Velkaantuminen ja maksuhäiriöt Suomessa – Uusi normi?

  • 35 917
  • 219

teppana

Jäsen
No jos yrittäjä maksaa palkkoja pikavipeillä,niin varmaan oikea paikka on siellä kesäesa-puolella hänelläkin, ja joku tolkun ihminen pitämään puljua. Tyhmä se on tyhmä yrittäjäkin.

Kesä-Essinä tämä n. 20-vuotias nainen aloittikin ja on tosiaan yrittäjänä aivan tuore. Vissiin hänellä tuli virhearvio kuinka paljon kesämökkiläisiä kuntaan tuli. Sitten kun ei ole sitä pelisilmää reagoida nopeasti niin nuoren ihmisen paniikkinapulana käytti pikaluottoa. Mikä nyt on helvetin typerää sekin, mutta pystyn paremmin tällaisissa tapauksissa tuntemaan empatiaa kuin esim. tää sänkysankari joka lehdessä valitteli kohtaloaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kesä-Essinä tämä n. 20-vuotias nainen aloittikin ja on tosiaan yrittäjänä aivan tuore. Vissiin hänellä tuli virhearvio kuinka paljon kesämökkiläisiä kuntaan tuli. Sitten kun ei ole sitä pelisilmää reagoida nopeasti niin nuoren ihmisen paniikkinapulana käytti pikaluottoa. Mikä nyt on helvetin typerää sekin, mutta pystyn paremmin tällaisissa tapauksissa tuntemaan empatiaa kuin esim. tää sänkysankari joka lehdessä valitteli kohtaloaan.
No joo, kyllä minäkin ja tosiaan tuoreus tuo vielä lisää symppispisteitä. Pointtini oli vaan, että tyhmyydestä sakotetaan, vaikka olisikin ns. hyvien puolella tarjoamassa työtä suomalaisille. Toivottavasti saa kuppilan raiteilleen.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Kun Eero Lehdestä on puhetta, niin yksi lausuhdus häneltä kiteyttää aika hyvin koko asian. Lainaus Lehdeltä.

"Suomalaiset ovat sitä mieltä, että ainoa tapa vaurastua on panna rahat hedelmäpelikoneeseen. Se kuvastaa kyllä tämän maan taloudellisen osaamisen keskimääräisyyttä."
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kun Eero Lehdestä on puhetta, niin yksi lausuhdus häneltä kiteyttää aika hyvin koko asian. Lainaus Lehdeltä.

"Suomalaiset ovat sitä mieltä, että ainoa tapa vaurastua on panna rahat hedelmäpelikoneeseen. Se kuvastaa kyllä tämän maan taloudellisen osaamisen keskimääräisyyttä."
Heh, samaa sarjaa lottohuuma. Tuli nyt mieleen, kun joku jamppa löi sisään neljänkympin pelit kaupan kassalla. On tuo melkonen summa viikossa sijoittaa, vaikka joskus itsekin rivin tai 2 pelaan.

Toinen esimerkki sitten yksi yrittäjä-kaverini, joka on niin perusteellisen demari, vaikka siis itse yrittäjä onkin. Loistotyyppi kyllä kaikin puolin, mutta melkein järkytyin, kun sijoittamisesta puhuttaessa ei ymmärtänyt alkuunkaan, miten vain omistamalla voi tienata, eikä ymmärtänyt lainkaan oikeutusta. Ja ei siis tosiaan muuten ole ns. ummehtunut ay-demari, mutta tuo kertoo juuri tuosta,miten suomalainen vaurastumiseen suhtautuu. Kaikki pitäis tulla hien ja veripisaroiden mukana, mutta eihän se niin mene.

Toki itsekään mitenkään täydellinen tässä. Vaurastumisen sijaan tulee ehkä liikaakin keskityttyä nykyhetkeen, mutta onpa nyt kuitenkin talous tasapainossa ja pikkusen sukanvarressakin korkoa kasvamassa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No jos yrittäjä maksaa palkkoja pikavipeillä,niin varmaan oikea paikka on siellä kesäesa-puolella hänelläkin, ja joku tolkun ihminen pitämään puljua. Tyhmä se on tyhmä yrittäjäkin.

Itseasiassa teidn useankin yrittäjän ottaneen pikavippejä sen suurempiin ongelmiin päätymättä. Kaipa se on yksi keino saada nopeasti likviditettiä. Kieltämättä kuulostaa oudolta. En tiedä millaisia kuluja tulee jos vipin maksaa äkkiä pois.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itseasiassa teidn useankin yrittäjän ottaneen pikavippejä sen suurempiin ongelmiin päätymättä. Kaipa se on yksi keino saada nopeasti likviditettiä. Kieltämättä kuulostaa oudolta. En tiedä millaisia kuluja tulee jos vipin maksaa äkkiä pois.
Jos ne heti maksaa, niin eikös ne ole tyyliä ota 100 € ja maksa 120 €. Eihän tuo euroissa paljoa ole, mutta vuosikorkona joo.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itsekään en kyllä parikymppisenä ajatellut vielä tuon taivaallista mitään säästämistä. Nyt vähän vanhempana vasta ymmärtänyt sen, miten tärkeää on olla olemassa ensinnäkin pahan päivän varalle jossakin syrjässä pientä pesämunaa ja käyttötililläkin sen verran ylimääräistä, että ei tarvi stressata rahojen riittämisestä seuraavaan palkkaan asti.

Eläkesäästäminen esimerkiksi sijoittamisella on sitten ehkä vähän toinen juttu. Eihän meistä kukaan sitä tiedä, että elääkö yleensäkään edes, niin vanhaksi, tai joutuuko jäämään varhaistetulle eläkkeelle. Mutta kyllä itse ainakin pidän sitä tärkeänä, että on olemassa enemmän varallisuutta syrjässä, joka riittää sitten muuhunkin, kuin vain elämän välttämättömien, sekä arjen yllättävien menojen kattamiseen. Kyllä se nyt kuitenkin sellaista turvaa ja vapautta luo elämään. Toisaalta totta on sekin, että penniäkään ei saa hautaan mukaan, joten pitää tästä matkasta ymmärtää nauttia myös ja silloin ei kannata liikaa pihistellä.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Heh, samaa sarjaa lottohuuma. Tuli nyt mieleen, kun joku jamppa löi sisään neljänkympin pelit kaupan kassalla. On tuo melkonen summa viikossa sijoittaa, vaikka joskus itsekin rivin tai 2 pelaan.

Toinen esimerkki sitten yksi yrittäjä-kaverini, joka on niin perusteellisen demari, vaikka siis itse yrittäjä onkin. Loistotyyppi kyllä kaikin puolin, mutta melkein järkytyin, kun sijoittamisesta puhuttaessa ei ymmärtänyt alkuunkaan, miten vain omistamalla voi tienata, eikä ymmärtänyt lainkaan oikeutusta. Ja ei siis tosiaan muuten ole ns. ummehtunut ay-demari, mutta tuo kertoo juuri tuosta,miten suomalainen vaurastumiseen suhtautuu. Kaikki pitäis tulla hien ja veripisaroiden mukana, mutta eihän se niin mene.

Toki itsekään mitenkään täydellinen tässä. Vaurastumisen sijaan tulee ehkä liikaakin keskityttyä nykyhetkeen, mutta onpa nyt kuitenkin talous tasapainossa ja pikkusen sukanvarressakin korkoa kasvamassa.

Juu noita näkee. Itseä kyllä sapettaa hieman, kun tälläinen henkilö jolla on hirveä nivaska pelilappuja sattuu vaikka Ärrällä juuri ennen kassalle ja itse olet tyyliin hakemassa kahvin nopeasti. Siinä sitten 5min pläräillään lappuja ja sinä aikana kyllä käy päässä ajatus jos toinenkin, että miksi?

En halua morkata satunnaisia tai maltillisia pelaajia, se kuuluu minusta vapaaseen maailmaan, että omaksi iloksi voi laittaa rahansa mihin lystää. Minun ihanteellisessa yhteiskunnassa valtio ei ole määräilemässä ihmisiä rajoittamisen tarkoituksessa, vaan auttamassa ja estämässä ihmisiä joutumasta suurempiin ongelmiin. Se kohta missä yhteiskunnan pitäisi puuttua peliin topakasti nämä ongelma tapaukset, ja siinä minusta Veikkaus ei ole onnistunut yhtään. Nämä ongelmat kun kasaantuvat sitten tietylle joukolle, joilla voi olla kovin monitahoinen vyyhti erilaisia itsetuhoisia tapoja hoitaa taloutensa kuralle.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On kyllä aivan uskomaton lainakohde. Jos et pysty vuoden aikana säästämääb reissurahoja niin ei sulla silloin kyllä oo reissun jälkeenkään rahaa maksaa sitä lainaa.
Tästä on pakko olla osittain eri mieltä. Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty säästämään mitään, mutta "pakon edessä" pystyvät elämään pienemmällä käteen jäävällä rahalla.
Heillä on ollut tapana esimerkiksi pyytää verokorttiin kovempi prosentti, jotta saavat joululahjat ja -ruuat kustannettua veronpalautuksella. Tai no, säästämisen muoto sekin tavallaan on.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä on pakko olla osittain eri mieltä. Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty säästämään mitään, mutta "pakon edessä" pystyvät elämään pienemmällä käteen jäävällä rahalla.
Heillä on ollut tapana esimerkiksi pyytää verokorttiin kovempi prosentti, jotta saavat joululahjat ja -ruuat kustannettua veronpalautuksella. Tai no, säästämisen muoto sekin tavallaan on.
Tää on sitä typeryyttä ja vastuutonta rahankäyttöä, että kun on rahaa niin se on vaan pakko käyttää. Johtaa siihen, että palkkapäivänä ostetaan ja tuhlataan niinku oisi juhlapäivä, jolloin sitten kituutetaan loppukuukausi.
 

teppana

Jäsen
Tästä on pakko olla osittain eri mieltä. Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty säästämään mitään, mutta "pakon edessä" pystyvät elämään pienemmällä käteen jäävällä rahalla.
Heillä on ollut tapana esimerkiksi pyytää verokorttiin kovempi prosentti, jotta saavat joululahjat ja -ruuat kustannettua veronpalautuksella. Tai no, säästämisen muoto sekin tavallaan on.

Aivan varmasti näinkin tehdään. Sinänsä ylimääräisen veron maksaminen on typerää. Jos sitä rahaa on tarpeeksi, se kannattaa sijoittaa ihan muualle kuin verottajalle.

Mutta jos tuollainen tyyli helpottaa, niin ilman muuta saa tehdä. En ole varma onko siinä järkeä, mutta onko missään?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Loistotyyppi kyllä kaikin puolin, mutta melkein järkytyin, kun sijoittamisesta puhuttaessa ei ymmärtänyt alkuunkaan, miten vain omistamalla voi tienata, eikä ymmärtänyt lainkaan oikeutusta. Ja ei siis tosiaan muuten ole ns. ummehtunut ay-demari, mutta tuo kertoo juuri tuosta,miten suomalainen vaurastumiseen suhtautuu. Kaikki pitäis tulla hien ja veripisaroiden mukana, mutta eihän se niin mene.

Eipä yllätä tuollainen asennoituminen. Tuollaista riittää Suomessa, ja mielipiteet ovat olleet hyvinkin erikoisia. Ei tästä ole kuin pari vuotta, kun julkaistiin joku tutkimus, jonka mukaan yli puolet suomalaisista pitäisi osakesijoittamisella vaurastumista tuomittavana. Ikään kuin se olisi keinottelua tai jotenkin epärehellistä. Toisaalta lottovoitto hyväksyttiin laajalti, eli se on kolmas hyväksyttävä keino noiden mainitsemiesi hien ja veripisaroiden lisäksi.

Toisaalta olen minä joskus sellaisiinkin väitteisiin törmännyt, että yksityiset eivät saisi toimia vuokranantajina, vaan jos heillä olisi varaa omistaa asunto, jolle ei ole omaa käyttöä, se pitäisi luovuttaa valtiolle tai antaa ilmaiseksi tarvitsijoiden käyttöön. Epäilen kuitenkin tämän mielipiteen esittäjän olleen trolli tai muuten kassalla oleva humoristi.

Toisaalta välillä yllättyy positiivisestikin. Juttelin hiljattain vanhan kaverini kanssa. Olen aina pitänyt häntä hieman vasemmalle kallellaan olevana, ja suunnilleen viimeisenä henkilönä, joka innostuisi sijoittamisesta. Mutta niin vain oli hänkin tähän ryhtynyt, eikä pitänyt tällaista ollenkaan pahana. Osakesijoittamisestakin totesimme, että olisi kaikkien etu, jos suomalaiset omistaisivat enemmän kotimaisten yritysten osakkeita, niin silloin voitaisiin pitää tehokkaammin nämä yritykset kotimaassa. Hyvä näin, ehkä nuo kärkkäimmät äänet ovat sitten vanhemman sukupolven tuotoksia.

Mitä taas näihin rahapeleihin tulee, niin hyvin epätodennäköistä niissä on edes päästä omilleen. Itse olen lotonnut hyvin harvoin, ja silloinkin pääpotin on ollut oltava vähintään 10 miljoonaa. No, kerran sainkin viisi oikein ja voitin peräti reilut 40€. Koska tuonkin todennäköisyys on matemaattisesti ajateltuna hyvin pieni, olen tullut siihen lopputulokseen, ettei lottoamisessa ole mitään järkeä, eikä se ole oikeastaan edes hauskaakaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aivan varmasti näinkin tehdään. Sinänsä ylimääräisen veron maksaminen on typerää. Jos sitä rahaa on tarpeeksi, se kannattaa sijoittaa ihan muualle kuin verottajalle.
Tämä. Eikö sitä rahaa voi esim palkkapäivänä laittaa toistuvana siirtona nordnetin tai vastaavan tilille, josta se sitten kerran kuussa käytetään sijoitusrahaston osuuksien hankintaan?
Kyse on siinä mielessä retorinen, että omasta kokemuksestani (kokemusasiantuntija siis) tiedän satavarmasti että tämä on mahdollista. Toki sijoittamiseen liittyy aina riskejä, mutta viimeisten vuosien aikana näin pystyy saamaan toistakymmentä pinnaa tuottoa per vuosi eli parilla sadalla kuussa ansaitsemaan useamman satasen vuodessa ja vähän isommalla sijoituksella jo tonneja. Vaihtoehto on nolla tai satasia miinusmerkkinen.

En halua olla tässä asiassa ilkeä, mutta eikö tuon ymmärtäminen ole lähes fiksuuden määritelmään riittävä testi.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Osakesijoittamisestakin totesimme, että olisi kaikkien etu, jos suomalaiset omistaisivat enemmän kotimaisten yritysten osakkeita, niin silloin voitaisiin pitää tehokkaammin nämä yritykset kotimaassa.
Tämä on mielenkiintoinen väite. Minä olen asiaa sivunnut hiljattain kahdessa eri viestissäni. Toinen oli tässä ketjussa jossa sanoin, että jos suomalaisille opetettaisiin taloustieteellistä ajattelua niin heitä ohjattaisiin oikeistolaisempaan ajatteluun. Toinen viesteistä oli sijoitusketjuun jossa kyseenalaistin Suomeen rahastoon sijoittamisen järkevyyden osittain siksi, että meillä on hallitus joka ei edistä yritysten toimintaedellytyksiä joten minä palkitsen mieluummin ne jotka näin toimivat (sillä he maksavat paremmin osinkoja). Jos useammat ihmiset omistaisivat enemmän osakkeita, niin äänestäisivätkö he oman etunsa vastaisesti vasemmistoa ja pitäisivätkö he firmat suomessa tilanteissa joissa se ei ole taloudellisesti kannattavaa?
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eipä yllätä tuollainen asennoituminen. Tuollaista riittää Suomessa, ja mielipiteet ovat olleet hyvinkin erikoisia. Ei tästä ole kuin pari vuotta, kun julkaistiin joku tutkimus, jonka mukaan yli puolet suomalaisista pitäisi osakesijoittamisella vaurastumista tuomittavana. Ikään kuin se olisi keinottelua tai jotenkin epärehellistä. Toisaalta lottovoitto hyväksyttiin laajalti, eli se on kolmas hyväksyttävä keino noiden mainitsemiesi hien ja veripisaroiden lisäksi.

Toisaalta olen minä joskus sellaisiinkin väitteisiin törmännyt, että yksityiset eivät saisi toimia vuokranantajina, vaan jos heillä olisi varaa omistaa asunto, jolle ei ole omaa käyttöä, se pitäisi luovuttaa valtiolle tai antaa ilmaiseksi tarvitsijoiden käyttöön. Epäilen kuitenkin tämän mielipiteen esittäjän olleen trolli tai muuten kassalla oleva humoristi.

Toisaalta välillä yllättyy positiivisestikin. Juttelin hiljattain vanhan kaverini kanssa. Olen aina pitänyt häntä hieman vasemmalle kallellaan olevana, ja suunnilleen viimeisenä henkilönä, joka innostuisi sijoittamisesta. Mutta niin vain oli hänkin tähän ryhtynyt, eikä pitänyt tällaista ollenkaan pahana. Osakesijoittamisestakin totesimme, että olisi kaikkien etu, jos suomalaiset omistaisivat enemmän kotimaisten yritysten osakkeita, niin silloin voitaisiin pitää tehokkaammin nämä yritykset kotimaassa. Hyvä näin, ehkä nuo kärkkäimmät äänet ovat sitten vanhemman sukupolven tuotoksia.

Mitä taas näihin rahapeleihin tulee, niin hyvin epätodennäköistä niissä on edes päästä omilleen. Itse olen lotonnut hyvin harvoin, ja silloinkin pääpotin on ollut oltava vähintään 10 miljoonaa. No, kerran sainkin viisi oikein ja voitin peräti reilut 40€. Koska tuonkin todennäköisyys on matemaattisesti ajateltuna hyvin pieni, olen tullut siihen lopputulokseen, ettei lottoamisessa ole mitään järkeä, eikä se ole oikeastaan edes hauskaakaan.
Suomessa tämä vasemmisto-oikeisto ajattelu ei ole minun kokemukseni mukaan ollenkaan niin selvä, kuin jatkiksenkin keskusteluissa usein annetaan ymmärtää. Vasemmiston kannattajat sijoittavat iloisesti ja kannattavat omistusoikeutta ja markkinataloutta enimmäkseen. Ääripäät on aika harvalukuisia. Vastaavasti oikeistosiipikin kuuluu ammattiliittoihin joillakin aloilla hyvin kattavasti, ja tulontasausta kannatetaan laajasti ainakin johonkin rajaan asti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aivan varmasti näinkin tehdään. Sinänsä ylimääräisen veron maksaminen on typerää. Jos sitä rahaa on tarpeeksi, se kannattaa sijoittaa ihan muualle kuin verottajalle.

Mutta jos tuollainen tyyli helpottaa, niin ilman muuta saa tehdä. En ole varma onko siinä järkeä, mutta onko missään?
Joo, mullakin on tuttavia, jotka saa vuosittain jopa tuhansia veronpalautusta, kun aina Tammikuussa ensi töikseen nostavat prossaa. Sitten hehkuttavat veronpalautuksiaan kuin ylimääräistä tuloa. Nythän näillä kova huoli, kun verotusta suunnitellaan muutettavaksi reaaliaikaiseksi, eli joka kuussa verotus tasattaisiin tulevaisuudessa.

Mutta onhan tuo parempi kuin olla säästämättä ollenkaan. Ja toisaalta sen verottajalta saatavan köntän voi sitten myös sijoittaa kerralla, ja varmaan moni näin tekeekin. Meneehän siinä jokunen tuottokuukausi kyllä.
 

teppana

Jäsen
Joo, mullakin on tuttavia, jotka saa vuosittain jopa tuhansia veronpalautusta, kun aina Tammikuussa ensi töikseen nostavat prossaa. Sitten hehkuttavat veronpalautuksiaan kuin ylimääräistä tuloa. Nythän näillä kova huoli, kun verotusta suunnitellaan muutettavaksi reaaliaikaiseksi, eli joka kuussa verotus tasattaisiin tulevaisuudessa.

Mutta onhan tuo parempi kuin olla säästämättä ollenkaan. Ja toisaalta sen verottajalta saatavan köntän voi sitten myös sijoittaa kerralla, ja varmaan moni näin tekeekin. Meneehän siinä jokunen tuottokuukausi kyllä.


Itse pidän hyvänä nyrkkisääntönä sitä, että veronpalautukset on korotonta lainaa antajan ominaisuudessa. Ei siinä sinänsä mitään väärää ole jos pitää veroprosenttia korkeana, sellaisena kivana lisänä. Se ei ole järkevää, mutta mikäpäs se on?

Itse olen leirissä: Mielummin mätkyt kuin palautukset!
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Velanotto ja maksuhäiriöt ovat tulleet jäädäkseen. Ei niistä kokonaan päästä eroon, mikäli halutaan säilyttää nykyinen luototus- ja perintäjärjestelmä. Pidänkin ihmisten toimintaa aika ennustettavana. Pikavipit stimuloivat ostovimmaa, joten ne ovat houkuttelevia. Ihmiset taas ovat heikkoja, joten oikeiden olosuhteiden vallitessa he lankeavat "ansaan" niin vuonna 2020 kuin myös vuonna 2067.

Näen aihepiiriä koskevan keskustelun pikemminkin moralistisena kuin teknisenä. On tietysti helppo paistatella moraalisesti ylempänä, mikäli oma elämä on ollut sujuvan keskiluokkaista. Se, että jollain menee huonommin, on tietyllä tapaa elinehto omanarvontunnolle menestyvälle kansanosalle.

Aivan kuten laihdutusoppaissa, myös rahan käytöstä puhutaan ikään kuin ihmiset eivät tietäisi, että lotto ei ole hyvä säästämismetodi. Oletteko koskaan kuulleet, että kaalikeittokuuri ei paranna pitkällä tähtäimellä terveysennustetta? Sama logiikka pätee raha-asioihin: tasapainoisen ja onnistuneen ihmisen on mukava huudella alaspäin typeryksille, jotka eivät ole samassa asemassa.

Hesaria lukemalla pääsee nopeasti jyvälle mainitusta mielenmaisemasta. Joka päivä siellä kerrotaan asiantuntijoiden suulla, miten kaikki maailman ongelmat ratkeavat fiksun ihmisen rationalisoinnilla. Osta osakkeita, pidä kirjaa menoista, kouluttaudu, hanki työpaikka jne. Kolumnit, vieraskynät, asiantuntija-artikkelit ja automainokset ovat suunnattuja keski- ja hyvätuloiselle, jotka tietävät tämän kaiken jo ennalta. Heidän elämää varjostavat lähinnä triviaalit sattumukset, kuten kahakka lastentarhan hiekkalaatikolla tai väärinkäsitys ravintolajonossa. Ei heidän tarvitse pohtia, onko ensi jouluna varaa tarjota lapsille samanlaista joululahjakattausta kuin muilla yhteniskoulun lapsilla.

Siitähän elämässä onkin kyse: omasta asemasta suhteessa muihin. Onko minulla varaa siihen, mihin naapurilla? Tarjoanko lapsilleni sen minkä kavereiden vanhemmat omilleen? Ihmisluonne on sellainen, että se ei tyydy, vaan tavoittelee uusia asioita. Nyky-yhteiskunta on vauraampi kuin ennen mutta monella tapaa haastavampi. Työpaikoista taistellaan; itseä pitää kehittää jatkuvasti; pitää opetella uusia ajattelutapoja; pitää olla hyvä kasvattaja. Se luo kovia paineita, ja ehkä juuri sen takia ihmiset ajattelevat, että ovat ansainneet määrättyjä asioita. Jos ei saavutakaan toivottuja asioita, onko epäonnistunut ihmisenä? Katse on tällöin helpompi suunnata olosuhteisiin kuin omaan itseensä. Luotontarjoajat mahdollistavat ongelmien siirtämisen eteenpäin, jolloin niitä ei joudu kohtaamaan vielä tänään.

Tästä tässä on mielestäni kyse. Osakekauppa vaatii tietoa, taitoa ja ehkä hivenen onneakin. Pienelle sijoitukselle ei saa välitöntä tuottoa, vaan sitä pääomaa pitäisi kasvattaa vuosikaudet, ehkä kymmenetkin. Lotolle saa välittömän tuoton: odotusarvon 0,40, joka voi realisoitua miljoonan muodossa. Tuloslaskenta on saman viikon lauantaina. Järkevä teko on ostaa se osake, mutta järkevää on myös välttää rasvaa, sokeria, uhkapelaamista ja alkoholia. Niillä ihmisillä, joilla on mielekäs elämä, sosiaalisia suhteita ja hyvinvointia, kykenevät yleensä pidättäytymään paheista ja nauttimaan terveellisemmistä harrastuksista. Niillä, joiden elämä on jatkuvaa henkistä ja sosiaalista kamppailua, on alttius etsiä "nopeita virikkeitä", jotka tuovat hyvänolontunteen nyt eikä 2030-luvulla.

Kuvailemani keskiluokkaiset ihmiset tarvitsevat köyhiä. He ovat keskiluokkaiselle moraalinen kompanssi, joka osoittaa, että joku on tyhmempi, laiskempi tai vähemmän tuottava. Joku muu tekee tyhmempiä päätöksiä. Mikäli on päässyt onnistuneiden ihmisten leiriin, on ehkä vaikea samaistua niihin, joiden elämä on vähemmän laskelmoitua ja joka saattaa sisältää niitä parjattuja lottokuponkeja.

Mikäli asiaan oikeasti haluttaisiin puuttua, pikavippitoiminta olisi aikaa sitten kielletty tai asetettu ankarien kriteerien kohteeksi. Aina välillä tehdään pieniä muutoksia, mutta bisneksen annetaan pyöriä. Ongelma piilee siinä, että köyhien asia ei kiinnosta niin paljoa, että se mobilisoisi äänestäjiä. Senpä vuoksi aihealue onkin politiikan marginaalia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse pidän hyvänä nyrkkisääntönä sitä, että veronpalautukset on korotonta lainaa antajan ominaisuudessa. Ei siinä sinänsä mitään väärää ole jos pitää veroprosenttia korkeana, sellaisena kivana lisänä. Se ei ole järkevää, mutta mikäpäs se on?

Itse olen leirissä: Mielummin mätkyt kuin palautukset!
Mä yritän pitää +- nollassa sen, yleensä niin, että lomarahojen jälkeen tarvittaessa tarkistan korttia. Lopputulos sitten ollut yleensä reilun satasen verran palautusta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on mielenkiintoinen väite. Minä olen asiaa sivunnut hiljattain kahdessa eri viestissäni. Toinen oli tässä ketjussa jossa sanoin, että jos suomalaisille opetettaisiin taloustieteellistä ajattelua niin heitä ohjattaisiin oikeistolaisempaan ajatteluun. Toinen viesteistä oli sijoitusketjuun jossa kyseenalaistin Suomeen rahastoon sijoittamisen järkevyyden osittain siksi, että meillä on hallitus joka ei edistä yritysten toimintaedellytyksiä joten minä palkitsen mieluummin ne jotka näin toimivat (sillä he maksavat paremmin osinkoja). Jos useammat ihmiset omistaisivat enemmän osakkeita, niin äänestäisivätkö he oman etunsa vastaisesti vasemmistoa ja pitäisivätkö he firmat suomessa tilanteissa joissa se ei ole taloudellisesti kannattavaa?

Tuo väite ei siis ole missään nimessä keksimäni, enkä edes tiedä, että onko sillä mitään totuuspohjaa. Eikä taloustieteen taitoni edes riitä tämän väitteen arviointiin. Mutta sanoisinko näin, että jos se saa vasemmistolaisesti ajattelevia ihmisiä sijoittamaan, ei se huono väite ole. Toinen versio tuosta väitteestä on, että kotimaisilla sijoituksilla estetään se, etteivät ulkomaalaiset pääse ostamaan suomalaisia yrityksiä ainakaan liian halvalla. Senkään todenperäisyyttä en pysty analysoimaan.

Itse olen tehnyt suoria osakesijoituksia nyt reilun vuoden verran. Toistaiseksi olen sijoittanut vain kotimaahan, mutta kuitenkin täysin itsekkäistä syistä, eli siksi, että kotimaisista yrityksistä on parhaiten tietoa saatavilla. Nyt vuodenvaihteen jälkeen olen kuitenkin myynyt sijoituksia, ja käteispaino on nyt suuri, ihan jo siksi, että omistamani osakkeista suurin osa nousi jo arvokkaammaksi, mitä niiden olisi mielestäni pitänyt. Nyt olen tilanteessa, jossa en edes löydä oikein kiinnostavaa sijoituskohdetta Helsingin pörssistä. Nyt pitää katsoa, että sijoittaisiko ulkomaille, vai odottaisiko korjausliikettä. Minulla ei siis ole tässä tapauksessa mitään aatteellista syytä sijoittamiseen.

Tuohon oikeisto-vasemmisto -jakoon en osaa sanoa. Mutta kyllä kai omistajaksi siirtyminen yleensä muokkaa ajatusmaailmaa. Olen ainakin kuullut, että torppari-punapäällikkö -isopappani olisi torpan saatuaan ryhtynyt keskustan äänestäjäksi, ainakin joskus myöhemmässä vaiheessa elämäänsä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomessa tämä vasemmisto-oikeisto ajattelu ei ole minun kokemukseni mukaan ollenkaan niin selvä, kuin jatkiksenkin keskusteluissa usein annetaan ymmärtää. Vasemmiston kannattajat sijoittavat iloisesti ja kannattavat omistusoikeutta ja markkinataloutta enimmäkseen. Ääripäät on aika harvalukuisia. Vastaavasti oikeistosiipikin kuuluu ammattiliittoihin joillakin aloilla hyvin kattavasti, ja tulontasausta kannatetaan laajasti ainakin johonkin rajaan asti.

Tässä olet täysin oikeassa. Mitä esimerkiksi itseeni tulee, niin olen mielestäni lievästi oikealla noiden kahden ääripään välille vedetyllä janalla. Mutta joissain asioissa omaan myös vasemmistolaisia näkemyksiä. Minusta suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta on ollut konsensuspolitiikka, ja toivoisin näkeväni sellaista taaskin. Eniten minua vituttaa ja huolestuttaa tämä nykyinen keskustelukulttuuri, joka on levinnyt keskustelufoorumeilta sosiaaliseen mediaan ja jopa politiikkaan. Vastapuolen näkemyksiä ei edes yritetä ymmärtää, ja jos on sopiva tilaisuus,niin ne ymmärretään tarkoituksella väärin. Muutenkaan totuudella ja hyvillä käytöstavoilla ei ole enää merkitystä, vaan sillä, kuka huutaa kovimmin.

Nyt ryhtyi ehkä rönsyilemään liikaa aiheesta sivuun. Mutta kaipa tämä sama ajattelutapa kävisi siihen, että velkaantumisen syitä alettaisiin pohtia tässä yhteiskunnassa laajemminkin ilman kenenkään yksittäisen henkilön syyllistämistä. Tämä ketju on ollut sellaisesta linjasta hyvä osoitus.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo väite ei siis ole missään nimessä keksimäni, enkä edes tiedä, että onko sillä mitään totuuspohjaa. Eikä taloustieteen taitoni edes riitä tämän väitteen arviointiin. Mutta sanoisinko näin, että jos se saa vasemmistolaisesti ajattelevia ihmisiä sijoittamaan, ei se huono väite ole. Toinen versio tuosta väitteestä on, että kotimaisilla sijoituksilla estetään se, etteivät ulkomaalaiset pääse ostamaan suomalaisia yrityksiä ainakaan liian halvalla.
Minähän olisin sinänsä voinut tyytyä tässä asiassa oikaisuun, että jos suomalaiset sijoittaisivat enemmän niin he myös äänestäisivät enemmän oikeistoa ja se olisi kaikkien suomalaisten etu. Joka tapauksessa mainittuja muunkinlaisia sivuhyötyjäkin on. Suomalaisten pörssiyritysten arvot ovat suhteellisen alhaisia versus ulkomaiset vastaavat, tosin eipä niiden tuloksentekokykykään ollenkaan niin uskomaton ole ollut kuin mitä vasurit kiky-keskusteluissa painottavat. Indekseissä on hävitty.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, mullakin on tuttavia, jotka saa vuosittain jopa tuhansia veronpalautusta, kun aina Tammikuussa ensi töikseen nostavat prossaa. Sitten hehkuttavat veronpalautuksiaan kuin ylimääräistä tuloa. Nythän näillä kova huoli, kun verotusta suunnitellaan muutettavaksi reaaliaikaiseksi, eli joka kuussa verotus tasattaisiin tulevaisuudessa.
Minä mielelläni muotoilisin tämän niin, että jako on selvä, mutta painotuserot ovat pieniä. Kaikki suuret puolueet ovat lähellä toisiaan ja varsin vasemmistolaisia. Jotkut vähän enemmän kuin toiset. Siinä missä yhdysvaltojen kohdalla kahtiajako on niin syvä ja tilanne niin turhauttava, että on houkuttelevaa pohtia skenaariota, että jaetaan maa kahtia. Menköön repu-landiaan keskilännen fly over statet ja demo-landiaan rannikot ja katsotaan miten käy. Ei Suomessa oikeistoa ja vasemmistoa voida erottaa, me ollaan samaa maata. Toki persuille mieluusti antaisi oman erityisalueensa, jos heistä sillä pääsisi ja saisivat siellä olla sitten rajat kiinni ilman ulkomaalaisia tullimuurin takana ihan keskenään Huhtasaaren ollessa PM ja Hakkaraisen VM.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Sivutaan nyt osittain aihetta, kun taidan kuulua tällä palstalla merkittävään vähemmistöön ja nykyiseen "hulttiosukupolveen", jota niin kovin kieroon monesti katsotaan. Kaikkihan täällä ovat toki esimerkillisiä säästäjiä (kuten myös loistavia liikenteessä, tolkun miehiä politiikassa ja huomattavan suurivarusteisia alakerrassa), palstalla kun ollaan. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot, kuten äitimuorikin aina jaksaa muistuttaa. Eipä ole tuota ohjetta pahemmin tullut noudatettua.

Olen 28-vuotias, ja ollut hieman yli 7 vuotta työelämässä. Keskituloinen, käteen jää n. 3000 euroa kuussa. Hyvin pitkälti tulee edelleen eleltyä kädestä suuhun, reissailtua jonkin verran ja osteltua välillä mitä mieli tekee. Jos joku kysyy johonkin, niin todennäköisemmin lähden viettämään iltaa kuin jään kotiin. Ja kun kaveripiiri on suht laaja, niin tuntuu, että vähän väliä saa ollakin jossain menossa, ja rahaa kuluu. Välillä on paremmin rahaa jemmassa, välillä kituutellaan pienemmällä summalla tiliin asti. Suunnitelmallisuus puuttuu, eikä pitkän ajan tavoitteita säästämisen suhteen vielä(kään) ole. Ja sehän se on syntistä ja saatanasta, kun ihminen tekee niitä asioita, mistä itse nauttii, eikä osta sitä halvinta maitoa.

Naimaton sinkku, ja olen asian järkeillyt niin, että en jaksa stressata rahasta liikaa vielä tämänkään ikäisenä. Nyt mennään ja touhutaan, kun aika on vielä otollinen siihen, eikä esimerkiksi perhe, ikä tai työelämä ole sitä sen pahemmin estämässä. Okei, mun tilanne on hyvinkin epäreilu moneen muuhun verrattuna siinä mielessä, että oikein pahan päivän varalle taustalla on perintöä omaisuuden muodossa, johon en ole näillä näkymin hetkeen koskemassa. Eli oikein paskassa tilanteessa se "pesämuna" kyllä löytyisi, jos omaisuutta pistettäisiin suvun kesken jakoon/myyntiin. Ja onhan siinä viimeistään eläkepäiville mukava summa säästettynä, jos tuolle ei aikaisemmin ole tarvetta.

Onhan nämä osaltaan sukupolvikysymyksiä, ja vaikka en mitenkään tilivelvollinen ole äidilleni puhumaan raha-asioistani, niin tulee niistä hänenkin kanssaan aina välillä juteltua. Edelleen jaksaa kauhistella sitä, kun aina on poika menossa jossain, ja sitä rahaa varmaan kuluu niin hirveästi. "Muuten koirat kusee kintuille" sanoo hän, jos tili ammottaa tyhjyyttään ennen palkkapäivää. Ja samaan aikaan hautaan pitäisi kantaa vähintään kuusinumeroista summaa turhan omaisuuden muodossa mukanaan.

Ymmärrän oikein hyvin, että perheen perustamisen myötä ihminen on vastuussa myös muista kuin itsestään, ja silloin sillä on ihan oikeasti väliä, että tullaan myös huonoina aikoina toimeen. Vastuu kasvaa, ja silloin pitääkin olla se fiksu ja harkitseva. Samaan hengenvetoon täytyy myös ihmetellä, että mitä ihmettä ihminen niillä itse ansaituilla rahoillaan siellä haudassa tekee. Oma äitini on tästä loistava esimerkki, kun asustelee omistusasunnossaan, eikä varsinaisesti pätäkästä ole puutetta, vaikka ei nyt varsinaisesti mihinkään rikkaimpiinkaan kuulu. Sairasteli suolistosyöpää jo aika huonoilla ennusteilla, mutta parantui leikkauksen ja sytostaattihoitojen myötä, ja sai näin 5 vuotta myöhemmin terveen paperit. Edelleen silti räknätään alennuslappujen kanssa kaupassa, katsotaan merkittäviä parin euron alennuksia lehdistä jostain jumalan selän takaa, ja koitetaan säästää jokainen sentti, vaikka raha riittää aivan varmasti hautaamiseen asti. Sentään alkanut nykyään matkustelemaan jonkin verran, josta ennen oli aina niin kovasti haaveillut. Faija oli aikanaan myös pirun tarkka rahasta, joten tämä geenien osa jäi vanhemmiltani kyllä saamatta.

Lähinnä sitä tässä yritän osittain ohimenevällä lässytykselläni sanoa, että vaikka täälläkin ihmiset kokevat hyvinkin ihmeellisenä ja/tai tyhmänä jonkin lomamatkan, elektroniikan tai [nimeäasiatähän] ostamisen velaksi tai luotolla, niin asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia. Ei se tee ihmisestä tyhmää tai edes huonoa rahankäyttäjää, vaikka välillä mentäisiinkin luoton puolelle. Totta kai fiksu säästäjä pääsee aina helpommalla, ja itsekin mielellään maksan kaiken mahdollisen ihan omalla rahalla. Jotenkaan en kuitenkaan osaa hirveästi tuomita jotain sinkkumiestä, joka lähtee jenkkireissuun osittaisella lainarahalla, ja jonka maksaa aikanaan pois. En, vaikka se kertoisi "holtittomasta" rahankäyttäjästä tai tulevasta "velkaongelmaisesta", kun "eihän se ennenkään ole osannut säästää". Sen puolen vuoden päästä ei välttämättä ole enää muita lähdössä.

Luottoja ja lainoja paheksutaan niin pirusti ongelmatapausten takia, mutta niinhän se menee vähän kaikessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös