Venäjältähän tätä ei kysytä. Trump voisi seuraavaksi paukutta henkseleitä Venäjän suuntaan ja antaa Putinille kaksi vaihtoehtoa. Nykyinen ehdotuspohja olisi totaalinen rintamalinjojen jäädyttäminen, mikä sisältäisi mm. osan "Venäjän" Kurskin alueen jäämisestä Ukrainalle, koska Venäjä itse ei Medvevin suulla halua edes neuvotella tilanteesta.
Ukrainan rauhan takuut Venäjän suuntaan olisivat Putinin suuntaan ota tai jätä:
1. Ukrainalle ovi NATO:n sunteen auki jää auki lähitulevaisuudessa.
2. USA tai muu NATO:n jäsen luovuttaa Ukrainalle useita ydinaseita tai vastaavia järjestelmiä rauhan takaamiseksi.
Ellei ehdotukseen suostuta USA käyttää kaikki Venäjältä jäädytetyt varat Ukrainan aseistamiseen ja kaikki NATO:n jäsenet aktivoidaan uudella tavalla Ukrainan tukemiseen. Tulos Putin on nurkassa.
Putinin "ripuloidessa" vastausta voisi sanoa, että mitenköhän se P-Korea mahtoi hankkia ydinaseen? Kuka tässä on näitä ydinaseella uhkailuja muutenkin viljellyt? Ota tai jätä, mutta muista että olet itse tähtäimessä se nr. 1.
Niin voisi, mutta ei tee.
Itse asiassa, tällä hetkellä näyttää siltä, että näistä rauhanneuvotteluista tulee korkeintaan välirauhanneuvottelut tai tulitaukoneuvottelut. Tavoitteena on vain jäätynyt konflikti.
Neuvottelut ovat kuin teatterikappale, josta kukaan ei pidä. Välillä yleisöstä joku tulee ohjaamaan näytöstä. Jos Eurooppa on katsomossa, toivon mukaan mitään isompaa sopimusta eli diiliä ei synny. Päätetään vain lopettaa hetkiseksi. Antaa Euroopalle aikaa valmistautua seuraavaan koitokseen, löytää oma sisäinen leijonansa.
Jos Trump tekee jotakin Puten kanssa ja siihen ei kukaan muu yhdy, niin näyttäisi nyt siltä, että pelkistä sanoista Euroopan johtajamaat ovat valmiit myös tekoihin. Syytä on, koska Trumpilla ei ole otetta neuvotteluihin.
Enpä usko edes sitä, että hän pyrkisi ensin kiristämään natorajaa kolmeen prosenttiin tai ylemmäs ja sitten suostuisi pelastamaan Ukrainan. Trumpilla ei ole mitään suunnitelmaa, muuta kuin se, että sodan pitää loppua. Ja helpoimmin se hänen mukaansa loppuu, jos Ukrainaa kiristetään tuen jäädyttämisellä. Joten tässä on nyt Euroopalla näytön paikka. Tuohta ja tykkiä peliin Ukrainan puolesta. Viitataan Trumpin "neuvotteluille" kintaalla.