Toki suunnitelmat on olemassa kaikilla toimijoilla, pohdiskelin lähinnä sitä, huomioidaanko esimerkiksi Suomen suunnitelmissa se tosiasia että Venäjä noudattaa kv-lakeja ja sopimuksia ainoastaan silloin kun se sille passaa. Vertailuna historiasta esim. 1643 loppuvuosi kun Kristian neljäs odotteli Ruotsista virallista sodanjulistusta samalla kun ruotsalaiset olivat jo vallanneet Jyllannin (vertailukohtia löytyisi toki lähempääkin historiasta, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen kun aiheesta viimemmäksi olen lukenut).
Ei suorana vastauksena tähän viestiin, mutta tämän keskustelumme inspiroimana.
Mä olen monesti miettinyt, että hivenen liikaa täällä Suomessa ripottelemme tuhkaa päällemme, mitä tulee maanpuolustuskykyyn ja mahdollisuuksiin puolustautua Venäjää vastaan. Puutteita on tietysti paljon - minä olen niistä itse täällä kovaa ääntä pitänytkin - mutta tietysti tässä ollaan posin puolella siinä mielessä, että Suomella on moniin muihin Venäjän naapureihin nähden kohtuullisen laadukas kenttäarmeija, kalustoa sekä ennen kaikkea yhtenäinen ja maanpuolustustahtoinen kansa.
Tuohon Ahvenanmaan tapaukseen yksityiskohtaisemmin jos mennään, niin jos veikata pitäisi (onneksi ei pidä), niin laittaisin kyllä rahani sen puolesta likoon, että Suomi olisi se valtio, joka oman toimintasuunnitelmansa ensimmäisenä ehtisi toteuttaa. Palstalegenda vlad kirjoitti aikanaan loisteliaan viestin Venäjän valmiuksista toimia Itämeren rannikkoalueilla ja erityisesti Suomen etelärannikolla (joukkojensiirrot meritse ja ilmateitse, valmius pitää näitä sillanpääasemia) ja tuli siihen lopputulokseen, että tehtävä olisi Venäjälle erittäin vaikea. Kalustoa on vähän (modernisoimisprosessi toki kesken) ja vastassa varsin hyvin varustettu ja motivoitunut vastustaja.
Tuossa taannoin muuten pohdittiin myös teoreettisesti sitä, pystyisikö Venäjä rakentamaan Mariupolista maakannasta kohti Krimiä ja pitämään tuota muutaman sadan kilometrin pätkää rannikolla hallussaan. Tuossakin tapauksessa todettiin, etteivät Venäjän resurssit oikein tällä hetkellä mahdollista tätä.