Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 426
  • 2 049

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta tuo kasvisruuan vaivalloisuus on kyllä pelkkä myytti. Liharuuassakin kun se liha on kuitenkin sivuosassa, suurin osa ateriasta on kuitenkin aina kasvisperäistä.

En sanonut että kaikki kasvis on vaivalloista, vaan että vaivattomien lista tuppaa olemaan kovin niukka ja ankea. Liian nopeasti sinne päätyy lämmitetty nauris, porkkana, raaka kukkakaali ja sieraimia hivelevät gratiinit (ohh...ei ollut tarkoitus).

Liharuoassa liha on mielestäni aina "hahmo" ja erilaiset kasvissortimentit se "tausta", joka auttaa meitä hahmottamaan muodon.

Hemingwaystakin löytyi se "parempi ihminen" heti kun vähän pintaa raaputti. Ja minä kun olen vielä kasvisystävällinen, sienien rakastaja ja kotikompostoija. Hieman täytyy aina pysähtyä miettimään miten syvälle identiteettiin ihmiset lokeroivat yksittäisiä käyttäytymiskuvioitaan tai mieltymyksiään. Jos et ole kaltaiseni, olet minua vastaan?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta kasvisruoka kasvisruokana. Näitä soijalla tai tofulla tehtäviä liharuokajäljitelmiä, joissa samaan makunautintoon ei kuitenkaan päästä, en jaksa ymmärtää.

Ei tofu ainakaan ole minusta mikään liharuokajäljitelmä vaan aivan oma juttunsa ja mainio sellainen. Itse teen esimerkiksi usein tofu-wokkia, johon veivaan satunnaisen satsin tofua, sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa, herkkusieniä, pähkinöitä yms. Mausteeksi soijaa, hoi-sin -kastiketta ja currytahnaa sekä joitain yrttejä (basilika, korianteri) niin kyllä toimii sekä riisin että nuudelien kanssa. Protskut ja muut ovat hyvässä balanssissa eikä takuulla yritä jäljitellä mitään liharuokaa.

Eipä sillä, kyllähän kauden kotimaiset kasvikset, mieluiten omalta palstalta, ovat erinomainen lisä

Jännä juttu muuten minkälaisia tunteita tuo aihe herättää. Vantaalla Vihreät ehdottivat taannoin, että kouluissa olisi kasvisateria kerran viikossa. Iltalehti julkaisi asiasta netissä uutisen ja keskustelupalsta repesi äijä-henkisistä viesteistä, joissa tuomittiin kaikki kasvissyöjät alimpaan helvettiin. Ja kyse oli tosiaan siitä, että kouluissa ei _yhtenä_ päivänä viikossa olisikaan liha-, kala- tai kanaruokaa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hemingwaystakin löytyi se "parempi ihminen" heti kun vähän pintaa raaputti.

Voisitko vielä tarkemmin eritellä, miten parempi ihmisyyteni näkyy. Minä en ole kalastajana ja satunnaisena metsästäjänä millään tavoin lihansyöntiä vastaan, vaikka tuotantoeläinten kohtelu kielteisiä ajatuksia herättääkin. Kunhan yritin tuoda esiin sitäkin näkökulmaa, ettei ravinto-opillisesti oikeanlaisen ruokavalion noudattaminen kummoisia ponnisteluja vaadi tai tarkoita mautonta ruokaa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
En sanonut että kaikki kasvis on vaivalloista, vaan että vaivattomien lista tuppaa olemaan kovin niukka ja ankea. Liian nopeasti sinne päätyy lämmitetty nauris, porkkana, raaka kukkakaali ja sieraimia hivelevät gratiinit (ohh...ei ollut tarkoitus).

Ei niissä nopeissa arkiruuissa kai normiperheessä niitä lihavaihtoehtojakaan ihan mielettömästi ole.

Kasvisruuissa joku punajuuripihvi on juurikin hyvä esimerkki liharuuan korvikkeesta. Siihen päälle tällä viikolla paistettua sieni-sipulisilppua, ensi viikolla koskenlaskija-suppilovahverokastiketta, seuraavalla kuorrutetaan ne uunissa juustoraastella jne... Kaikki nuo vaihtoehdot ovat ainakin meillä pudonneet ihan kybällä. Samanlaillahan jotain naudanlihapihviäkin varioidaan eri kastikkeilla tai mausevoilla. Eikä todellakaan maksa paljon, kasvisruuan kalleuskin on osittain myytti, ihan hyviä raaka-aineita saa hyvinkin halvalla.

Pavuista voi tehdä sen miljoonaa erilaista safkaa, osa tosin vaatii liotuksen, mutta ei sitä likoamista tarvitse vieressä väijyä. Aamulla veteen ja illalla safkan laittoon. Tosin pavut vaativat jotain palvattua lihaa seurakseen.

Keittoja voi tehdä vaikka kuinka monia erilaisia, ainakin meillä keitto riittää iltaruuaksi mainiosti, kun molemmat ovat lounaan kuitenkin syöneet jossain muualla. Samaten sieniruokia on vaikka kuinka paljon, sienipohjaiseen pizzaan tai piirakkaan voi upotella muutakin ihan maun ja fiiliksen mukaan.

On se kyllä niinkin, että pentujen kotoalähdön jälkeen sitä on tullut panostettua ruuanlaittoon ihan eri lailla. Jauhelihaa tai makkaraa ei juurikaan tule käytettyä. Liharuuissakin on tapahtunut siirtymää perus naudan- tai porsaafileistä lampaaseen, villisikaan, strutsiin, hirveen tai poroon. Kengurua ja alligaatoriakin on tuossa harjoiteltu valmistamaan. Ehkä tuo nyt ei kuulu vegaaniketjuun, mutta tankkausruuan sijasta olen panostanut eksoottisempaan ruokaan viime vuosikymmenen aikana.

No minä viihdyn keittiössä. Viikonloppuna tuli laitettua yrtit esikasvatukseen.

t. hanu
 

Jukisto

Jäsen
Tämähän on suhteellisen tyypillinen tapaus ja saattaa osaltaan kuvata näiden kasvissyöjien "me olemme oikeassa, te väärässä, joten emme ota teitä edes huomioon ruoanlaitossa" asennetta.

Väärin.
Eihän tuossa ole kysymys siitä kuka on oikeassa, vaan siitä, että kasvissyöjät eivät halua tukea vaikkapa tehotuotetun lihan valmistusta ostamalla sitä.

Huonoa eläinten kohtelua ei maailmasta voida poistaa sen enempää tuotanto- kuin lemmikkieläintenkään osalta. Mitä tehotuotantoon tulee, niin uskon vahvasti että ylivoimainen enemmistö esimerkiksi kotimaisista lihantuottajista kohtelee eläimiään oikein, tuottamatta eläimille tarpeetonta kärsimystä.

Ei sitä varmasti ikinä voida poistaa kokonaan, mutta vähentää varmasti.

Kotimaisten tehotuottajien suhteen ei taida uskosi olla tiedon väärti.
Lainmukaisissakin oloissa eläimet kokevat tarpeettomia kärsimyksiä, johtuen tilojen ahtaudesta. Niin, ja tehtiinhän tuosta tutkimustakin.
Laithan noissa tuotantoeläimiä koskevissa asioissa ovat vain iso vitsi, ei niiden laatijoita eläinten hyvinvointi kiinnosta. Helvetin kaukana niiden olot ovat edes välttävistä.
 

Fordél

Jäsen
Tässä on nyt huimat neljä päivää takana pesco-vegetarisimia ja eipä kyllä tee edes tiukkaa. Lihaa ei tee mieli yhtään ja ehkä tässä on hitusen pirteempi olokin.

Ainoa ongelma on tuo, että joutuu pikkasen funtsimaan enemmän, että mitä syö, jotta syö tarpeeksi monipuolisesti eikä vedä koko aikaa niitä samoja pöperöitä. Tietty kun tässä tulee lisää kokemusta "alasta" niin alkaa oppimaan kaikkia eri ruokia ja homma monipuolistuu. Aika paljon homma on kiinni asenteesta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kotimaisten tehotuottajien suhteen ei taida uskosi olla tiedon väärti. Lainmukaisissakin oloissa eläimet kokevat tarpeettomia kärsimyksiä, johtuen tilojen ahtaudesta. Niin, ja tehtiinhän tuosta tutkimustakin. Laithan noissa tuotantoeläimiä koskevissa asioissa ovat vain iso vitsi, ei niiden laatijoita eläinten hyvinvointi kiinnosta. Helvetin kaukana niiden olot ovat edes välttävistä.
Taustastani ja alaan liittyvästä koulutuksestani johtuen minulla on verraten paljon tietoa näistä asioista ja omakohtaista tuntumaakin. Varmuudella enemmän kuin 99%:lla JA:n kirjoittajista, vaikka nykyinen ammattini ei millään tavalla karjatalouteen tai elintarvikeketjuun liitykään.

Pitkällä tähtäimellä eläinten huono kohtelu kuten ahtaus, väärä lämpötila ja puutteellinen ravinnon määrä tai laatu ei ole tuottajan etujen mukaista, taloudellisestikaan. Huonoa kohtelua ja kärsimyksen aiheuttamista tapahtuu, joko osaamattomuuden, välinpitämättömyyden tai suoranaisen typeryyden seurauksena. En kuitenkaan missään tapauksessa sulata väitettä että tällainen olisi Suomessa erityisen yleistä, pääsääntöisyydestä puhumattakaan.

Sitä vastoin eläinten teuraskuljetuksiin liittyy julkisuudessakin esiin tuotuja tapauksia, joissa esimerkiksi suurten siipikarjaeläinten kuten kalkkunan kohdalla ei välttämättä toimita edes kuten laki määrittelee. Lain mukaiset kuljetusolosuhteet ovat usein nipin napin siedettävät eläimelle, niistä ei tulisi enää lipsua. Teuraseläinten sekä esim. välitysvasikoiden kuljetuksen ajallista kestoa kontrolloidaan onneksi Suomessa aika tarkoin, kestoltaan moitteenvaraisten kuljetusten prosentin täytyy olla todellisuudessakin aika pieni.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eettiset, ilmastolliset ja henkilökohtaiset syyt...

Nyt uuden vuoden alussa olisi tarkoitus siirtyä kasvissyöntiin - kuitenkin niin että syön silti kalaa ja kananmunia. Nautaa en ole pystynyt syömään enää kuukausiin - naudanliha on jollain tavalla alkanut ällöttämään. Pystyin syömään ainoastaan täysin kypsän pihvin - jotka yleensä olivat totaalisen kuivuneita. Medium tai vielä raaempi ei vaan pudonnut ollenkaan.

Itselläni on hyvä tilanne, töissä on aina kasvisvaihtoehto tarjolla, vaimo on erittäin taitava ruoanlaittaja sekä asuinpaikkani (Helsinki) - kasvisruokaa tarjoavia ravintoloita on todellakin paljon. Omilla kokkaustaidoillani voisi ravinto jäädä hiukan yksipuoliseksi.

Oliko niin, että jos syö kasvisruokaa pitäisi syödä lisäksi jotain vitamiinia?

Katsotaan kuinka käy. Onhan sitä muutkin aikuiset miehet pysyneet hengissä kasvisruokavaliolla.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Oliko niin, että jos syö kasvisruokaa pitäisi syödä lisäksi jotain vitamiinia?
B12- ja d-vitamiinia. Kreatiiniä ei taida saada muuta kuin eläimestä. Ihan oman terveytesi kannalta lienee tarpeellista ottaa asioista selvää, ennen kuin etenet tuon pitemmälle. Voipi jäädä nimimerkki ilman kirjoittajaa.

Kasvissyönti on ihan kiva juttu, kunhan sitä ei minulle tulla patistamaan. Terveydellisillä seikoilla sitä ei ainkaan kannata puolustella. Kaikki tuntemani ruohonnyhtäjät vertaavat tarkasti ruokavalioonsa seuraavaa vegaania hk:n sinistä ja keskaria vetävään pulliaiseen. Siinä sitten silmät kirkkaina kerrotaan, miten kasvisravinto on terveellistä. Ruokavaliohan tässä ei ole se juttu, vaan se mitä syö ja miten muuten elää. Pelkillä kasviksillahan ihminen ei pysy hengissä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mul on tää kuuluisa diili pupujen kans: Mä en syö niitten ruokaa niin ne ei vie mun muijaani. Ei maar, jokainen tallaa tavallaan, mut meikä tarttee kyllä aina sillon tällön kunnon lihakimpaleen jossakin valmistusmuodossa.

Voi jestas sentään. Tuli meinaa päätettyä tossa tapanina että ainakin tammikuu vedetään kasviksilla. Ja nyt sitten huomasin, että olin toinen tähän ketjuun kirjoittanut ja tuolla yllä olevalla kommentilla. Noh, omaan nilkkaan kalahti.

Koittanut etsiskellä kaikkia hyviä reseptejä joilla testailla alkuun. Ja tämä ei ole mikään aatejuttu tai vastaavaa. Testaan vaan miten vaikuttaa yleiseen olotilaan yms. Katsotaan mitä tapahtuu.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Voi jestas sentään. Tuli meinaa päätettyä tossa tapanina että ainakin tammikuu vedetään kasviksilla.

Tein tuon saman joskus, ja kyllähän se kannatti. Opin syömään uudenlaisia kasvisruokia ja löysin uusia hyviä makuja.
Tosin samalla lähti painosta ne pari kriittistä kiloa mitkä ovat olleet aina ylimääräistä eivätkä ole tulleet takaisin. Tiedä sitten mistä johtui, söinkö tuurilla vaan oikein sinä aikana tai jotain.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
B12- ja d-vitamiinia. Kreatiiniä ei taida saada muuta kuin eläimestä. Ihan oman terveytesi kannalta lienee tarpeellista ottaa asioista selvää, ennen kuin etenet tuon pitemmälle. Voipi jäädä nimimerkki ilman kirjoittajaa.

Kasvissyönti on ihan kiva juttu, kunhan sitä ei minulle tulla patistamaan. Terveydellisillä seikoilla sitä ei ainkaan kannata puolustella. Kaikki tuntemani ruohonnyhtäjät vertaavat tarkasti ruokavalioonsa seuraavaa vegaania hk:n sinistä ja keskaria vetävään pulliaiseen. Siinä sitten silmät kirkkaina kerrotaan, miten kasvisravinto on terveellistä. Ruokavaliohan tässä ei ole se juttu, vaan se mitä syö ja miten muuten elää. Pelkillä kasviksillahan ihminen ei pysy hengissä.
Tietysti näin asenteelliseen kirjoittamiseen ei pitäisi tarttua, mutta...

Selvittelinkin tänään, ja käsittääkseni mitään lisävitamiineja ei tarvita (no, D-vitamiinia syön jo muutenkin.) Voitko muuten selvittää miten pelkkiä kasviksia syömällä menettää henkensä? Saattaa tulla yllätyksenä useammallekin kasvissyöjälle. Minä kun olen siinä käsityksessä että etenkään punaista lihaa ei ravintona tarvita ollenkaan.

Älä pelkää, en tule patistamaan kasvissyöntiä sinulle (tai muillekaan). Enhän vielä voi edes sitäkään tietää kuinka tämä lähtee sujumaan - jaksanko esim. urheilla normaalisti ja onko olo muuten hyvä.

Iisisti.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mul on tää kuuluisa diili pupujen kans: Mä en syö niitten ruokaa niin ne ei vie mun muijaani.

Voi jestas sentään. Tuli meinaa päätettyä tossa tapanina että ainakin tammikuu vedetään kasviksilla.
Sopimus on siis rauennut. Millaisen invaasion kanit nurkkiisi teki? Joko veivät muijan?

Itse en ole koskaan mitään pelkkiä kasvisruokavalioita edes harkinnut. Kaikenlainen ehdottomuus on näissä asioissa aivan perseestä. Sitä syödään, mikä kulloinkin maistuu.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Sopimus on siis rauennut. Millaisen invaasion kanit nurkkiisi teki? Joko veivät muijan?

Itse en ole koskaan mitään pelkkiä kasvisruokavalioita edes harkinnut. Kaikenlainen ehdottomuus on näissä asioissa aivan perseestä. Sitä syödään, mikä kulloinkin maistuu.

Tuolla se emäntä vielä ainakin nukkui kun heräilin. Pitää katsella kun tästä töissä on kerennyt käydä että pyöriikö pupujusseja nurkissa.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
T
Voitko muuten selvittää miten pelkkiä kasviksia syömällä menettää henkensä? Saattaa tulla yllätyksenä useammallekin kasvissyöjälle. Minä kun olen siinä käsityksessä että etenkään punaista lihaa ei ravintona tarvita ollenkaan.
Jos et syö mitään eläinperästä, eli olet pelkällä kasvisruokavaliolla, niin et saa silloin mistään välttämätöntä B12-vitamiiniä, minkä puutostila aiheuttaa anemiaa. D-vitamiiniä on kalassa ja maidossa keinotekoisesti lisättynä, edelleen kasvisruokavaliolla et saa tarpeellista määrää d-vitamiiniä, ainakaan talvella. Puutostila aiheuttaa ainakin luuston heikkenemistä. Kreatiinin vaikutusta en tiedä, muuta kuin urheilun yhteydessä lisäravinteena. Luontaisesti sitä ei kuitenkaan saa muuta kuin eläimestä.

Googleta!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kasvissyönti on ihan kiva juttu, kunhan sitä ei minulle tulla patistamaan. Terveydellisillä seikoilla sitä ei ainkaan kannata puolustella. Kaikki tuntemani ruohonnyhtäjät vertaavat tarkasti ruokavalioonsa seuraavaa vegaania hk:n sinistä ja keskaria vetävään pulliaiseen.
Miten minusta tuntuu, että yleistät kaikki lihattoman ruokavalion harrastajat samaan viherpiptäjänippuun, eli teet ihan sen saman, kuin nuo mainitsemasi yleistäjät. Vai onko sinulle punaisen lihan välttäminen sama kuin totaalinen vegaanius? En kuulu noihin mainitsemiisi "ruohonnyhtäjiin", mutta hiukan särähtää silmään tuo mustavalkoinen suhtautumisesi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse tätänykyä ns. "semikasvissyöjä". Punaista lihaa kyllä syön, mutta ehkä n. 1-2 kertaa viikossa. Toisinaan on ollut viikko parikin, ettei ole punaista lihaa ollut ruokalautasella laisinkaan. Enemmän sitten kana ja kalapuolella mennään. Tarkoitus onkin syödä kalaa ehkä suhteessa hieman enemmän.

Aika näyttää jätänkö lihan kokonaan pois, se ei tunnu täysin mahdottomalta ajatukselta muutaman vuoden viiveellä. Tosin vegaania minusta ei saa kirveelläkään, jokainen toki tyylillään, mutta en näe sitä omakohtaisesti kauhean järkevänä. Minusta se on liian äärimmäisyyksiin menevää taistelua ihmisluontoa ja ennen kaikkea elimistöä kohtaan. Eli maitotuotteet ja kananmuna tulee kyllä takuulla kuulumaan ravintoon jatkossakin. Helpointa olisi pudottaa naudat ja siat lihanmuodossa pois kuvioista, kun en tosiaan niitä erityisimmin syö nyttenkään.

Eettisyys on toki hieno asia, mutta aika loputon suo ja antaa liikaa varaa jeesusteluille. Enemmän mietin ihan terveyden puolesta. Yrittää syödä tasapuolisesti ja mahdollisimman oikeassa suhteessa, tuossakin tietysti vielä paljon parannettavaa, myönnetään. Ihminenhän ei suinkaan tarvitse lihaa joka päivä, että tulee hyvin toimeen, eli kyllä kasvisten soisi olla edelleen se suurin osa ravinnosta.

Edit. Jaaha, varhaisdementia iskemässä. Lähes samantapaisen viestin kirjoitellut jo viimevuonna. No, on tässä ehkä edetty vielä vähän pidemmälle. Hiljaa hyvää tulee.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kasvisruoka-annosten nimet ovat yllättävän usein "lihamaisia": On selleri-, punajuuri-, kasvispihvejä tai -pyöryköitä sekä -hampurilaisia tai -makkaroita. Jopa kasviskinkkuja valmistetaan.

Näen tässä jotain epäjohdonmukaista, vaikka sinänsä kiihkoton kasvisruokavalio on ihan ok. Pidän itsekin muutaman kasvispäivän joka kuukausi.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Miten minusta tuntuu, että yleistät kaikki lihattoman ruokavalion harrastajat samaan viherpiptäjänippuun, eli teet ihan sen saman, kuin nuo mainitsemasi yleistäjät. Vai onko sinulle punaisen lihan välttäminen sama kuin totaalinen vegaanius? En kuulu noihin mainitsemiisi "ruohonnyhtäjiin", mutta hiukan särähtää silmään tuo mustavalkoinen suhtautumisesi.
Lihaton ruokavalio on eriasia kuin kasvisruokavalio. Kasvisruokavaliossa ei käytetä mitään eläinperäistä. Ei juustoa, ei maitoa, ei kananmunaa, ei kalaa. Ja minä puhuin vain kasvisruokavaliosta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Lihaton ruokavalio on eriasia kuin kasvisruokavalio. Kasvisruokavaliossa ei käytetä mitään eläinperäistä. Ei juustoa, ei maitoa, ei kananmunaa, ei kalaa. Ja minä puhuin vain kasvisruokavaliosta.
Tästä ollaan samaa mieltä. Ite ajattelinkin syödä kasvisruoan lisäksi maitotuotteita, kananmunia sekä kalaa. Maitoa en juo ollenkaan, joten nappailen kalsiumia ja d-vitamiinia lisäksi.

Onpa kyseessä sitten kasvis/seka/lihansyönti - kaikenlainen hehkuttaminen ja olen-oikeassa-moralisointi on mielestäni aika ankeaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lihaton ruokavalio on eriasia kuin kasvisruokavalio. Kasvisruokavaliossa ei käytetä mitään eläinperäistä. Ei juustoa, ei maitoa, ei kananmunaa, ei kalaa. Ja minä puhuin vain kasvisruokavaliosta.
Olen eri mieltä. Myös internet on kanssasi eri mieltä. Sinä puhut nyt veganismista, joka on vain yksi kasvisruokavalion tyyppi.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Olen eri mieltä. Myös internet on kanssasi eri mieltä. Sinä puhut nyt veganismista, joka on vain yksi kasvisruokavalion tyyppi.
Riippuu lähteestä. Moni rinnastaa kasvisruokavalion ja veganismin, niin myös minäkin tein. Veganismi on kuitenkin ainoa kasvisruokavalio sanan varsinaisessa merkityksessä. Kasvisruokavalio on merkitykseltään kaksiuloitteinen. Suppeasti se tarkoittaa veganismia ja laajasti myös muita tyyppejä. Joka tapauksessa puhuin aiemmin ei eläinperäistä ravintoa nauttivista ihmisistä, eli pelkästään kasvissyöjistä, eli vegaaneista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Riippuu lähteestä. Moni rinnastaa kasvisruokavalion ja veganismin, niin myös minäkin tein. Veganismi on kuitenkin ainoa kasvisruokavalio sanan varsinaisessa merkityksessä.

Tämä väite vaatisi kyllä nyt jo jotain referenssiä. En ole koskaan kuullut kenenkään an sich rinnastavan kasvisruokavaliota ja veganismia, vaan vegaanius on vain yksi kasvisruokavalion tyyppi. Referenssejä tälle löytyy nyt aluksi vaikkapa seuraavasti:

http://www.tohtori.fi/?page=5034255&id=4776121
http://www.terveysala.turkuamk.fi/ravter/perusterveydenhuolto/materiaalit/kasvis.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvissyönti
http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarian
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...Enhän vielä voi edes sitäkään tietää kuinka tämä lähtee sujumaan - jaksanko esim. urheilla normaalisti ja onko olo muuten hyvä.

Iisisti.
Nyt on sitten n. kuukausi lihatonta ruokavaliota takana ja hyvin on mennyt. Kalaa ja kasviksia tulee syötyä todella paljon enemmän kuin aikaisemmin, ja sehän on hyvä. Suhteellisen kevyt olo muutenkin, toisaalta olen koittanut pitää annoskoot muutenkin järkevinä. Aika paljon tulee silti syötyä juustoa joten ihan kaikki safka ei niin kovin kevyttä ole.

Vaimo laittaa hyvät pöperöt, pitäis varmaan ottaa itekin haltuun muutama näppärä ohje että voi tarvittaessa tehä muutakin kuin laittaa ranet ja kalapuikot uuniin!

En lähde vieläkään julistamaan mitään saati hehkuttamaan sitä kuinka tämä on nyt se lopullinen valinta. No viimeistään grillauskauden alkaessa veri punnitaan, justiinsa grillimakkara on se josta en ikinä kuvitellut pystyväni luopumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös