Sanoisin, että varsinkin näin Suomessa tuohon naureskeluun oli syynä se, että se toimi jonkinnäköisenä suojamekanisminä ettei annettaisi pelolle valtaa. Ekoina viikkoina meinaan kaikennäköisiä ajatuksia pyöri mielessä.
Kullakin varmasti omat syynsä. Minä kyllä oletin jo alusta pitäen, ettei venäläisiä paljoa tappiot paina. Toki oletin ja oletan edelleen, etteivät edes he enää kestä toisen maailmansodan kaltaisia tappioita. Odottaisin yhteiskunnan rupeavan nikottelemaan pahemmin jahka miljoonan kuolleen raja menee rikki. Eli matkaa on vielä paljon ja nykyajalle ihan käsittämätön lukema, mutta itse veikkaisin, että tuossa kohtaa jopa Örkkilässä rupeaa menemään kela jumiin.
En omasta mielestäni suhtaudu ylimielisesti tilanteeseen, mutta nauraskelen edelleen videoille, joissa venäläiset saavat droneista, tykistöstä, tai muusta vastaavasta. Hirvittävää, tai ei, mutta olen oppinut nauttimaan noista videoista. Joskus sodan alussa graafisimmat klipit ehkä hivenen aiheuttivat puistatusta, mutta enää ei tunnu missään. Ehkä tämä on sitten se tapa, jolla "tyytyväisyyteni" purkautuu sen suhteen, että olin oikeassa venäläisistä koko ajan. Välittämättä siitä, että paheksuntaa sain useasti osakseni, aina kun tuli tilaisuus, toin julki oman näkemykseni venäjästä ja venäläisistä. Ei se silti tarkoita, että heihin ylimielisesti suhtautuisi.
Kyllä heilläkin vahvuuksia on. Johtajan kannalta lammaskansa, joka ei osaa vaatia oikeastaan mitään, vaan mukautuu aina tilanteeseen, olkoonkin se kuin huono hyvänsä. Samaten myös täysi piittaamattomuus tappioista voidaan ehdottomasti nähdä vahvuutena. Kun ei tarvitse murehtia tappioiden selittelyä kenellekään, niin kelpaa mällätä. Ihan validilta taktiikalta se vaikuttaa, että hyökätään samoja puolustajia vastaan 24/7 paineella, etteivät puolustajat saa hetken huilia. Aalto toisensa perään kyllä tulee tuhotuksi ja tappiot ovat hirveät, mutta toisaalta se seuraava aalto koostuu aina freeseistä ukoista. Samaan aikaan puolustajat uupuvat uupumistaan. Ukraina ei voi surutta heittää joukkoja kuolemaan (ja hyvä niin). Voi toki isommalla toleranssilla kuin länsimaat, mutta silti isojen tappioiden selittämistä omalle kansalle ei voi ohittaa olankohautuksella.
Ja toisaalta vielä jos itsekkäästi ajatellaan, jokainen Ukrainassa kuoleva örkki on poissa hyökkäämästä esimerkiksi Suomeen tai Baltiaan. Joten tietyllä tapaa jokaisen räjähtävän venäläisen nähdessä sitä ajattelee ainakin alitajuisesti, ettei tuokaan enää tänne ainakaan ole tunkemassa.