Ei sieltä Putinin tilalle ketään semmoista ole tulossa, joka sanoo että pitäkää hyvänänne.
No tämä on tietysti todella epätodennäköistä, mutta eikös sitä huhuta, että Jeltsinin aikana Karjala olisi ollut ostettavissa takaisin. Jos tämä on totta, niin hyvä ettei ostettu. Muutenhan luultavasti oltaisiin oltu senkin läntin kanssa nesteessä erikoisoperaatiouhan vuoksi moneen kertaan tässä lähivuosina.
Mitä itse aiheeseen tulee, niin ainoa edes etäisesti järjellinen selitys Euroopan valitsemalle Ukraina-politiikalle, jonka itse keksin, on pyrkimys säilyttää status quo. Talvella 2022 Euroopassa havahduttiin, että Putin voi hyökätä ihan oikeasti. Toisaalta tiedetään myös, että ytimet pois lukien Venäjä ei kykene uhkaamaan sotilaallisesti ketään niin kauan, kun Ukrainan sota jatkuu. Näillä perusteilla itse uskoisin olevan päädytty tukemaan Ukrainaa sotilaallisesti sen verran, että se pystyy jatkamaan sotaa, muttei kuitenkaan voittamaan sitä.
Inhimillisesti katsoen tälläiset syyt tosia ollessaan olisi melko epäreilua rintamalla taistelevia ukrainalaisia kohtaan, mutta inhorealistisesti ajateltuna ymmärettäviä. Onko nyt laajemmin herännyt halu kätilöidä jonkinlainen rauha Ukrainaan vain sitten Trumpin puheista juontuvaa, vai nähdäänkö sodan inhimillinen hinta jo lännessä liian korkeaksi, on vaikea sanoa.
Yhtä kaikki, minusta on helppo ennustaa, että jos Ukrainan sota loppuu, tai taukoaa ensi vuonna, alkaa siitä molemmin puolin Venäjän, ja muun Euroopan välistä rajaa armoton varustelu, ja etenkin seuraavaa vuosikymmenen vaihdetta lähestyttäessä voi olla jänniä aikoja luvassa. Toivottavasti ei kuitenkaan täysimittaista sotaa nyt nähtyä enempää