Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 599
  • 2 049

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nyt on sitten n. kuukausi lihatonta ruokavaliota takana ja hyvin on mennyt. Kalaa ja kasviksia tulee syötyä todella paljon enemmän kuin aikaisemmin, ja sehän on hyvä. Suhteellisen kevyt olo muutenkin, toisaalta olen koittanut pitää annoskoot muutenkin järkevinä. Aika paljon tulee silti syötyä juustoa joten ihan kaikki safka ei niin kovin kevyttä ole.

Vaimo laittaa hyvät pöperöt, pitäis varmaan ottaa itekin haltuun muutama näppärä ohje että voi tarvittaessa tehä muutakin kuin laittaa ranet ja kalapuikot uuniin!

En lähde vieläkään julistamaan mitään saati hehkuttamaan sitä kuinka tämä on nyt se lopullinen valinta. No viimeistään grillauskauden alkaessa veri punnitaan, justiinsa grillimakkara on se josta en ikinä kuvitellut pystyväni luopumaan.
Viides kuukausi "vegeilyä" menossa ja nyt tuli hiukka haastetta hommaan. Nimittäin onkin käynyt tässä ilmi sellainen asia ettei kala sovikaan minulle sitten ollenkaan. Maha on ilmeisesti saanut jonkinlaisen yliannoksen kalasta ja menee erittäin helposti siitä sekaisin. Sama ilmiö on jos naukkailen kalanmaksaöljyä.
Näin ollen homma menee hyvin hankalaksi, eli pitänee ottaa vaalea liha takaisin ruokapöytään. Muuten tod.näk. joutuisin vetämään (ainakin joskus) jotain vitamiinilisää ja se taas tuntuisi tyhmältä. Helpottaahan broilerin syöminen kovasti vaikkapa kesän dokailureissuja jonnekin saareen/mökille kun voi ottaa esim. broilerimakkarat mukaan. Täytyy vain jotenkin olla ajattelematta sitä missä oloissa noita broilereita kasvatetaan.

Kotona tehdään edelleen pelkästään kasvisruokaa ja duunissa käyn yhden miehen taistelua sen asian puolesta että Amican listalle saataisiin kasvissafkaa. Ekat vege-grillailut on takana - väsättiin sellaisia folionyyttejä joissa on kasviksia ja juustoa ja on ihan saatanan hyvää. Että onnistuu se grillaaminen noinkin, pikkusen vaan vaatii ekstravaivaa.

Eikä mitä. Hyvät yöt.
 

sepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin ollen homma menee hyvin hankalaksi, eli pitänee ottaa vaalea liha takaisin ruokapöytään. Muuten tod.näk. joutuisin vetämään (ainakin joskus) jotain vitamiinilisää ja se taas tuntuisi tyhmältä. Helpottaahan broilerin syöminen kovasti vaikkapa kesän dokailureissuja jonnekin saareen/mökille kun voi ottaa esim. broilerimakkarat mukaan. Täytyy vain jotenkin olla ajattelematta sitä missä oloissa noita broilereita kasvatetaan.

Kotona tehdään edelleen pelkästään kasvisruokaa ja duunissa käyn yhden miehen taistelua sen asian puolesta että Amican listalle saataisiin kasvissafkaa. Ekat vege-grillailut on takana - väsättiin sellaisia folionyyttejä joissa on kasviksia ja juustoa ja on ihan saatanan hyvää. Että onnistuu se grillaaminen noinkin, pikkusen vaan vaatii ekstravaivaa.

Miten on sittemmin mennyt? Mun mielestä vitamiinilisissä ei ole mitään hölmöä, vaan ne voivat olla hyvä idea itse kullekin (Berocca tms.).

Kunniotan kovasti yhden miehen taisteluasi ja luulen, että taistelit muidenkin puolesta. Palaute yrittäjille on aina tärkeää ja tervetullutta. Toivottavasti maksavaa asiakasta on tässä tapauksessa kuunneltu. Minulla on onni olla töissä paikassa, jossa on ruokalassa kolme lämminruokavaihtoehtoa tarjolla päivittäin, eli kasvisherkkuja on aina saatavilla.

Hyviä grilliruokia ovat tofuviipaleet tai -nakit, maissit sekä kuulemma halloum-juusto. Tofunakit olivat joskus aikoinaan kauheita, mutta viime vuosina olen syönyt tosi hyviä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Miten on sittemmin mennyt? Mun mielestä vitamiinilisissä ei ole mitään hölmöä, vaan ne voivat olla hyvä idea itse kullekin (Berocca tms.).

Kunniotan kovasti yhden miehen taisteluasi ja luulen, että taistelit muidenkin puolesta. Palaute yrittäjille on aina tärkeää ja tervetullutta. Toivottavasti maksavaa asiakasta on tässä tapauksessa kuunneltu. Minulla on onni olla töissä paikassa, jossa on ruokalassa kolme lämminruokavaihtoehtoa tarjolla päivittäin, eli kasvisherkkuja on aina saatavilla.

Hyviä grilliruokia ovat tofuviipaleet tai -nakit, maissit sekä kuulemma halloum-juusto. Tofunakit olivat joskus aikoinaan kauheita, mutta viime vuosina olen syönyt tosi hyviä.
Mukavasti on mennyt! Kanaa ja kalkkunaa tulee syötyä aina silloin tällöin ja olen jotenkin onnistunut unohtamaan tuon kasvatuspuolenkin! Silloin harvoin kun em. tuotteita ostan niin pyrin aina valitsemaan kotimaista - eipä ainakaan tarvitse kuljetella mun broiskuja jostain Venäjältä.

Duunissa kävin aika erikoisen keskustelun henkilöstöpäälikön kanssa ruoka-asioista. Olimme lähtökohtaisesti sen verran eri linjoilla ettei yhteistä säveltä ihan löytynyt. Tarjolla kun on aina liha- tai kalaruokavaihtoehto - ja kun yritin ehdottaa että mitäs jos tarjolla olisikin kasvisruoka ja liha- tai kalaruoka niin menikin jo hankalaksi. Ei tuntunut ymmärtävän että sekasyöjät voivat syödä myös kasvisruokaa mikäli päivän muu tarjonta ei sytytä. Tai ainakin itse valkkasin usein vegesafkan silloin kun punaista lihaa vielä sapuskoin. "Kun teitä jotka ette lihaa syö on vain viisi ihmistä..." Keittiössä väki kuitenkin tekee useimmiten liha- ja hernekeitosta kasvisversion ihan hyvää hyvyyttään mikä lämmittää mieltä. Tosi usein syön silti salaattipöydästä, koska sieltä saa kasattua aivan erinomaisia settejä.

Tähän väliin voisinkin ylistää porilaisen Cafe Wikholmin salaattilounastarjousta - hinta taisi olla naurettavat 7,90 ellen ihan väärin muista, ja perussalaatin lisäksi sai valita 4 lisuketta + patongit päälle. Stadissa toi on muistaakseni niin että voi valkaa 2 lisuketta ja hinta on ainakin euron-pari kalliimpi. Ja valikoimassa löytyy hyvin. Menkää sinne.

Listaamasi grilliruoat toimivat ja tutustu ihmeessä halloumiin. Se on aivan järjettömän hyvää, ja toimii monessa paikassa hyvin. Aika suolaista vaan on... Mutta nuo kasvisnyytit on ihan nerokkaita koska sinne folioon voi tunkea oikeastaan mitä tahansa, perunaa, kukkista, parsaa, porkkanaa, Auraa...kandee vähän ensin keittää ettei kypsennysaika olisi niin pitkä. Hälsans Kökin soijapihvit ovat myös aivan mahtavia (kuten saman firman nakitkin). Mukavasti löytyy vaihtoehtoja kun vaan bongaa kaupasta tuon hyllyn jossa kaikki tuon tyyppiset ruoat ovat.

Punaista lihaa en ole kaivannut (nyt kaikki huumori-isännät herätys!) enkä ihan heti keksi yhtään syytä miksi sitä ylipäänsä enää söisinkään. No enhän tietenkään nälkään menisi kuolemaan "vakaumukseni" takia, mutta katsotaan nyt. Voihan olla että "lihanhimo" iskee yhtenä päivänä ja huomaan paistavani pekonia?
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Hyviä grilliruokia ovat tofuviipaleet tai -nakit, maissit sekä kuulemma halloum-juusto. Tofunakit olivat joskus aikoinaan kauheita, mutta viime vuosina olen syönyt tosi hyviä.
Parasta kasvis-grillattavaa on kuitenkin seitan. Maustaa voi makunsa mukaan.
 

sepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuntunut ymmärtävän että sekasyöjät voivat syödä myös kasvisruokaa mikäli päivän muu tarjonta ei sytytä. Tai ainakin itse valkkasin usein vegesafkan silloin kun punaista lihaa vielä sapuskoin.
Vegelounas on mielestäni järkivalinta, mutta monelle se lienee "erikoisruokaa", jota ei edes harkita omalle lautaselle (poislukien jo koulusta tutut herkut pinaattiletut ja puurot). Ruokalassa menekki tietysti riippuu myös esillepanosta ja ruoan nimeämisestä (esim. kasvispyörykät vs. falafel).

Parasta kasvis-grillattavaa on kuitenkin seitan. Maustaa voi makunsa mukaan.
Kiitos vinkistä. Tuo vakuutti minut, joten pitää kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eettiset, ilmastolliset ja henkilökohtaiset syyt...

Nyt uuden vuoden alussa olisi tarkoitus siirtyä kasvissyöntiin - kuitenkin niin että syön silti kalaa ja kananmunia. Nautaa en ole pystynyt syömään enää kuukausiin - naudanliha on jollain tavalla alkanut ällöttämään. Pystyin syömään ainoastaan täysin kypsän pihvin - jotka yleensä olivat totaalisen kuivuneita. Medium tai vielä raaempi ei vaan pudonnut ollenkaan.

Itselläni on hyvä tilanne, töissä on aina kasvisvaihtoehto tarjolla, vaimo on erittäin taitava ruoanlaittaja sekä asuinpaikkani (Helsinki) - kasvisruokaa tarjoavia ravintoloita on todellakin paljon. Omilla kokkaustaidoillani voisi ravinto jäädä hiukan yksipuoliseksi.

Oliko niin, että jos syö kasvisruokaa pitäisi syödä lisäksi jotain vitamiinia?

Katsotaan kuinka käy. Onhan sitä muutkin aikuiset miehet pysyneet hengissä kasvisruokavaliolla.

No juu. Nyt tulee vuosi täyteen tästä yllä olevasta kirjoituksestani. Alkuunhan se menikin mukavasti niin että jätin kaiken lihan pois ja korvasin sen kalalla. Vatsani ei vaan jostain syystä kestänyt jatkuvaa kalan syöntiä joten otin sitten vaalean lihan takaisin.

Jos syön viikossa noin 12 lämmintä ateriaa on niistä ainakin 6-8 täysin kasvisruokaa, 3-5 kertaa mukana on kanaa/broileria/kalkkunaa ja suunnilleen yhden kerran viikossa syön kalaa. Joten kasvissyöjäksi en itseäni kutsu, en ollenkaan. Mutta yritän lähes aina valita vegevaihtoehtoehdon, ja syönkin niitä paljon mieluummin kuin nautaa tai etenkään sikaa. No grillatusta kanasta pidän aivan helvetisti. Ja kun on makkaran/nakkien himo iskenyt olen hakenut noita kalkkunaknakkeja tai makkaraa.

En elä missään harhakuvitelmassa että broilerit tai vastaavat tuotteet eläisivät mitenkään kovin onnellista elämää. Mutta viime aikojen sikakuvat eivät mieltä ylentäneet, ja nyt on sitten tulossa ensimmäinen kinkuton joulu. En usko että suurtakaan kiusausta sikaan tulee nytkään.

Hyvää joulua kaikille, ja nauttikaa siitä mitä ikinä syöttekin. Muistetaan kohtuus tänäkin jouluna, eiks jeh?!
 
Nimimerkki Datsunin viesti sai tajuamaan, että tässähän on tosiaan menty lihattomana jo heinäkuusta lähtien. Muistaakseni heinäkuun puolivälissä söin viimeisen maksalaatikon ja ryhdyin taas hipiksi. Sen jälkeen ei ole minkäänlaisia lihoja, ei punaisia eikä vaaleita suustani sisään mennyt. Kalaa taisin vielä elokuussa syödä, mutta näköjään on sekin sittemmin jäänyt.

Tämä on nyt elämäni kolmas vegetaristialoitus ja tällä kertaa päätös voi hyvinkin olla loppuelämän kestävä. Ainakin juuri nyt tuntuu hyvältä.

Ensimmäisen kerran liha jäi lautaselta muistaakseni 1998 ja palasi hataran muistini mukaan 2002. Syy oli silloinen nainen, joka ei syönyt minkäänlaisia vihanneksia, vaan pelkkää lihaa. No perunoita joskus. Ei tuntunut järkevältä valmistaa joka päivä kahta erillistä ateriaa, köyhiä osa-aikaisissa työsuhteissa olleita pummeja kun olimme. Luovuin sitten periaatteestani naisen takia. Romanttista, eikös.

Ero koitti 2004 ja samana syksynä palasin entisen hyväksi havaitsemani ruokavalion pariin. Kalan tosin jätin syötävien asioiden listalle, koska olin tuolloin koukussa vaaleaan tonnikalaan.

Seuraava lipsahdus "ihmisravinnon" (kaverini sanoin) piiriin tapahtui kesällä 2008 ja kesti siis tämän vuoden heinäkuuhun. Kyseessä oli hävitty vedonlyönti, jonka seurauksena söin nelinkertaisen kebabin. Ajattelin, että kokeillaan nyt tätä taas, mutta eipä lihansyöjänä oleminen oikein missään vaiheessa sen noin vuoden kestäneen ajanjakson aikana oikein omalta jutulta tuntunut.

Kuten jo sanottua, tämän hetkinen dieetti on aivan hyvä ja meikälle sopiva ratkaisu. Kaikki liha on jäänyt kauppaan, eikä terveys ole mitenkään kärsinyt. Ihan yhtä kipeänä tässä koko ajan ollaan kuin liha-aterioinninkin aikoihin. Soijarouhe venyy lähes ihan mihin vaan ja tofukin on hyvin marinoituna oikein maukasta.

Valinta tuntuu nyt oikealta. Nykyinen nainenkin ymmärtää asian ja suostuu syömään surkeita kasvisaterioitani mutisematta. Eikä siinä mitään, jos hän itselleen pihvejä ja nakkeja ostaa, vittuakos se minulle kuuluu mitä muut syövät.

Maukasta jouluruokailua kaikille, oli lautasella sitten elukkaa tai rehuja.
 

sepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Proteiini

Alkuunhan se menikin mukavasti niin että jätin kaiken lihan pois ja korvasin sen kalalla. Vatsani ei vaan jostain syystä kestänyt jatkuvaa kalan syöntiä joten otin sitten vaalean lihan takaisin.

Itse en ole koskaan ajatellut, että lihan proteiinin korvaisi kalalla, ja runsaassa kalan syömisessä lienee omat ongelmansa. Olen reilut 13 vuotta saanut proteiinit pääasiassa kasviksista, eli pavut, soija ym. Kalaa syön yleensä kerran-pari viikossa. Urheiluhulluuden myötä proteiinia on tullut nautittua myös patukoiden ja urheilujuomien muodossa.

Tofun käyttö on lisääntynyt paljon, kun se joka juustohyllystä löytyvä Suomessa valmistettu (marinoitu) luomutofu on sellaisenaan paistettuna niin helppoa ja hyvää. Tänä vuonna meidän "kinkku" pohjautuu myös siihen tofuun, Hesarissa oli hyvä ohje muutama viikko sitten. Nakkihimoa mulla ei ole koskaan ollut, mutta sellaisen voisi tyydyttää kevyesti, kun ne ruotsalaiset pakastenakit ovat nykyään niin julmetun hyviä.

Tässä jouluisia reseptejä. Herkullista joulua kaikille, porsaita oomme kaikki.. :)
 

HemmoP

Jäsen

Jepjep, kuulostaa melko puolueettomalta tutkimukselta...

"
Lihakielto ei hänestäkään rajoittaisi kansalaisten oikeuksia. "Tässä on minusta kysymys yleisemmästä ilmiöstä, jolle voi antaa nimen sivistys. Ehkä muutaman vuosikymmenen päästä meidän tulkintamme tästä lihansyönnistä on, että se on sivistymätöntä." Vastaväittäjä tutkimuspäällikkö Juha Nurmela
"

Tuo olikin jo uutta, otetaan termi "sivistymätön" samanlaiseksi yleistermiksi kuin "rasismi" on nyt... Ja ei, en ole paatunut lihansyöjä, vaan syön sitä aika harvakseltaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eilen tarkastetun Markus Vinnarin väitöskirjan mukaan lihansyönti saattaa loppua 50 vuoden kuluessa.

Vannoutuneena lihansyöjänä tuo ennuste tuskin minua hetkauttaa suuntaan tai toiseen koska tuolloin tuhkani lienevät jossain kaatopaikalla tai jos elossa olen, niin taidan noudattaa aikalailla vellipitoista ruokavaliota.

En kiellä etteikö kasvisruokavalio ole tietyissä raameissa hyödyllistä mutta se minua häiritsee, että pyritään tietyllä tavalla ehdottomuuteen ja kieltämään muilta oikeutus muunlaiseen ruokavalioon. En minäkään ole porkkanaa poistamassa muiden lautaselta, ja itsekin pyrin aika paljon nauttimaan kasviksia ja hedelmiä - päivittäin.

Mutta tässäkin uutisoinnissa, ja väitöksessä, esille nostettiin eräänä peikkona ilmastonmuutos. IPCC on syyttänyt lihantuotantoa kasvihuonepäästöistä, maailman ruokajärjestön (FOA) mukaan lihantuotannon osuus päästöistä on 18% vrt. liikenne 13%. Mikä on sitten totuus vai käytetäänkö raflaavana pelotteena myös ilmastonmuutosta? Yhdysvaltalaisen tutkijan Frank Mitloehnerin (Kalifornian Davisin yliopisto) mukaan lihansyönti aiheuttaa vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin FOA on arvioinut. Hänen mukaansa päästöt eivät vähene lihansyöntiä leikkaamalla (tiedä sitten mitkä taustajoukot ko. tutkijan taustalla ovat). Mitloehnerin kritiikin seurauksena FOA joutunee kuitenkin arvioimaan uudelleen sen kuinka suuri osuus päästöistä johtuu ruoantuotannosta. (lähteenä tämän viikon HS, en nyt muista päivää).

Eläintaudit ja terveyshaitat voivat sitten olla perustellumpia syitä, etenkin jos tuotantoeläinten joukosta alkaa levitä entistä enemmän ja säännöllisin väliajoin tappavia sairauksia mutta tässäkin kohdin jossain määrin olen valmis uskomaan, että vastatoimet myös purevat, eikä tämä ole syy lihansyönnin täydelliseen lopettamiseen. Toisekseen en usko muutoinkaan lihansyönnin vähentyvän koska se on vasta muodostunut osalle maapallon väestöstä statukseksi, joten luopuisivatko he tästä oikeudesta muutamassa kymmenessä vuodessa sen tähden, että joku ulkopuolinen niin vaatii? En usko.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lihakielto ei hänestäkään rajoittaisi kansalaisten oikeuksia. "Tässä on minusta kysymys yleisemmästä ilmiöstä, jolle voi antaa nimen sivistys. Ehkä muutaman vuosikymmenen päästä meidän tulkintamme tästä lihansyönnistä on, että se on sivistymätöntä." Vastaväittäjä tutkimuspäällikkö Juha Nurmela
Tuossa tiivistelmässä on kyllä kaikki eväät ns. ekonatsismiin. Seuraava askel on, että joukot marssii kaduilla punainen hihna käsivarressaan, missä on valkoisen ympyrän keskellä porkkana ja jahtaavat lihansyöjiä viedäkseen ne vankileireille.

Nimim. Kasvisruoista kiinnostunut ja niistä tykkäävä sekaravinnon syöjä
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nyt uuden vuoden alussa olisi tarkoitus siirtyä kasvissyöntiin - kuitenkin niin että syön silti kalaa ja kananmunia.
Näin kirjoitin 1.1.2009, ja siitä saakka on pääsääntöisesti menty kasvisruoalla. Aina välillä olen jättänyt kalankin pois - ja ihan silloin tällöin syön kalkkunaa tai jos ihan pakkotilanne on niin broileria. Ja hyvin on mennyt kohta 2,5 vuotta. Ihan nälkään en tietenkään lähtisi kuolemaan, mutta aika vähissä pitäisi vaihtoehtojen olla että verisen pihvin suostuisin syömään.

Ja mitä enemmän tiedän eläintuotannosta sitä kauempana ajatus lihansyömisestä on. Kaikki maitotuotteetkin jotka kotiin ostetaan ovat luomua - maidontuotantokin kun on aika karua touhua.

On muuten ihan jonkun verran ihmetyttänyt se suuri kohina siitä jos pääkaupunkiseudun kouluissa pidettäisiin yksi kasvisruokapäivä viikossa. Ooh, yksi kasvisruokapäivä?! Johan siinä kasvava lapsi ihan näivettyy jos ei saa päivittäistä liha-annostaan. En ymmärrä. Ja molempien leirien (siis kannattajat ja vastustajat) argumentit puolesta/vastaan ovat ihan hauskaa seurattavaa kärjistyksineen. On se sellasta.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja mitä enemmän tiedän eläintuotannosta sitä kauempana ajatus lihansyömisestä on. Kaikki maitotuotteetkin jotka kotiin ostetaan ovat luomua - maidontuotantokin kun on aika karua touhua.

Kiinnostaisi kovasti tietää, minkä takia mielestäsi maidontuotanto on "karua touhua" ja miksi luomutuotanto on parempi vaihtoehto?
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kas, täällä oli tälläinenkin ketju. Lääkäri määräsi lepuutusta suolistolle ja kasvisruualle. Vannoutuneelle lihansyöjälle oli alussa ihan jännää, mutta hetken testailun jälkeen löytyi sellainen ruuanlaittomeininki, että ei syömisen taso ainakaan laskenut. Pääsiäisen jälkeen palauttelen lihaa ruokaan, mutta luultavasti huomattavasti vähäisemmissä määrin kuin ennen. Kirjoitteliin blogiini (Linkki vie blogiin, siellä on juttuja syömisestä) aiheesta, mutta aika nopeasti lopetin, koska ei siinä mitään niin ihmeellistä ollut. Kyseisistä jutuista saanee siis maksimissaan irti sen, että kuinka vikkelästi lihansyöjä voi muuttaa näkemystään rehuista.

Voin suositella kaikille rehukuuria. Syömisen taso nousee kummasti, kun oppii kiinnittämään huomiota myös niihin rehuihin ja saa vähän erilaista perspektiiviä ruokaan muutenkin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tyrkytän oma merkityksetöntä mielipidettäni siinä missä vegaanit omaansa. Mielestäni vaikka ihminen voi selvitä pitkiäkin aikoja ilman lihaa, niin on kyllä luonnotonta poistaa liha kokonaan ruokavaliostamme, kun emme kuitenkaan biologisesti ole kasvissyöjiä. Enkä missään nimessä suosittele moista kenellekkään omasta terveydestään kiinnostuneelle. Mutta sen sijaan halutessaan voi aivan hyvin kokeilla vaikka viikosta kuukauteen pätkän kasvissyöntiä, jos niin haluaa. Kunhan vain sitten ymmärtää välillä syödä muutakin. Ei kasvispäivä kerran viikossakaan ole ollenkaan typerä ajatus, vaikka itse en kyllä ihan joka viikko tähänkään taipuisi. Itse en kyllä luovu koskaan kokonaan pihveistä tai savukalasta tai kunnon käristyksestä. Elämä ilman niitä ei ole oikeaa elämää. Mutta toisaalta voin kyllä pitää silloin tällöin kasvispäivänkin (aika harvoin tapahtuu, mutta tapahtuu kuitenkin), ja tunnustan eri salaattien kuuluvan lempiruokiini.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
On muuten ihan jonkun verran ihmetyttänyt se suuri kohina siitä jos pääkaupunkiseudun kouluissa pidettäisiin yksi kasvisruokapäivä viikossa. Ooh, yksi kasvisruokapäivä?! Johan siinä kasvava lapsi ihan näivettyy jos ei saa päivittäistä liha-annostaan. En ymmärrä. Ja molempien leirien (siis kannattajat ja vastustajat) argumentit puolesta/vastaan ovat ihan hauskaa seurattavaa kärjistyksineen. On se sellasta.

Minun kouluaikaani ruokalistalla oli ainakin sellasia artikkeleita kuten ohrasuurimopuuro, riisipuuro, kasvispihvit jne. ja eivät ne mitään nurinaa aiheuttaneet. Puurot olivat monelle suuria suosikkeja. Tällaisia ruokia tekemällä tämän kasvisruokapäivän olisi kouluun voinut tuoda aivan helposti niin ettei kukaan olisi edes huomannut mitään. Tuo mediassa asian rummuttaminen oli aivan typerä veto, sillähän saadaan/saatiin varmasti kaikki vastarannankiiskit barrikaadeille.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Minun kouluaikaani ruokalistalla oli ainakin sellasia artikkeleita kuten ohrasuurimopuuro, riisipuuro, kasvispihvit jne. ja eivät ne mitään nurinaa aiheuttaneet. Puurot olivat monelle suuria suosikkeja. Tällaisia ruokia tekemällä tämän kasvisruokapäivän olisi kouluun voinut tuoda aivan helposti niin ettei kukaan olisi edes huomannut mitään. Tuo mediassa asian rummuttaminen oli aivan typerä veto, sillähän saadaan/saatiin varmasti kaikki vastarannankiiskit barrikaadeille.
Justiinsa näin. Suurin osa ravinnosta jota ihmiset syövät kuitenkin ovat ei-liharuokaa. Tämä ei vain oikein tahdo monellekaan aueta. Toki löytyy niitäkin jotka elävät pelkällä lenkkimakkaralla mutta taitavat kumminkin olla poikkeustapauksia.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kiinnostaisi kovasti tietää, minkä takia mielestäsi maidontuotanto on "karua touhua" ja miksi luomutuotanto on parempi vaihtoehto?
Tuossa on jotain:
Naudanlihan ja maidon tuotanto ovat samaa teollisuutta, jonka tarkoituksena on saada naudoista irti mahdollisimman paljon taloudellista hyötyä. Suomessa on reilu miljoona nautaa. Lihanaudoista ja lypsykarjasta osa pidetään ympäri vuoden sisätiloissa. Lihakarjan kasvatuksessa käytetään lypsyrotujen sonnivasikoita ja lihakarjarotuja. Navetoista 86 % on parsinavettoja, missä naudat elävät kaulastaan kiinni kytkettyinä. Tilaa on niin vähän, että ne pystyvät ottamaan vain muutaman askeleen eteen tai taakse. Loput navetoista on pihattonavettoja, joissa naudoilla on mahdollisuus liikkumiseen. Vuonna 2006 tuli voimaan uusi eläinsuojelulaki, jonka mukaan nautojen on päästävä kesäisin ulos tai muuten jaloittelemaan.

Lehmät tuottavat maitoa jälkeläisilleen samoin kuin ihmisetkin. Jotta maidontuotanto pysyisi koko ajan käynnissä, lehmän on synnytettävä joka vuosi. Lehmät saatetaan raskaaksi useimmiten keinohedelmöityksellä. Luonnossa lehmä imettäisi vasikkaansa noin vuoden ajan, mutta maitoteollisuus estää sen, koska maito halutaan ihmisten juotavaksi. Vasikka erotetaan emostaan yleensä heti syntymän jälkeen.

Heikoimmat vasikat teurastetaan mahdollisimman pian. Teurastettujen vasikoiden vatsasta otetaan renniiniä, jota käytetään juoksutteena juuston valmistuksessa. Suomessa poikavasikoita kasvatetaan syöttöhärkinä ja ne teurastetaan lihoiksi noin 1-2-vuoden ikäisinä ”mulleina”. Osa poikavasikoista jätetään siitossonneiksi. Ne elävät elämänsä eristyksissä astuen kangas'lehmiä' ja kumiputkia.

Maidontuotantoa varten kasvatettavat tyttövasikat jätetään eloon. Ne kasvatetaan maidonkorvikkeilla ja 18-24 kuukauden ikäisinä ne joutuvat lypsylehmiksi jatkuvaan raskauskierteeseen. Jalostuksen seurauksena lehmillä on mm. niin painavat utareet, että ne eivät välttämättä pärjää ilman utareliivejä. Myös esim. nännipolkemat, jalka- ja nivelongelmat sekä sorkkasairaudet ovat yleisiä. Lehmät teurastetaan noin 5-vuotiaina, kun maidontuotanto laskee. Luonnollinen elinikä olisi noin 20 vuotta.

Lihan- ja maidontuotanto ovat samaa teollisuutta, naudanlihasta 90 % tulee lypsykarjatiloilta
Lähteenä Vegaaniliitto: Vegaaniliitto ry
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kiinnostaisi kovasti tietää, minkä takia mielestäsi maidontuotanto on "karua touhua" ja miksi luomutuotanto on parempi vaihtoehto?
Luomutuotanto ei ihan järkyttävän paljon parempi vaihtoehto ole- mutta ehkä vähän kuitenkin:
Entä luomumaidon ja -munien tuotanto?

Luomueläintuotanto on toki parempi vaihtoehto kuin tavanomainen tehoeläintuotanto. Luomunavetassa lehmien ei tarvitse poikia parressa ja eläinten on lisäksi päästävä kesäisin ulos, toisin kuin tehotuotantolehmien, jotka elävät pihatoissa.

Luomussakin on kuitenkin omat ongelmansa. Pääsääntöisesti lehmien täytyy luomutilalla olla pihatossa, mutta pienet tilat saavat poikkeusluvalla pitää eläimiä parressa kytkettyinä. Sonnivasikoilla on yleensä sama kohtalo kuin tehotuotantosonneilla, eli ne tapetaan alle parivuotiaana eivätkä luomulehmätkään kuole vanhuuteen.

Luomutiloilla vasikka vieroitetaan emostaan yleensä hieman myöhemmin kuin tehotuotannossa. Tämä on kuitenkin jopa tuskallisempaa vasikalle ja emolle, jotka ehtivät kiintyä toisiinsa enemmän kuin jos ne erotettaisiin heti. Luontaisissa olosuhteissa emo vieroittaisi vasikkansa sen ollessa noin 11 kuukauden ikäinen.

Luomukanoja pidetään tilassa, jossa on viisi kanaa neliöllä. Lattiakanalassa kanoja on yhdeksän neliömetriä kohden. Kanoilla on pesä, mutta ei mitään yleensä mitään pesäntekomateriaalia, mikä olisi kanoille tärkeää. Kanojen on kuitenkin päästävä kesäisin ulos, toisin kuin tehotuotannossa.

Kaupoista ostetut luomumunat tulevat yleensä isoilta luomutiloilta, joissa voi olla tuhansia kanoja. Suurissa kanaloissa kanat eivät pysty tunnistamaan lajikumppaneitaan, jolloin syntyy tappeluita. Luomukanojen kohdalla kukkotipujen kohtalo on sama kuin tehotuotannossakin: kukot tapetaan heti kuoriutumisen jälkeen.

Luomueläimet kuljetetaan ja teurastetaan samoilla periaatteilla kuin tehotuotannossakin. Munijakanat teurastetaan kun niiden munantuotanto laskee eli noin 1,5-vuotiaina kuten tehotuotannossakin.

Myös luomutuotannossa kyse on eläinten oikeuksien rikkomisesta: eläimiä pidetään, jotta niistä saadaan tiettyjä tuotteita, ja kun tuotteita ei enää saada, eläimet tapetaan. Valmisruuissa, ravintoloissa tai ruokaloissa käytettävät kananmunat ja maito eivät yleensä koskaan ole luomua. Siten useimmissa käytännön tilanteissa on helpompaa etsiä vegaanivaihtoehto kuin ruoka, jossa maito ja kananmuna ovat luomua.

Vegaaniliitto ry
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Tyrkytän oma merkityksetöntä mielipidettäni siinä missä vegaanit omaansa. Mielestäni vaikka ihminen voi selvitä pitkiäkin aikoja ilman lihaa, niin on kyllä luonnotonta poistaa liha kokonaan ruokavaliostamme, kun emme kuitenkaan biologisesti ole kasvissyöjiä. Enkä missään nimessä suosittele moista kenellekkään omasta terveydestään kiinnostuneelle. Mutta sen sijaan halutessaan voi aivan hyvin kokeilla vaikka viikosta kuukauteen pätkän kasvissyöntiä, jos niin haluaa. Kunhan vain sitten ymmärtää välillä syödä muutakin. Ei kasvispäivä kerran viikossakaan ole ollenkaan typerä ajatus, vaikka itse en kyllä ihan joka viikko tähänkään taipuisi. Itse en kyllä luovu koskaan kokonaan pihveistä tai savukalasta tai kunnon käristyksestä. Elämä ilman niitä ei ole oikeaa elämää. Mutta toisaalta voin kyllä pitää silloin tällöin kasvispäivänkin (aika harvoin tapahtuu, mutta tapahtuu kuitenkin), ja tunnustan eri salaattien kuuluvan lempiruokiini.

Tuossa tuli taannoin tv:stä hyvä dokkari, jossa käsiteltiin tätä länsimaista ruokavaliota. Siinä esiteltiin joku intialainen kylä, jossa porukka elää täysin kasviravinnolla ja sairastelu on hyvin harvinaista. Osa tämän kylän jäsenistä on kuulemma muuttanut mm. Englantiin ja jatkaneet kasvisruokavaliotaan. Kas kummaa he olivat pääsääntöisesti ruvenneet sairastelmaan heti muualle muutettuaan. Tutkijat olivat tutkineet tätä ilmiötä ja todenneet, että länsimainen kasviruokakin on niin hygieenistä, että nämä intialaiset eivät saaneet enää ravinnosta joitakin bakteereja, joista elimistö oli tähän asti tuottanut B12-vitamiinia.

Itsekin olen lihansyöjä, mutta monasti olen miettinyt, että tuleekohan lihaa syötyä liikaa? Olisko esim. joku kolme kertaa viikossa hyvä määrä? Liha on kuitenkin elimistölle hyvin raskasta käsitellä. Ja mitä tulee lihan laatuun, niin pisti miettimään taannoin kun keskustelin erään siankasvattajan kanssa joulukinkusta. Hänelle oli itsestäänselvyys, että joulupöytään hän ei laita mitään "stressisikaa", kuten hän itse ilmaisi, vaikka sika olisikin ollut omalta tilalta. Hän kertoi, että muutama luomusika löytyy ja niistä löytyy sopiva joulukinkku.

Harmittaa kyllä paljon, että riistaa on Suomesta helvetin vaikea saada ellei ole suhteita johonkin metsästysseuroihin. Myös lammas ja karitsa ovat harvinaisuuksia kaupan tiskillä. Ja onhan kalakin suurimmalta osin jossain Norjassa kasvatettua. Vaikea on siis löytää oikeasti hyvää lihaa, tai ainakin paljon joutuu tekemään töitä sen eteen, että saa laaduksta lihaa pannulle.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
En ole koskaan ymmärtänyt, mikä tässä on väärin.
Tuotantoeläimien olot ovat aika kurjat ja minä en pysty olla ajattelematta tätä asiaa. Mä selviän ihan hyvin ilman lihansyöntiä enkä näin omalla toiminnallani ole tukemassa tätä kurjuutta.

Saatte haukkua nynnyksi ja viher-miksi-ikinä-tahdotte, mutta mä toimin näin. Mulla on pikkuisen parempi mieli kasvissyöjänä. Vegaaniksi ei minustakaan ihan helposti olisi, se vaatii jo todellista omistautumista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös