Venäjän nykytilanne

  • 3 441 674
  • 18 367

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Laitetaan nyt tänne yleisenkin Venäjä-keskustelun puolelle, että putinistien pehmeä propaganda rakoilee ainakin siltä osin, ettei rahaa Slovan Bratislavan pyörittämiseen enää löydy ja rahahanat on pistetty kiinni, seuran vetäytyessä kohelosta kauden jälkeen.

Jo viime viikolla uutisoitiin Venäjän rajoittavan ja karsivan budjettiaan futiksen mm-kisoihin 2018...

Ilmeisesti urheilubisnes on nyt ensimmäisiä konkreettisia kohteita, josta ruvetaan säästämään, asevoimien modernisoinnistahan pyritään pitämään kiinni.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Laitetaan nyt tänne yleisenkin Venäjä-keskustelun puolelle, että putinistien pehmeä propaganda rakoilee ainakin siltä osin, ettei rahaa Slovan Bratislavan pyörittämiseen enää löydy ja rahahanat on pistetty kiinni, seuran vetäytyessä kohelosta kauden jälkeen.

Jo viime viikolla uutisoitiin Venäjän rajoittavan ja karsivan budjettiaan futiksen mm-kisoihin 2018...

Ilmeisesti urheilubisnes on nyt ensimmäisiä konkreettisia kohteita, josta ruvetaan säästämään, asevoimien modernisoinnistahan pyritään pitämään kiinni.
KHL:ää ei ole tullut ihmeemmin seurattua, niin kysynkin ehkä tyhmän kysymyksen: Rahoittaako Venäjän valtio suoraan sarjassa pelaavia ulkomaalaisiakin joukkueita? Bratislavan talousongelmista olen ollut sentään tietoinen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
KHL:ää ei ole tullut ihmeemmin seurattua, niin kysynkin ehkä tyhmän kysymyksen: Rahoittaako Venäjän valtio suoraan sarjassa pelaavia ulkomaalaisiakin joukkueita? Bratislavan talousongelmista olen ollut sentään tietoinen.

Yhteistyökumppanit ovat venäläisiä tai omaavat vahvat suhteet Venäjään. Tai no, nythän kyse on jo entisistä yhteistyökumppaneista, sillä etenkin Venäjä-pakotteet ovat heijastelleet tilanteeseen ja rahaa ei enää ole.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
KHL:ää ei ole tullut ihmeemmin seurattua, niin kysynkin ehkä tyhmän kysymyksen: Rahoittaako Venäjän valtio suoraan sarjassa pelaavia ulkomaalaisiakin joukkueita? Bratislavan talousongelmista olen ollut sentään tietoinen.

Ei nyt ihan suoraan, mutta valtion projekteja ilmeisesti annetaan mielellään Putlerin hyville ystäville ja nämä hyvät ystävät sitten taas tukevat vastavuoroisesti esimerkiksi KHL-kiekkoa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämänpäiväisen Kauppalehden printtiversio pitää sisällään hienon artikkelin turkulaisen IT-yritys Vaadin Oy:n venäläisistä työntekijöistä. Viisi kaveria esiintyy rohkeasti omalla nimellä ja kuvalla. Jokainen on muuttanut pois Venäjältä tympäännyttyään nykymeininkiin, lähinnä rikolliseen hallintoon, Putiniin ja koko ilmapiiriin. Toivotan parahinta onnea ja menestystä rohkeille venäläistyöntekijöille Turussa!

Suomalaisille työmarkkinoille venäläisten IT-osaajien saatavuus on ensisijaisesti hyvä asia. Meillä on vanhastaan Nokian ympärille kasautunutta osaamista, jonka parhaille voimille työllistyminen ei ole koskaan ollut mikään ongelma, joskin monella tämä on tarkoittanut työmahdollisuuksien löytymistä ulkomailta. Isot infratalot kuten Tieto ja CGI tosin ovat irtisanoneet voimakkaasti ja varmaan jatkossakin, mutta näiden vastapainoksi nousee koko ajan Vaadin Oy:n tapaisia erikoistujia ja nopeita kasvajia. Tällaisten firmojen rekrytointitarpeet eivät välttämättä tyydyty sillä työvoimalla, joka on jo saatavilla kotimaan markkinoilta.

Venäläisten palkkaamisessa on tietysti aina sekin puoli, että Putinin roistohallintoa ulkomaille pakoon lähtenyt koodari on Putinin hallinnolle henkilö, jonka oikeuksia nykyhallinto haluaa välttämättä suojella. Ei tietenkään siksi, että Putinin hallinto arvostaisi maanmiehiään ihmisinä koiranpaskan vertaa enempää, asuivatpa nämä Venäjällä tai ulkomailla. Putin edustaa selkeästi jatkumoa venäläisen johtajuuden vuosisataisessa ketjussa, jossa omasta kansasta välittäminen ei ole kovinkaan kummoinen huolenaihe.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Laitoin jo tuonne tänään TV:ssa ketjuun mutta pannaanpa nyt tännekin eli YLE 1-kanavalla paraikaa tulee dokumentti nimeltä Venäjän vainotut homot. Saattanee olla katsottavissa Areenassa, melko kammottavaa katsottavaa. Tuli oikein paha olo välillä. Ei ole homppelilla helppoa tämän päivän Venäjällä ei.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Laitoin jo tuonne tänään TV:ssa ketjuun mutta pannaanpa nyt tännekin eli YLE 1-kanavalla paraikaa tulee dokumentti nimeltä Venäjän vainotut homot. Saattanee olla katsottavissa Areenassa, melko kammottavaa katsottavaa. Tuli oikein paha olo välillä. Ei ole homppelilla helppoa tämän päivän Venäjällä ei.

Samaan aikaan tuo on kammottavaa, mutta jos jätetään itse väkivaltaisuudet pois ja mietitään vaikkapa alun sabotaasia homofestareilla, niin kyllä tuossa on myös (tragi)koomisia piirteitä, kun aikuiset miehet ovat innoissaan kuin pikkulapset ja osoittelevat homoja, tirsk tirks.

Vitun homo!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Täällä on viitattu usein Venäjän yhteyksistä näihin erinäisiin eurooppalaisiin kansallisradikaaleihin ja EU-kriittisiin liikkeisiin, ja keskitytty tuohon rahalliseen tukeen. Tämähän onkin toki tärkeä asia (viimeksi on mobilisoitu "huolta" Ukrainan liikekannallepanosta Unkarin ja Bulgarian äärinationalistien piirissä). Olen kuitenkin aktiivinen Homman seuraaja ja kirjoittajakin, ja siellä kysymys on myös paljon vilpittömästä ideologisesta sympatiasta. Toki on myös perinteisiä Venäjä-vihaajia jäljellä, mutta todella paljon aitoja kirjoittajia (toki on muutama ilmiselvä maksettukin), jotka aivan oikeasti pitävät Putinin Venäjää terveempänä arvoiltaan kuin "islamisoituvaa" ja "suvaitsevaista" Merkelin johtamaa EU:ta, ja siksi esimerkiksi saattavat sympatisoida Venäjän toimia Ukrainassa ja jopa uskoa venäläisen median "raportteja".

Tämä huomio koskee ehkä enemmän Suomen kansallista historiaa kuin nykyisiä Venäjä-suhteita, mutta väittäisin että tässä näkyy kansallisradikalismin tietty holtittomuus, tai, no, radikalismi. Myös edellisellä nousukaudellaan sen äärimmäiset osat menivät sympatisoimaan Suomen kansan pääosalle arvoiltaan vierasta valtiota eristäen itsensä suomalaisen kansallismielisyyden terveestä pääosasta.

Luulen kyllä, että Suomessa nämä linkit eivät (ainakaan vielä) niinkään koske johtotasoa: Suomen Sisusta tai Sarastuksesta en ole juurikaan löytänyt tälläisiä äänenpainoja - päinvastoin kuten esim. oheisesta tekstistä voi lukea:

http://sarastuslehti.com/2014/09/23/putin-oikeisto-ja-orwell/

Mutta kiintoisaa on että liikkeen syvissä riveissä tälläistä Venäjä-mielisyyttä selvästi esiintyy melko runsaasti - se vaikuttaa mahdollisen radikaalin etujoukon siemeneltä, joka sitten huomaakin lopulta jäävänsä maassa täysin yksin. Samalla voisi myös toivoa, että liittyminen lännen yhteisrintamaan Venäjän suhteen saisi liikkeen pääosan, etenkin sen johtajat, ajattelemaan hieman realistisemmin ja monipuolisemmin EU:n ja lännen nykytilasta ja pyrkimyksistä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Mutta kiintoisaa on että liikkeen syvissä riveissä tälläistä Venäjä-mielisyyttä selvästi esiintyy melko runsaasti - se vaikuttaa mahdollisen radikaalin etujoukon siemeneltä, joka sitten huomaakin lopulta jäävänsä maassa täysin yksin. Samalla voisi myös toivoa, että liittyminen lännen yhteisrintamaan Venäjän suhteen saisi liikkeen pääosan, etenkin sen johtajat, ajattelemaan hieman realistisemmin ja monipuolisemmin EU:n ja lännen nykytilasta ja pyrkimyksistä.

Mielenkiintoinen kirjoitus hieman eri näkökantilta, olisit voinut antaa tulla pidemmältikin kokemuksistasi, sikäli mikäli tämän aatesuunnan suomalaisiin edustajiin olet törmännyt.

Minä olen ollut tietoinen tästä porukasta - onhan heitä kaikkialla Euroopan maissa - mutta ollut aina todella vaikea arvioida, että puhutaanko nyt ihan kourallisesta Suomen kohdalla, vai onko heitä hivenen enemmän. Ainakin itse koen, että kyseessä on jonkin sortin konservatismin vastaisku, johon sisältyy hivenen uskonnollista ajattelua ja paljon nationalismia, mutta tietysti suurin osa porukasta on ymmärtänyt nämä ismit täysin vituralleen, kuten mjr tuossa jo viittasikin.

Venäjällä "isänmaallisia" on paljon juuri tämänsuuntaisesti ajattelevia. Eilen kun vilkaisin Ufa-Jokerit-pelin huippuhetkiä, niin yleisössä vilkkui taas Pyhän Andreaan ristillä varustettuja tsaarin ajan (ja merivoimien) lippuja. Jos minulta kysytään, niin itse olen sitä mieltä, että tämä porukka ajattelee rusinat pullasta-mentaliteetilla, keisarikunnan ajoilta parhaat jutut, neukkuajoilta muutama juttu, Putinin ajoilta omat juttunsa...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielenkiintoinen kirjoitus hieman eri näkökantilta, olisit voinut antaa tulla pidemmältikin kokemuksistasi, sikäli mikäli tämän aatesuunnan suomalaisiin edustajiin olet törmännyt.

Vain virtuaalisesti - ja on toki totta puhuen vaikea arvioida, mikä merkitys on tälläisellä äärimmäisyydellä, kun kuitenkin verkossa on ties mitä hörhöä ajattelua ilman poliittista merkitystä. Minua vain kiinnosti ilmiön melkoinen odottamattomuus - jos missään niin kansallisradikaaleissa piireissä ei uskoisi tapaavansa Venäjä-myönteisyyttä, mutta sitä itse asiassa edustaa usea näkyvä kirjoittaja Hommassa. Kiihkeimmät ovat Ukraina-ketjuissa (ammatti-trollien rinnalla), mutta Venäjän virallisten anti-liberaalien asenteiden ihailu ei ole ollenkaan harvinaista myös muissa aiheissa ja maltillisemmin asiaan suhtautuvien piirissä. Siinä on ehkä selvä potentiaalinen murroslinja - jos islam ja maahanmuutto nousee maailmankuvassa äärimmäisen keskeiseksi ja välittömäksi uhaksi niin voidaan nähdä Venäjä enemmänkin ystävänä kuin vihollisena.

Se mikä minusta on sitten sangen lohdullista on, että tuo (itse asiassa yllättävän korkealuokkainen) älyllinen siipi, mikä minusta kiteytyy Sarastus-lehdessä, on melko yhdenmukaisesti ottanut eroa Venäjän hallintoon ja sen toimiin mm. Ukrainassa. Näin on tehnyt myös itse Halla-aho. Mielenkiintoista on nähdä, että tulisiko tästä kysymyksestä jonkinlainen jakava tekijä, joka voisi maltillistaa maahanmuuttokriitikkojen pääosaa ja tuoda heidät lähemmäksi valtavirtaa. Tietysti tämä voi tuntua vähän esoteeriselta pohdiskelulta, kun meillä laajan kansallisen yhteisrintaman kokoaminen on vasta alussa ja herra yksin tietää, eikä kerro, mitä ulko- ja turvallisuuspolitiikan kulissien takana nyt tapahtuu tässä maassa.

Anyway, minusta nykyinen islam- ja maahanmuuttokeskustelu on varmasti suurelta osin sisäsyntyinen länsi-eurooppalainen ilmiö, mutta Venäjän manipulaatio voi tehdä siitä aseen Euroopan yhtenäisyyden hajottamiseksi. Osinhan se on jo onnistunut tietyissä maissa. Meidän olisi jotenkin saatava tästä debatista vähemmän myrkyllistä ja hajottavaa. (Ongelma on vain se, että todellisuus ja nämä valtaisat, mutta kuvitteelliset ja ylikiihkeästi nähdyt uhkakuvat ovat niin kaukana toisistaan - miten saada tästä jokin rakentava dialogi, on varmasti erittäin suuri haaste).
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Anyway, minusta nykyinen islam- ja maahanmuuttokeskustelu on varmasti suurelta osin sisäsyntyinen länsi-eurooppalainen ilmiö, mutta Venäjän manipulaatio voi tehdä siitä aseen Euroopan yhtenäisyyden hajottamiseksi. Osinhan se on jo onnistunut tietyissä maissa. Meidän olisi jotenkin saatava tästä debatista vähemmän myrkyllistä ja hajottavaa. (Ongelma on vain se, että todellisuus ja nämä valtaisat, mutta kuvitteelliset ja ylikiihkeästi nähdyt uhkakuvat ovat niin kaukana toisistaan - miten saada tästä jokin rakentava dialogi, on varmasti erittäin suuri haaste).

Meinaatko, ettei Rossija Segodnja, jota siis ei missään nimessä tule sekoittaa siihen toiseen Russia Todayhin vaikka niillä sattuukin sama nimi ja päätoimittaja olemaan, ei ihan sattumalta ole esimerkiksi sen melkoisen erikoisen 16% ranskalaisista kannattaa ISIS:ta -tutkimuksen takana?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Meinaatko, ettei Rossija Segodnja, jota siis ei missään nimessä tule sekoittaa siihen toiseen Russia Todayhin vaikka niillä sattuukin sama nimi ja päätoimittaja olemaan, ei ihan sattumalta ole esimerkiksi sen melkoisen erikoisen 16% ranskalaisista kannattaa ISIS:ta -tutkimuksen takana?

Tuskin ihan puhtaasti sattumalta... Venäjä kyllä tukee näitä ryhmiä, ja varmasti myös, hmm, eksoottisemmin kuin vain rahallisesti: sillä on runsaasti kokemusta black ops -tyyppisistä operaatioista. Mutta en siltikään usko, että tyhjästä pystyttäisiin tälläistä laajaa aaltoa lietsomaan - yllyttää sitä voidaan ja kaataa bensiiniä liekkeihin, mutta tyhjästä ei tälläistä saa aikaan. Joka tapauksessa tätä ilmiötä kannattaa kyllä seurata tarkasti, ja olen varma siitä, että läntiset tiedusteluorganisaatiot seuraavatkin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
"Autisti" Putin

Miten vakavasti tuohon nyt kannattaa suhtautua, mutta onhan se tietysti mieltä ylentävää että mahdollisesti aspergerista kärsivä istuu ydinaseiden päällä.

Eikö Vladimirilla ollut jo syöpä ja Merkelkin taisi epäillä, että Putinilla ei ole kaikki nuket maatuskassa?

Kyllä nyt maailma Vladimiria potkii, jos on vielä autismikin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sopivaahan se on kun Einsteinillakin se kuulemma oli ja ilman hänen työtään pommin kehittäminen olisi ollut vaikeampaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikki on jo varmoja siit, että Putinin kanootissa ei kaikki intiaanit melo samaan suuntaan. Tämän voi päätellä siitä, että ei kykene arvioimaan voimavaroja ja tavoitteita oikein ja lisäksi ajaa vastakkaisia asioita, kuten esim tahtoo Venäjää suurvallaksi, mutta samaan aikaan edistää korruptiota ja yksipuolistaa talouspohjaa (=riippuvuus energiasta).
 

Aatos

Jäsen
"Autisti" Putin

Miten vakavasti tuohon nyt kannattaa suhtautua, mutta onhan se tietysti mieltä ylentävää että mahdollisesti aspergerista kärsivä istuu ydinaseiden päällä.

Kyllähän tuolla ainakin on "autismin kirjoa" - selkeästi tunneköyhä kaveri. Empatiakyky on rajoittunut, tämä on ainakin selvä. Näin ollen puhutaan tuosta kirjosta.. Asperger on vain yksi osio asiaa.

Empatiakyvyttömät lienevät niitä jotka ovat eniten muokanneet maailmanhistoriaa.

Esim. Einstein oppi puhumaan vasta kolme vuotta täytettyään, tarkka diagnoosi olisi ollut HFA eli lievä Kannerin oireyhtymä.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Tämän ketjun vois jo lukita ja unohtaa, venäjä on niin heikko sotilaallisesti ettei niillä ole oikeasti enää rahaa ostaa edes löpöä putinin pidennettyyn mosseen, jäämeren laivastokin makaa ruostumassa laatokan rannalla ja nuo hävittäjät mitä tuolla lentää suomen ilmatilaa loukkaamassa on tosiasiallisesti pontikkatrokareitten kuljetuskoneita matkalla moskovan mustaan pörssiin. Tankit on sardiinipurkkeja 2- maailmansodasta ja lentokoneet MIG -21 uudelleen käyttöön palautettuja jotka on maalattu hämäysväreillä uudemman näköiseksi. Taistelumoraali sotilaitten keskuudessa on sitä luokkaa, että suomen armeija saa karjalankin vallattua takaisin tarjoamalla viipuria puolustavalle armeijakunnalle 100 euroa lahjukseksi. Lakataan nyt jo pelkäämästä milloin tahansa omaan räkäänsä kaatuvaa juoppoa ja munatonta jättiläistä, ei kai kukaan vakavissaan usko Venäjän kykenevän voittamaan ainuttakaan oikeaa sotaa jollei lukuun lasketa sankarillisia voittoja vaikkapa Tsetseniasta joka muuten kerran voitti puna-armeijan jo 6-0 ennenkuin valheellinen rauha tehtiin jonka sanan venäjä sitten söi.
Suomi marssisi yksin viikossa moskovaan jos tässä rähisemään ruvetaan, tosin tämä aiheuttaisi vastatoimia kiinalta koska he eivät tahdo hulluja suomalaisia rajanaapurikseen, dalai laman porukassa on tarpeeksi ongelmia joita hyssytellä. Venäjän jakaminen kiinan kanssa kyllä hykerryttää kämmenpohjia, koska on ne ukin pethouse-lehdetkin vuosimallia 1939 siellä viipurissa odottamassa : x

Huh, kun teki hyvvee! : D
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ketjun otsikkoon liittyen: Venäjän nykytilanne on ajanut maan törmäyskurssille koko sivistyneen maailman kanssa. Parhaillaan Nato-maat jenkkien johdolla miettivät kokouksessaan, mitä kaikkea Venäjän uhkaa vastaan rajoille pitää siirtää ja missä määrin.

Venäjän nykyjohtoa ei voi kovasti kehua tältä osin, onnistuivat sitten omalla toiminnallaan kääntämään maailman suurimman sotilallisen mahdin, Yhdysvaltojen pään, jonka huomio oli jo kiinnittymässä täysin toisaalle.

Tosin on ollut paljon analyysiä liittyen siihen, että tämä on tavallaan Venäjän tavoite ollutkin, se haluaa nousta takaisin varteenotettavien sotilaallisten mahtien pariin ja vuoropuheluun se haluaa USA:n. Mission accomplished.
 
Suosikkijoukkue
KK
"Autisti" Putin

Miten vakavasti tuohon nyt kannattaa suhtautua, mutta onhan se tietysti mieltä ylentävää että mahdollisesti aspergerista kärsivä istuu ydinaseiden päällä.
Olen pahoillani, että viestini on hieman tynkä. Olen seurannut Ukrainan tilannetta eri medioista sieltä abauttirallaa 21.11.2013 asti. Tähän ketjuun en ole hirveästi viitsinyt kommetoida monesta eri syystä. Itselläni on ystäviä jopa Kanadasta asti, jotka ovat sitä mieltä, että länsi on syypää pelkästään Naton laajentumisen takia. Nato ja Venäjähän taisi tehdä joskus sopimuksen, ettei Nato laajene itään päin? Korjatkaa jos olen väärässä. Miten ihmeessä minun länsimaalainen ystäväni on saanut käsityksen, että länsi on tässä jupakassa se syypää? Eikä hänellä ole edes venäläisiä ystäviä, vaan hän on keräänyt tiedot internetistä, mikä hänen mukaansa täynnä todisteita länsimaiden avusta lähes kaikkeen kauheuteen. Ihmettelen suuresti.

En tiedä, onko linkittämääni videota kesällä tänne liitetty, mutta pistän sen jonon jatkeeksi. Itse en oikein osaa suhtautua tähän kunnolla. Ihmettelen vain, miksi esimerkiksi Suomi, Ranska ja Saksa ovat kieltäytyneet aseavun toimitukset Ukrainaan. Voisiko tässä kuitenkin olla taas USAn omat intressit kyseessä, niin kuin IRAKissa, Libyassa, Kuwaitissa sun muissa öljyvaltioiden sodissa. Niistä on ketjut erikseen. En niihinkään jaksa tässä puuttua.

Muutama linkki tähän perään: http://yle.fi/uutiset/venaja_varoittaa_yhdysvaltoja_toimittamasta_aseita_ukrainaan/7784790

Ja se lupaamani video viime kesältä: https://www.youtube.com/watch?v=JBSzJ2wzb0s

Sekä siellä sitä tapahtuu: http://vk.com/video_ext.php?oid=-23502694&id=171306362&hash=0599fade0a2badd1&hd=1

En osaa enää tämän uuden JA:n internet käyttöliittymän kautta linkittää videoita niin kuin aikaisemmin, mutta ensimmäinen vie Ylen uutisiin, toinen Putinin puheeseen viime kesältä ja viimeinen mitä mieltä moni ystäväni on, Porosenkon aikaansaannoksia.

Lopuksi haluan vielä korostaa, että itselläni on pää sekaisin kaikesta, mitä Ukrainassa nyt tapahtuu.

Edit: tässä lähteitteni mukaan Donetskiin lentävää rakettia: http://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201502051306-8ft6.htm
 
Viimeksi muokattu:

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Harmi että Neuvostoliitto sai apuja länsimailta toisessa maailmansodassa ja harmi että Hitler levitti armeijansa ympäri Eurooppaa sotien lähes kaikkien kanssa. Olisi keskittänyt kaikki voimansa Neuvostoliittoa vastaan niin ei tarvitsisi tänä päivänä kärsiä näistä Putineista sun muista rysyistä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen pahoillani, että viestini on hieman tynkä. Olen seurannut Ukrainan tilannetta eri medioista sieltä abauttirallaa 21.11.2013 asti. Tähän ketjuun en ole hirveästi viitsinyt kommetoida monesta eri syystä. Itselläni on ystäviä jopa Kanadasta asti, jotka ovat sitä mieltä, että länsi on syypää pelkästään Naton laajentumisen takia. Nato ja Venäjähän taisi tehdä joskus sopimuksen, ettei Nato laajene itään päin? Korjatkaa jos olen väärässä. Miten ihmeessä minun länsimaalainen ystäväni on saanut käsityksen, että länsi on tässä jupakassa se syypää? Eikä hänellä ole edes venäläisiä ystäviä, vaan hän on keräänyt tiedot internetistä, mikä hänen mukaansa täynnä todisteita länsimaiden avusta lähes kaikkeen kauheuteen. Ihmettelen suuresti.

Voisi tietysti vastakaneettina todeta että jos Venäjä ei olisi kohdellut viimeisen noin vähän yli sadan vuoden aikana rajanaapureitaan ja tiettyjä Itä-Euroopan maita hiukan toisin, niin ehkä ne eivät olisi olleet kilpaa juoksemassa NATOn tai ylipäätänsä minkä tahansa läntisen organisaation syliin heti kun mahdollisuus vain tulee. Usein unohtuu se, että nuo maat ovat menneet NATO:on koska ovat itse halunneet, eivät siksi että NATO on niitä oma-aloitteisesti pakottanut mukaan.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen pahoillani, että viestini on hieman tynkä. Olen seurannut Ukrainan tilannetta eri medioista sieltä abauttirallaa 21.11.2013 asti. Tähän ketjuun en ole hirveästi viitsinyt kommetoida monesta eri syystä. Itselläni on ystäviä jopa Kanadasta asti, jotka ovat sitä mieltä, että länsi on syypää pelkästään Naton laajentumisen takia. Nato ja Venäjähän taisi tehdä joskus sopimuksen, ettei Nato laajene itään päin? Korjatkaa jos olen väärässä. Miten ihmeessä minun länsimaalainen ystäväni on saanut käsityksen, että länsi on tässä jupakassa se syypää? Eikä hänellä ole edes venäläisiä ystäviä, vaan hän on keräänyt tiedot internetistä, mikä hänen mukaansa täynnä todisteita länsimaiden avusta lähes kaikkeen kauheuteen. Ihmettelen suuresti.

Ei mitään sopimusta ole olemassa, mutta kyllähän niille kaikenlaista lupailtiin tai annettiin ymmärtää, että venäjää ei sen heikkona hetkenä haluta nöyryyttää, eikä varsinkaan (enää "itä-saksan" lisäksi) muihin varsovan liiton maihin tule nato nenäänsä kuunaan laittamaan.

Harvinaisen mainiosta Foreign Affairsin artikkelista lainattua (kannattaa lukaista jos on lukuoikeudet / ei ole ilmaista kuukausittaista lukuoikeuttaan käyttänyt):

Documents also show that the United States, with the help of West Germany, soon pressured Gorbachev into allowing Germany to reunify, without making any kind of written promise about the alliance’s future plans. Put simply, there was never a formal deal, as Russia alleges -- but U.S. and West German officials briefly implied that such a deal might be on the table, and in return they received a “green light” to commence the process of German reunification. The dispute over this sequence of events has distorted relations between Washington and Moscow ever since...

...But as Baker presciently wrote in his memoirs of his tenure as secretary of state, “Almost every achievement contains within its success the seeds of a future problem.” By design, Russia was left on the periphery of a post–Cold War Europe. A young KGB officer serving in East Germany in 1989 offered his own recollection of the era in an interview a decade later, in which he remembered returning to Moscow full of bitterness at how “the Soviet Union had lost its position in Europe.” His name was Vladimir Putin, and he would one day have the power to act on that bitterness.


Ja toinenkin mainio lukuelämys samasta aiheesta: NATO's Eastward Expansion: Did the West Break Its Promise to Moscow?

Kaikki suurvallat kokevat olevansa oikeutettuja erilaisiin etupiireihin. Mitä siitä tulisi, jos venäjä pyrkisi liittoutumaan sotilaallisesti vaikkapa meksikon kanssa? Ja ainahan voidaan muistella kuubaa.

"Ongelma" vaan on siinä, ettei vänäjä ole enää supervalta, eikä sitä enää kohdella niin, vaikka se miten sitä haluaisi. Jos näin ei olisi, niin sen varoituksia oltaisiin kuunneltu, eikä NATO taatusti olisi laajentunut idän suuntaan. Tästä kaikesta seurauksena on sitten monenlaista kiukuttelua, uhittelua ja pullistelua, kuten ollaan saatu havaita.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaikki suurvallat kokevat olevansa oikeutettuja erilaisiin etupiireihin. Mitä siitä tulisi, jos venäjä pyrkisi liittoutumaan sotilaallisesti vaikkapa meksikon kanssa? Ja ainahan voidaan muistella kuubaa.

"Ongelma" vaan on siinä, ettei vänäjä ole enää supervalta, eikä sitä enää kohdella niin, vaikka se miten sitä haluaisi. Jos näin ei olisi, niin sen varoituksia oltaisiin kuunneltu, eikä NATO taatusti olisi laajentunut idän suuntaan. Tästä kaikesta seurauksena on sitten monenlaista kiukuttelua, uhittelua ja pullistelua, kuten ollaan saatu havaita.

Sanoisin, että ongelma on myös siinä, millä tavalla vaikka Hollannin Nato-jäsenyys erosi Puolan Varsovan liitto -jäsenyydestä. Jos kuvitellaan, että Nato oli innokas laajentumaan kohti Venäjän rajoja niin voi kuvitella uudestaan. Sen sijaan nämä Neuvostoliiton entiset alusmaat tai osat olivat erittäin halukkaita ja päättäväisiä liittymään Natoon. Kaikkiin etupiireihin ei tunnu olevan jonoja. Natoon oli. Miksiköhän?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös