Vihreä Liitto

  • 1 398 076
  • 10 638

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi hän toisi itselleen ja omalle puolueelleen epäedullisia näkökohtia keskusteluun?

Vielä koomisempaa olisi, jos Mikkonen alkaisi mustaamaan oman porukkansa mainetta jollain huhuilla epävirallisista neuvotteluista.

Mielestäni on ymmärrettävää, että hallituksen jäsenenä ja vihreiden näkyvänä edustajana hän painottaa luonnonsuojelullisia aspekteja.

Itse en pidä kenenkään kannalta epäedullisena faktoja. Tai no, maan tapa & vanha kähmintäkulttuuri. Mutta jos pysytään faktoissa, Suomen kannattaa pyrkiä nostamaan hakkuumäärää, koska se on perusteltavissa mm. metsänhoitoon liittyvillä faktoilla. Lisäksi hakkuiden määrä vaikuttaa työllisyyteen ja tehtaiden vientiin. Näiden myöntäminen ei pitäisi olla mahdotonta vihreillekään, koska ovat asioita käsittelemässä ja päätöksiä tekemässä.

Pidän outona sellaista, että hallitus neuvottelee lisähakkuista EU:n kanssa, mutta on kuin ei neuvottelisi, eikä tuo syytä esiin. Avoimuus ei ole Rinteen hallituksen parhaita puolia. Tiedä sitten, onko niitä lainkaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en pidä kenenkään kannalta epäedullisena faktoja. Tai no, maan tapa & vanha kähmintäkulttuuri. Mutta jos pysytään faktoissa, Suomen kannattaa pyrkiä nostamaan hakkuumäärää, koska se on perusteltavissa mm. metsänhoitoon liittyvillä faktoilla. Lisäksi hakkuiden määrä vaikuttaa työllisyyteen ja tehtaiden vientiin. Näiden myöntäminen ei pitäisi olla mahdotonta vihreillekään, koska ovat asioita käsittelemässä ja päätöksiä tekemässä.
Ei tuo ole mikään fakta, vaan sinun poliittinen näkemys. Itse olen jokseenkin samalla linjalla, mutta hyväksyn myös sellaiset näkemykset, joiden mukaan Suomen tulee pyrkiä aktiivisesti allekirjoittamiinsa ilmastotavoitteisiin.

Ilmastoketjusta voi käydä lukemassa, miten helppoa on löytää päästökohteita esim. liikenteestä. Tämän vuoksi on mielestäni ihan ymmärrettävää, että tätä hakkuukeskustelua pidetään esillä.

Pidän outona sellaista, että hallitus neuvottelee lisähakkuista EU:n kanssa, mutta on kuin ei neuvottelisi, eikä tuo syytä esiin. Avoimuus ei ole Rinteen hallituksen parhaita puolia. Tiedä sitten, onko niitä lainkaan.
Tuossa LULUCF-sopimuksessa kannattaa ottaa huomioon, että kyse on siitä, miten hakkuiden ja päästöjen suhde määritellään. Suomen kannalta alkuperäistä määrittelyä pidettiin todella huonona, koska se ei huomioinut alueellisia erityispiirteitä tai aikaisemmin mainittua vastuullista metsänhoitoa. Lopulta asiasta neuvoteltiin jonkinlainen kompromissi, mihin Suomen edustajat olivat kaiketi kohtuullisen tyytyväisiä.

Koska kyse on ilmastostrategian kannalta niin keskeisestä asiasta, on selvää, että hallituksenkin sisällä on voimakkaat intressit saada lisää liikkumatilaa vaikkapa nyt metsäteollisuudelle. En pidä tätä kovin erikoisena.

Salaiset neuvottelut näyttävät tietysti pahalta ja herättävät kysymyksiä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi Mikkosen pitäisi tuoda salaiseksi kirjattuja asioita eduskuntakäsittelyyn - etenkin, kun hän tuskin itse on ollut aloitteellinen tuollaisten neuvotteluiden suhteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tuo ole mikään fakta, vaan sinun poliittinen näkemys. Itse olen jokseenkin samalla linjalla, mutta hyväksyn myös sellaiset näkemykset, joiden mukaan Suomen tulee pyrkiä aktiivisesti allekirjoittamiinsa ilmastotavoitteisiin.

Ilmastoketjusta voi käydä lukemassa, miten helppoa on löytää päästökohteita esim. liikenteestä. Tämän vuoksi on mielestäni ihan ymmärrettävää, että tätä hakkuukeskustelua pidetään esillä.

Minä taas olen 100 % sitä mieltä, että Suomen tulee pyrkiä itse laatimiinsa ilmastotavoitteisiin. Koen ne järkeviksi, mutta tavoitteiden sisällä on oltava liikkumatilaa.

Koska kyse on ilmastostrategian kannalta niin keskeisestä asiasta, on selvää, että hallituksenkin sisällä on voimakkaat intressit saada lisää liikkumatilaa vaikkapa nyt metsäteollisuudelle. En pidä tätä kovin erikoisena.

Salaiset neuvottelut näyttävät tietysti pahalta ja herättävät kysymyksiä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi Mikkosen pitäisi tuoda salaiseksi kirjattuja asioita eduskuntakäsittelyyn - etenkin, kun hän tuskin itse on ollut aloitteellinen tuollaisten neuvotteluiden suhteen.

Totta, ja juuri yllä liikkumatilasta totesinkin. Mitä tulee salaisiin neuvotteluihin, niin sinä päivänä kun ne ovat mediassa, salaisuutta ei enää ole. Joskus neuvoin muutamaa ministeriä, että on parempi viestiä itse, jos tulee paljastuksia ja pysyä silloin faktoissa. Sinänsä hassu juttu, että yksi nykyisen hallituksen ministeri nimitti mut asiantuntijakseen vuonna kilpi ja miekka, ja taisi olla toinen niistä, jolle tätä neuvoa tyrkytin. Hän ei silloin ollut ministeri.

Itse näen poliittisen avoimuuden puutteen ongelmana. Ei esimerkiksi Kepua saada koskaan vallasta, jos samaa peliä pelaavat kaikki muutkin. Tämä ei ole Vihreiden tai Persujen luoma ongelma, mutta äkkiäkös Vihreät ovat samassa liemessä Kepun kanssa, kun päätöksiä katsotaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä taas olen 100 % sitä mieltä, että Suomen tulee pyrkiä itse laatimiinsa ilmastotavoitteisiin. Koen ne järkeviksi, mutta tavoitteiden sisällä on oltava liikkumatilaa.
Juu, ja varmasti onkin. Minusta kuitenkin nuo hakkuumäärät on vielä sellainen kuvio, joka voi hyvinkin toteutua. Monella muulla sektorilla on hankalampaa (liikenne, energia, ruoka, asuminen).

Totta, ja juuri yllä liikkumatilasta totesinkin. Mitä tulee salaisiin neuvotteluihin, niin sinä päivänä kun ne ovat mediassa, salaisuutta ei enää ole. Joskus neuvoin muutamaa ministeriä, että on parempi viestiä itse, jos tulee paljastuksia ja pysyä silloin faktoissa. Sinänsä hassu juttu, että yksi nykyisen hallituksen ministeri nimitti mut asiantuntijakseen vuonna kilpi ja miekka, ja taisi olla toinen niistä, jolle tätä neuvoa tyrkytin. Hän ei silloin ollut ministeri.

Itse näen poliittisen avoimuuden puutteen ongelmana. Ei esimerkiksi Kepua saada koskaan vallasta, jos samaa peliä pelaavat kaikki muutkin. Tämä ei ole Vihreiden tai Persujen luoma ongelma, mutta äkkiäkös Vihreät ovat samassa liemessä Kepun kanssa, kun päätöksiä katsotaan.
Tästä periaatteen tasolla samaa mieltä, mutta en pidä tätä kuitenkaan ensisijaisesti kähmintänä.

Suomi oli noissa LULUCF-neuvotteluissa aika yhtenäisellä linjalla liikkeellä. Näenkin tämän enemmän Suomi vs. EU -vääntönä kuin puoluepoliittisena suhmurointina.

Avoimuuden ja imagon kannalta toki jonkinasteinen kolhu Rinteen kilpeen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vihreät lakkauttaa Vihreä Lanka-lehden

Sääli sinänsä, puoluelehtiä on aina hauska lukea. Niissä ideologia saa näkyä, mutta ne ovat sentään journalismia, eivätkä raivokasta somehuutamista. Silti juuri tuo jälkimmäinen lienee yksi syy, miksi tämäkin lehti lakkautetaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vihreät lakkauttaa Vihreä Lanka-lehden

Sääli sinänsä, puoluelehtiä on aina hauska lukea. Niissä ideologia saa näkyä, mutta ne ovat sentään journalismia, eivätkä raivokasta somehuutamista. Silti juuri tuo jälkimmäinen lienee yksi syy, miksi tämäkin lehti lakkautetaan.
Sääli tosiaan. On kuitenkin vääjäämätön tosiasia, että ihmiset (etenkään nuoret) eivät enää lue painettua sanaa entiseen malliin. Jos jollekin asialle ei ole kysyntää, sitä ei ennen pitkää enää ole varaa ylläpitää.

Itse en näe somen arvoa aivan samanlaisena kuin huolellisesti tehty journalismi. Esim. jossain Hesarin kommentointipalstalla on informaatioarvo ihan pyöreä nolla; ihmiset vain huutelevat mutulla omia agendojaan eivätkä edes yritä ymmärtää asioita laaja-alaisesti. Lehtijutuissa kuitenkin vielä esiintyy sellaistakin harvinaisuutta, että asioihin perehdytään huolella. Itse olen valmis maksamaan edellämainitusta jatkossakin.

Sellainenkin pointti tuli mieleen, että mitä syitä enää on ryhtyä puolueen jäseneksi? Puoluejäsenyys maksaa, eikä siitä saa vastineeksi oikeastaan mitään muuta kuin politrukin leiman. Valtaosiin tapahtumista pääsee ilman jäsenyyttäkin.
 

Byvajet

Jäsen
Vihreät lakkauttaa Vihreä Lanka-lehden

Sääli sinänsä, puoluelehtiä on aina hauska lukea. Niissä ideologia saa näkyä, mutta ne ovat sentään journalismia, eivätkä raivokasta somehuutamista. Silti juuri tuo jälkimmäinen lienee yksi syy, miksi tämäkin lehti lakkautetaan.

Markkinatalous on pilannut journalismin niin kuin se pilaa monet muutkin asiat.

Ensin se auttaa kehittymään, mutta koska ihmisten kulutuskäyttäytymistä ohjaavat ensisijaisesti raha ja välitön mielihyvä, markkinataloudessa on hyvin rajoitetusti tilaa laadulle ja ajattelulle.

Ylekin on lähtenyt klikkihuoraukseen mukaan. Markkinataloudessa tärkeää ei ole laadukas työ vaan raha ja huomio.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Markkinatalous on pilannut journalismin niin kuin se pilaa monet muutkin asiat.

Ainakin markkinataloudella on vaikutuksensa siihen muutokseen, mikä on käynnissä koko printtimediassa. Vihreän Langan printti ilmestyy vain kahdeksan kertaa vuodessa. Jotta se olisi jäsenten kannalta merkittävässä roolissa, siihen tulisi ladata vihreille merkittävien teemojen syvällisempää käsittelyä. Se vaatii ammattitaitoa sekä päätoimittajan, että toimittajien tai mahdollisten ostopalveluiden osalta. Karrikoiden, ketä kiinnostaa syksyllä 2019, jos VL avaa tarkemmin loppukevään teemojen taustoja?

Tasokkaasti toimitetulla, kiiinnostavalla puoluelehdistöllä olisi Suomessa käyttöä. Mutta sellaista meillä ei ole. Vihreä Lanka oli yksi parhaista, mutta sekään ei riitä, jos ilmestyminen on lähinnä harvinaista. Silloin Lanka ei täytä osaansa saada mukaan mm. Vihreiden liepeillä pyörivistä potentiaaleista, ja lehti joutuu ottamaan myös liikaa järjestölehden sisältöä Vihreiden toiminnassa.

Laittaisin osan markkinatalouden, mutta paljon myös puolueiden piikkiin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Nyt kun puoluetuki nousee 2,2 milJ.-->3,5 milj. ja siitä vielä lopetetaan 0,45 milj. kuluerä, niin mihin rahat menevät? Some-keskustelu ei kai hirveästi kuluja tuo?

Yleisesti melko härski tuo melkein 70 % nosto puoluetukiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt kun puoluetuki nousee 2,2 milJ.-->3,5 milj. ja siitä vielä lopetetaan 0,45 milj. kuluerä, niin mihin rahat menevät? Some-keskustelu ei kai hirveästi kuluja tuo?

Yleisesti melko härski tuo melkein 70 % nosto puoluetukiin.

Tämä on hyvä kysymys. Puolueilla ei ole kovin tarkkaa käsitystä mihin lisärahat käytetään:

 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vihreät lakkauttaa Vihreä Lanka-lehden

Sääli sinänsä, puoluelehtiä on aina hauska lukea. Niissä ideologia saa näkyä, mutta ne ovat sentään journalismia, eivätkä raivokasta somehuutamista. Silti juuri tuo jälkimmäinen lienee yksi syy, miksi tämäkin lehti lakkautetaan.

Myös Tampereen ylioppilaslehti Aviisi on lopettanut ilmestymisen. Vaikka omista opinnoista on aikaa, niin Aviisia oli hauska selailla, kun sen sattui käsiinsä saamaan. Näin se menee.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Professori on oikeassa. Kai tämä oli kaikille selvää, että ylitsevuotava kohu ja flametus ministerin täysin normaalista toimesta omalla hallinnonalalla oli poliittisesti motivoitua.

Twiittaaminen alkaa olla jonkinlaisessa kriisissä. Oikestaan on ihan sama, mitä poliitikko twittaa, niin vastapuolen poliittinen kuoro aloittaa monisatapäisen twittuilun. Ei tällä kaikella ole enää mitään tekemistä tiedonvälityksen tai kansalaisten osallistuttamisen kanssa.

En ihan usko vastapuoleksi maalaamaasi viholliskuvaan. Poliisien ay-järjestö aloitti, ja jokunen kansanedustaja jatkoi. Mutta pointti oli poliisien etujärjestön puheenjohtajallakin siinä, että keskusteluja tulee käydä, vaan ei twitterin välityksellä. Poliisiissa twitter tai some ei ole sellaisessa asemassa, että se koettaisiin tällaisen kanssakäymisen muotona. Kyse ei siis ole politiikasta, vaan erilaisesta suhtautumisesta twitteriin.

Kaksi tahoa veteli sitten ihan omiaan.

1. Packalen (ex-poliisi) otti kantaa Ohisalon selvityspyyntöön, joka koski lauantain mielenosoitusta ja poliisin voimankäyttöä.
Fakta: Ohisalo ei pyytänyt selvitystä voimankäytöstä eikä selvitystä ollut rajattu lauantain mielenosoitukseen, vaan myös aiempaan, joka meni hulinaksi järjestäjien toimesta.

2. Ministeri Anderssonin mukaan siinä ei ole ihmeteltävää, että sisäministeri pyytää selvitystä, kun poliisi on käyttänyt voimakeinoja mielenosoituksessa.
Fakta: Ohisalo ei pyytänyt selvitystä voimankäytöstä. Hän halusi selvitystä oikeudesta osoittaa mieltään ilman, että siitä on vaaraa sivullisille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ohisalo ei olisi pyytänyt mitään selvityksiä, jos kyseessä ei olisi oman agendan ajaminen. Karrikoituna esimerkkinä; Jos poliisi olisi antanut etälamauttimesta vaikkapa ääripäässä olevan Suomi ensin liikkeen jäsenelle miekkarissa, tämän vastaavan käytöksen jälkeen.

Tätäkään käsitystä ei faktat tue. Katso ylempää miksi. Mutta mutuna toki menee.

Itse en ryhdy ennustamaan, olisiko Ohisalo tehnyt jotain toisin, jos kyseessä olisi tuplamielenosoituksessa jokin muu taho kuin kurdit. Mutta sen voi todeta, että kurdien viikon aiemman mielenosoituksen häiriöiden vuoksi poliisi varustautui tällä kertaa kokemuksesta viisastuneena paremmin ja tiukemmin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko väitteesi tieto, vai Ohisalon sana. Poliisissa ollaan sitä mieltä, että ministeriltä on tullut selvityspyyntö voimankäytöstä liittyen miekkareihin.

Jos käsitellään Ohisalon selvityspyyntöä, vaikea siinä on muuta käyttää kuin Ohisalon selvityspyyntöä ja erikseen Ohisalon kertomia perusteita. Syystä tai toisesta osa isoa mediaa ja ministeri Andersson keksi syyksi poliisin voimankäytön. Voidaan sanoa 100 varmasti, että Ohisalo ei ole tätä halunnut selvittää. Päinvastoin, hän on oikonut näitä väitteitä.

Poliisista kukaan selvityspyynnön lukenut ei ole tietääkseni ottanut kantaa. Muut, kuten poliisien ay-pomo, ovat ottaneet kantaa median väärän uutisoinnin perusteella. Yksi virheellisten tietojen levittäjä on ministeri Andersson. En pidä sattumana, taustansa hyvin tuntien, mutta ei kuulu tähän ketjuun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä on mielestäni Ohisalon ajattelun yksi ydinkohdista:

"Poliisijärjestöt taisivat myös todeta, että ministeri käy luultavasti koko ajan näitä keskusteluja eri hallinnonalan toimijoiden kanssa eli sinänsä tässä ei ole mitään erityistä. Ehkä kysymys oli siitä, saako tällaisista asioista puhua julkisesti? Minusta on poliisinkin avoimuuden kannalta hyvä, että näistä asioista puhutaan julkisesti".


Ohisalo haluaa siis tuoda julkiseen keskusteluun osan asioita, joista ennen puhuttiin hallinnonalojen eri toimijoiden välillä. Poliisin toiminta ja varautuminen mielenosoituksissa on yksi konkreettinen asia, jonka Ohisalo toi nyt avoimeen keskusteluun. Ja Ohisalon agendana on, että ihmisillä olisi selkeä tieto ja että poliisilla on perustellut syyt siihen, miten toimitaan.

e: linkissä YLE rajaa selvityspyynnön omassa tekstissään lauantain mielenosoitukseen. En pidä ikävä kyllä sattumana, sillä samasta artikkelista selviää Ohisalon lyhyen twiitin sisältö, joka käsittää selvityspyynnön kohdistuneen myös aiempaan, mielenosoittajien väkivaltaisuuksiin johtaneeseen mielenosoituksen ja mahdollisiin vaaroihin sivullisille.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Andersoneista en tiedä, mutta nimenomaan Helsingin poliisissa ollaan sitä mieltä, että tuo selvityspyyntö koskee mainitsemaani asiaa.

Ei ole syytä epäillä. Tapahtumien järjestys oli se, että ensin mielenosoittajat hulinoivat aiemmin viikolla, ja poliisi ei ollut varustautunut. Homma lähti vähän käsistä. Lauantaina poliisi oli ennalta varautunut hyvin + päätös mm. auton kiellosta oli valmiina. Kyse oli aiemmin viikolla kurdien mielenosoituksesta, joskin taisi olla vähän anarkistisempi taho SaveRojava Finland sitä puuhaamassa kuin lauantaina, joka oli Yhdessä Rojavan puolesta -solidaarisuusverkoston heiniä.

Kun ongelmat alkoivat maantaina, ja lauantain jälkeen pyydetään selvitystä, totta kai se vaikuttaa siltä, että poliisin voimakeinoja lauantaina kyseenalaistetaan. Mutta Ohisalopa mainitsee selvityspyynnössä ja twiitissään molemmat mielenosoitukset. Niistä maanantain osalta oli uhkaa sivullisille ja tämä uhka tulee jopa twiitissä esille (sivullisten oikeuksien turvaaminen).

Nämä siis faktoina.

Luin kaikki mahdolliset median tekstit tähän liittyen ja voisi heittää kysymyksen: minkä takia osa mediaa haluaa vastoin Ohisalon selvityspyyntöä ja siitä kertovaa twiittiä rajata keskusteluun vain lauantain mielenosoituksen tapahtumat? Luulen, että tässä nostetaan tarkoituksella keskusteluun poliisin toimintaa. Mielenosoittajien väkivalta aiemmin viikolla ei ole niin kiinostava aihe. Mutta sen pitäisi olla kiinnostava jo poliisinkin vuoksi. Miten varautua väkivaltaan?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eri keskustelu on tietysti se, ettei poliitikoilla noin yleensäkään pitäisi olla mitään asiaa PV: ja poliisin toimintaan.
No nyt on aika kova väite. Suomessa lain mukaan poliisin toimintaa ohjaa ja valvoo nimenomaan sisäministeriö.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja poliitikko tietää/ymmärtää asiasta mitä?
Jos ei tiedä tai ole valmis opettelemaan, on väärässä paikassa.

Väitteesi on kuitenkin absurdi, sillä poliisiasiat ovat nimenomaan sisäministerin vastuulla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se ole mitenkään absurdi, poliitikoilla ei pitäisi olla minkäänlaista otetta kyseisiin instansseihin.
Näen erittäin epätoivottavana asian, että poliisiin ja/tai PV:n vihamielisesti suhtautuvat tahot päättävät tai ohjaavat näiden toimintaa. Koskee erityisesti vihervassareita.
Poliitikoista suurin osa on ihan pihalla poliisin arkityöstä, puhumattakaan PV:sta. Virkamiehillä toki tietoa on enemmän, mutta yksittäisten toimintojen arvostelu tai kyseenalaistaminen on sama, kuin minä kiistäisin valtion budjetin perusteet.
Olisi kyllä hirveä yhteiskunta, jossa poliisia ja armeijaa ei valvottaisi demokraattisesti. No, itärajan takana on se meininki.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On kyllä todella erikoinen näkemys, ettei ministeriö millään tavalla osallistuisi keskeisen toiminnan osansa valvontaan. Saati että lainsäätäjälläkään ei olisi mitään yhteyttä valtion keskeisen tunnusmerkin, väkivallan monopolin de jure käyttäjään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sinullanon valvonnasta melko erikoinen käsitys, itse puhuisin populistisesta oman ideologian mukaisesta ohjauksesta.
Olen samaa mieltä, valvonta ja ohjaus ovat eri asioita. Siihen en ota kantaa, lipsuiko Ohisalolta ohjauksen puolelle, mutta muutamalta muulta twitteröijältä kyllä meni.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Professori on oikeassa. Kai tämä oli kaikille selvää, että ylitsevuotava kohu ja flametus ministerin täysin normaalista toimesta omalla hallinnonalalla oli poliittisesti motivoitua.

Twiittaaminen alkaa olla jonkinlaisessa kriisissä. Oikestaan on ihan sama, mitä poliitikko twittaa, niin vastapuolen poliittinen kuoro aloittaa monisatapäisen twittuilun. Ei tällä kaikella ole enää mitään tekemistä tiedonvälityksen tai kansalaisten osallistuttamisen kanssa.
Tuossa Ohisalon tapauksessa mukaan astui myös ihan maksettu trollikuoro. Turkin valtiolla on ollut omat "somevaikuttajansa" Suomessakin jo pitkän aikaa, jotka ovat tarkoituksella levittäneet kurdivastaista propagandaa. Ei toki yhtä vahva kuin Venäjän vastaavaa, mutta jo hyvin pitkään toiminut ennen Erdoğaniakin. Tässä tapauksessa Turkin trollit ovat toki mahdollisesti saaneet apua Venäjän trolleilta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuossa Ohisalon tapauksessa mukaan astui myös ihan maksettu trollikuoro. Turkin valtiolla on ollut omat "somevaikuttajansa" Suomessakin jo pitkän aikaa, jotka ovat tarkoituksella levittäneet kurdivastaista propagandaa. Ei toki yhtä vahva kuin Venäjän vastaavaa, mutta jo hyvin pitkään toiminut ennen Erdoğaniakin. Tässä tapauksessa Turkin trollit ovat toki mahdollisesti saaneet apua Venäjän trolleilta.

Laitatko jotain faktaa, missä ja miten Ohisalon tapauksessa mukaan astui ihan maksettu trollikuoro mahdollisine Venäjän apuineen. Palataan tähän osaan siinä vaiheessa uudelleen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen demokraattisen valvonnan voi hoitaa muutoinkin, kuin kyvyttömien poliitikkojen kautta.
Tämä on varmaan Putininkin mielipide, pitää hoitaa itse kun muut ovat kyvyttömiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös