tai no, maan tapa & vanha kähmintäkulttuuri. Mutta jos pysytään faktoissa, Suomen kannattaa pyrkiä nostamaan hakkuumäärää, koska se on perusteltavissa mm. metsänhoitoon liittyvillä faktoilla. Lisäksi hakkuiden määrä vaikuttaa työllisyyteen ja tehtaiden vientiin. Näiden myöntäminen ei pitäisi olla mahdotonta vihreillekään, koska ovat asioita käsittelemässä ja päätöksiä tekemässä.
Ei tuo ole mikään fakta, vaan sinun poliittinen näkemys. Itse olen jokseenkin samalla linjalla, mutta hyväksyn myös sellaiset näkemykset, joiden mukaan Suomen tulee pyrkiä aktiivisesti allekirjoittamiinsa ilmastotavoitteisiin.

Ilmastoketjusta voi käydä lukemassa, miten helppoa on löytää päästökohteita esim. liikenteestä. Tämän vuoksi on mielestäni ihan ymmärrettävää, että tätä hakkuukeskustelua pidetään esillä.

Pidän outona sellaista, että hallitus neuvottelee lisähakkuista EU:n kanssa, mutta on kuin ei neuvottelisi, eikä tuo syytä esiin. Avoimuus ei ole Rinteen hallituksen parhaita puolia. Tiedä sitten, onko niitä lainkaan.
Tuossa LULUCF-sopimuksessa kannattaa ottaa huomioon, että kyse on siitä, miten hakkuiden ja päästöjen suhde määritellään. Suomen kannalta alkuperäistä määrittelyä pidettiin todella huonona, koska se ei huomioinut alueellisia erityispiirteitä tai aikaisemmin mainittua vastuullista metsänhoitoa. Lopulta asiasta neuvoteltiin jonkinlainen kompromissi, mihin Suomen edustajat olivat kaiketi kohtuullisen tyytyväisiä.

Koska kyse on ilmastostrategian kannalta niin keskeisestä asiasta, on selvää, että hallituksenkin sisällä on voimakkaat intressit saada lisää liikkumatilaa vaikkapa nyt metsäteollisuudelle. En pidä tätä kovin erikoisena.

Salaiset neuvottelut näyttävät tietysti pahalta ja herättävät kysymyksiä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi Mikkosen pitäisi tuoda salaiseksi kirjattuja asioita eduskuntakäsittelyyn - etenkin, kun hän tuskin itse on ollut aloitteellinen tuollaisten neuvotteluiden suhteen.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tuo ole mikään fakta, vaan sinun poliittinen näkemys. Itse olen jokseenkin samalla linjalla, mutta hyväksyn myös sellaiset näkemykset, joiden mukaan Suomen tulee pyrkiä aktiivisesti allekirjoittamiinsa ilmastotavoitteisiin.

Ilmastoketjusta voi käydä lukemassa, miten helppoa on löytää päästökohteita esim. liikenteestä. Tämän vuoksi on mielestäni ihan ymmärrettävää, että tätä hakkuukeskustelua pidetään esillä.

Minä taas olen 100 % sitä mieltä, että Suomen tulee pyrkiä itse laatimiinsa ilmastotavoitteisiin. Koen ne järkeviksi, mutta tavoitteiden sisällä on oltava liikkumatilaa.

Koska kyse on ilmastostrategian kannalta niin keskeisestä asiasta, on selvää, että hallituksenkin sisällä on voimakkaat intressit saada lisää liikkumatilaa vaikkapa nyt metsäteollisuudelle. En pidä tätä kovin erikoisena.

Salaiset neuvottelut näyttävät tietysti pahalta ja herättävät kysymyksiä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi Mikkosen pitäisi tuoda salaiseksi kirjattuja asioita eduskuntakäsittelyyn - etenkin, kun hän tuskin itse on ollut aloitteellinen tuollaisten neuvotteluiden suhteen.

Totta, ja juuri yllä liikkumatilasta totesinkin. Mitä tulee salaisiin neuvotteluihin, niin sinä päivänä kun ne ovat mediassa, salaisuutta ei enää ole. Joskus neuvoin muutamaa ministeriä, että on parempi viestiä itse, jos tulee paljastuksia ja pysyä silloin faktoissa. Sinänsä hassu juttu, että yksi nykyisen hallituksen ministeri nimitti mut asiantuntijakseen vuonna kilpi ja miekka, ja taisi olla toinen niistä, jolle tätä neuvoa tyrkytin. Hän ei silloin ollut ministeri.

Itse näen poliittisen avoimuuden puutteen ongelmana. Ei esimerkiksi Kepua saada koskaan vallasta, jos samaa peliä pelaavat kaikki muutkin. Tämä ei ole Vihreiden tai Persujen luoma ongelma, mutta äkkiäkös Vihreät ovat samassa liemessä Kepun kanssa, kun päätöksiä katsotaan.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä taas olen 100 % sitä mieltä, että Suomen tulee pyrkiä itse laatimiinsa ilmastotavoitteisiin. Koen ne järkeviksi, mutta tavoitteiden sisällä on oltava liikkumatilaa.
Juu, ja varmasti onkin. Minusta kuitenkin nuo hakkuumäärät on vielä sellainen kuvio, joka voi hyvinkin toteutua. Monella muulla sektorilla on hankalampaa (liikenne, energia, ruoka, asuminen).

Totta, ja juuri yllä liikkumatilasta totesinkin. Mitä tulee salaisiin neuvotteluihin, niin sinä päivänä kun ne ovat mediassa, salaisuutta ei enää ole. Joskus neuvoin muutamaa ministeriä, että on parempi viestiä itse, jos tulee paljastuksia ja pysyä silloin faktoissa. Sinänsä hassu juttu, että yksi nykyisen hallituksen ministeri nimitti mut asiantuntijakseen vuonna kilpi ja miekka, ja taisi olla toinen niistä, jolle tätä neuvoa tyrkytin. Hän ei silloin ollut ministeri.

Itse näen poliittisen avoimuuden puutteen ongelmana. Ei esimerkiksi Kepua saada koskaan vallasta, jos samaa peliä pelaavat kaikki muutkin. Tämä ei ole Vihreiden tai Persujen luoma ongelma, mutta äkkiäkös Vihreät ovat samassa liemessä Kepun kanssa, kun päätöksiä katsotaan.
Tästä periaatteen tasolla samaa mieltä, mutta en pidä tätä kuitenkaan ensisijaisesti kähmintänä.

Suomi oli noissa LULUCF-neuvotteluissa aika yhtenäisellä linjalla liikkeellä. Näenkin tämän enemmän Suomi vs. EU -vääntönä kuin puoluepoliittisena suhmurointina.

Avoimuuden ja imagon kannalta toki jonkinasteinen kolhu Rinteen kilpeen.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vihreät lakkauttaa Vihreä Lanka-lehden

Sääli sinänsä, puoluelehtiä on aina hauska lukea. Niissä ideologia saa näkyä, mutta ne ovat sentään journalismia, eivätkä raivokasta somehuutamista. Silti juuri tuo jälkimmäinen lienee yksi syy, miksi tämäkin lehti lakkautetaan.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Sääli sinänsä, puoluelehtiä on aina hauska lukea. Niissä ideologia saa näkyä, mutta ne ovat sentään journalismia, eivätkä raivokasta somehuutamista. Silti juuri tuo jälkimmäinen lienee yksi syy, miksi tämäkin lehti lakkautetaan.
Sääli tosiaan. On kuitenkin vääjäämätön tosiasia, että ihmiset (etenkään nuoret) eivät enää lue painettua sanaa entiseen malliin. Jos jollekin asialle ei ole kysyntää, sitä ei ennen pitkää enää ole varaa ylläpitää.

Itse en näe somen arvoa aivan samanlaisena kuin huolellisesti tehty journalismi. Esim. jossain Hesarin kommentointipalstalla on informaatioarvo ihan pyöreä nolla; ihmiset vain huutelevat mutulla omia agendojaan eivätkä edes yritä ymmärtää asioita laaja-alaisesti. Lehtijutuissa kuitenkin vielä esiintyy sellaistakin harvinaisuutta, että asioihin perehdytään huolella. Itse olen valmis maksamaan edellämainitusta jatkossakin.

Sellainenkin pointti tuli mieleen, että mitä syitä enää on ryhtyä puolueen jäseneksi? Puoluejäsenyys maksaa, eikä siitä saa vastineeksi oikeastaan mitään muuta kuin politrukin leiman. Valtaosiin tapahtumista pääsee ilman jäsenyyttäkin.

Byvajet

Jäsen

Markkinatalous on pilannut journalismin niin kuin se pilaa monet muutkin asiat.

Ensin se auttaa kehittymään, mutta koska ihmisten kulutuskäyttäytymistä ohjaavat ensisijaisesti raha ja välitön mielihyvä, markkinataloudessa on hyvin rajoitetusti tilaa laadulle ja ajattelulle.

Ylekin on lähtenyt klikkihuoraukseen mukaan. Markkinataloudessa tärkeää ei ole laadukas työ vaan raha ja huomio.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Markkinatalous on pilannut journalismin niin kuin se pilaa monet muutkin asiat.

Ainakin markkinataloudella on vaikutuksensa siihen muutokseen, mikä on käynnissä koko printtimediassa. Vihreän Langan printti ilmestyy vain kahdeksan kertaa vuodessa. Jotta se olisi jäsenten kannalta merkittävässä roolissa, siihen tulisi ladata vihreille merkittävien teemojen syvällisempää käsittelyä. Se vaatii ammattitaitoa sekä päätoimittajan, että toimittajien tai mahdollisten ostopalveluiden osalta. Karrikoiden, ketä kiinnostaa syksyllä 2019, jos VL avaa tarkemmin loppukevään teemojen taustoja?

Tasokkaasti toimitetulla, kiiinnostavalla puoluelehdistöllä olisi Suomessa käyttöä. Mutta sellaista meillä ei ole. Vihreä Lanka oli yksi parhaista, mutta sekään ei riitä, jos ilmestyminen on lähinnä harvinaista. Silloin Lanka ei täytä osaansa saada mukaan mm. Vihreiden liepeillä pyörivistä potentiaaleista, ja lehti joutuu ottamaan myös liikaa järjestölehden sisältöä Vihreiden toiminnassa.

Laittaisin osan markkinatalouden, mutta paljon myös puolueiden piikkiin.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Nyt kun puoluetuki nousee 2,2 milJ.-->3,5 milj. ja siitä vielä lopetetaan 0,45 milj. kuluerä, niin mihin rahat menevät? Some-keskustelu ei kai hirveästi kuluja tuo?

Yleisesti melko härski tuo melkein 70 % nosto puoluetukiin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt kun puoluetuki nousee 2,2 milJ.-->3,5 milj. ja siitä vielä lopetetaan 0,45 milj. kuluerä, niin mihin rahat menevät? Some-keskustelu ei kai hirveästi kuluja tuo?

Yleisesti melko härski tuo melkein 70 % nosto puoluetukiin.

Tämä on hyvä kysymys. Puolueilla ei ole kovin tarkkaa käsitystä mihin lisärahat käytetään:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Myös Tampereen ylioppilaslehti Aviisi on lopettanut ilmestymisen. Vaikka omista opinnoista on aikaa, niin Aviisia oli hauska selailla, kun sen sattui käsiinsä saamaan. Näin se menee.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Professori on oikeassa. Kai tämä oli kaikille selvää, että ylitsevuotava kohu ja flametus ministerin täysin normaalista toimesta omalla hallinnonalalla oli poliittisesti motivoitua.

Twiittaaminen alkaa olla jonkinlaisessa kriisissä. Oikestaan on ihan sama, mitä poliitikko twittaa, niin vastapuolen poliittinen kuoro aloittaa monisatapäisen twittuilun. Ei tällä kaikella ole enää mitään tekemistä tiedonvälityksen tai kansalaisten osallistuttamisen kanssa.

En ihan usko vastapuoleksi maalaamaasi viholliskuvaan. Poliisien ay-järjestö aloitti, ja jokunen kansanedustaja jatkoi. Mutta pointti oli poliisien etujärjestön puheenjohtajallakin siinä, että keskusteluja tulee käydä, vaan ei twitterin välityksellä. Poliisiissa twitter tai some ei ole sellaisessa asemassa, että se koettaisiin tällaisen kanssakäymisen muotona. Kyse ei siis ole politiikasta, vaan erilaisesta suhtautumisesta twitteriin.

Kaksi tahoa veteli sitten ihan omiaan.

1. Packalen (ex-poliisi) otti kantaa Ohisalon selvityspyyntöön, joka koski lauantain mielenosoitusta ja poliisin voimankäyttöä.
Fakta: Ohisalo ei pyytänyt selvitystä voimankäytöstä eikä selvitystä ollut rajattu lauantain mielenosoitukseen, vaan myös aiempaan, joka meni hulinaksi järjestäjien toimesta.

2. Ministeri Anderssonin mukaan siinä ei ole ihmeteltävää, että sisäministeri pyytää selvitystä, kun poliisi on käyttänyt voimakeinoja mielenosoituksessa.
Fakta: Ohisalo ei pyytänyt selvitystä voimankäytöstä. Hän halusi selvitystä oikeudesta osoittaa mieltään ilman, että siitä on vaaraa sivullisille.

(1)
  • Tykkää
Reactions: hege
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy