Sanktiot ovat kyllä olleet aikamoinen pettymys. Ei niistä taida juuri paljoakaan olla hyötyä kun Kiina ei ole mukana. Jotain lännen edistynyttä teknologiaa ne voivat tietty estää valumasta Venäjälle mutta esim. erilaisia droneja on jo niin paljon maailmassa että eiköhän niitäkin saa jo ihan riittämiin muualta.Niin, kyllähän tämä on se pahin skenaario. Sitä ennen tietysti pitää tapahtua paljon, tai tässä tapauksessa olla tapahtumatta. Toisaalta myös ennustuksilta ilman aikaikkunaa putoaa pohja, kun voi sitten jälkiviisastella että mitäs minä sanoin.
Ymmärrän ja jossain määrin jaan nämä ajatukset, turhautumisen ja muniin puhaltelun. Se mikä minua eniten huolestuttaa tässä on se, että vieläkään tämän sodan mittakaavaa ei tahdota ymmärtää. Kyse on enemmän kuin Ukrainasta ja Venäjästä niin konkreettisesti kuin ideologisesti. Jatkuva venäjän hybridivaikuttaminen ei tunnu nostavan monenkaan kulmia sen enempää. Minä näkisin nuo jopa aktiivisina sotatoimina meitä vastaan, johon pitäisi vastata erittäin jämäkästi ja johdonmukaisesti. En tarkoita ohjuksien ampumista rajan yli, vaan sanktioiden ja muun otteen tiukentamista. Keinoja löytyy, muttei halua tunnu olevan.
Tuntuu kyllä siltä että tässä vaiheessa tuo sanktiotie on aika lailla kuljettu loppuun. Se että Eurooppa ei ole enää energiariippuvainen Venäjästä tai ainakaan lähestulkoon niin paljon mitä pari vuotta sitten on ehkä tässä ollut ainut onnistuminen.