Pakko se luultavasti on yrittää rauhansopimusta Venäjän kanssa, harvemmin niitä yleensäkään tehdään ystävien kanssa.
Ne neuvottelut tulevat olemaan äärimmäisen vaikeat, riippuen toki sodan tilanteesta. Minun on vaikea nähdä, että Ukraina noin vain luopuisi sotakorvauksista ja sotarikollisten tuomitsemisesta. Venäläisten käsissä kärsineitä ja heidän omaisiaan on aika paljon.
Reaalisesti ajateltuna Ukrainan voitonmahdollisuudet ovat aika pienet ja länsi ehkä salaa toivoo neuvotteluja, johon Ukrainalle pyritään pohjustamaan mahdollisimman hyvät neuvotteluvaltit.
Kun puhutaan voitonmahdollisuuksista, pitää minusta aina vähän tarkemmin kuvata, että mitä voitolla tarkoittaa. Tarkoittaako sitä, että Ukrainan voitto on se, että se puskee venäläiset oman rajansa taakse? Se, että se pystyy pitämään venäläisten rynnistykset aisoissa?
Olen tässä ketjussa tuolla jossain about ehkä keväällä 2023 sanonut jotain sellaista, että Ukrainan saattaisi kannattaa itse luopua siitä Luhanskin ja Donetskin alueesta, jonka Venäjä valtasi 2014. Se voi olla jo menetetty. Mutta en kyllä missään nimessä antaisi kenenkään ymmärtää, että siitä oltaisiin valmiit luopumaan.
Noin muuten, niin tuntuisi, että melkoisessa sillassa saa Ukraina olla, että se suostuu sellaisiin rauhanehtoihin, jossa ei saa oikeudettomasta sodasta mitään. Eikä ajatella nyt mitään "oikeus ja kohtuus" -juttuja, vaan ajatellaan ihan vaan sitä, että missä tilanteessa sodasta kärsinyt kansanosa on valmis luopumaan esimerkiksi korvauksista ja sotarikollisten tuomitsemisesta? Ei sellaista rauhansopimusta synny, jos kansa on valmis jatkamaan.
Mutta menetettyjä alueita se tuskin takaisin saa.
Riippuu monesta asiasta, joista rintamatilanne on vain yksi.
Kesällä 2022 sanoin, että tämä sota loppuu vain kun Venäjä sen lopettaa, ei millään muulla tavalla. Sanoin, että Venäjä ei sitä voi lopettaa ennen kuin jatkaminen käy mahdottomaksi. Me jännätään sitä, että kellä osapuolista sodankäynti käy ensimmäisenä mahdottomaksi.