Itse olen siinä mielessä optimisti, etten usko Yhdysvaltain ja Venäjän liittoutumiseen millään konkretian tasolla. Trump voi veljeillä Putinin kanssa, eikä siitä seuraa mitään hyvää, mutta liittolaisuus on käytännössä absurdi ajatus. Veikkaan, että nyt tässä spekuloinnissa on kyse siitä, että Trumpin taholta aidosti nyt painostetaan Eurooppaa ryhdistäytymään, ja toisaalta testataan, että onko Euroopasta sellaiseksi vahvaksi kumppaniksi, jota Trump voi kunnioittaa, vai onko Eurooppa oikeasti taantunut niin heikoksi kuin vaikuttaa.
Hyvää analyysia. Itse olen luistimen piirron verran skeptisempi USA:n osalta. Näin siksi, että vaikka mitään liittoutumaa Putinin kanssa ei varmaan tule, USA:n nykyjohto ei koe Venäjää samalla tavalla vihollisena kuin liberaalidemokratitoita. Ja tämä näkemys ohjaa USA:n toimia. Faktisesti USA pelaa silloin Venäjän kanssa liberaalidemokratioita vastaan. Työkaluina on ennen kaikkea mm. äärioikeiston tukeminen liberaalidemokratioiden sisällä ja somen algoritmit X:ssä, FB:ssä ja muualla, joissa Kiinakin pelaa TikTokinsa kanssa samaan suuntaan
Euroopan on nyt ryhdistäydyttävä. Nyt on aika toimia, ja johtajuutta on löydyttävä. Ja toisekseen, jos Yhdysvallat nyt alkaa solmia diilejä heikon Euroopan ohi, on myös harkittava aidosti jotain vastauksia Yhdysvalloille. Trump saattaa - niin kummalta kun se kuulostaakin - jopa kunnioittaa sellaista enemmän kuin loisivaa Eurooppaa.
Olen itse tyytyväinen siitä, että nyt jotain yritetään Ranskan johdolla. Jos München 1938 tai Jalta 1945 onnistutaan torjumaan, niin ehkä tässä vielä käy edes jolain mittarilla kohtuullisesti...
Todella totta. Mutta löytyykö munaa yhdestäkään eurooppalaisesta maasta tekemään sen, mikä on tehtävä. Asettumaan omilla joukoilla sotaan Venäjää vastaan Ukrainassa. Muussa tapauksessa Eurooppa voidaan sivuuttaa jopa täysin ja diilin tekevät Trump ja Putinin yli Ukrainan ja yli Euroopan.
Eihän Ukraina tähän suostu, mutta siinä tapauksessa USA voi lopettaa kaiken apunsa Ukrainalle ja olla faktisesti enemmän Venäjän liittolainen. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa mm. Starlinkin sulkemista Ukrainalta ja sen antamista Venäjän käyttöön vapaasti.