Aikamoista. Tulee vahvat fläsärit siitä, kun olin Ylellä opiskelupaikan kautta työharjoittelemassa kun tuli tämä ensimmäinen "Ukrainan Kriisi" 8 vuotta sitten.
Tällaiselle tavalliselle jantterille, joka seurasi enemmän Jatkoajan kautta uutisia kuin aktiivisesti mediaa, oli aikamoinen höykytys. Ensin totuttautui seuraamaan mediaa 24/7, koska duuni, ja sitten sieltä tulikin joka kanavalta sotauutista. Ja kaiken tämän päälle olin juuri saanut luettua Tom Clancyn koko tuotannon pitkästä aikaa. Voin sanoa, että kilisi päässä aika lujaa.
Koko hommanhan kruunasi se, kun olin viemässä roskia ja ihan varoittamatta pään päällä kierteli yht'äkkiä vittu-hävittäjä-saatana. Mietin ensin, että 1) on mennyt järki ihan täysin ja näen näkyjä, tai 2) Putte tulloo. Tätä se mun uneni sitten tiesi.
Onneksi joku naapuri oli myös viemässä roskia ja kertoi, että tuossa lähellähän on se uusien intti-mosien lippuvala ja siksi lennostokin on paikalla.
Sen jälkeen ymmärsi onneksi vähän vähentää median seuraamista ja kaiken panikointia. Elämä on matka <3
Mutta enemmän vielä tahtoo pasteta tähän 8 vuotta sitten aikaansaadun
tekeleen* (sinunkin verovaroillasi, mutta älä huoli - opiskelijat tekivät hommia palkatta).
*Soundcloud.com
Eli mulla oli Ylellä yhtenä duunina tehdä kerran viikossa jostain uutisaiheesta räppi (koska mä oon hip ja hop ja däb). Sain Sereltä (!) ruinattua taustan käyttöön ja kauhealla säädöllä tehtiin ei-todellakaan-monen-raidan-nauhoittamiseen tarkoitetuilla laitteilla jotain sontaa pihalle.
Pastean sanat tähän ihan tietty oman egon takia, mutta myös siksi, että tuossa on aika hyvin säilynyt se perusviesti näin vuosien päähän, kun sama paska on edelleen tuulettimessa:
Se on ihan hyvä, että on tietoa, mutta muista pitää pää kasassa.
"Miten olisi rauhavetoja?
Enemmän sanoja kuin tekoja. Ei asentoa, vaan lepoa
Kun tämä Ukrainan kriisi tulee sun uniisi
Putin nähty Kespalla - soita poliisit
Kun levotonta uutista tulee joka tuutista
Janukovits, Klitshko ja Putin
Ja kaikki on julkista - kakskytä uutista tunnissa
Tää on mediarundia
Eikä tää voinutkaan jatkua pitkään
Ei auttanut Eurot, ei Niinistöt, mitkään
Me ollaan rajantakaisia pikku lampaita
Karhuu ja Leijonaa ja Tiikerin Hampaita
"Ei me ansaita tätä, vaan jotain parempaa"
Mutta kyllähän se ihan hiukan masentaa
Kun mä tiedän kaikesta kaiken, mä tunnen Krimin vaiheet
Ja osaan päivän polttavat aiheet
Ne uutissivuille mut liimaa, mutta joku tässä riivaa
Mä hukun maailmaan - pikkuhiljaa piisaa
Kohta puoli Eurooppaa puhuu varmaan Kiinaa
Mua huolettaa kaikki ja liika on liikaa
Aatteleppa itte
kolkytä vuotta sitten myö ei oltaisi tiietty mittee
Mutta se on hienoa, että on tietoa!
Siinä sivussa tulee nämä paniikinlietsojat:
"Joditabletit on ostettu ja lennot on jo buukattu!"
Askartele mukuloillesi foliohattu
Ei sille voi mittää, että mieli vie nyt ittää
mutta missä vaiheessa pitää mukulalle selittää
politiikan Tammisten Gavrilo-prinsiipit?
Iltasaduksi Clancya ja sitten silmät kiinni
Äiti, täällä huutaa minä - tulsitsä ikkunaan?
Missä me ollaan, kun pommit alkaakin tippumaan?
No, ei se ihan noin mee. Sitä tulee kyllä toimeen.
Jos haluat kuvan oikeen, niin tule poikkeen.
Khöh. Ja lisää lainataan
Eikä se haittaa, kunhan Putous pysyy sen paikalla"
Mitään en ole oppinut, silti. Taas kilisee päässä ja kaikki huolettaa. Pitäiskö hommata saunallinen sokeria?