Velkaantuminen ja maksuhäiriöt Suomessa – Uusi normi?

  • 35 916
  • 219

Nick Neim

Jäsen
Mitä tämä tarkoittaa?
Mennään kauppaan, ja ostetaan pakastin täyteen ruokaa, joissa on joko -30% tai -50% lappu. Huolimatta siis siitä, että kyseistä tuotetta ei ole ollut tarkoitus ostaa, mutta kun säästän tässä sen 40 senttiä, niin ostetaan nyt kuitenkin.

Kyllä minäkin ostan jauhelihaa -30% lapulla jos tarkoituksenani on ostaa jauhelihaa, hölmöähän se olisi olla käyttämättä. Ei tosin varmaan tarvitse sitten aina ääneen ihmetellä, miksi se pakastin on niin pirun täynnä, kun siellä on 6 kuukauden ruokatarpeet varattuna sen 30 sentin takia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sivutaan nyt osittain aihetta, kun taidan kuulua tällä palstalla merkittävään vähemmistöön ja nykyiseen "hulttiosukupolveen", jota niin kovin kieroon monesti katsotaan. Kaikkihan täällä ovat toki esimerkillisiä säästäjiä (kuten myös loistavia liikenteessä, tolkun miehiä politiikassa ja huomattavan suurivarusteisia alakerrassa), palstalla kun ollaan. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot, kuten äitimuorikin aina jaksaa muistuttaa. Eipä ole tuota ohjetta pahemmin tullut noudatettua.

En minä nyt tuota voi tuomita. Kyllä minä sinun iässäsi hain niitä elämyksiä reissaamalla, enkä kadu tätä vähääkään. Toki katsoin silloinkin tarkasti, että mistä saisi lennot ja majoituksen parhaalla hinta-laatu -suhteella, ja tein reissuni muutenkin omatoimisesti, osin jo siksi, että se oli edullisempaa, mutta osin myös siksi, että se oli helppoa ja paremmin minulle sopivaa. Omatoimisesti reissaan nytkin, joskin nykyään huomattavasti vähemmän.

Eivät nämä asiat niin mustavalkoisia ole. Itse olen sitä mieltä, että säästöt ovat siitä mukavia, että ne tuovat tietynlaista turvaa ja vähentävät stressiä. Mutta ei siinäkään ole järkeä, että laittaisi kaikki rahansa talteen, eikä eläisi. Käärinliinoissa ei niin sanotusti ole taskuja.

Sanoisin kuitenkin sen, että monilla ihmisillä olisi pienillä valinnoilla hyvät mahdollisuudet siihen, että rahaa jäisi säästöön enemmän, ilman että mistään itselle tärkeästä tarvitsisi luopua. Ihmisillä on kuitenkin edelleen oudot taipumukset hankkia itselleen massoittain tavaraa, jota eivät oikeasti tarvitsekaan, tai ostaa jotain sellaista, joka on ominaisuuksiltaan ylimitoitettu heidän tarpeisiinsa, ja siksi myös ylihintainen. Järkevällä pohdinnalla saattaa noiden suurten menojen pudottaminen olla yllättävänkin helppoa.
 

Nick Neim

Jäsen
En minä nyt tuota voi tuomita. Kyllä minä sinun iässäsi hain niitä elämyksiä reissaamalla, enkä kadu tätä vähääkään. Toki katsoin silloinkin tarkasti, että mistä saisi lennot ja majoituksen parhaalla hinta-laatu -suhteella, ja tein reissuni muutenkin omatoimisesti, osin jo siksi, että se oli edullisempaa, mutta osin myös siksi, että se oli helppoa ja paremmin minulle sopivaa. Omatoimisesti reissaan nytkin, joskin nykyään huomattavasti vähemmän.
Ehdottomasti näin, enkä minäkään tarkoittanut, että raha-asioiden suhteen täytyisi tarkoituksella olla idiootti tai ajattelematon. Ehdottomasti sitä itsekin katselee ja vertailee hintoja vähän kaikessa, koska en halua maksaa turhastakaan. Maksan mielelläni elämyksistä ja kokemuksista, mutta maksan siitä itselleni sopivalla hinnalla. Ja toki välillä se käy kalliiksi oman kukkaronkin kannalta.

Luettuani uudestaan tuon edellisen pitkän vuodatukseni, haluan siis painottaa, että tarkoituksenani ei ollut mitenkään erityisesti ihannoida ja maalailla hienoa maisemaa säästämättömyydestä, tai tarkoittaa sitä pelkästään vanhojen sukupolvien hölmöydeksi. Ei todellakaan, vaikka se ehkä vähän siltä näin uudestaan luettuna vaikuttikin. Ainahan se on ihan perhanan positiivinen juttu, kun on vähänkin omaa rahaa jemmassa kaikenlaisten sattumusten varalle. Aina, ja nimenomaan korostaen sanaa aina, tulee yllättäviä menoja joita ei ole osannut laskea ja huomioida, ja se nyt vaan on jokaisen kohdalla fakta. Erityisesti ymmärrän perheellisiä, koska kuten aikaisemminkin mainitsin, niin silloin ollaan vastuussa jo muustakin kuin itsestään.

Enemmänkin halusin tuoda viestilläni sitä esiin, että kun täällä(kin) ihmisten luottoja ja lainoja demonisoidaan lähinnä sen takia, koska osalla porukasta - lähinnä siis ongelmatapauksilla - lähtee mopo hanskasta. Sen myötä hieman kärjistetysti sanoen jokainen luottokorttia käyttävä tai lainaa ottava on raha-asiansa tyrivä idiootti, joka ei osaa tai kykene säästää tarpeisiinsa. En nyt muista millä ketjun sivulla mm. tuota matkailua luotolla kummasteltiin, vaikka minä en näe asiassa lähellekään samanlaista "ongelmaa" tai "hälytysmerkkiä", mitä moni muu ilmeisesti näkee. Ajankohta kuuden kuukauden päästä voi olla kaikille reissuun lähtevälle sopiva, mutta vuoden päästä ei. Joten lähdetään puolen vuoden päästä, ja maksan loput reissun kuluista sitten muutama kuukausi reissun jälkeen.

Ja tiedän, oikeastaan kaikkea (alkoholi, uhkapelit, kaikki) lähestytään aina ongelmatapauksien kautta, ja sillekin on ihan syynsä.

E:
Luulisin, että aika harva 21-vuotiaana työelämään menevä tienaa 28-vuotiaana 3000 nettoa käteen. Itseasiassa monella akateemisellakin tekemistä tuossa n. 30-vuotiaana. Mistä näin hyvät rahat saa ilmeisesti suht. vähäisellä koulutuksella.

Itse olen kansainvälisessä suuryrityksessä töissä ja aika moni toimihenkilö tienaa nettona semmosta 2500-3000 euroa. 3000 vaatii jo 4000m tulot käsittääkseni.

Ylenin n. 1,5 vuotta sitten suuressa kotimaisessa yrityksessä esimiestehtäviin. Kiinteä kuukausiliksa menee yli kolmen ja puolen, mutta kun olen edelleen esimiesasemastani huolimatta kolmivuorotöissä tehden oikeastaan pelkästään yötä ja satunnaisesti iltoja, niin yö + viikonloppulisät tuon nostavat niin korkeaksi.

On ollut kuukausia, jolloin jäädä alle kolmosenkin, mutta välillä mennään sitten vastaavasti "selvästi" ylikin, riippuen hieman edellisen kuukauden työvuoroista. Keskimääräisenä ansiona kun tuossa palkkakuitteja katselin, niin tuo 3000 euroa oli hyvinkin lähellä. Nettona siis.
 
Viimeksi muokattu:

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen 28-vuotias, ja ollut hieman yli 7 vuotta työelämässä. Keskituloinen, käteen jää n. 3000 euroa kuussa.

Luulisin, että aika harva 21-vuotiaana työelämään menevä tienaa 28-vuotiaana 3000 nettoa käteen. Itseasiassa monella akateemisellakin tekemistä tuossa n. 30-vuotiaana. Mistä näin hyvät rahat saa ilmeisesti suht. vähäisellä koulutuksella.

Itse olen kansainvälisessä suuryrityksessä töissä ja aika moni toimihenkilö tienaa nettona semmosta 2500-3000 euroa. 3000 vaatii jo 4000m tulot käsittääkseni.

Onhan se ihan hyvin, etttä tuosta summasta kaikki mitä tulee, myös menee. Mut toki jos pitää vähänkin hienompaa autoa jne. niin äkkiähän se kuluu.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Sivutaan nyt osittain aihetta, kun taidan kuulua tällä palstalla merkittävään vähemmistöön ja nykyiseen "hulttiosukupolveen", jota niin kovin kieroon monesti katsotaan. Kaikkihan täällä ovat toki esimerkillisiä säästäjiä (kuten myös loistavia liikenteessä, tolkun miehiä politiikassa ja huomattavan suurivarusteisia alakerrassa), palstalla kun ollaan. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot, kuten äitimuorikin aina jaksaa muistuttaa. Eipä ole tuota ohjetta pahemmin tullut noudatettua.

Olen 28-vuotias, ja ollut hieman yli 7 vuotta työelämässä. Keskituloinen, käteen jää n. 3000 euroa kuussa. Hyvin pitkälti tulee edelleen eleltyä kädestä suuhun, reissailtua jonkin verran ja osteltua välillä mitä mieli tekee. Jos joku kysyy johonkin, niin todennäköisemmin lähden viettämään iltaa kuin jään kotiin. Ja kun kaveripiiri on suht laaja, niin tuntuu, että vähän väliä saa ollakin jossain menossa, ja rahaa kuluu. Välillä on paremmin rahaa jemmassa, välillä kituutellaan pienemmällä summalla tiliin asti. Suunnitelmallisuus puuttuu, eikä pitkän ajan tavoitteita säästämisen suhteen vielä(kään) ole. Ja sehän se on syntistä ja saatanasta, kun ihminen tekee niitä asioita, mistä itse nauttii, eikä osta sitä halvinta maitoa.

Naimaton sinkku, ja olen asian järkeillyt niin, että en jaksa stressata rahasta liikaa vielä tämänkään ikäisenä. Nyt mennään ja touhutaan, kun aika on vielä otollinen siihen, eikä esimerkiksi perhe, ikä tai työelämä ole sitä sen pahemmin estämässä. Okei, mun tilanne on hyvinkin epäreilu moneen muuhun verrattuna siinä mielessä, että oikein pahan päivän varalle taustalla on perintöä omaisuuden muodossa, johon en ole näillä näkymin hetkeen koskemassa. Eli oikein paskassa tilanteessa se "pesämuna" kyllä löytyisi, jos omaisuutta pistettäisiin suvun kesken jakoon/myyntiin. Ja onhan siinä viimeistään eläkepäiville mukava summa säästettynä, jos tuolle ei aikaisemmin ole tarvetta.

Onhan nämä osaltaan sukupolvikysymyksiä, ja vaikka en mitenkään tilivelvollinen ole äidilleni puhumaan raha-asioistani, niin tulee niistä hänenkin kanssaan aina välillä juteltua. Edelleen jaksaa kauhistella sitä, kun aina on poika menossa jossain, ja sitä rahaa varmaan kuluu niin hirveästi. "Muuten koirat kusee kintuille" sanoo hän, jos tili ammottaa tyhjyyttään ennen palkkapäivää. Ja samaan aikaan hautaan pitäisi kantaa vähintään kuusinumeroista summaa turhan omaisuuden muodossa mukanaan.

Ymmärrän oikein hyvin, että perheen perustamisen myötä ihminen on vastuussa myös muista kuin itsestään, ja silloin sillä on ihan oikeasti väliä, että tullaan myös huonoina aikoina toimeen. Vastuu kasvaa, ja silloin pitääkin olla se fiksu ja harkitseva. Samaan hengenvetoon täytyy myös ihmetellä, että mitä ihmettä ihminen niillä itse ansaituilla rahoillaan siellä haudassa tekee. Oma äitini on tästä loistava esimerkki, kun asustelee omistusasunnossaan, eikä varsinaisesti pätäkästä ole puutetta, vaikka ei nyt varsinaisesti mihinkään rikkaimpiinkaan kuulu. Sairasteli suolistosyöpää jo aika huonoilla ennusteilla, mutta parantui leikkauksen ja sytostaattihoitojen myötä, ja sai näin 5 vuotta myöhemmin terveen paperit. Edelleen silti räknätään alennuslappujen kanssa kaupassa, katsotaan merkittäviä parin euron alennuksia lehdistä jostain jumalan selän takaa, ja koitetaan säästää jokainen sentti, vaikka raha riittää aivan varmasti hautaamiseen asti. Sentään alkanut nykyään matkustelemaan jonkin verran, josta ennen oli aina niin kovasti haaveillut. Faija oli aikanaan myös pirun tarkka rahasta, joten tämä geenien osa jäi vanhemmiltani kyllä saamatta.

Lähinnä sitä tässä yritän osittain ohimenevällä lässytykselläni sanoa, että vaikka täälläkin ihmiset kokevat hyvinkin ihmeellisenä ja/tai tyhmänä jonkin lomamatkan, elektroniikan tai [nimeäasiatähän] ostamisen velaksi tai luotolla, niin asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia. Ei se tee ihmisestä tyhmää tai edes huonoa rahankäyttäjää, vaikka välillä mentäisiinkin luoton puolelle. Totta kai fiksu säästäjä pääsee aina helpommalla, ja itsekin mielellään maksan kaiken mahdollisen ihan omalla rahalla. Jotenkaan en kuitenkaan osaa hirveästi tuomita jotain sinkkumiestä, joka lähtee jenkkireissuun osittaisella lainarahalla, ja jonka maksaa aikanaan pois. En, vaikka se kertoisi "holtittomasta" rahankäyttäjästä tai tulevasta "velkaongelmaisesta", kun "eihän se ennenkään ole osannut säästää". Sen puolen vuoden päästä ei välttämättä ole enää muita lähdössä.

Luottoja ja lainoja paheksutaan niin pirusti ongelmatapausten takia, mutta niinhän se menee vähän kaikessa.

Hyvä ja rehellinen kirjoitus. Sinä minusta kuulut siihen luokkaan jolla ei ole kuitenkaan ongelmaa. Ei kulutusluotot sun muut ole ongelma, jos tietää mitä tekee. Ongelma muodostuu siinä jos paikkaa luotoilla menojaan kestämättömästi. Velalla eläminen korkeilla koroilla on kestämätöntä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain merkinnän luottotietoihin opiskeluaikana. Opintotuet ja -lainat oli käytössä, mutta tietyistä syistä jäi osa kursseista suorittamatta, joten ei tullut tarpeeksi opintopisteitä. Siitäpä sitten alkoi taistelu opintotukien takaisinmaksusta, ja lisää ei tietenkään tullut. Opintolainat olin ryypännyt jo aikaisemmin.

Vähän oli paska hetki elämässä muutenkin, ja tuo siihen päälle. Monta asiaa olisin voinut tehdä toisin ja suoriutua tuostakin ihan kunnialla, mutta olin tyhmä enkä tehnyt asian hyväksi juuri mitään ennenkuin oli paskat housussa.

Eipä tuo merkintä oikeastaan mitään haitannut. Lainaakin sain pankista. Olihan se kuitenkin siellä riesana pari vuotta (en muista oliko 2 vuotta vai enemmän). Kytkypuhelinta en saanut tuon takia vaikka olin duunissa firmassa joka ne puhelimet valmistaa. Nauratti lähinnä.

Mutta joo, aikamoinen ongelma olisi varmaan tullut itsellekin jos olisi siihen aikaan noita pikavippejä ollut olemassa. Itseni tuntien olisin varmasti ottanut ainakin pari, ja luultavasti niillä rahoilla olisi ostettu kaljaa vuokranmaksun sijaan.

Tämä kuitenkin opetti minut olemaan edes jotenkin kartalla raha-asioista. Vaikka ylimääräistä ei yleensä juuri löydykään, olen onnistunut välttymään velkaantumiselta ja lainanotolta. Eipä mulla raha tallessa pysy - tosin en kyllä ole edes yrittänyt mitään säästää. Jotain osakkeita olis takataskussa, joten pientä pahan päivän varaakin olis.

Aika rankasti kyllä näyttäis menevän miinukselle monella tuo holtiton pikavippirumba. Eikä nämä vippifirmat tietenkään mitään vastuuta mistään ota, ja eihän niiden nyt periaatteessa tarvitsekaan. On tuo touhu vaan vähän moraalitonta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koska muistelen menneitä aikoja muissakin ketjuissa, niin muistelenpa tässäkin. Kouvolassa vaikutti 70-luvulla, ehkä aikaisemmin ja myöhemminkin, kävelevä pikavippikonttori, muuan "Anssi". Hänellä oli rintataskussaan, ajokorttikotelossa, sileitä 50 mk seteleitä, joita hän lainasi pikavipin tarpeessa oleville tutuille ja puolitutuille. Vakuudeksi riitti vähintään hyvänpäivän tuttavuus tai jotenkuten vahvistettu palkkatyössä oleminen. Pikavipin korko oli yksinkertainen, 10 mk alkavalta viikolta ja laina-aika enintään kuukausi. Valitettavasti en tullut koskaan tietämään, miten kohdeltiin niitä, jotka eivät velvoitteitaan hoitaneet*, mutta asiakkaita kyllä riitti.
* sen vain tiedän, että Anssi tunnettiin Kouvolassa hyvin ja Anssi tunsi melkein kaikki.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
kävelevä pikavippikonttori, muuan "Anssi". Hänellä oli rintataskussaan, ajokorttikotelossa, sileitä 50 mk seteleitä, joita hän lainasi pikavipin tarpeessa oleville tutuille ja puolitutuille.

Muistelen, että menneinä vuosikymmeninä, jolloin anniskeluravintoloiden ovella päivysti aina tärkeän oloinen mestari komeassa takissaan valvoen tarkalla silmällään sisään pyrkivien kuntoisuutta, oli hän ravintolan sisäpuolelle päässeiden viimeinen taloudellinen tuki ja turva valomerkin lähestyessä. Portsarin kanssa piti pysytellä hyvissä väleissä siis kahdestakin syystä. Varmasti oli hyvä bisnes.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mielenkiintoista kyllä töissäkin kuunnella, miten moni valittaa että, kun rahaa ei ole koskaan. Haaveillaan isoista veikkausvoitoista ja taivastellaan, miten työssäkäynti loppuisi heti jos voitettaisiin lotossa. Lottoaminen tuntuu tosiaankin hirveän monelle olevan käsitys siitä, mikä on tavallisen työssäkäyvän ihmisen keino vaurastua. Tulot on kuitenkin sitten siellä suomalaisen mediaanin paikkeilla ja ollaan naimisissa, niin siellä taloudessa on kaksi ihmistä jakamassa menoja. Eli ei pitäisi olla mistään köyhistä kuitenkaan kyse,

Kivan kakun olisi näistä moni ehtinyt jo leipoa, jos nuorempana olisivat alkaneet pistää pienen summan kuukausittain poikimaan ja lopettaneet aikoja sitten nuo lottohaihattelut.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Mielenkiintoista kyllä töissäkin kuunnella, miten moni valittaa että, kun rahaa ei ole koskaan. Haaveillaan isoista veikkausvoitoista ja taivastellaan, miten työssäkäynti loppuisi heti jos voitettaisiin lotossa. Lottoaminen tuntuu tosiaankin hirveän monelle olevan käsitys siitä, mikä on tavallisen työssäkäyvän ihmisen keino vaurastua. Tulot on kuitenkin sitten siellä suomalaisen mediaanin paikkeilla ja ollaan naimisissa, niin siellä taloudessa on kaksi ihmistä jakamassa menoja. Eli ei pitäisi olla mistään köyhistä kuitenkaan kyse,

Kivan kakun olisi näistä moni ehtinyt jo leipoa, jos nuorempana olisivat alkaneet pistää pienen summan kuukausittain poikimaan ja lopettaneet aikoja sitten nuo lottohaihattelut.

Ja rahaa olisi riittänyt vaikka yhteen lottoriviin tai kimppaan, eli ei olisi tarvinnut luopua tuosta haavesta jos se on tärkeä.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Katselin tossa pari päivää sitten Tv1 oliko perjantai dokkari jossa vieraana ohjaaja Antti Jokinen. Fiksu kaveri ja mukava oli kuunnella tarinoita hänen elämästään. Juontaja kyseli haaveista ym ja vastasi hyvin haaveet eivät johda mihinkään vaan kova työnteko.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS

Tämän ketjun kamaa ehdottomasti mielestäni.

Jutussa korostuu nuoret parikymppiset ihmiset. Ihan ajatuksia herättävää luettavaa.
Maksumuurin takana. Mitä siellä on?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Maksumuurin takana. Mitä siellä on?

Itseäkin alkoi kiinnostaa.

Nuorisoahan nykyään kehutaan, koska eivät osta heti roskiin lentävää halpiskamaa. Eihän jutussa kumota kuulemaani?

Itse kulutan joitain vaatteita loppuun asti. Edellispäivänä totesin, että vaaditaan tosiaan kunnon rikkoutuminen (ehkä jopa pyykkikoneen), että tajuan heittää hupparin veks.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jani Toivolan tapaus osoittaa, että ylivelkaantuminen ja maksuhäiriöt voivat sattua ihan kenelle tahansa, ei vain vähävaraisille. Suurimpana syynä tälle ilmiölle näen erittäin suopean asenteen velkaantumiselle. Valtio näyttää yksityisille mallia velkaantumisesta, niin tottakai yksityiset noudattaa. Ei enää puhettakaan mistään säästämisestä, vaan kaikki mulle heti ja nyt. Maksaminen sitte joskus ehkä.

Lisäksi velkaantuminen on niin helppoa nykyisin. Netistä vaan luottotilejä auki ja eikun törsäämään. Käteistä käyttää nykyään enää todella harva, niin samalla katoaa se ymmärrys rahan määrästä. On vaan numeroita eri luottotileillä ja korteilla. Kun lompakossa on vaan kolikoita, niin silloin ei mitään kallista ostella. Mutta uuden luottokortin voi siinä tapauksessa hankkia, tai avata uuden luottotilin. Ja eiku törsäämään!

Ainoana ratkaisuna näen lakimuutoksen vakuudettomien pienlainojen ulosottokelpoisuuden poistamiseksi. Siis muiden kuin pankkien myöntämien pienlainojen. Tuota ei vaan koskaan tulla toteuttamaan, koska niin isot fyrkat pyörii rahoitusbisneksessä. Tilanne jatkuu ennallaan ja sitte ihmetellään, että kuinkas näin on päässyt käymään ja miksi porukka velkaantuu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuorisoahan nykyään kehutaan, koska eivät osta heti roskiin lentävää halpiskamaa. Eihän jutussa kumota kuulemaani?
Siinä oli mm. tyyppi joka oli maksanut jostain Vuttonin erikoismallistosta parista paidasta ja lompakosta 1300 ja nyt säilyttää niitä kaapissa ettei arvo laske.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ainoana ratkaisuna näen lakimuutoksen vakuudettomien pienlainojen ulosottokelpoisuuden poistamiseksi. Siis muiden kuin pankkien myöntämien pienlainojen.
Pitää ihan erikseen sanoa, että tätä kannatan. Voi olla että olen samaa joskus vuosia sitten ehdottanutkin.
En tosin näkisi pahana vaikka pankit laitettaisiin pelaamaan ihan samojen sääntöjen mukaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Siinä oli mm. tyyppi joka oli maksanut jostain Vuttonin erikoismallistosta parista paidasta ja lompakosta 1300 ja nyt säilyttää niitä kaapissa ettei arvo laske.

Menee hieman samaan kuin Lidlin tossut taannoin. Onko noita muuten näkynyt ihmisillä jaloissa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos saisin päättää niin tekisin vain yhden pienen lakimuutoksen. En kieltäisi pikavippejä, mutta säätäisin että ne eivät ole ulosottokelpoisia.
Piti ihan kaivaa. Sama ketju aika tasan vuosi sitten.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

Tämän ketjun kamaa ehdottomasti mielestäni.

Jutussa korostuu nuoret parikymppiset ihmiset. Ihan ajatuksia herättävää luettavaa.
Ei tuossa itselleni ole yhtään mitään uutta. Ihan samantyyppistä kulutuskäyttäytymistä osoittavat vanhemmatkin ihmiset, yleensä autojen ja asuntojen muodossa. Toki vaatteissakin toisinaan. Somen ja muiden mainosten ristitulessa ihmistä aivopestään armottomasti, ja sen seurauksilta voi välttyä ainoastaan kun ajattelee ja tiedostaa asian. Kukaan ei todellisuudessa tarvitse Guccin vaatteita, harvoin yli 50 000 euron autoa tai viimeistä huutoa olevaa kotia ja sisustusta. Vaatimattomampikin kyllä riittää ihan taatusti meille jokaiselle, jos totuudellisesti asiaa katsoo. Ihminen ei ajattele, vaan ympäristö ajattelee hänessä. Se on niin totta kuin olla ja voi. Siitä unitilasta voi kyllä herätä, mutta kaikilta se ei koskaan onnistu.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Tämän ketjun kamaa ehdottomasti mielestäni.

Jutussa korostuu nuoret parikymppiset ihmiset. Ihan ajatuksia herättävää luettavaa.
Vähän tosielämästä irrallaan nuo haastatellut nuoret. Kovasti korostivat maksavansa luksusvaatteet omilla tienesteillään, mutta taitaa pappa betalar asumisen ja olemisen. Ei ihan normiduuni riitä enää ostella 1-2 tonnin takkeja pakollisten menojen jälkeen oikeasti omillaan olevan.

Ymmärrän laadukkaiden vaatteiden oston, ovat kalliimpia mutta useimmiten myös kestävämpiä ja paremman näköisiä. Joku Luis Vuitton putkikassi taas aivan turhaa elitismiä ja tavaralla leveilyä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Piti ihan kaivaa. Sama ketju aika tasan vuosi sitten.

Missä menee raja sitten pikavipin ja normaalin pankkilainan välillä. Kieltäisitkö siis kaikilta vakuudettomilta lainoilta ulosottokelpoisuuden? Tarkoittaisi, että ei enää remonttilainoja, maksuaikasopimuksia elektroniikasta ym ym., sillä ei kukaan hyväntekeväisyyttään lainaa anna. Ja hyväntekeväisyydeksihän lainananto menee, jos sitä ei voi viedä tarpeen vaatiessa ulosottoon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En näe ratkaisuna pikavippien ulosottokelpoisuuden kieltämistä. Sen sijaan voisi olla parempi

1. saada kaikki luotot lain piiriin,
2. kaikille korkokatto sekä
3. kaikille luotoille kustannuskatto.

Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että esimerkiksi maksimikorkoprosentin päälle ei voi laittaa maksimin ylittäviä tilinhoitomaksuja yms.

Lisäksi mainontaan tulisi puuttua, mutta en äkkiseltään keksi, mikä olisi hyvä tapa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siinä oli mm. tyyppi joka oli maksanut jostain Vuttonin erikoismallistosta parista paidasta ja lompakosta 1300 ja nyt säilyttää niitä kaapissa ettei arvo laske.

Itsekin olen ostanut (silloin vasta tulevalle) vaimolleni jotain lahjoja kyseisen ketjun liikkeestä. Siis joskus silloin kun palkasta jäi ihan hyvin kulujen jälkeen viivan alle. Jos 1300€ saa lompsan ja pari paitaa niin sehän on ihan halpaa, itse maksoin muistaakseni pelkästä naisten lompakosta suurinpiirtein saman verran.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Missä menee raja sitten pikavipin ja normaalin pankkilainan välillä. Kieltäisitkö siis kaikilta vakuudettomilta lainoilta ulosottokelpoisuuden? Tarkoittaisi, että ei enää remonttilainoja, maksuaikasopimuksia elektroniikasta ym ym., sillä ei kukaan hyväntekeväisyyttään lainaa anna. Ja hyväntekeväisyydeksihän lainananto menee, jos sitä ei voi viedä tarpeen vaatiessa ulosottoon.
Tämä pohtiminen on nyt aika kevyellä pohjalla, mutta en näkisi sitä mahdottomuudeksi. Kun ostaa asunnon tai auton, niin pitää vakuuksien olla kunnossa (vähintään se ostettava kohde), joten kyse olisi vain väliin jäävistä lainoista. Taloyhtiöthän eivät remonttilainoja saakaan ilman vakuuksia, eli jos kiinteistön arvo on liian pieni. Tällä voisi olla hyvinkin tervehdyttäviä vaikutuksia. Vielä kun sama saataisiin valtionlainoihin. Jos Kreikka ei maksa, niin vakuudeksi vain saaret ja vielä parempi että Suomen kohdalla sama juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös