Vihreä liitto

  • 1 492 914
  • 10 958
Ainakaan se ei pyöri netissä valehtelemassa poliitikkojen sanomisista, kuten sinä.

Ja kyllähän Hassi täysin yksin ajoi rikkidirektiivinkin läpi. Paitsi ei enää ajanutkaan, kun se rikkidirektiivi olikin ihan hyvä juttu. Silloin, kun teidän jengi luuli sen olevan huono juttu, se oli vielä Hassin syytä, mutta nyt se on varmaankin Halla-aho ansiota.
Mikä valhe? Väitätäkö että desantti ei noin sanonut? Miten rikkidirektiivi on vaikuttanut EU-lipun ulkopuolella purjehtivien laivojen toimintaan muuten kuin parantanut niiden kilpailuasemaa?
 

Randall Flagg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suukkuluukku, seis pervoilulle!
Mikä valhe? Väitätäkö että desantti ei noin sanonut? Miten rikkidirektiivi on vaikuttanut EU-lipun ulkopuolella purjehtivien laivojen toimintaan muuten kuin parantanut niiden kilpailuasemaa?

Tällaisia uutisia on aiheesta julkaistu, positiivista muutosta kokonaisuudessaan. Harva suomalainen tuollaista on alulle saanut, tai jotain.

Laivojen polttoaineille vuonna 2020 tuleva rikkirajoitus on hyvä terveydelle mutta huono ilmastolle

Pelätty rikkidirektiivi vähensi ilmansaasteita, teollisuudelle ei käynyt kuinkaan
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ainakaan se ei pyöri netissä valehtelemassa poliitikkojen sanomisista, kuten sinä.

Ja kyllähän Hassi täysin yksin ajoi rikkidirektiivinkin läpi. Paitsi ei enää ajanutkaan, kun se rikkidirektiivi olikin ihan hyvä juttu. Silloin, kun teidän jengi luuli sen olevan huono juttu, se oli vielä Hassin syytä, mutta nyt se on varmaankin Halla-aho ansiota.

Ei liity tähän viestiin sinänsä mitenkään.

Olisin kyllä jopa valmis maksamaan rahaa - i.e. tarjoamaan illan - kunhan parhaat jäärät saataisiin näppäimistön ääreltä keskustelemaan ihan mano a mano sanansäilää käyttäen hyväkseen.

Voisi olla melko eroottista toimintaa. Katsojan kannalta ainakin.

Sääli lienee se, että tuo ei taida koskaan toteutua.
 
En minäkään lähtisi kiistämään, jos joku sekopää tulee räyhäämään. Sussa ei sitten ole sen vertaa miestä, että valheesi myöntäisit?
Kuka sinä olet määrittelemään anonyymin nettinimimerkin perusteella sekopäisyyden? Jos mä nyt väitän että sä valehtelet, todista ettet.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhutko nyt minusta, itsestäsi vai Satu "sosialistinen teollisuus ei saastuta" Hassista? Todista ettei desantti sanonut noin.
Ei mun tartte, todistustaakka on sulla.

Onko muuten ihan sattumaa, että tuota täsmälleen samaa väitettä levitti parikymmentä vuotta sitten eräs libertaari, joka nykyään tunnetaan paremmin lapsipornosta kärähtäneenä "maahanmuuttokriitikkona"?
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Niinpä. Luulisi, että vanhasta stalinistista löytyis jotain oikeaakin kritisoitavaa, eikä aina tuota samaa valhetta. Mutta eipä näytä löytyvän.
En ole kuullut myöskään Hassin näin missään sanovan. Vihreiden kannatusprosentti voisi olla 20+ jos nämä irvokkaat Neukku-reliikit ja tiederajoittunut huuhaasiipi harjattaisiin puolueesta ulos.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikään mitä täällä tehdään ei konkreettisesti vaikuta ilmastonmuutokseen. Ainoastaan esimerkin tasolla. Pekka Haavisto totesi vaalitentissä että jos täällä ei näytetä esimerkkiä, joku kiinalainen viiden miljoonan asukkaan kaupunki voi ajatella että ei meidänkään tarvitse. Jos Pekka olisi vieraillut jossain 5M kiinalaisessa kaupungissa ja haistellut paskaa ilmaa hän ymmärtäisi että se saastuttaa ihan vitun paljon enemmän kuin Suomi.
Milläköhän laskukaavalla tai logiikalla tähän on päästy? Kiinan CO2 päästöt ovat 7.45 ja Suomen 8.66 tonnia per asukas. Jos kaikki suomalaiset asuivat ja teollisuus olisi yhden kaupungin kokoisella alueella, niin luuletko että tuoksuisi kukkasilta?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Milläköhän laskukaavalla tai logiikalla tähän on päästy? Kiinan CO2 päästöt ovat 7.45 ja Suomen 8.66 tonnia per asukas. Jos kaikki suomalaiset asuivat ja teollisuus olisi yhden kaupungin kokoisella alueella, niin luuletko että tuoksuisi kukkasilta?

Suomalaisten päästöistä iso osa tulee asumisesta. Suomea taasen on kaiketi melko hankala siirtää lämpimämmälle alueelle?

Ei nuo numerot siis ole vertailukelpoisia ihan noin yksisilmäisesti - vaikka toki juuri niin toimitkin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suomalaisten päästöistä iso osa tulee asumisesta. Suomea taasen on kaiketi melko hankala siirtää lämpimämmälle alueelle?

Ei nuo numerot siis ole vertailukelpoisia ihan noin yksisilmäisesti - vaikka toki juuri niin toimitkin.

Missä ei tule? Eikö suurin osa maailman energiasta juuri kulu asuntojen ja ruoan jäähdyttämiseen, koska ilman sitä eläminen on monissa paikoissa vaikeaa. Vai onko niin, että energian käyttö lämmittämiseen jäähdyttämistä hyväksyttävämpää?

Ilmastokeskustelussa minua risoo eniten, kun keskustelu ilmastonmuutoksesta sekoitetaan keskusteluun ilmanlaadusta. Ei autoilun vähentämisellä Helsingin keskustassa ilmastonmuutosta pysäytetä, mutta se tekee todella monen ihmisen hengitysilman puhtaammaksi, mikä parantaa asumisen viihtyvyyttä ja kansanterveyttä. En siis ymmärrä, että yksityisautoilun rajoittamista ja ruuhkamaksuja vastustetaan sillä verukkeella, että Kiinassa saastutetaan vielä enemmän.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Missä ei tule? Eikö suurin osa maailman energiasta juuri kulu asuntojen ja ruoan jäähdyttämiseen, koska ilman sitä eläminen on monissa paikoissa vaikeaa. Vai onko niin, että energian käyttö lämmittämiseen jäähdyttämistä hyväksyttävämpää?

Ilmastokeskustelussa minua risoo eniten, kun keskustelu ilmastonmuutoksesta sekoitetaan keskusteluun ilmanlaadusta. Ei autoilun vähentämisellä Helsingin keskustassa ilmastonmuutosta pysäytetä, mutta se tekee todella monen ihmisen hengitysilman puhtaammaksi, mikä parantaa asumisen viihtyvyyttä ja kansanterveyttä. En siis ymmärrä, että yksityisautoilun rajoittamista ja ruuhkamaksuja vastustetaan sillä verukkeella, että Kiinassa saastutetaan vielä enemmän.

Menee toki. Tosin tuolla danan puusilmäisellä logiikalla kaikkien pitäisi elää kuten vaikka Nigeriassa tai Pakistanissa, koska näissä maissa co2 päästöt per capita ovat erittäin alhaisia.

Päästöt bkt:n suhteen olisi vähän fiksumpi mittari ja jos tuossa otettaisiin sijaintikin jotenkin huomioon, se olisi vielä parempi. Tästä on aiemminkin ollut keskustelua.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomalaisten päästöistä iso osa tulee asumisesta. Suomea taasen on kaiketi melko hankala siirtää lämpimämmälle alueelle?

Ei nuo numerot siis ole vertailukelpoisia ihan noin yksisilmäisesti - vaikka toki juuri niin toimitkin.
Väite oli että kiinalaiset saastuttaa nyt enemmän. Puhe ei ollut että kiinalaiset muuttaisivat pohjoiseen. Luvut ovat siis tässä kontekstissa täysin vertailukelpoisia.

On sinulla silti pointtisi tuossa asumisessa. Jos suomalaiset asuivat yhtä tiiviisti kuin kiinalaiset, niin lämmitettävä neliöitä tarvittaisiin vain murto-osa ja päästöt saattaisivat tippua jopa alle kiinan kulujen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
On sinulla silti pointtisi tuossa asumisessa. Jos suomalaiset asuivat yhtä tiiviisti kuin kiinalaiset, niin lämmitettävä neliöitä tarvittaisiin vain murto-osa ja päästöt saattaisivat tippua jopa alle kiinan kulujen.

YK on tehnyt muuten kaupungistumisesta tutkimuksia ja niiden mukaan kaupungistumisessa on huomattavia mahdollisuuksia vaikka myös lieveilmiöitä paljolti esiintyy, kuten esimerkiksi slummiutuminen. Täten onkin suomalaisessa politiikassa mielenkiintoista kuinka vaaditaan sitä, että haja-asutusta tulee tukea muun Suomen toimesta ja koko Suomi tulee pitää asuttuna, vaikka länsimaissa kaupungistumisella on lähes ainoastaan vain positiivisia vaikutuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Täten onkin suomalaisessa politiikassa mielenkiintoista kuinka vaaditaan sitä, että haja-asutusta tulee tukea muun Suomen toimesta ja koko Suomi tulee pitää asuttuna, vaikka länsimaissa kaupungistumisella on lähes ainoastaan vain positiivisia vaikutuksia.

Koska viesti on Vihreän liiton ketjussa, en malta olla kommentoimatta.

Minne kerääntyy ihmisiä, sinne syntyy myös julkisia ja kaupallisia palveluita. Koska kulutusta, edes aineetonta, ei ole saatu irrotettua ympäristötuhosta, ovat kaikki perustarpeet ylittävät palvelut ympäristön turhaa kuormittamista.

Kaupunkeihin verratessa haja-asutusalueilla on vain vähän "turhia työpaikkoja". Koska kuluttajia on vähän, ei ole myöskään edellytyksiä yrittämiselle, joka perustuu sosiaalisesti vaikuttamalla luotuihin keinotekoisiin tarpeisiin.

Jos pääkaupunkiseudulta poistettaisiin kaikki tarpeettomaan kuluttamiseen perustuvat työpaikat, työttömyys räjähtäisi. Aivan valtava osa eteläisimmän Suomen väestöstä tienaa elantonsa ympäristön tuhoamisesta, joko suoraan tai välillisesti.

Kaiken lisäksi työmatkat tiheästi asutuilla seudulla tuppaavat olemaan pitkiä, eivät ainakaan lyhyempiä kuin haja-alueilla. Ja vaikka kaupungistuminen on ollut Suomessakin varsin voimakasta, niin siitä huolimatta työmatkojen pituus on vain kasvanut. Hyvätuloinen kaupungin liepeille omakotitaloon muuttanut lapsiperhe nielee paljon kilometrejä.

Kaupungistuminen ja asutuksen tiivistyminen vihreästä näkökulmasta on siis tätä:
  • Tehdään läjäpäin ympäristöä tuhoavaa keinotekoisiin tarpeisiin perustuvaa turhaa työtä.
  • Tehdään läjäpäin turhaan työhön liittyviä turhia työmatkoja.
  • Houkutellaan ihmiset turhien palveluiden piiriin tuhoamaan ympäristöä ja tekemään läjäpäin kuluttamiseen liittyviä turhia matkoja.
  • Tehdään pitkiä työmatkoja.
  • Ajellaan pitkiä matkoja suuriin automarketteihin sen sijaan että poikettaisiin pikkutaajamassa kilometrin päässä olevaan ainoaan ruokakauppaan.
Ympäristön näkökulmasta olisi ehdottoman tärkeää jakaa väestö tasaisesti hajalleen. Keinotekoisiin tarpeisiin perustuvalle yrittäjyydelle ei saisi luoda edellytyksiä.

Jokaiselle kaupunkiin syntyneelle tekisi hyvää asua vuosi tai pari pikkutaajamassa, jonka peruspalveluina on yksi tai kaksi ruokakauppaa. Se opettaisi näkemään, kuinka vähän ihmiset kuluttavat, kun siihen ei tarjota mahdollisuuksia. Jos jotain tahtoo tehdä, se perustuu omatoimisuuteen.

Suurin kuormitus pikkutaajamaelämässä on autoilu, mutta sitäkin tulee vähemmän kuin kaupunkien lähistöllä asuville perheille. Jos autoilun päästöjä vielä saadaan uudella tekniikalla kuriin, on kaupunkiasutuksen tukeminen ympäristönsuojelullisesti typerää.

Muut arvot sitten erikseen. Tosiasiassahan paljasjalkaiselle helsinkiläiselle vihreälle ympäristönsuojelu on näennäistä identiteetin rakentamista. Hän on kasvanut kuluttamisen piiriin, hänen identiteettinsä on kuluttamisessa ja hänen elämänsä virikkeellisyys on kuluttamisessa. Ei hänelle riitä, että ympärillä on asfalttia. Hän tahtoo asfaltin keskelle myös palveluita.

Pikkutaajamissa kuluttamiseen ei ole painetta. Väki on rumaa, ei koreile vaatteilla eikä kulutusvalinnoilla. Ruokakaupan pihassa on loppuun käytettyjä autoja ja sisällä ihmisiä nuhruisissa vaatteissa. Siinä missä helsinkiläinen tekee eettisiä kulutusvalintoja, pikkutaajamalainen ei kuluta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minne kerääntyy ihmisiä, sinne syntyy myös julkisia ja kaupallisia palveluita. Koska kulutusta, edes aineetonta, ei ole saatu irrotettua ympäristötuhosta, ovat kaikki perustarpeet ylittävät palvelut ympäristön turhaa kuormittamista.
Miten puhtaat palvelut aiheuttavat ympäristötuhoja? Kun fillarikommunistit pyöräilee Punavuoreen niskahierontaan, parturiin tai Töölöön teatteriin tai elokuviin niin missä tuhot? Tai kun hän syö ravintolassa, jonne ruoka tulee 20 kilon tukkuerissä niin miten se kuormittaa siihen että hän ostaa samat aineet parinsadan gramman muoveista ja kokkaa itse.
 
Miten puhtaat palvelut aiheuttavat ympäristötuhoja? Kun fillarikommunistit pyöräilee Punavuoreen niskahierontaan, parturiin tai Töölöön teatteriin tai elokuviin niin missä tuhot? Tai kun hän syö ravintolassa, jonne ruoka tulee 20 kilon tukkuerissä niin miten se kuormittaa siihen että hän ostaa samat aineet parinsadan gramman muoveista ja kokkaa itse.
Tuossa kohtaa fillarikommunistin kulutuspäätös ja teatterinjohtajan ja ravintoloitsijan Mustangit ja lomalennot linkittyvät toisiinsa tavalla, joka selittää miksi kaupungissa syntyy enemmän taloudellista toimeliaisuutta, ja myös miksi irtikytkentää ei ole tapahtunut.

Samalla olisi kuitenkin syytä olla romantisoimatta syrjäkyläelämäntyylin ympäristörasitetta, jos ja kun esim meidän mutsin tyyliin talot lämpeää öljyllä ja fossiilisähköllä, kaikki matkat postilaatikkoa pidemmälle tehdään omalla autolla, ja koko palkka työnnetään sinne lähikauppaan josta kannetaan viikosta ja vuosikymmenestä toiseen jääkaappi täyteen maito-ja lihavalmisteita laidasta laitaan pilaantumaan, jotka on ne kolme suurinta päästölähdettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös