Mielestäni lainasin kyllä ihan sitä pääpointtia, mistä argumentissasi muu juonti. Parlamentaarinen demokratia ei ole estänyt Saksaa lähettämästä yhtään ammusta Ukrainaan. Vaan se miten Saksa haluaa reagoida, näkyy sitten siinä että Bundestagissa ollaan erimielisiä asiasta. Vika ei ole Bundestagissa, vaan siinä, että Saksa (valtio, poliitikot, kansa) eivät ole halunneet toimia samoin kuin vaikkapa Suomi.
Eli juuri kuten sanoin.
Aseitahan alettiin toimittaa kahdessa viikossa. Prosessit eivät aina olleet nättejä, mutta täysin uusia prosesseja ollaan parlamentaarisen demokratian komennossa silti pysty luomaan ihan niin nopeasti kuin vain on haluttu.
Niin pystyy, ja olinkin sodan alussa todella hämmästynyt, kuinka ketterään toimintaan EU pystyy halutessaan. Uskoni EU:n toimintakykyyn kasvoi todella paljon.
Se taas minusta kuulostaa täydeltä utopialta, että olisi olemassa vaikkapa jokaista EU:n jäsenvaltiota sitova sopimus, että kun joku jossain (kuka? mikä?) päättää, heidän pitäisi luovuttaa XX % kaikesta sotilaallisesta materiaalistaan, pitäisi kouluttaa XX tuhatta vieraan valtion joukkoja, pitäisi antaa lentokenttänsä ja raiteensa yhteiseen käyttöön jne.
Natossa on tällainen sopimus. Natossa määritellään, paljonko sotakalustoa ja sotilaita kunkin maan pitää antaa Naton komentoon. Sillä on valmis johtamisorganisaatio tuota varten. Lisäksi maiden välillä on lisäsopimuksia erilaisista asioista, kuten lentokenttien ja satamien käytöstä.
"Kuka päättää": Jos EU:lla olisi oma turvallisuusorganisaationsa ja -rahastonsa, niin varmaan Euroopan parlamentti päättäisi enemmistöllä, jos se tarvitsisi lisävaltuuksia.
EU:ssa on vaikka jos ja minkälaista mekanismia ja rahastoa esimerkiksi pelastus- ja rajavartiotoimintaan liittyen. Se, mitä minä kirosin, on se, ettei sen enempää EU:lla kuin Natolla ole ollut mekanismia Ukrainan sodan kaltaiseen tilanteeseen, jolloin sitä pitää yrittää luoda lennosta ja siinä kestää.
Näistä kahdesta Naton olisi voinut olettaa edes jonkin verran pyörittelevän skenaariota, toisaalta EU:lta olisi voinut toivoa suurempaa konsensusta turvallisuusrakenteiden kehittämisessä. Kumpikin silti yllätettiin housut kintuissa eikä siis ollut valmista toimintamallia aktivoitavaksi.
Siis tuohan ei olisi edes kenenkään kiimaisimmankaan EU-liittovaltiokannattajan märästä unesta, vaan kaikki EU:n valtiot olisivat luopuneet kenties itsenäisen valtion tärkeimmästä tehtävästä: kansalaistensa turvallisuudesta.
Ei tähän nyt tarvita kuin yksi sana eli Nato. EU:han suunnitteli pitkään Ranskan johdolla jonkinlaista yhteistä puolustusorganisaatiota, mutta huonolla menestyksellä.
Olisiko ajatusmalli sama, jos von der Leyen hänelle suoduin diktaattorivaltuuksin määräisi lähettämään 20 % Puolustusvoimien materiaalista vaikka Israelille, kun jokin tuleva 2040-luvun konflikti uhkaisi laajemmin erityisesti Välimerellistä Eurooppaa?
Ei sinun tarvitse alkaa kyhäilemään olkiukkoja. En minä ole puhunut mitään diktaattorivaltuuksista. Minä sanoin, että tässä tilanteessa länsimaiden reaktioiden ongelma on parlamentarismi, kun ei ole etukäteen valmisteltua toimintamallia tilanteeseen tai edes organisaatiota, jonka tontille tällainen voisi tippua. Tällöin toimintaa täytyy organisoida ad hoc, jolloin se venyy ja vanuu ja jää helposti jumiin sisäpoliittisista syistä: vaaleja tulee ja menee. Putin ja Venäjä koettaa käyttää tässä mahdollisuutensa tutulla
FUD-taktiikalla.
Minä olen tuolla ketjun alkupäässä toivonut tulevaisuudelta esimerkiksi asevientisopimusten nostamista uudelleen tarkasteltavaksi. Samoin olen siellä toivonut sitä, että EU tulevaisuudessa nostaisi uudestaan pöydälle yhteisen puolustusorganisaation rakentamisen ja kehittämisen, vaikka sitten Naton varassa, ja osoittaisi sille jonkinlaisen budjetin sekä tietysti määrittelisi sille tehtävät ja valtuudet.
Kuten alkuperäisessä postauksessa sanoin, niin silti Ukrainan sotaan olisi ollut hankala valmistautua eikä syy ole pelkästään länsimaissa. Ukraina on itsekin soutanut ja huovannut, eikä sielläkään uskottu Venäjän täysimittaiseen hyökkäykseen. Siksi monet sellaiset asiat, jotka olisi pitänyt hoitaa etukäteen, jäivät tekemättä.