Mutta kun tässä ei ole missään vaiheessa ole ollut siitä kyse.
Alun perin kyllä oli. Minä sanoin, että Kaliningrad on toisen maailmansodan jälkeinen tulehduspiste, joka odottaa jonkinlaista ratkaisua. Se, että Venäjä on voimakkaasti varustanut Kaliningradia esimerkiksi ohjuksilla, ei todellakaan helpota tilannetta. Minä sanoin, että jos Venäjän ja Naton välillä rytisee, niin Kaliningrad on yksi ensimmäisiä kohteita, ja että se saattaisi hyvin olla ensimmäinen kohde myös Suomelle, jos Suomen ja Venäjän välillä rytisisi - ihan sen takia, että sen kalusto on uhka lähialueille.
Minun oma toiveeni on se, että Kaliningradin tilanne ratkeaa suht rauhanomaisesti sanotaan 50 vuoden aikajänteellä. Oma toiveeni olisi se, että se olisi jossain vaiheessa esimerkiksi demilitarisoitu vyöhyke, mahdollisesti autonominen sellainen. Sitä puoltaa esimerkiksi se, että lähialueen länsimailla on kyllä ollut halua investoida sinne mm. autoteollisuuden merkeissä, mutta sitä kovasti rajoittaa Venäjän halu pitää (ydin)ohjuksin ladattu ase Berliinin ja Varsovan naapurissa.
Tässä nyt jotkut onnettomat lähtivät vääntämään asian ihan tarpeettomasti kansanmurhan puolelle. Se ajautui siihen sen takia, kun oli erimielisyyttä siitä, mihin maahan Kaliningrad liitettäisiin, jos se olisi otettava Venäjältä pois. Siitä taas johdonmukaisesti edettiin Venäjän toisessa maailmansodassa suorittamaan pakkoväestönvaihtoon, jolla Kaliningrad venäläistettiin, ja siitä vähän sekavaan vääntöön "vastapakkoväestönvaihdosta" ja kaikesta sotaan liittyvästä "oheistoiminnasta" (ml. toisen maailmansodan uhrilukujen vertailu).
Tässä on puhuttu siitä, että kansanmurhataan Kaliningradin miljoonan ihmisen väestö, jotta siellä ei enää ole venäläisiä. Jotta voidaan liittää alue johonkin muuhun maahan, perustaa nukkevaltio tai jotain muuta.
Jotkut onnettomat vain menivät vääntämään asian tuolle linjalle. Osalla ei ollut sarkasmitutkat päällä, osa intoutui oikomaan Venäjän tekemää vääryyttä, ja osa taas sai moraalisen herätyksen.