MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
(osa tekstistä leikattu) Eli oletko vielä samaa mieltä tuosta, ettei Putin juurikin halunnut kylmän sodan asetelmaa ja jenkkejä takaisin Eurooppaan. Toki emme vieläkään voi olla satavarmoja Venäjän aivoituksista, mutta itse pitäydyn edelleen tuossa vuoden takaisessa kannassani. Olin vain tulkitsevinani viesteistäsi, että alat ehkä jo olla hivenen samoilla linjoilla? Ja tarkoituksena ei tosiaan ole viisastella, mielenkiinnosta kyselen.
Onhan tässä joutunut muokkaamaan omaa arviotaan Venäjän toimista - ja valitettavasti koko ajan negatiivisempaan suuntaan. Tavallaanhan asia on niin, että olen edelleen samaa mieltä: pitkässä juoksussa voi olettaa tämän olevan Venäjän kannalta moka, että näin ovat kutsuneet USAn etupihalleen. Lienet tästä asiasta samaa mieltä?
Se on sitten eri asia, mitä juuri Putinin porukka asiasta ajattelee. Ehkä he ovat arvioissaan optimistisempia, kuin me länsimaisen hapatuksen kyllästämät ihmiset ja uskovat tosissaan, että jopa kurjistuvan taloudellisen kurimuksen keskellä Venäjän suurvalta-asema on todella mahdollista palauttaa...
edit. ehkä asiaa olisi helpompi lähestyä siltä kannalta, että kun kriisi alkoi niin monet miettivät, että minkä sortin bluffista nyt on kysymys. Tätähän Saarikoskikin tuolloin artikkelissaan ihmetteli ja kyseenalaisti Kremlin tavan lietsoa eripuraa USA:n suuntaan.
Sittemminhän on käynyt ilmi, että Venäjän vastapelureista ainakin EU on vielä odotettuakin heikompi ja hajanainen toimija, ehkä Venäjä on matkan varrella saanut lisävakuuksia siitä, että kovan linjan ajaminen kannattaa. .. kovin spekulatiiviseksi menee vieläkin, pakkohan se on tunnustaa.
Kriisillä on kuitenkin mahdollisuus eskaloitua vielä entisestään, mikäli USA aseitaan Ukrainaan siirtelee, kukaan ei voi olla varma millaisten "vahinkolaukauksien" kohteeksi mahdolliset lännen kriisinhallinta- tai rauhanturvajoukot alueella joutuvat.