Minua kyllä kovasti kiinnostaa vihreiden kanta tähän Kemin uuteen biotuotetehtaaseen. Nimenomaan hallitusneuvotteluiden näkökulmasta. Toteutuessaan tehdas vaatii 6 miljoonaa kuutiota lisähakkuita.
Kemin kaupunginjohtaja: Metsä Groupin uusi biotuotetehdas on loistouutinen
Vihreiden oma kanta hakkuisiin on kotisivujensa mukaan, että pitäisi palata vuoden 2014 tasoon 65 miljoonaan kuutioon. Tällä hetkellä hakkuutaso on 76 miljoonaa kuutiota. Jos tämä tehdas toteutuu, niin ollaan jo 82 miljoonassa kuutiossa. Metsä group vaatii infrakustannuksiin valtiota ja kaupunkia mukaan ja Rinne on tämän jo ykkösaamun haastattelussa luvannut. Jos valtiovalta ei ole hankkeelle myötämielinen, se tuskin toteutuu. Tämä on nyt poliittinen päätös.
Kaikki muut Suomessa realistisesti toteutettavat ilmastotoimet ovat tämän päätöksen rinnalla aivan pelkkää näpertelyä. Vihreiden asettama 2030-luvulla hiilineutraali Suomi ei ole mahdollinen yli 80 miljoonan kuution hakkuutasolla.
Jos vihreät lähtee hallitukseen, joka lähtökohtaisesti haluaa lisätä hakkuutasoja, on se sama asia kuin persut olisivat mukana hallituksessa joka ajaa löyhempää maahanmuuttopolitiikkaa.
Nyt katsotaan kuinka kova on vihreiden hallituskiima.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos markkinat tarvitsevat puuta(biotuotteisiin) lisää, niin se aina kaadetaan jostain. Ja se on parempi kaataa Suomesta, metsänhoidon- ja tutkimuksen mallimaasta. Vihreät kuitenkin ovst nimenomaan vannoneet sen nimeen, että Suomen täytyy kansallisella tasolla näyttää esimerkkiä ja toteuttaa kunnianhimoista hiilineutraaliuteen tähyävää politiikkaa. Tässä yhtälössä metsien lisääntyvä hakkuutaso ei toimi.
Itse olen huolissani näin luontoharrastajan näkökulmasta lisähakkuista. Pohjoisen metsät ovat nyt jo liian pirstaleisia ja monimuotoisuus kärsii tehometsätalouden edessä.Työllisyysvaikutus on kuitenkin hankalasta työllisyystilanteesta kärsivässä Kemissä valtava.
Varovainen peukku tälle hankkeelle, vaikka vähän hirvittää.