Iltalehdessä erittäin kiintoisa ja lukemisen arvoinen artikkeli, joka on toki spekulatiivinen, mutta nostaa esiin mitä ilmeisimmin kirjoittajan todennäköisimpänä pitämän vaihtoehdon, jossa Eurooppa lopulta lähettää joukkoja Ukrainaan huolehtimaan maan turvallisuudesta. Muuta vaihtoehtoa ei olisi, jos halutaan estää Trumpin ja Putinin lähestyminen liittolaisiksi.
Emmanuel Macronin koolle kutsuma hätäkokous kertoo demokraattisen Euroopan halusta ottaa kohtalonsa omiin käsiinsä. Vuoden 1938 Münchenin virheestä on pakko ottaa opiksi siten, että Putinin edessä ei taivuta, Iltalehden politiikan toimittaja Lauri Nurmi kirjoittaa Münchenistä.
www.iltalehti.fi
Itse olen siinä mielessä optimisti, etten usko Yhdysvaltain ja Venäjän liittoutumiseen millään konkretian tasolla. Trump voi veljeillä Putinin kanssa, eikä siitä seuraa mitään hyvää, mutta liittolaisuus on käytännössä absurdi ajatus. Veikkaan, että nyt tässä spekuloinnissa on kyse siitä, että Trumpin taholta aidosti nyt painostetaan Eurooppaa ryhdistäytymään, ja toisaalta testataan, että onko Euroopasta sellaiseksi vahvaksi kumppaniksi, jota Trump voi kunnioittaa, vai onko Eurooppa oikeasti taantunut niin heikoksi kuin vaikuttaa.
Euroopan on nyt ryhdistäydyttävä. Nyt on aika toimia, ja johtajuutta on löydyttävä. Ja toisekseen, jos Yhdysvallat nyt alkaa solmia diilejä heikon Euroopan ohi, on myös harkittava aidosti jotain vastauksia Yhdysvalloille. Trump saattaa - niin kummalta kun se kuulostaakin - jopa kunnioittaa sellaista enemmän kuin loisivaa Eurooppaa.
Olen itse tyytyväinen siitä, että nyt jotain yritetään Ranskan johdolla. Jos München 1938 tai Jalta 1945 onnistutaan torjumaan, niin ehkä tässä vielä käy edes jolain mittarilla kohtuullisesti...