Tässä taas ehkä hieman valoa synkkyyteen. Voi toki olla, että tämä on liian positiivinen näkemys, mutta en minä tätä ihan mahdottomanakaan pidä. Venäjän eteneminen on ollut kuitenkin todella vähäistä viime aikoina, kun rintamalinjojen kehitystä katsoo.
Sota voi pian siirtyä seuraavaan vaiheeseen, arvioi MPKK:n Jarmo Mattila.
www.iltalehti.fi
Tuo siltojen tuhoaminen tosiaan kertoo siitä, että Venäjä ei yritä edetä Sieverodonetskista. He ovat kuitenkin ylittäneet joen etelämpänä, joten voivat koittaa vaihtaa painopistesuuntaa. Se ei kuitenkaan ole kovinkaan helppoa.
Ja kyllä, on aivan oikein pohtia, miksi näin ei tapahdu, vaan konservatiivisempi Eurooppa näkee Venäjän uhan selvemmin ja vaatii kovempia toimia ja tekee itse kovempia toimia Venäjää vastaan, jotta seuraavaksi Venäjä ei sodi muualla Euroopassa.
Oma näkemys on se, että Saksan ja Ranskan sekä Espanjan ja muiden maiden on lisättävä voimakkaasti Ukrainan sotilaallisesta avustamista tappavin, raskain asein. Nopeasti. Ukrainan antama lista voi olla toiveiden tynnyri, mutta on karmeaa, jos toistaiseksi vain 10 % tavoitelluista aseista on ylipäätään Ukrainaan saatu lännestä.
Ukrainaa pitäisi aseistaa nyt nopeasti, siitä täysin samaa mieltä. Toivottavasti tänään ja huomenna saadaan tuloksia Naton kokouksessa.
Siitä olen sen sijaan täysin eri mieltä, että konservatiiviset maat tai poliittiset liikeet olisivat jotenkin profiloituneet Ukrainan vahvimmiksi tukijoiksi. Puola on toki vetänyt tiukkaa linjaa, mutta miten sitten Unkari, Romania ja Bulgaria? Noilla olisi vielä tarjolla sitä neukkukamaa, jota Ukraina saisi nopeasti käyttöön. Baltian maat ovat antaneet apua paljon suhteessa kokoonsa, mutta ne eivät ole mitään ultrakonservatiivisia maita ja niissä on vallassa aika liberaalit hallituksetkin.
Itseäni on jopa yllättänyt Suomen, Saksan ja muutamien muiden maiden vihreiden valmius sotilaalliseen tukemiseen. Myös Tanskan ja Ruotsin sosiaalidemokraatit ovat olleet yllättävän aktiivisia. Pahimpia pettymyksiä, Itä-Euroopan putinistien ohella, ovat olleet Saksan SPD ja Ranskan/Italian keskustaliberaalit. Myös Hollannin, Belgian, Norjan ja Irlannin kaltaisilta rikkailta mailta voisi odottaa enemmän ainakin taloudellista tukea, jos aseita ei ole antaa. Rahallahan niitä sitten saisi.