Olen minäkin välillä ihmetellyt tätä touhua. Itse olen ollut siinä mielessä onnekas, että olen saanut pysyä koko työurani työelämässä ilman lomautuksia tai työttömyyskausia, ja avovaimokin on saanut määräaikaisuuksien jälkeen vakituisen viran. Mutta vaikka omista opinnoista on jo kauan aikaa, on jonkinlainen säästäväisyys jäänyt kuitenkin kummaltakin niistä ajoista päälle. Tietenkään se ei ole enää sellaista penninvenytystä, kuin joskus opintotuen avulla elettäessä, mutta kyllä silti hyvin usein tulee mietittyä, että onko jostain asiasta saatava arvo sen hinnan mukaista. Tämä ei tarkoita tietenkään sitä, että ostettaisiin aina "halvinta paskaa", vaan sitä, että ostetaan sitä, millä saavutetaan oma tarve parhaalla hinta-laatu -suhteella. Valitettavan paljon näkee sitä, kuinka ihmiset haluavat aina kaikesta sen kalliin trendituotteen, vaikka omat tarpeet saisikin katettua paljon halvemmallakin versiolla.
Yksi syy tähän velkaantumiseen on kai siinäkin, että monet eivät osaa tuollaista järkevää rahankäyttöä. Toisaalta en yhtään ihmettele, sillä jopa minä olen joskus saanut kritiikkiä omasta käyttäytymisestäni, jopa henkilöiltä, jotka tienaavat minua vähemmän, koska minulla ei kuulemma olisi tarvetta säästää.
Minusta se ei vaan mene näin. Mistään en ole joutunut luopumaan, vaan katan suurimman osan tarpeistani maksamatta ylihintaa. Ja toisaalta jätän ostamatta sellaista, mitä en tarvitse. Autoa en esimerkiksi ole ostanut, koska en sellaista tarvitse. Toki julkisilla työmatkani kestää tunnin suuntaansa, kun autolla se menisi kolmessa vartissa. Mutta autolla ajaessa menisi hermo heti aamuruuhkiin. Bussissa tuo matka on tavallaan rentoutumista, jonka voi käyttää lukemiseen ja musiikin kuunteluun. Toki auton hankkiminen voi tulla joskus ajankohtaiseksi, jos tarpeet muuttuvat. Mutta sen hankkiminen vain siksi, että auto "kuuluu omistaa", on minusta vain ja ainoastaan typerää.
Noista luottojen tyrkyttämisistä tuli mieleen myös toinen omituisuus. Se oli joskus, kun korkojen mataluudesta oli tullut uusi normaali. Silloin pankeilla oli näitä asuntolainojen lyhennysvapaisiin liittyviä mainoskampanjoita. Minullekin oma pankkini oikein vänkäämällä yritti mainostaa niiden käyttöä. Että kannattaa hyödyttää, kun on nyt tällainen mahdollisuus, ja ostaa vaikka jotain itselleen, tai laittaa ne rahat säästöön. Itse totesin, että mieluiten maksan lainan pääomaa vaikka etuajassa pois näin matalien korkojen aikana, kun lainani mahdollistaa sen. Etenkin kun olen saanut muutenkin siinä rinnalla rahaa säästöön pahan päivän varalle. Jotenkin ymmärrän, että pankin liiketoimintaan kuuluu omien tulojensa maksimointi, mutta on silti jokseenkin arveluttavaa, että sieltäkin kannustetaan asiakasta olemaan lyhentämättä velkojaan. Kyllä ne korot joskus nousevat.