Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 952
  • 2 049

Fordél

Jäsen
Tämä terveyspuoli on kuitenkin melko pieni haitta ja osin jokaisen oma asia (osin sen julkisen terveydenhuollon). Se mistä kuluttajat maksavat eläintuottajille ja mitä se touhu tekee eläimille, ilmastolle ja ympäristölle on se varsinainen ongelma.

Kansanterveyden ja siten myös kansantalouden kannalta en pitäisi terveyspuoltakaan pienenä haittana. Jo pelkästään sydän ja verisuonitaudit aiheuttavat paljon niin inhimillistä kärsimystä kuin merkittäviä kustannuksia yhteiskunnalle. Yksi keskeisimmistä syistä sydän- ja verisuonitaudeille on ravinnon rasvapitoisuus ja rasvan laatu.

Toivotaan, että @Jeffrey todella kova lihansyönti ei tuota terveysongelmia tulevina vuosikymmeninäkään.
 
Kansanterveyden ja siten myös kansantalouden kannalta en pitäisi terveyspuoltakaan pienenä haittana. Jo pelkästään sydän ja verisuonitaudit aiheuttavat paljon niin inhimillistä kärsimystä kuin merkittäviä kustannuksia yhteiskunnalle. Yksi keskeisimmistä syistä sydän- ja verisuonitaudeille on ravinnon rasvapitoisuus ja rasvan laatu.
Se on kyllä totta, sydän- ja verisuonisairauksista ja niiden aiheuttamista sydän- ja aivoinfarkteista on alzheimerin ja diabeteksen ohella meidänkin suvussa kärsitty ja lähdetty riuskanakin, vain vähän sen jälkeen kun on ylistetty punaista maitoa ja esitelty hauiksia. Mutta näkisin että pääsääntöisesti tämä on ollut heidän oma ongelmansa. Ikävää tietysti sikäli etteivät he ehtineet oleellista tutkimustietoa ajoissa vastaanottaa, kun se yletön lihansyönti tosiaan on ollut niin lyhytaikainen muoti-ilmiö.

Se mitä toiminnallaan aiheuttaa ympäristölle (muut ihmiset, eläimet, ekosysteemit) ei ole juuri missään määrin oma ongelma vaan lähes koko mitassaan kaikkea muuta kuin oma ongelma.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lasten valinnanvapauden kunnioittamisesta tuli mieleeni yksi ystäväperhe. Heidän esikoisensa päätti muistaakseni neljävuotiaana, ettei syö lihaa (koska eläin). Kunnioittivat lapsen päätöstä. Muu perhe syö kuten aiemminkin. Lapsi on nykyään noin 10v. Millä tarkkuudella lapsi eläinten syömisestä pidättäytyy, en tiedä. Käytännössä kai lähinnä liivate on se hankalasti hahmotettava ja sitähän on lähes kaikissa karkeissa...

Kyse ei siis ole vegaaniudesta vaan lihasta niin, kuin lapsi voi ymmärtää. Eli maitotuotteet ja muna on käytössä.
 
Lasten valinnanvapauden kunnioittamisesta tuli mieleeni yksi ystäväperhe. Heidän esikoisensa päätti muistaakseni neljävuotiaana, ettei syö lihaa (koska eläin). Kunnioittivat lapsen päätöstä. Muu perhe syö kuten aiemminkin. Lapsi on nykyään noin 10v. Millä tarkkuudella lapsi eläinten syömisestä pidättäytyy, en tiedä.
Onhan näitä.
Three year old kid explains why he doesn´t want to eat meat - YouTube

Hauskaa että kolmevuotias pystyy järkeilemään fiksummin kuin monet aikuiset.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onhan näitä.
Three year old kid explains why he doesn´t want to eat meat - YouTube

Hauskaa että kolmevuotias pystyy järkeilemään fiksummin kuin monet aikuiset.

Aika monta lasta kohdanneena väittäisin, ettei tuon videon lapsi ole ihan yksin oivaltanut tuota. Joku on melko varmasti ohjannut huomaamaan asian.

Harvoin tuon ikäinen hahmottaa, mistä kaikista eläimistä ruokaa lautaselle tulee. Tällä kaverilla oli lista hallussa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Aika monta lasta kohdanneena väittäisin, ettei tuon videon lapsi ole ihan yksin oivaltanut tuota. Joku on melko varmasti ohjannut huomaamaan asian.

Harvoin tuon ikäinen hahmottaa, mistä kaikista eläimistä ruokaa lautaselle tulee. Tällä kaverilla oli lista hallussa.

Aivan varmasti hänelle on kerrottu asiasta. Toisin kuin useimmille lapsille. Aikanaan muistan että tarhassa otettiin kanssani puheeksi asia kun kerroin omille lapsilleni, että eläimet tuntevat myös kipua, surua ja ahdistusta. Suurimmalle osalle tuotantoeläimiä se on koko heidän lyhyen elämän tarkoitus. Lapsi oli tietenkin kertonut asian muillekin kun häneltä oli kysytty miksi syö kasvisruokaa. Ihmeellisessä kuplassa sitä monet lapsensa kasvattaa.

Without Saying a Word This 6 Minute Short Film Will Make You Speechless - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Aika monta lasta kohdanneena väittäisin, ettei tuon videon lapsi ole ihan yksin oivaltanut tuota. Joku on melko varmasti ohjannut huomaamaan asian.

Harvoin tuon ikäinen hahmottaa, mistä kaikista eläimistä ruokaa lautaselle tulee. Tällä kaverilla oli lista hallussa.
Kyllä, ihan vastaavasti kuin sekin pitää kertoa ettei ihmisiä saa kiusata eikä tappaa. Joillekin menee perille heti kerrasta, joillain kestää hieman kauemmin omaksua, jotkut ovat samaa mieltä mutta toimivat silti toisin, ja jotkut änkyröivät kyseistä opetusta vastaan koko ikänsä. Luonnollista tietysti olisi kiusata ja tappaa.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Jos rupeaa vegaaniksi saako siitä jotain pisteitä? Nouseeko joku rankki tai jotain? Tai jos muistuttaa siitä tasaisesti kaikille facebookissa? Meinaan yksi kaveri tuollaiseksi muuttui ja sen joutui muteemaan. Päivittäin jakso selittää miten hyvää pahvi on. En kylläkään hauku vegaaneja jokainen tavallaan, mutta miksi monet siitä jaksaa mainita tuolla tavalla useasti? Ihan ku ite laittais joka päivä kuvan jostain steikistä ja kehuis sitä hyväks.
Jokainen syö sitä mikä tuntuu hyvältä, mieluiten vielä ilman että siitä tarvitsee päteä netissä.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aikanaan muistan että tarhassa otettiin kanssani puheeksi asia kun kerroin omille lapsilleni, että eläimet tuntevat myös kipua, surua ja ahdistusta. Suurimmalle osalle tuotantoeläimiä se on koko heidän lyhyen elämän tarkoitus
En varsinaisesti ihmettele, jos tarhassa oltiin vähän kummastuneita tuon väitteesi takia. Siis että eläintuotantoa ei harjoitettaisikaan taloudellisista syistä, vaan motiivina olisi sadistinen halu rääkätä eläimiä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En varsinaisesti ihmettele, jos tarhassa oltiin vähän kummastuneita tuon väitteesi takia. Siis että eläintuotantoa ei harjoitettaisikaan taloudellisista syistä, vaan motiivina olisi sadistinen halu rääkätä eläimiä.

Motiivi on tietenkin syödä eläin, mutta eläimellä on tarina. Tarkennetaan vielä että asia oli tullut tarhassa lasten keskusteluissa esille. Lapseni oli ainoa kasvissyöjä koko ryhmässä. Olimme keskustelleet syistä minkä takia emme syö lihaa. Lapset keskustelivat asiasta koska pitivät kasvissyöntiä erikoisena ja sanoivat vanhemmilleen etteivät halua syödä lihaa. Kakka on osunut tuulettimeen.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä on sairasta luennoida tarhaikäisille eläinten kivusta ja kärsimyksestä. Mahtaa jäädä kivat traumat.
 

Fordél

Jäsen
En varsinaisesti ihmettele, jos tarhassa oltiin vähän kummastuneita tuon väitteesi takia. Siis että eläintuotantoa ei harjoitettaisikaan taloudellisista syistä, vaan motiivina olisi sadistinen halu rääkätä eläimiä.

Eläintuotantoa harjoitetaan tottakai pääosin taloudellisista syistä. Kuitenkin kun eläimen näkökulmasta katsoo, liha- tai turkistuotannossa eläimen tarkoitus on yleensä kasvaa nopeasti siihen kuntoon, että hänen elämänsä voidaan päättää. Yleensä vielä niin, että hän ei pääse elämään kunnolla lajityypillistä elämää. Tietenkään itse tuottajilla ei ole halua rääkätä eläimiä, koska se ei hyödytä heitäkään: rääkätty eläin ei tuota heille yhtä hyvin tuottoa kuin hyvin pidetty.

Jos rupeaa vegaaniksi saako siitä jotain pisteitä? Nouseeko joku rankki tai jotain?

Voi siitä tietenkin saada pisteitä joidenkin ihmisten silmissä, mutta noin muuten ei tietenkään. Kuitenkin kyseessä on teko, joka hyödyttää mm. ympäristöä ja eläimiä. Jos näitä asioita arvottaa tärkeämmäksi kuin oman oikeuden syödä lihaa, voidaan jonkinlaisia henkisiä papukaijamerkkejä jakaa.

Tai jos muistuttaa siitä tasaisesti kaikille facebookissa? Meinaan yksi kaveri tuollaiseksi muuttui ja sen joutui muteemaan. Päivittäin jakso selittää miten hyvää pahvi on. En kylläkään hauku vegaaneja jokainen tavallaan, mutta miksi monet siitä jaksaa mainita tuolla tavalla useasti? Ihan ku ite laittais joka päivä kuvan jostain steikistä ja kehuis sitä hyväks.

Eikö aika moni laita kuvia liharuuistaan nettiin ja kehu niitä hyväksi? Jos joku on tehnyt muutoksen elämässään ja kertoo sen muutoksista sekä mahdollisesti sen aiheuttamista positiivisista vaikutuksista niin mikä siinä on pahaa? Taas vertailu liikuntaan: Kertoohan moni liikkumaan ryhtynyt liikunnan aiheuttamista hyvistä fiiliksistä tai parantuneesta terveydestä. Keltäs tämä kaikki on pois? Jos ei kiinnosta, älä lue tai kuuntele.

Jokainen syö sitä mikä tuntuu hyvältä, mieluiten vielä ilman että siitä tarvitsee päteä netissä.

Mielestäni on kummallinen linjaus, että kukaan ei saisi kertoa netissä yhdestä elämän tärkeimmäistä asiasta eli ruokailusta. Jos se on sun mielestä pätemistä niin tämä tulkinta lienee ns. katsojan silmissä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Voi siitä tietenkin saada pisteitä joidenkin ihmisten silmissä, mutta noin muuten ei tietenkään. Kuitenkin kyseessä on teko, joka hyödyttää mm. ympäristöä ja eläimiä. Jos näitä asioita arvottaa tärkeämmäksi kuin oman oikeuden syödä lihaa, voidaan jonkinlaisia henkisiä papukaijamerkkejä jakaa.
Oon tässä hiukan miettinyt, että jos ostaa kasviksensa paatuneelta lihansyöjältä, tulee samalla mahdollisesti tukeneeksi eläinten tehotuotantoa ja samalla maapallon ilmastomuutosta. Mun mielestä tää on aika ahdistava ajatus.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mielestäni on kummallinen linjaus, että kukaan ei saisi kertoa netissä yhdestä elämän tärkeimmäistä asiasta eli ruokailusta. Jos se on sun mielestä pätemistä niin tämä tulkinta lienee ns. katsojan silmissä.

Itse tarkastelen tätä kysymystä lähinnä siitä näkökulmasta kuinka asian esittää, kuinka kohtelee toisia keskustelijoita, mikä on asenne keskusteluun. Ei ole yksi tai kaksi kertaa jolloin etenkin vegaanit nostavat itsensä jalustalle ollen keskustelussa tavattoman ylimielisiä, muistaen tietty korostaa sitä, että tekevät eettisesti oikean valinnan, josta päästään siihen, että lihan syönti on väärä valinta.

Toki vegaanit saavat vastaavasti paljon "sontaa" niskaansa, heidän valintaa vähätellään ja heitä kritisoidaan myös syyttä. Itse pyrin pysymään asialinjalla keskustelussa - sarkasmia toisinaan viljellen - mutta ei minua erityisemmin innosta keskustelu jos ennakkoasenne on se, että lihansyöjä on rikollinen ja eläinten tappaminen ruoaksi rikos. Sama kuin keskustelisi fundamentalistin kanssa, mitä nykyään pyrin välttämään parhaanimukaan. No äärimmilleen vietyä veganismi on jo likipitäen fundamentaalista toimintaa.

Eniten minua ärsyttävät vegaanit jotka haluavat tehdä valintoja toisten (esim. minun puolesta) perustellen niitä itse rakentamillaan tai oppimillaan eettisillä malleilla. Minulle kun ei ole mitään universaalia eettistä tai moraalista koodistoa. Ne ovat sidottu kulttuuriin, aikaan, paikkaan, yhteisöön tms. tekijöihin.

vlad
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Oon tässä hiukan miettinyt, että jos ostaa kasviksensa paatuneelta lihansyöjältä, tulee samalla mahdollisesti tukeneeksi eläinten tehotuotantoa ja samalla maapallon ilmastomuutosta. Mun mielestä tää on aika ahdistava ajatus.
Kunnon kiihkovegaani ottaa tietenkin selvää mm. siitä, kuinka vegaani-ihanteiden mukaisesti kasvatetut naatit ja räätikkäät on kuskattu kauppaan tai luomutorille. Kiesuksen ristuksen perkele on irti, jos pätkä kasviskuljetuksesta on hoidettu sellaisella jakeluautolla, jonka kuski tai apupoika syövät vähän väliä lihamakkaraa ja sekalaisten teuraseläinten ruumiinosia. Eikä hurmosvegaanin tuskaa helpota välttämättä edes se, että jakeluauton kuski olisi itsekin valantehnyt kasvissyöjä, jos ajohommilla tienatuilla palkkarahoilla tuetaan kuskin puolison tai lasten saatanallisuutta hipovaa lihalla mässäilyä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kunnon kiihkovegaani ottaa tietenkin selvää mm. siitä, kuinka vegaani-ihanteiden mukaisesti kasvatetut naatit ja räätikkäät on kuskattu kauppaan tai luomutorille. Kiesuksen ristuksen perkele on irti, jos pätkä kasviskuljetuksesta on hoidettu sellaisella jakeluautolla, jonka kuski tai apupoika syövät vähän väliä lihamakkaraa ja sekalaisten teuraseläinten ruumiinosia.
Niin ja kuka sen auton on tehnyt?! Eikun robotti sen tekee. Mutta kuka teki sen robotin!!!? Nojoo, leikki leikkinä.

Mulla on aina hiukan vaikeuksia suhtautua asioihin, joita ajetaan jonkun ismin tai aatteen nojalla. Tykkään ottaa asioista selvää ja teen mahdollisesti valintoja elämässäni saamani tiedon pohjalta. Mutta kun mennään tähän "mun 2v ei syö lihaa ja on käännyttänyt lekarissa kaikki muutkin henkilökuntaa myöten, samalla käänsi ne myös uskomaan Jumalaan", niin mulla alkaa vaan keittää, vaikka olisin muuten jopa ajattelutavaltani lähellä näitä hörhöjä.
 

Fordél

Jäsen
Itse tarkastelen tätä kysymystä lähinnä siitä näkökulmasta kuinka asian esittää, kuinka kohtelee toisia keskustelijoita, mikä on asenne keskusteluun. Ei ole yksi tai kaksi kertaa jolloin etenkin vegaanit nostavat itsensä jalustalle ollen keskustelussa tavattoman ylimielisiä, muistaen tietty korostaa sitä, että tekevät eettisesti oikean valinnan, josta päästään siihen, että lihan syönti on väärä valinta.

Eniten minua ärsyttävät vegaanit jotka haluavat tehdä valintoja toisten (esim. minun puolesta) perustellen niitä itse rakentamillaan tai oppimillaan eettisillä malleilla. Minulle kun ei ole mitään universaalia eettistä tai moraalista koodistoa. Ne ovat sidottu kulttuuriin, aikaan, paikkaan, yhteisöön tms. tekijöihin.

Mielestäni ainakaan tämän ketjun keskusteluista ei nouse esille, että vegaanit tai kasvissyöjät olisivat nostamassa itseään sen enemmän jalustalle tai olisivat sen ylimielisempiä kuin sekasyöjät.

Sekin on outoa, että jos vegaani perustelee valintaansa ympäristöystävällisyydellä tai eläinten hyvinvoinnilla, tämä nähdään jotenkin itsensä jalustalle nostamisena. Kun kerran faktisesti on näin, että kasvisten syöminen on ympäristön rasituksen kannalta parempi ratkaisu kuin vaikka naudanlihan syönti, on ihan oikeutettua tuoda esille tämä fakta näissä keskusteluissa. Tältä kannalta lihan syönti on väärä valinta, mutta omia ruokavalintojahan voi arvottaa monilla muillakin arvoilla eikä kukaan kiellä tätä.
 

Fordél

Jäsen
Mulla on aina hiukan vaikeuksia suhtautua asioihin, joita ajetaan jonkun ismin tai aatteen nojalla. Tykkään ottaa asioista selvää ja teen mahdollisesti valintoja elämässäni saamani tiedon pohjalta.

Taas kerran voimme todeta, että olemme hyvin lähellä näkemyksissämme toisiamme. Molemmat haluavat ottaa asioista selvää ja tehdä valintoja tiedon pohjalta sekä varmasti sen, mikä tuntuu omassa kropassa oikealta valinnalta. En minäkään ole ajamassa tässä mitään asiaa ismin tai aatteen nojalla. Olen vain perustelemassa tekemiäni ratkaisuja, jolloin mun arvotuksessa esim. eläinten oikeudet ja hyvinvointi sekä ympäristökysymykset nousevat korkeammalle kuin moni muu asia. Sulla arvotus menee eri tavalla, minkä vuoksi olet päätynyt erilaiseen ratkaisuun ruokavaliosi suhteen. Ei tässä sen ihmeellisemmästä asiasta ole kyse ja paljon on saatu turhaa vastakkainasettelua aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kyllä on sairasta luennoida tarhaikäisille eläinten kivusta ja kärsimyksestä. Mahtaa jäädä kivat traumat.

Mikähän siinä mahtaa olla "ihan sairasta"? Ymmärtäähän he jo elämän kiertokulun tuossa vaiheessa ja ennen kun liha ei kasvanut kaupassa niin se myös omin silmin nähtiin. Ai että pääseekö tässä ihan sähkö tulee töpselistä hassuttelun makuun. Sairasta on se että monet aikuisetkin kuvittelevat että tuotantoeläimillä on mukava elämä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sekasyöjä voi kokeilla sekä liharuokareseptejä että kasvisruokareseptejä oman mielen (ja kehon) mukaisesti. Joka päivä lihaa syövä voi koska tahansa kokeilla kasviksia ja ehkä havaita jonkun sellaisen maukkaaksi. Vegaani dumaa liharuoat yököttäviksi ehkä vain mielikuviensa perusteella, muistelee ehkä jotain lapsuusaikana huonon kokin takia inhottavalta maistunutta läskisoosia tai maksalaatikkoa.
Omasta puolestani joudun toteamaan, että todella herkullisia kasvisruokia ei juuri ole kokemuslistalle kertynyt. Kasvisborssi, perinteinen ranskalainen sipulikeitto, uunituore ruisleipä ja voi. Syömäkelpoisia kasvisruokia on toki paljonkin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mulla on aina hiukan vaikeuksia suhtautua asioihin, joita ajetaan jonkun ismin tai aatteen nojalla. Tykkään ottaa asioista selvää ja teen mahdollisesti valintoja elämässäni saamani tiedon pohjalta. Mutta kun mennään tähän "mun 2v ei syö lihaa ja on käännyttänyt lekarissa kaikki muutkin henkilökuntaa myöten, samalla käänsi ne myös uskomaan Jumalaan", niin mulla alkaa vaan keittää, vaikka olisin muuten jopa ajattelutavaltani lähellä näitä hörhöjä.
Lähtökohtani sekä edellä että yleisemmin ovat melko lailla näitä samoja.

Minun puolestani jokainen voi valikoida omalle lautaselleen mitä huvittaa. Sekin on mielestäni OK, että vanhemmat tekevät jonkin verran normista poikkeavia ruokavalintoja lastensa puolesta, olettaen että kenellekään ei aiheudu kohtuutonta haittaa. Perhekunnan ankarassa kasvissyönnissä ei välttämättä ole minkäänlaista ongelmaa, ainakaan jos sitä verrataan tilanteeseen, jossa perhe korvaa tavanomaiset ateriat ja välipalat vaikkapa makkaraperunoilla, lihapiirakoilla, sipseillä ja sen sellaisella moskalla, joka huuhdotaan alas sokericolalla. Tai kepukaljalla, jos ikä tähän riittää.

Ongelma voi sen sijaan olla kyseessä, tai ainakin vitutuksen syntytekijät ovat kasassa, kun normiterveellistä sekaruokaa suosiva keskivertoruokailija joutuu vasten tahtoaan vegehihhulien mielipidevaikuttamisen tai suoranaisen painostamisen ja syyllistämisen kohteeksi. Vielä merkittävämmästä asiasta on kysymys, mikäli aktiivinen vegevaikuttaminen johtaa yhteiskunnassa sellaisiin konkreettisiin muutoksiin, jotka vaikuttavat negatiivisesti lihaa ja kalaa lautaselleen haluavan ruokaililjan valintamahdollisuuksiin eri tilanteissa. Toki jokainen ruokailija voi tietenkin miettiä, kannattaako esimerkiksi rasvaista possunkylkeä syödä kahdesti joka päivä ynnä makkarat päälle, tai onko määrättyjä kalalajeja pakko syödä kaksin käsin siinäkin tilanteessa, että niiden kannat ovat uhkaavasti hiipumassa. Nämä ovat kuitenkin toinen keskustelunaiheensa, vaikka ne sivuavat myös tämän ketjuun teemoja.

Tuntuu hivenen siltä, että tällä puolen maapalloa ihmisillä on tarpeettoman paljon vapaa-aikaa touhottaa omiaan. Muutamia sukupolvia sitten jengillä ei olisi ollut aikaa vaahdota ympäri mantuja vouhottamassa kasvissyönnin ihanteellisuuden puolesta, koska työtätekevän enemmistön liki kaikki aika kului elannon kasaan riipimisessa ja välttämättömissä kotiaskareissa. Aika kului produktiivisesti, ja fiksuimmat ja ahkerimmat varakoituivat sukupolvien myötä. No ei ollut myöskään intter nettiä, jota kautta omien aivoitusten levittäminen maakuntaan ja mihin tahansa olisi sujunut leikiten. Verkossa hyörimiseen ei olisi ollut toisaalta aikaakaan, koska piti rehkiä pöllimetsässä, suolla, heinäpellolla, paskanajossa, pyykinpesussa, perunannostossa, lehmänpoi'ittamisessa ja sen tuhannen muissa ruumiillisissa askareissa. Ja iltarukouksen jälkeen tuli nussia ahkerasti, jotta pirttiin saadaa lisää porukkaa opettelemaan edellä mainittujen askareitten toimittamisen alkeita. Notta jos nyt vähäsen lihantynkää joskus olisi saanut hallanpanemien perunoiden kaveriksi, niin hyvä.
 

sinikettu

Jäsen
Muutamia sukupolvia sitten jengillä ei olisi ollut aikaa vaahdota ympäri mantuja vouhottamassa kasvissyönnin ihanteellisuuden puolesta, koska työtätekevän enemmistön liki kaikki aika kului elannon kasaan riipimisessa ja välttämättömissä kotiaskareissa. Aika kului produktiivisesti, ja fiksuimmat ja ahkerimmat varakoituivat sukupolvien myötä.
Tuolloin ihmiskunta ei ollutkaan vetämässä samalla lailla vituiksi elinkelpoista maapalloa saastuttamalla, tuhlaamalla luonnonvaroja ja kuluttamalla aivan vitusti kaikenlaista roskaa, jota 99,9 % ihmisistä ei olisi koskaan tarvinnut sata vuotta sitten.
 

Fordél

Jäsen
Sekasyöjä voi kokeilla sekä liharuokareseptejä että kasvisruokareseptejä oman mielen (ja kehon) mukaisesti. Joka päivä lihaa syövä voi koska tahansa kokeilla kasviksia ja ehkä havaita jonkun sellaisen maukkaaksi. Vegaani dumaa liharuoat yököttäviksi ehkä vain mielikuviensa perusteella, muistelee ehkä jotain lapsuusaikana huonon kokin takia inhottavalta maistunutta läskisoosia tai maksalaatikkoa..

Osa toki ei pidä mistään lihasta tai osasta liharuuista koostumuksen tai maun takia. Itse kuuluin jälkimmäiseen. En ole koskaan pitänyt pihveistä. Koostumus ja maku eivät vain natsaa. Sen sijaan hyvin tehdyt jauhelihapihvit ovat maistuneet mainioilta.

Kuitenkin aika useasti homma menee niin, että lihassa ei ole alunperin maun puolesta mitään vikaa. mutta kun lopettaa eettisistä syistä lihansyönnin, jonkin ajan kuluttua ei kaipaa enää lihaa ja lihansyönti alkaa tuntumaan ällöttävältä. Ihmisten maut voivat muuttua.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuolloin ihmiskunta ei ollutkaan vetämässä samalla lailla vituiksi elinkelpoista maapalloa saastuttamalla, tuhlaamalla luonnonvaroja ja kuluttamalla aivan vitusti kaikenlaista roskaa, jota 99,9 % ihmisistä ei olisi koskaan tarvinnut sata vuotta sitten.
Päästiinkö me nyt mieliaiheeseeni, eli meitä on liikaa täällä?
 

sinikettu

Jäsen
Päästiinkö me nyt mieliaiheeseeni, eli meitä on liikaa täällä?
Absoluuttisessa mielessä ei. Jos kaikilla maailman asukkailla olisi samanlaiset kulutustottumukset kuin esimerkiksi Intian tai Kiinan köyhälistöllä, ei olisi mitään ongelmaa. Harmi vain, yhä useammalla ja useammalla ihmisellä on keskimääräisen amerikkalaisen kulutustottumukset, mikä ei nyt ihan kiva asia ole. Jos maailmassa olisi seitsemän miljardia vege-buddhalaista, toivottaisin tänne asumaan vaikka tuplamäärän lisää ihmisiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös