Asiasta enemmän tietävät ja ymmärtävät, onko noilla (huhutuilla) asehankinnoilla Pohjois-Koreasta mitään suurempaa merkitystä? Onko ne lähinnä määrää vailla laatua, vai voiko niillä oikeasti olla jotain merkitystä isommassa kuvassa Venäjän kannalta?
Jos pelkkää määrää arvioi, niin venäläisellä tykistötulen käytöllä miljoona pohjois-korealaista tykistöammusta riittää vajaan kolmen viikon tarpeisiin eli siis lokakuun alkuun. Tämä tietysti olettaen, että se miljoona ammusta saadaan sormia napsauttamalla Pohjois-Koreasta rintamalla oleviin tykkeihin.
Jotenkin voisi näin äkkiseltään olettaa, ettei ko. maasta ihan hirveän nykyaikaista ja laadukasta kamaa olisi Venäjälle tulossa, jos ylipäätään on mitään.
En minäkään kyllä usko, että sieltä mitään nykyaikaista on tulossa. Se minusta tuon kaupan tekeekin surulliseksi, kun Venäjän vahvuutenahan on pidetty bulkkitavaran tuotantoa.
- - -
Asiasta toiseen, tuossa arvuuttelimme, että oliko paljon mainostettu vastahyökkäys etelässä harhautus:
Ukrainan uskotaan jallittaneen Venäjän joukot siirtymään etelään.
www.iltalehti.fi
Olen vähän samoilla linjoilla, ei ehkä suoranaisesti harhautus, mutta etelässä taktiikka saattaa olla toisenlainen kuin ajattelisi, eli siis Dneperin pohjoispuolella olevat joukot kulutetaan pois, eteläpuolella olevat joukot ovat puolestaan sivussa taisteluista.
Itse ajattelin kesällä, että jos aikoo harhauttaa, niin harhautuksen täytyy luoda todellista uhkaa. Hersonin alue on siihen siksi hyvä, että kaikki - myös Venäjä - tietävät sen alueen tärkeyden Ukrainalle. Pelkästään puheilla ei kuitenkaan saada vihollista siirtämään joukkoja, kyllä sinne täytyy luoda oikeaa uhkaa.
Siksi minua on kiinnostanut se, että paljonko Venäjä ehti roudata joukkoja pohjoispuolelle ja paljonko jäi eteläpuolelle "kytikselle" tai "kykkimään" siltojen katkaisun johdosta.