Ymmärrän kantasi, mutta onhan se jo tehty kertaalleen, joten kyse ei olisi mistään ennenkuulumattomasta ratkaisusta.
Se iso tavoite ei kuitenkaan silloin Kiovan suunnan vetäytymisen jälkeen muuttunut miksikään. Eli Ukrainan kaataminen oli silloin, ja on edelleen se, jota Putin haluaa. Vetäytyminen ei silloin tarkoittanut sodan tappion tunnustamista, vaan ainoastaan strategian muutosta. Nyt jos hän lähtisi vetäytymään, niin se olisi yhtä, kuin tappion tunnustamista. Ja en mitenkään vaan jaksa uskoa, että hän diktaattorina pystyisi tuollaista palaa nielemään. Ei nämä suurvaltoja luovat diktaattorit vaan ikinä toimi sillä tavalla.
Tietysti Putin on pelannut jo itsensä sillä tavalla pussiin, että vähän hemmetin vaikeaa on nähdä semmoista tapahtumien kehityskulkua, että hän tästä enää Ukrainan pystyisi kokonaan kellistämään. Mutta pystyykö hän sitä tunnustamaan? En vaan mitenkään jaksa uskoa. Ja juuri sen takia tuolla tulee vielä kuolemaan valtavasti ihmisiä. Se on mielipuolista, mutta valitettavaa todellisuutta aina silloin, kun nämä mielenvikaiset hallitsijat lähtevät sotia käymään.
Jos Venäjän armeijassa ei vaan synny jotain suurta kapinaa, niin kyllä tuolla heidän puolellaan voimaa riittää vielä pitkiksi ajoiksi siinä mitassa, että Ukraina ei kykene mitään suuria kokonaisia rintamalinjoja muuttavia hyökkäysoperaatioita suorittamaan. Toinen vaihtoehto tietysti voisi olla se, että Venäjällä syntyisi joku valtava sisäpoliittinen kapina, ja Putinin klaani vaihdettaisiin kokonaan johonkin toiseen. Mutta sekin taitaa ainakin vielä tällä haavaa olla todella kaukaa haettua.
Toivottavasti olen väärässä, mutta tässä tilanteessa olen itse sitä mieltä, että tämä sota voi kestää vielä todella pitkään. Se juuttuu nyt tälläiseksi asemasotavaiheeksi, ja tässä saatetaan junnata vielä vaikka kuinka kauan. Venäjä rupeaa katselemaan sitä, että miten Euroopassa kestetään kylmää talvea, ja alkaako tänne syntymään sisäpoliittisia jännitteitä, jotka voisivat mahdollisesti vähentää kiinnostusta tukea Ukrainaa. Kyllä Putinilla on varaa vielä odottaa. Tässä mitataan nyt meidän yhtenäisyyttä myös täällä Euroopassa, ja sitä, että olemmeko vähän valmiita tinkimään mukavuuksistamme.