HN ja Espen, kun te tunnutte perehtyneen näihin juttuihin tarkemmin, niin kertokaa, eikö kokoviljatuotteilla ole kuitenkin ihan terveyttä edistävä vaikutus, kun kohtuudella nauttii? Näin olen itse ymmärtänyt sen perusteella, mitä olen aiheesta lukenut?
Pienet annokset kokojyvää eivät välttämättä ole haitaksi, jos omaa sopivat geenit eli jollain tavalla kestää viljojen antiravinteita gluteiinia ja lektiinejä ja verensokeripiikit ovat maltillisia. Taitaa olla kuitenkin kaupassakin yleensä yhtä sorttia leipää mikä on edes "oikeasti" täysjyvää.
Kontrolloiduissa tutkimuksissa (kuten Lindeberg edellä) viljojen pois jättäminen on välittömästi parantanut kaikki metaboliset markkerit mitä on viitsitty vain mitata ja johtanut spontaanisti alentuneeseen kalorien saantiin. Vihanneksista saa kuitua 2-7 kertaa enemmän joka on liukoisempaa, eikä siten haavoita suolistoa samalla tavoin kuin viljakuitu (poikkeuksena kauran beetaglukaani).
Vihanneksissa ja juureksissa on kaloreihin nähden enemmän mineraaleja (kalsium, magnesium, kalium, kupari) ja toisaalta täysjyväviljoissa vähemmän foolihappoa, B1, B2 ja B6 vitamiineja. Viljoissa on myös antiravinnetta nimeltä fytiinihappo, joka estää käytännössä kokonaan kaiken kalsiumin, raudan ja sinkin imeytymisen ihmisen suolistosta. Toisaalta esimerkiksi eläinkunnantuotteista saatava eläinperäinen rauta, sinkki ja kupari ovat muodossa mikä joka tapauksessa imeytyy kasvikunnan muotoja tehokkaammin.
Se kun olisi vain tässä. Vehnänsukuiset gluteiiniviljat on liitetty vahvasti kymmeniin autoimmuuniperäisiin sairauksiin ja systeemiseen inflammaatioon, mikä liittyy kaikkien hankittujen metabolisten sairauksien oirekuvastoon. Jopa pienet pitoisuudet vehnän lektiinejä voivat sotkea immuunijärjestelmää kuukausiksi eteenpäin. Nämä reaktiot voivat laukaista mm. skitsofreniaa, nivelsairauksia ja ykköstyypin diabeteksen. Jopa johtavat keliakiatutkijat ovat jo kääntäneet kelkkansa ja tunnustaneet gluteeniherkkyyden (-> pääasiallinen vehnänsukuisten viljojen lektiini).
Viljat eivät sovellu edes kotieläimille, ellei sitten tarkoituksellisesti halua niille metabolista oireyhtymää. Minä en keksi viljojen syönnille välttämättömiä perusteita. Niissä ei ole mitään mitä ihminen ei muista lähteistä saisi sekä toisaalta välttää niiden syömisestä aiheutuvat pienet ja suuret ongelmat.
Ketjun aiheeseen liittyen toisessa ketjussa mainitsemani China Stydy kirjan innoittamana olen karsinut suurelta osin myös lihan ruokavaliostani ihan kokeilumielessä (aikaisemmin olen ollut suuri lihan puolestapuhuja) ja korvannut sitä kasviksilla ja tofulla.
The China Study taitaa olla vain julmettu määrä raakadataa, josta kirjoittaja (Colin Campbell) julkaisi apurahahimoissaan mahdottomasti erilaisia tuloksia. Mielestäni ei ole kovinkaan relevanttia käydä parina päivänä mittailemassa verta, kuin paneutua saman alueen ja samojen ihmisten elintapoihin pitkäaikaisesti.
Mies jäi myös kiinni omista tutkimuksistaan. Vehnän kulutus assosioitui lineaarisesti sydänsairauksien kanssa, mutta eläinrasvat negatiivisesti ja Campbell valehteli tästä / selitteli itsensä kuiville kirjassa. Myöhemmin kuitenkin julkaisi paperin vehnästä sydäntautien lisääjänä.