Velkaantuminen ja maksuhäiriöt Suomessa – Uusi normi?

  • 35 933
  • 219

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaisin että nykyään paremmin kuin joskus ennen. Toki varmasti kotikasvatuskin tähän vaikuttaa, mutta esim. opiskelemaan lähtevistä nuorista moni on nostanut opintolainansa ja pistänyt ne esimerkiksi rahastoihin opiskelujen ajaksi ja antaneet kasvaa siellä korkoa. Lisäksi kun ovat valmistuneet ajoissa niin valtiohan taitaa nykyään maksaa opintolainastakin jonkun osan pois.
Oppikirjan mukaisesti nuoruus pitäisi mennä juurikin näin. Ei virheitä, henk.kohtaisia mokia joista ammentaa oppia vaan puhdasta suorittamista ja osaketilin karttumisen seuraamista. Tätä setämiehet ja valtiovalta toivoo tulevaisuuden nuorilta. Seuraavaksi pitäisi päättää milloin realisoida kertyneet rahastot ja se aika on lähes aina väärä koska setämiesten setämiehet sanovat että pitkäjänteinen sijoittaminen on se kannattavin sijoitusstrategia.

Milloin keski-ikäiset ovat osanneet käyttää rahansa oikein?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nyt tässä olisi tarvetta saada vähän vertaistukea rahankäyttöön. Talous on vielä ihan hyvällä mallilla, mutta rahankäyttö meinaa lähteä lapasesta. Kohta lainanhoitokulut nousevat muutaman satasen kuussa, eikä sitä pelivaraa enää kuukausituloissa olekaan niin paljoa.

Kuinka olette päässeet takaisiin niukkuuteen, kun olette tottuneet leväperäisempään rahankäyttöön? Enemmän siis kyse oman ajattelun hallinnasta, tiedän kyllä kuinka eletään taloudellisesti, mutta en vaan oikein saa sitä vaihdetta päälle.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Nyt tässä olisi tarvetta saada vähän vertaistukea rahankäyttöön. Talous on vielä ihan hyvällä mallilla, mutta rahankäyttö meinaa lähteä lapasesta. Kohta lainanhoitokulut nousevat muutaman satasen kuussa, eikä sitä pelivaraa enää kuukausituloissa olekaan niin paljoa.

Kuinka olette päässeet takaisiin niukkuuteen, kun olette tottuneet leväperäisempään rahankäyttöön? Enemmän siis kyse oman ajattelun hallinnasta, tiedän kyllä kuinka eletään taloudellisesti, mutta en vaan oikein saa sitä vaihdetta päälle.

Mulla on omakohtaista kokemusta niukalla elämisestä sekä ulosotosta(joka jatkuu niin kauan kun velat vanhenee).

Tampereella kun asun ja käytän joukkoliikennettä niin yleensä ostanut 360vrk lipun joka on pyöreesti 400€ maksais kerran kk ostettuna noin 700€.

Sitten olen keskittänyt ostoksia ilta-aikaan kun esim Saleissa kaikki irtopullat/pizzat/lihapiirakat mitä nyt on vitriinissä on -60%. Samalla katsoo sit muutkin punalaput jos on käyttökelpoista.

Kahvit ostan yleensä 5 pakettia kerralla kun jos jossain on 2,99€ paketti niin siinä säästyy muutama euro. Sit Lidlistä haen limsat ja vichyt. K-Kaupoista vain plussaedut. Kaljat+alkoholit haen Virosta kun saan kaverin autoo lainaksi reissulle.

Tällä konstin säästän kuussa helposti 200€/kk versus se joka maksaa täyden hinnan.

Pitkälle pääsee sillä että katsoo mitä tarvii ja mistä sen saa halvimmalla ja samalla sit katsoo onko siellä jotain muuta mitä tarvii.

Mulla tämä on ollu pakollista ja jääny tavaksi vaikka nyt taloustilanne ei vaatisi aina tätä menettelyä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt tässä olisi tarvetta saada vähän vertaistukea rahankäyttöön. Talous on vielä ihan hyvällä mallilla, mutta rahankäyttö meinaa lähteä lapasesta. Kohta lainanhoitokulut nousevat muutaman satasen kuussa, eikä sitä pelivaraa enää kuukausituloissa olekaan niin paljoa.

Kuinka olette päässeet takaisiin niukkuuteen, kun olette tottuneet leväperäisempään rahankäyttöön? Enemmän siis kyse oman ajattelun hallinnasta, tiedän kyllä kuinka eletään taloudellisesti, mutta en vaan oikein saa sitä vaihdetta päälle.

Ainakin itse ensin listaisin Exceliin tai vastaavaan kuukausittaiset menot ja tulot. Sen jälkeen analysointi mistä pystyy/täytyy leikata.

Pakollisia menojahan on yleensä lainanlyhennykset/vastikkeet/vuokrat, sähkö, vesi, vakuutukset ja netti. Lisäksi tietenkin ruoka. Mitä sitten jää tuon ulkopuolelle niin niistä tinkimään.

Lisäksi ruoasta pystyy kyllä leikkaamaan jättämällä ulkona syömisen osittain tai kokonaan pois. Lisäksi ruokakauppalaskuja tutkimalla voi pohtia mihin kaupassa menee eniten rahaa ja voisiko sieltä millä tavoin säästää. Itse tilaan meidän talouden ruoat kerran viikossa kotiinkuljetuksella, etukäteen viikon ruoat suunnittelemalla jää turhat heräteostokset tekemättä. Me myös talven aikana jätettiin esim lihaproteiini leivän päältä pois ja mennään pelkällä juustolla, osittain hinnan takia ja osittain vaan sen takia ettei enää maistunut. Muutenkin syömistottumuksia muuttaen saa kyllä paljon säästettyä jos vain jaksaa sen tehdä. Ja tuossa voisi vielä viilata ostamalla laputettuja tuotteita kaupoista.

Tarkempia neuvoja varten tulisi ymmärtää mihin kaikkeen sitä rahaa leväperäisesti kuluu.

Ja peksan viestiin liittyen, jos haluaa vielä enemmän leikata niin vaihtaa esim vichyt ja limut hanaveteen niin säästyy sekin raha.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt tässä olisi tarvetta saada vähän vertaistukea rahankäyttöön. Talous on vielä ihan hyvällä mallilla, mutta rahankäyttö meinaa lähteä lapasesta. Kohta lainanhoitokulut nousevat muutaman satasen kuussa, eikä sitä pelivaraa enää kuukausituloissa olekaan niin paljoa.

Kuinka olette päässeet takaisiin niukkuuteen, kun olette tottuneet leväperäisempään rahankäyttöön? Enemmän siis kyse oman ajattelun hallinnasta, tiedän kyllä kuinka eletään taloudellisesti, mutta en vaan oikein saa sitä vaihdetta päälle.
En tiedä toimiiko sinun kohdalla, mutta itseäni auttoi kun tiedostin että tilillä oleva pelivara tuottaa huomattavasti enemmän mielerauhaa ja iloa kuin esim. uudet kengät tai televisio. Ja toisaalta tärkeimmät ihmiset ympärilläsi tuskin välittävät siitä onko sinulla ns. kulissit kunnossa.

Oletko koskaan jaksanut iloita tekemästäsi ostoksesta viikkoa-kahta pidempään? Veikkaan, että et.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tarkempia neuvoja varten tulisi ymmärtää mihin kaikkeen sitä rahaa leväperäisesti kuluu.

Kaikki alkaa siitä, että tietää paljonko menee mihinkin. Onhan siinä toki vaivaa kaivaa tileistä ja luottokorteista tapahtumat vuoden ajalta ja lajitella ne itselleen sopiviin kategorioihin, mutta sen jälkeen tiesi mihin ne rahat ovat menneet. Aika paljon sitä voi näemmä kuluttaa vaatteisiin ja kenkiin, joita ei edes oikeasti tarvitse tai ulkona syömiseen.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@puuntakaa Excel tai vastaava openoffice/libreoffice käyttöön ja katsoo mihin se raha menee. Itse olen tehny tätä noin 10 vuotta ja tiedän aika hyvin mikä kuukausi on ns hyvä ja missä kuukaudessa pitää tarkkailla ylimääräistä rahankäyttöä. Tsemppiä matkaan!
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@peksa @Creed Bratton @K.A.H @Tinke-80 Kiitos kaikille kommenteista, niiden lukeminen auttaa omien ajatusten järjestelemisessä! Tämä siis on enemmän keskiluokan angstia, kuin selviytymistaistelua, ellei sitten työttömyys tai työkyvyttömyys osu kohdalle. Olen lähes koko aikuisiän elänyt niukkuudessa ja säästänyt, nyt sitten kun on mennyt vähän aikaa paremmin, niin olen panostanut laadukkaampaan arkeen. Kokemusta on työttömyydestä ja sellainen scenaario aina välillä tulee mieleen, kun on jaksamisen kanssa ongelmia. Nyt on työteho tosi matalalla ja pelottaa, että työt loppuvat.

Asiallinen kämppä ja pääasiassa kalliimpaa huonekalua ja kodinelektroniikkaa tullut osteltua. Kerran vuodessa lomailen ja lennän mieluummin business-luokassa, kun se on mukavampaa. Kaikissa hankinnoissa kuitenkin pyrähdän tarjoushaukkana paikalle. Nyt esim pari viikkoa sitten 2,6k sängynrunko torista 1,3k ja ihan uutena. Aurinkolaseja mulla on jotain viidet, mutta hukkasin yhdet ja huomasin tässä etsiväni netistä uusia hävinneiden tilalle. Se sai kirjoittamaan aloituspostauksen, kun mietin onko tässä enää järkeä?

Palkka siis on kohtuullinen ja säästötilillä pahan päivän varalle 16k, osakkeissa 35k, ne on tosin tappiolla tällä hetkellä 10k. Olin osallisena liikennevahingossa, johon lakia tarkkaan tulkiten olin syytön osapuoli, mutta siltikin voin joutua maksamaan sakkoja sekä vahingonkorvausta. Muutama tonni kenties näihin?

Tässä laskeskelin, että korkojen noustessa tulot-menot säännöllisesti aika liki tasan, mutta töissä välillä tulee korkeampaa palkkaa, niin silloin voi saada vähän säästöön, jos ei "tuhlaile". En käytä alkoholia tai tupakoi, mutta töissä aina lounaalle, kun kylkiäisenä siellä saa salaattia. Treenailen pääasiassa kotona, niin ei mene saliinkaan rahaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Joku saattaa muistaakin, että olin pitkään työttömänä, mutta pääsin ammattia vaihtamalla takaisin työelämään ja erosta huolimatta pysynyt pinnalla. Toi liikennevahinko on syönyt mun jaksamista. Toinen ihminen loukkaantui siinä, eikä syyttömyys, vaikka sellainen vielä oikeudessa todettaisiinkin vaimenna itsesyytöksiä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@puuntakaa ihan ok säästöthän sulla on, niin sinällään ei ole hätää. Mutta hyvä se on omaa kulutuskäyttäytymistä seurata, kun eihän sitä koskaan tiedä jos iskee sairaus tai työt päättyvät.

Sinänsä jos saat kehitettyä tuollaisen ajatusmallin ”turhien” ostosten suhteen (kuten mainitsit aurinkolaseista) niin sehän auttaa. Toisekseen onko sulla jotain pidemmän ajan tavoitetta tai ”unelmaa”? Meillä on vaimon kanssa tavoite 2030-2035 välillä saada Espanjasta ostettua asunto (alkuun varmaan sijoituksena, mutta kunhan lapset kasvaa ja muuttaa pois kotoa, niin pidemmäksi aikaa Espanjaan) ja tuo kannustaa säästämään sekä jättämään turhat elektroniikka- ja vastaavat ostokset pois.

Mulla on muutama tuttu jotka tienaavat ihan hyvin (6k-10k€/kk), mutta mitään ei jää säästöön, kun jotain turhaa paskaa (sähköpyörä jota ei käytetä, telkkarin uusinta joka vuosi jne) on joka kuukausi pakko ostaa. Sitten kun niillä joku pesukone hajoaa tai osuu isompi sähkölasku kohdalle niin valittavat, kun on niin huono tuuri ja rahat ei mitenkään riitä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Sen lisäksi vaate/kenkäostoksilla suosin outlet myymälöitä esim Luhta ja Stadium. Niistä löysin itselleni sellaiset vermeet millä uskaltaa treffeille mennä talvellakin. Parit kengät, paitoja, parit housut ja pari takkia niin vähä yli 150€ koko hoito.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi hyvä säästämiskeino palkkatyössä olevalle on laittaa automaattiveloitus pienillä summilla joka viikko joko säästötilille tai rahastoihin. Ei siis kerran kuussa tehtävää rykäisyä, vaan vähemmän ja useimmin. Itsellä on ollut sellainen tapa, että laittelen käyttötililtä puoleksi vuodeksi tai vuodeksi eteenpäin viikkomaksun rahastoihin. Perustelin sitä myös itselleni niin, että tulee parempi ajallinen hajautus. Nyt niihin katoaa touhutonni kuussa, joka ei polttele kummittele tilillä ja saa hieman sitä köyhyyden tunnetta ja ajatusta, -että tarvinko nyt tuota asiaa- pääkoppaan.
Tuommoisen pitkäaikaisen vakituisen rahansiirron onnistuu jopa unohtamaan välillä. Just kävi alkukesästä niin, kun meni vakuutusmaksuja ja jotain muuta vuosittaista maksua pienen ajan sisään, niin kelasin hetken, että mihinkäs ne mun käyttötilirahat on taas kadonneet. Jaa juu sinnehän ne menikin toiseen paikkaan säilöön.

Mutta ei sitä kannata vanhainkotiin asti kitsastella. Hankkii vaan mieleisiä juttuja kukin maksukykynsä mukaan. Mutta opettelee sen harkinnan ensin, että onko tästä minulle hyötyä vai jääkö se ostos kuitenkin käyttämättä. Sehän sulla nyt oli haussakin tässä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä kun ollaan irtaimistoa käyty läpi koko kesän pikkuhiljaa, on valjennut, miten helvetisti tällaisella ei mitenkään erityisen shoppailuorientoituneella perheelläkin on rojua nurkissa. Kaikilla varmasti on shoppailusta heikkoutensa, mulla ehkä lievästi vaatteet ja kirjat, mutta ei niitäkään lopulta aivan hirveästi ole.

Silti, kun tuossa vaatekaappia olen käynyt läpi, lähti kirpputorille tai kierrätyskeskukseen Ikea-kassillinen hyvää tai ok-kuntoista vaatetta. Hirveästi sellaista, mitä on tullut ostettua tai säilytettyä, kun ehkä joskus tarvitsee, mutta nyt on lähtenyt suht. tuoreitakin ostoksia kiertoon, kun ei helvetti tarvitse.

Samalla on tullut mietittyä, että tosiaan, vaikkei mitään himoshoppailijoita olla, pitää vielä enemmän alkaa funtsia, että onko tämä sellaista, mitä oikeasti tarvitsen? Ja toisaalta, kun jonkin isomman ostoksen tekee, onko tämä sellainen, että se palvelee aidosti pitkään/on muunneltavissa uusiin tarpeisiin.

Kodin pitäisi olla sellainen, että siellä on normaalisti selkeää ja rauhoittava fiilis, ei vain suursiivouksen jälkeen. Jos näin ei ole, on kamaa liikaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Yksi hyvä säästämiskeino palkkatyössä olevalle on laittaa automaattiveloitus pienillä summilla joka viikko joko säästötilille tai rahastoihin. Ei siis kerran kuussa tehtävää rykäisyä, vaan vähemmän ja useimmin. Itsellä on ollut sellainen tapa, että laittelen käyttötililtä puoleksi vuodeksi tai vuodeksi eteenpäin viikkomaksun rahastoihin. Perustelin sitä myös itselleni niin, että tulee parempi ajallinen hajautus. Nyt niihin katoaa touhutonni kuussa, joka ei polttele kummittele tilillä ja saa hieman sitä köyhyyden tunnetta ja ajatusta, -että tarvinko nyt tuota asiaa- pääkoppaan.
Tuommoisen pitkäaikaisen vakituisen rahansiirron onnistuu jopa unohtamaan välillä. Just kävi alkukesästä niin, kun meni vakuutusmaksuja ja jotain muuta vuosittaista maksua pienen ajan sisään, niin kelasin hetken, että mihinkäs ne mun käyttötilirahat on taas kadonneet. Jaa juu sinnehän ne menikin toiseen paikkaan säilöön.

Mutta ei sitä kannata vanhainkotiin asti kitsastella. Hankkii vaan mieleisiä juttuja kukin maksukykynsä mukaan. Mutta opettelee sen harkinnan ensin, että onko tästä minulle hyötyä vai jääkö se ostos kuitenkin käyttämättä. Sehän sulla nyt oli haussakin tässä.
No vähän sitä justiin tässä mietin, että hyvä on säästää, mutta sitten myös elinaikana pitäisi ne säästöt käyttää, kun ei ole perillisiä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Creed Bratton Mä kun olen vuokrakasarmilta lähtenyt, niin en tuollaista Espanjan asuntoa osaa edes ajatella, lähinnä asuntolainan nopeampi takaisinmaksu tässä suurena tavoitteena.

Normaalien keskituloisten jälkeläisiä mekin ollaan, lähinnä tuo inspiraatio Espanjaan tulee sieltä, kun pari vuotta asuttiin siellä.

@sampio tuo ulkomaille muutto on tosiaan aika herättävä kokemus turhien tavaroiden suhteen. Kun palattiin Suomeen, piti muuttokuorma maksaa itse joten jokainen takaisin roudattava tavara piti pohtia onko sille käyttöä vai ei. Ja ollaan sitä pitkälti noudatettu myös sen jälkeen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kauhean vähän sitä itse tulee tänäpäivänä enää ostettua mitään normaalien elämänmenojen lisäksi. Viihteeseen ja harrastuksiin toki koko ajan palaa rahaa, mutta en niitä melko pieniä kuluja tähän nyt laske.

Isompia menoja on vähän ihan siitä syystä, kun niin vähän on oikeasti sellaista mitä tarvitsee. No retkeilyharrastukseen on nyt toisaalta viimeisen vuoden aikana mennyt aika paljon rahaa, mutta ne kaikki hankinnat ovat semmoisia, joita ihan oikeasti tarvitsen. Vaatteita lojuu minullakin kaapeissa niin paljon, että oikeasti pärjäisin paljon vähemmälläkin.

Ei elämä pelkkää kitsasteluakaan kuitenkaan saa olla. Sup-laudan esimerkiksi ostin tuossa taannoin. Ihan kiva lelu, mutta en minä sitäkään oikeasti tarvitsisi ja vähäistä sen käyttö on. Kiva sitä on kuitenkin hankkia joskus itselleen myös jotain tämmöistä, kun talous kerta siihen antaa myöden.

Sitä on joskus taannoin omassakin taloudessa tilanne ollut se, että menoja on ollut enemmän, kuin tuloja. On se huomattavasti mielekkäämpi tilanne, kun nyt useamman vuoden ajan tuo on ollut toisin päin, ja rahaa on ruvennut jäämään myös säästöön.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Paljon hyviä juttuja oli noissa edellisissä. Itsellä on samaa ongelmaa rahan käytön kanssa. En toki ole yksin tässä kokonaisuudessa, vaan siinä on koko perhe. Olin pahoissa talousvaikeuksissa 3-5v sitten. Silloin oli todella raskaat ajat. Nyt talous on ollut viimeiset 2,5v paremmassa kunnossa kuin kenties koskaan. Asuntolaina on ainoa jäljellä oleva laina.

No rahan käyttö on ollut aika leväperäistä viimeiset kaksi vuotta. Vaikka mahdollisuus olisi säästää, niin aina sitä kuitenkin elää siten, että kaikki menee mitä tuleekin. Tämä on alkanut rassaamaan varsinkin minua. Kaikkea turhaa tulee ostettua aina ja vaan. Jos ei muuta niin liian helposti tulee käytyä susheilla, mäkkäreissä, kiinalaisissa... Karkkia, sipsejä yms myös aivan liikaa tulee ostettua. Sitten tulee ostettua kalliita proteiinivanukkaita/hedelmä versioita. Samoin kun meidän perheessä tulee myös ostettua näitä kalliita Nocco ja Celsiusjuomia.

On ollut käytössä sellainen, että aina kun maksaa kortilla, se siirtää pikkusumman säästöpossutilille. No nämäkin rahat tulee aina loppu kuusta kaivettua käyttöön, samoin kuin s-tilille kertyvät rahat. Niitäkin tulee aina vähintään se 50-60€, kun tankkaukset ja isoimmat ruokaostokset on keskitetty. (No viime kuukaudet on tullut tankattua välillä muuallakin, kun saattaa olla 20 Centin eroja tankkauspaikoissa)

Tästä kierteestä on pakko päästä eroon. Olen ihan varma, että me kyettäisiin tinkimään/vähentämään jopa 200-300€ kuukaudessa ilman Excel laskujakin. Tietysti, jos pelkästään nuo herkut ja pikaruokalat/ravintolat laittaisi excelillä näkyviin se voisi säikäyttää, kun näkee todellisuuden kertakatsomalla.

Itse olisin nyt valmis kiristämään vyötä, helppoa se ei ole, mutta kyllä se alkaa olla aika päästä näistä heikoista rahan käyttö tavoista eroon. Ahdistaa päivä päivältä enemmän kun ei ole kunnon summaa jemmassa pahan päivän varalle.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Paljon hyviä juttuja oli noissa edellisissä. Itsellä on samaa ongelmaa rahan käytön kanssa. En toki ole yksin tässä kokonaisuudessa, vaan siinä on koko perhe. Olin pahoissa talousvaikeuksissa 3-5v sitten. Silloin oli todella raskaat ajat. Nyt talous on ollut viimeiset 2,5v paremmassa kunnossa kuin kenties koskaan. Asuntolaina on ainoa jäljellä oleva laina.

No rahan käyttö on ollut aika leväperäistä viimeiset kaksi vuotta. Vaikka mahdollisuus olisi säästää, niin aina sitä kuitenkin elää siten, että kaikki menee mitä tuleekin. Tämä on alkanut rassaamaan varsinkin minua. Kaikkea turhaa tulee ostettua aina ja vaan. Jos ei muuta niin liian helposti tulee käytyä susheilla, mäkkäreissä, kiinalaisissa... Karkkia, sipsejä yms myös aivan liikaa tulee ostettua. Sitten tulee ostettua kalliita proteiinivanukkaita/hedelmä versioita. Samoin kun meidän perheessä tulee myös ostettua näitä kalliita Nocco ja Celsiusjuomia.

On ollut käytössä sellainen, että aina kun maksaa kortilla, se siirtää pikkusumman säästöpossutilille. No nämäkin rahat tulee aina loppu kuusta kaivettua käyttöön, samoin kuin s-tilille kertyvät rahat. Niitäkin tulee aina vähintään se 50-60€, kun tankkaukset ja isoimmat ruokaostokset on keskitetty. (No viime kuukaudet on tullut tankattua välillä muuallakin, kun saattaa olla 20 Centin eroja tankkauspaikoissa)

Tästä kierteestä on pakko päästä eroon. Olen ihan varma, että me kyettäisiin tinkimään/vähentämään jopa 200-300€ kuukaudessa ilman Excel laskujakin. Tietysti, jos pelkästään nuo herkut ja pikaruokalat/ravintolat laittaisi excelillä näkyviin se voisi säikäyttää, kun näkee todellisuuden kertakatsomalla.

Itse olisin nyt valmis kiristämään vyötä, helppoa se ei ole, mutta kyllä se alkaa olla aika päästä näistä heikoista rahan käyttö tavoista eroon. Ahdistaa päivä päivältä enemmän kun ei ole kunnon summaa jemmassa pahan päivän varalle.

Se 200€ säästö onnistuu yllättävänkin helpolla jos vaan löytää sen 'oman tavan' toteuttaa se. Pelkästään S-Ryhmään tai mihinkä tahansa muuhun sitoutuminen ei ole mun mielestä hyvä ratkaisu vaikkakin bonuksia tulee. Esim tänään katon että paljon pitäisi ostaa että nousee prosenttitasolla ja mikäli lähellä niin kaupoille.

Ei toi kuitenkaan vaarallista ole kun ei velaks elä. Se on ihan normaalia että tulot riittää menoihin. Itsellä on vaan vähän pakko tehdä järjestelyjä kun ei toi noin 1300€ nettoliksa kuussa hirveästi anna pelivaraa. Saisin varmaan Kelastakin tukiakin mut oon tähänkin asti pärjännyt ilman niitä.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Eddie

- Käyt läpi verkkopankista muutaman viimeisen kuukauden kaikki ostot, jotka liittyy ruokakaupoissa tai ulkonasyömiseen ja kirjaat ne ylös ja lasket yhteen paljonko nyt menee kuukaudessa ruokaan/taloustavaroihin. Näin tiedät, että mistä summasta oikeasti lähdetään vähentämään.

- Teette perheenä ostoslistan vaikka S-kaupan sovellukseen, missä on kaikki ruoat mitä oikeasti viikossa tarvitsette. Herkkupäivä vain kerran viikkoon ja sovitte euromäärän, millä jokainen saa ostaa. Nyt näette, että millä summalla oikeasti pärjäisitte viikossa ilman ylimääräisiä.

- Päätätte, että mikä on se summa, millä täytyy viikon kaikki ruoat saada ostettua.

- Ulkonasyöminen vain 1-2 kertaa kuukauteen ja niin että se on suunniteltu joka kerta. Muuten karkaa helposti taas käsistä.

- Alat keräämään jokaisen kauppakuitin tai jos käytte syömässä ulkona myös ne kuitit ja kerran viikossa kaikki lasketaan yhteen ja kirjataan vaikka jääkaapin ovessa olevaan paperiin. Viikosta toiseen kun näin tekee, niin näkee että lipsutaanko suunnitelmasta.

- Suunnitelma ja sen toteutus aika avain asemassa tässä. Muutama viikko ja alkaa varmasti kaupassa käyttäytyminen rutinoitumaan ja ei niitä ”turhia” ostoja enää edes mieti.

Näin meillä saatiin säästöä aikaan aika helposti.
 
Viimeksi muokattu:

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Eddie

- Käyt läpi verkkopankista muutaman viimeisen kuukauden kaikki ostot, jotka liittyy ruokakaupoissa tai ulkonasyömiseen ja kirjaat ne ylös ja lasket yhteen paljonko nyt menee kuukaudessa ruokaan/taloustavaroihin. Näin tiedät, että mistä summasta oikeasti lähdetään vähentämään.

- Teette perheenä ostoslistan vaikka S-kaupan sovellukseen, missä on kaikki ruoat mitä oikeasti viikossa tarvitsette. Herkkupäivä vain kerran viikkoon ja sovitte euromäärän, millä jokainen saa ostaa. Nyt näette, että millä summalla oikeasti pärjäisitte viikossa ilman ylimääräisiä.

- Päätätte, että mikä on se summa, millä täytyy viikon kaikki ruoat saada ostettua.

- Ulkonasyöminen vain 1-2 kertaa kuukauteen ja niin että se on suunniteltu joka kerta. Muuten karkaa helposti taas käsistä.

- Alat keräämään jokaisen kauppakuitin tai jos käytte syömässä ulkona myös ne kuitit ja kerran viikossa kaikki lasketaan yhteen ja kirjataan vaikka jääkaapin ovessa olevaan paperiin. Viikosta toiseen kun näin tekee, niin näkee että lipsutaanko suunnitelmasta.

- Suunnitelma ja sen toteutus aika avain asemassa tässä. Muutama viikko ja alkaa varmasti kaupassa käyttäytyminen rutinoitumaan ja ei niitä ”turhia” ostoja enää edes mieti.

Näin meillä saatiin säästöä aikaan aika helposti.
Lisähuomiona, että jos suunnitelmissa on vaikea pysyä, niin safkojen kotiinkuljetus maksaa itsensä hyvin äkkiä, jos on tarjolla. Jos ei ole, niin keräyspalvelu luultavasti on. Ja jos laskee itselleen tuntipalkkaa kaupustelusta, niin jää voitolle. Heräteostokset jää vähiin kun ei astu kauppaan ollenkaan. Itsellä tämä on painonhallinnallinen juttu, mutta uskoisin sen toimivan myös taloudenhallinan tukena.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä antaisin kaikille ensimmäiseksi neuvoksi sen, että tekee itsensä kanssa sopimuksen, ettei kuukauteen osta mitään heräteostoksia tai muuta ei-pakollista. Itse olen niin kilpailuhenkinen ja monessa mielessä helposti addiktoituva, että mulle tehoaa kaikessa parhaiten täysi ehdottomuus. Ei siis vaikka "yksi karkkipäivä viikossa", vaan totaalikielto X ajan. Älkää kysykö, miksi, mutta niin mun aivot vain toimii. Mulla ei tosin ole mitään karkkiongelmaa, koska syön sitä äärimmäisen harvoin, mutta ymmärtänette pointin. Olisi mahtavaa, jos tähän haasteeseen saisi jonkun kaverin mukaan ja siinä haasteessa olisi myös joku panos. Helpottaa kummasti ja pitää motivaation korkealla, jos on "tilivelvollinen" jollekin toiselle.

Sen kuukauden aikana kannattaa käydä vaikka koko vuoden tiliotteet läpi. Ja kirjata samalla ylös, paljonko tilillä oli vedon alkuhetkellä rahaa. Niitä tiliotteita selaamalla käy omat kulutustottumukset aika nopeasti läpi. Jos jostain ostoksesta ei mikään lamppu syty, kannattaa kirjata se "turhat ostokset"-osastoon. Jos tapana on käydä joka päivä ulkona lounaalla, kannattaa tarkkailla, missä on syöty, paljonko lounas on maksanut, miksi söit juuri tuolla (olosuhteet, palaveri, yksi työympäristön lounaspaikoista) ja verrata sitä hintaa johonkin toisen lounaspaikan hintatasoon. Jos vaikka 10 pv/kk syö lounasta paikassa, jonka lounas maksaa 2,50€ enemmän kuin toisessa paikassa, jonka ruoka on yhtä maittavaa, tämä tekee 25€/kk. Vuodessa se tekee n. 10,5 x 25€ = 262,50€. Siis pelkistä erotuksista vastaavan tason lounaspaikkaan! Enkä nyt väitä, etteikö välillä ole fiksuakin käydä muualla, mutta kyllähän tuolla reilulla 250€:lla saisi paljon muutakin. Tällaisia vastaavia rahankäytönkohteita voi löytyä vaikka kuinka paljon, kun niihin vain kiinnittää huomiota.

Toinen, missä säästää paljon, on ruokaostosten suunnittelu. Itse käyn 1-2 x /vko:ssa Prismassa ja olen pyrkinyt vähentämään jopa niitä täydennysostoksia lähikaupassa, koska aina niistä jotain "turhaa" mukaan tarttuu. Ja mitä enemmän turhaa, sitä enemmän hävikkiä. Annan jääkaapin nykyisin mennä hyvin tyhjäksi verrattuna aiempaan ennen kuin käyn kaupassa ja siltikin siellä on aina jotain syötävää. Kannattaa oikeasti tehdä hintavertailua lähikauppojensa suhteen. Toisaalta sekin on tosi ok, jos tekee päätöksiä arvojensa pohjalta. Esim. maksaa mielellään vähän enemmän K-kauppiaalle kuin S-ryhmälle, koska ne rahat menevät yrittäjälle itselleen. Jos sellaiseen on varaa ja talous kestää, mikäpä siinä. Itse en ole pihi, mutta olen sillä lailla tarkka rahoistani, että samasta bulkkikamasta en maksa enempää kuin ainoastaan pakon edessä tai poikkeustapauksissa. Tarjousten perässä en arjessa juokse, mutta esim. jonkun Cittarin Mammuttimarkkinat saatan hyödyntää, vaikken muuten siellä käykään kuin lihaosastolla. Mutta silloinkin valtaosa ostoksista on niitä tarjoustavaroita. Jonkun parin maitolitran takia en ala muualle juoksemaan, mutta sieltä Cittarista mä en varsinaisesti ruokaostoksiani ole tekemässä, vaan ainoastaan täsmähankintoja. Joo, olen paskin mahdollinen asiakas kauppiaan näkökulmasta, mutta sellaista se on.

Yksi asia, mihin ihmisillä menee paljon rahaa, on erilaiset suoraveloitettavat palvelut. Meilläkin on melkein kaikki mahdolliset kanavapaketit, vaikka välillä on pitkiä taukoja, ettei kukaan katso jotain pakettia ollenkaan. Ne veloitukset vaan menee sieltä kortilta ja kun ovat niin pieniä, niin eipä sillä paljon säästä. Toki meidän talous nyt tällaisen toiminnan kestää, mutta ei se poista homman typeryyttä. Ennemmin kannattaisi tehdä niin, että pitää vain paria kanavapakettia kerrallaan ja niitä sitten katsotaan intohimolla, kunnes ei enää jakseta ja otetaan seuraava paketti katsontaan.

Omaan rahankäyttöönsä kannattaa jossain vaiheessa kiinnittää huomiota. Jos ostaa aina uusinta elektroniikkaa, kannattaa kysyä, tarvitseeko sitä sillä hetkellä oikeasti. Vai pärjääkö vanhallakin vielä tovin? Muuttaako se uudempi tavara oikeasti mitään käytännössä? Jos tykkää ostella vaatteita, tarvitseeko niitä oikeasti? Mitä tapahtuu vanhoille vaatteille. Itse lahjoitan Hope ry:lle useamman kerran vuodessa tavaraa, mitä en enää itse tarvitse. Asunnottomille lahjoitan yleensä kylminä kuukausina takkeja, kenkiä ja reppuja, koska joka vuosi sitä huomaa, että joku tavara on ollut taas vuoden käyttämättä. Jos en ota sitä omaan käyttöön nyt, mitä mä sitä siellä varastossa hilloan, kun siitä olisi just nyt jollekin oikeaa apua ja käyttöä. Jos ostan uuden vaatteen, jostain vanhasta pitää luopua.

Mutta sitten on asioita, mistä en säästä: kampaaja- ja kosmetologikäynneistä ja "riittävän laadukkaasta" ruoasta. Itse en ala hiuksiani värjätä, ellei ole aivan pakko. Koko kylppäri on täynnä sitä hiusväriä, samoin iho eikä lopputulos ole ammattilaisen työtä vastaava. Joka kerta vituttaa jo heti alussa. Ja lopussa vasta korpeaakin. Kosmetologikäynnit ovat omaksi piristykseksi ja arjen luksukseksi, tosin näissäkin olen pidentänyt käyntiväliä. Lisäksi kosmetologikäynnit ovat muiden iloksi, koska naamani näyttää nätimmältä huollettuna. Paljon mieluummin mä ostan jotain itselle iloa tuovaa palvelua ja työllistän jonkun kuin ostan jotain tavaraa, jota tulee käytettyä silloin tällöin, jos silloinkaan.

Toki paljon tarpeellisiakin ostoksia on tehtävä, mutta niissäkin olen opetellut nukkumaan yön yli. Palaan uudelleen tutkimaan sitä ostosta ja jos olen ihan varma, että se on hyvä ja tarpeellinen ostos, sitten ostan sen. Meinasin tässä jokin aika sitten ostaa heräteostoksena Marimekon 400€:n käsilaukun. Olisin jopa aidosti tarvinnut sen. Mutta pitkän hiplailun jälkeen päätin miettiä vielä. Kävin katsomassa sitä vielä toisenkin kerran, mutta mietin vielä. Sitten äitini sanoi, että hänellä on yksi vastaavanlainen käsilaukku, jolle hänellä ei ole käyttöä. Kävin hakemassa sen. Ei ole Marimekon laukku, mutta musta käsilaukku ja ajaa saman asian. Ja kas, näin säästyi 400€. Jos olisin ostanut sen Marimekon laukun, se äitini käsilaukku seisoisi tyhjän panttina hänen kaapissaan. Win-win.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selvitä oma taloudellinen tilanteesi: tulot ja menot. Sekä ennen kaikkea velat, osamaksut, pikavipit jne. Nykyään tämä on helppoa kun kortilla/verkkopankilla maksetaan kaikki.

Tee budjetti. Laita rahat riittämään. Kauppareissujen aikatauluttaminen ja valmiit kauppalistat ym. Ruoan itse valmistaminen. Paljon hyviä vinkkejä tähän tässä ketjussa. Turhat kulut pois.

Mieti tarkkaan mitkä ovat turhia kuluja. Tämä on osin henkilökohtainen valinta, kuten BOL sanoikin. Jollekin kaikki suoratoistopalvelut ovat ihan tarpeettomia, jollekin toiselle esim cmoren Liigamatsit hyvinkin tärkeitä. Myös esim. juuri BOL arvostaa kampaamopalveluita, mutta jollekin toiselle se voi olla hyvä säästökohde: käy esim. hiustenleikkuussa puolet harvemmin. Näitä oikeasti itselle tärkeitä ”ylellisyyksiä” muuten oppii arvostamaan ihan eri lailla kuin vain silmät kiinni maksamalla!

Maksa pikavipit pois ensiksi tai tee joku maksujärjestely. Kilpailuta lainat. Rahavaikeuksissa oleva maksaa useimmiten korkokuluja ”ei mistään”. Vippi on joskus otettu johonkin enemmän tai vähemmän tarpeeseen, mutta nyt korkokulu voi yhä rasittaa taloutta eikä siitä saa edes sitä vähäänkään hyvin lyhytaikaista iloa mitä saa pikaruoasta, kaljasta tai röökistä.

Tulot. Onko jostain saatavissa lisätuloja ja mitä se vaatii? Lisätunteja? Ekstraduuni? Palkankorotuksen pyytäminen? (mutta älä perustele tätä työnantajalle sillä että olet persaukinen) Työpaikan vaihto?

Aloita sijoittaminen (heti kun pikavipit ym on siivottu pois). Muutama kymppi kuussa matalakuluisiin indeksirahastoihin ym. Älä säästä pankkitilille (käyttötilille).

Nykyään itselläni on onneksi hyvä tilanne eikä välittömiä rahahuolia ole. Mutta olen aikoinaan ollut ihan aidosti peeaa eikä se kivaa todellakaan ole.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sitten mennään. Joku sukulainen tämän saattaa lukea, kun osa mun nimimerkin tietää, mutta nyt en ihan oikeasti välitä.

Ulkoisesti näyttäisi, että minulla on kaikki hyvin. On rakastava vaimo, kaksi ihanaa lasta, kultainennoutaja, erillistalo Espoossa ja vielä sähköauto. Todellinen perheidylli siis. Olisikin.

Olen aikoinani, villissä myöhäisnuoruudessani, eli noin 25-vuotiaana, velkaantunut todella pahasti. Silloin tarina oli se ihan perinteinen eli piti näyttää porukassa siltä, että on paljon rahaa ja joka kerralla oli uutta seppälää päällä. No, sehän oli "kivaa" niin pitkään kun sitä kesti, kunnes velat oli ulosotossa ja oli tullut vuokrakämpästä häätö maksamattomien vuokrien vuoksi. Tuolloin oma äitini sai tietää veloistani kolmansien osapuolien kautta ja suoraan sanottuna pakotti minut muuttamaan takaisin kotiin ja istumaan hänen kanssaan excelin edessä monet illat, kun kävimme velkatilanteeni perusteellisesti läpi. Sovittiin, että asun kotona ja maksan vuokran siivoamalla tai muulla tavalla ja käyn töissä. Palkasta maksan sitten ulosottoa. Alkuun sovittiin vielä, että saan joka viikolle 100e käyttörahaa, jolla oli pärjättävä. Eli paluu menneisyyteen ja lapsuuteen siis, paitsi että silloin en saanut tietenkään joka viikko satasta käyttöön. Mutta tuo oli näin jälkikäteen pakko tehdä ja siitä olen ikuisesti äidilleni kiitollinen.

Pikakelaus vuoteen 2017 ja siihen, kun viimeinen maksuhäiriömerkintä oli poistunut. Tässä vaiheessa lukija varmasti ajattelee, että onneksi olkoon, selvisit. Noh, niin minäkin. Hyvin pian kävi ilmi, etten selvinnyt. Sain muutamia kuukausia tuon jälkeen kirjeen ulosotosta, josta kävi ilmi, että eräs vanhoista velkojista, joka ei koskaan hakenut velkaa ulosottoon tai sitten ei koskaan tuota kautta saanut rahojaan, on uudistanut velkani heille ulosoton kautta. Summa oli näin jälkikäteen ajateltuna ihan naurettavan pieni siihen nähden, mikä tilanne on nyt. Eli noin 3000€. Tuon olisi voinut hoitaa sillä, että olisin avautunut asiasta silloiselle tyttöystävälleni, nykyiselle vaimolleni, ja olisimme hoitaneet tuon vaikka hänen pussistaan ja olisin ollut hänelle velkaa. Mutta ei.

Ajauduin tuon kirjeen jälkeen johonkin todella pimeään ja synkkään tilaan, jossa ajatuksina oli vain se, etten voi asiasta kertoa, sillä muuten menetän tuon minulle hyvin rakkaan ja tärkeän ihmisen. Nuo ajatukset olivat niin voimakkaita, etten yksinkertaisesti uskaltanut asiasta puhua, enkä puhunut muillekaan. Pidin kaiken vain omana tietonani ja tarkoitus oli, että selviän tästä kaikesta tällä kertaa täysin yksin. Naurettava ajatus, tiedän. Hyvin nopeasti eri vaihtoehdot punnittuani turvauduin siihen ainoaan tietämääni vaihtoehtoon eli jonkunnäköiseen pieneen kulutusluottoon ihan täysin murhakorolla. Tuntui helvetin hyvältä ratkaisulta silloin, kun sai asian pois päiväjärjestyksestä.

Hyvin nopeasti kävi kuitenkin ilmi, etten silloisella palkallani pystynyt pysymään maksusuunnitelmassa ja sen sijaan, että olisin tuon velkojan kanssa koittanut sopia asiasta, päätinkin ottaa toisen lainan, hieman suuremmalla summalla, jolla hoidan vanhan velan pois ja päälle jää vielä vähän ylimääräistä. Ikään kuin puskuriksi. Jokainen varmasti näkee, mikä tässä oli jälleen syntymässä. Oikein, velkakierre. Ja sellainen siitä todellakin syntyi. Palasin takaisin sinne vuoteen 2009, kun hommat edellisen kerran lähtivät tähän pisteeseen ja sulkeuduin näistä asioista täysin ja kehitin jonkun näköisen suojakuoren ja kulissin sille, että kaikki on hyvin vaikka ei tosiaan ollut. Vaimokin oletti, että kaikki on ihan loistavasti ja elämä vain hymyilee.

Tuo kulissi pysyi pystyssä viime viikon torstaihin asti. Olin juuri palannut K-Espoo-Jokerit pelistä, aivan eufoorisessa tunnelmassa, kunnes minut valtasi jokin todella voimakas ahdistuksen tunne, jopa paniikkikohtaukseksi yltynyt tunne. Tiesin, miksi tunsin näin ja tiesin, mitä piti tehdä. Kerroin kaiken vaimolleni, kerroin, että olen kuusi vuotta salannut ja valehdellut tästä ja olen koittanut kaksin käsin pitää kulissia yllä. Kiitos hyväpalkkaisen työni, olen pystynyt maksamaan pakolliset menomme, kun vaimoni on ollut hoitovapaalla sekä nyt opintovapaalla, mutta tämä on tässä loppuvaiheessa tarkoittanut sitä, että olen jättänyt kaikki velkani maksamatta ajatellen, että annan niiden mennä ulosottoon ja maksan sitten sitä kautta. Mutta se mitä en ole osannut ajatella, että erona aiempaan ulosottokierteeseen, nyt minulla oli omistusasunnosta 50% osuus. Kiitos vaimoni, jonka rahoilla tämä käytännössä ostettiin, mutta halusi hyvää hyvyyttään meidät tasavertaisiksi omistajiksi yhteiseen kotiimme, josta oli tarkoitus tulla koti, jossa lapsemme saavat kasvaa aikuisiksi.

Kuten arvata saattaa, vaimoni on todella, TODELLA järkyttynyt, pettynyt, vihainen, surullinen ja ennen kaikkea hyvin ahdistunut, mitä tämä tarkoittaa kodillemme. Kodille, joka on hänen unelma-asuntonsa, jonka materiaalit hän on valinnut. Hän sanoi, ettei kuitenkaan näe vaihtoehdoksi sitä, että eroisimme, koska silloin hän menettäisi minut. Eikä hän sitä halua. Mutta sitä en tiedä, miten avioliittomme kestää sen, jos joudumme unelmiemme kodista muuttamaan pois.

Olen hyvin pettynyt itseeni ja olen myös hyvin vihainen itselleni. En aamuisin pysty kunnolla edes katsomaan itseäni peilistä eikä työnteosta ole tullut viimeiseen viikkoon yhtään mitään. Epätoivo vain kasvaa, kun vieläkään ei ole tietoa, saadaanko, tai saako vaimoni jostain lainaa noiden velkojen maksua varten, jotta päästäisiin tästä kurimuksesta eroon. Olen luvannut, että haen apua terapiasta ja olen myös luvannut tehdä kaikkeni, ettei tilanne ole muutaman vuoden päästä taas sama. Tällä hetkellä vain tuntuu, ettei noillakaan lupauksilla ole mitään väliä, jos minun vuokseni menetämme kotimme.

Noin. Nyt se on oksennettu myös tänne julkisuuteen.

Ja se velkasumma. Se on tällä hetkellä 85 000€.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
@iibor , jos mahdollista niin pankista voi hakea lainaa tuon velkasumman hoitamiseksi ja samalla pyrkiä sovittamaan muitakin rahoituskuluja ja maksuaikatauluja itselleen paremmin sopivaksi. Nykyisillä korkotasoilla pankin voisi kuvitella pitävän teidät mielellään asiakkaina. Jos autosta on lainaa tai se on liisari niin siitä luopumista tai vaihtamista edullisempaan voi aina miettiä koska se voi tarjoa likvideettiä lainojen hoitamiseen.

Sinänsä hyvä muistaa, että vaikka 85k€ tuntuu paljolta niin ei se useinkaan ole esimerkiksi asuntolainaan suhteutettuna kuitenkaan mikään ylitsepääsemätön jos vain korkokulut eivät ole liian suuren ja maksuaikataulu liian tiukka.

Kovasti tsemppiä tässä tilanteessa ja aktiivisesti vain hakemaan oman pankin kanssa vaihtoehtoja miten toimia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös