Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Okei, no en rupea itsepäisesti väittämään vastaan. Ei tämä niin suuri mikään hengen- ja uskonasia ole itselleni, että siitä tulisi pitää kynsin hampain kiinni. Pätevä perustelu yllä ja sitä rataa.Enkku-wikissä on mielestäni hyvä määrite tietoisuudelle: "Consciousness is the state or quality of awareness, or, of being aware of an external object or something within oneself. It has been defined as: sentience, awareness, subjectivity, the ability to experience or to feel, wakefulness, having a sense of selfhood, and the executive control system of the mind." Tuon perusteella ei ole mitään syytä olettaa, että ei-hermostollisilla eliöillä kykenee olemaan tietoisuutta.
Ja vaikka nyt tietoisuudesta jauhoinkin, niin sillä ei ole mitään tekemistä itsessään sen kanssa, että sellaista kohdetta ei saisi syödä. Ravintoa tulee olla, on se tietoisesta olennosta lähtöisin tai ei. Olenhan sekasyöjä itse (ainakin vielä), että varaa suurempaan moralisointiin ei sinänsä ole. Olen tosin enemmän alkanut kiinnittää huomiota siihen, mitä se liha on ja millaisista olosuhteista peräisin, ainakin jos ruokaa teen itse. Suotavaahan olisi, että eläin, vaikka teuraaksi onkin elämänsä päättyessä vääjäämättä menossa saisi elää hyvissä olosuhteissa ja edes jollain tapaa vapaana ja etenkin syöden sitä mikä on lajilleen ominaista. Näissäkin on näitä värisävyjä olemassa. Ideaaleinta ois ehkä se, että silloin kun lihaa syö, se olisi riistaa. Se ei tietysti aina ole mahdollista ja varsinkaan isommille ryhmille ihmisiä. sen takia eettisempään ja eläimiä kunnioittavempaan toimintaan tulisi kyllä ihmiskunnan päätyä ja se voisi tarkoittaa sitä, että lihansyönti ja sitä kautta sen tuotanto laskisi, kun kehitettäisiin muita korvaavia ja sopivia kasvisravinnonlähteitä. Lihanjalostus olisi huomattavasti kuriositeetimpi ja sitä kautta sen kestävyyteen luonnonmukaisempana olisi varmasti enemmän resursseja, kun ei ole tarvis niin suureen ja nopeaan tuotantoon. Tämä on varmasti optimismia ja ehkä idealismia, mutta niin olisi varmasti paras. Tulevaisuus voi myös pakottaa tuohon suuntaan, joten ei olisi välttämättä huono että nyt, kun se ei ole vielä pakollista, alettaisiin jo asteittain totuttautumaan.