Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 201 815
  • 2 049
Elvytetäänpä ketju surullisella uutisella. Saatana mitä urpoja sitä maailmaan mahtuukaan.

Muistaakseni House M.D. -sarjassakin oli vastaava tapaus, jossa kettutyttöäiti vei vauvansa sairaalaan ja ihmetteli, miksei rassukka kasva. Dr. House sitten selitti, että vauva tarvitsee ravinnokseen muutakin kuin vain ruohoa ja vettä.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hazardipakki kirjoitti:
Muistaakseni House M.D. -sarjassakin oli vastaava tapaus, jossa kettutyttöäiti vei vauvansa sairaalaan ja ihmetteli, miksei rassukka kasva. Dr. House sitten selitti, että vauva tarvitsee ravinnokseen muutakin kuin vain ruohoa ja vettä.

Katsoit Dr. Housea sitten vain jakson alun. Vauvaa oli ravittu oikein vegaaniravinnolla ihmisten ennakkoluulosta huolimatta ja kasvun pysähtyminen johtui jostain mystisestä sairaudesta.

Ikävä tuo linkittämäsi tapaus, mutta tapauksen esittäminen tässä valossa omien ennakkoluulojen vahvistamiseen on vähintäänkin typerää. Suurin osa lastaan laiminlyövistä vanhemmista on kuitenkin edelleen ihan lihansyöjiä...

-tt
 

scholl

Jäsen
Jos vanhemmat on mulkkuja niin ei lasten pitäisi joutua syömään pelkkiä rehuja tai vegejä (en tiedä mitä eroa kasviksiin). Pitäisi olla laki, jossa määrättäisiin tarjoamaan lapsille lihaa ja kalaa eli normaalia ruokavaliota.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
scholl kirjoitti:
Pitäisi olla laki, jossa määrättäisiin tarjoamaan lapsille lihaa ja kalaa eli normaalia ruokavaliota.
Schollkin tietää aivan varmasti, että ruoan alkuperä on melko yhdentekevä ihmisen elimistölle, pääasia, että ruoan ravintoarvot ovat kohdallaan.

Kaikkien ilmeisesti pitäisi syödä juuri niitä ruoka-aineita kuin suomalaisen miehen, jotta "normaali" ruokavalio tulisi varmistettua. Huvittavaa.

-tt
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
scholl kirjoitti:
Jos vanhemmat on mulkkuja niin ei lasten pitäisi joutua syömään pelkkiä rehuja tai vegejä (en tiedä mitä eroa kasviksiin). Pitäisi olla laki, jossa määrättäisiin tarjoamaan lapsille lihaa ja kalaa eli normaalia ruokavaliota.
Tapauksen lapsi oli kuusiviikkoinen. En tiedä schollista, mutta itse olin tuon ikäisenä niin ronkeli että liha ja kala eivät maistuneet, vaan pelkkää maitoa join (toimituksessa yhdistyi vielä huvi ja hyöty). Asiaan toki vaikutti sekin että ilman hampaita rosvopaistin syömisestä ei oikein tahtonut tulla mitään.
 

Luiro

Jäsen
Kasvisruoka on parempaa, jos sen osaa tehdä hyvin, mutta itsellä ei riitä aika ja kärsivällisyys. Siksi syön lihaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Luiro kirjoitti:
Kasvisruoka on parempaa, jos sen osaa tehdä hyvin, mutta itsellä ei riitä aika ja kärsivällisyys. Siksi syön lihaa.

No, mä en kyllä käsitä, että millä perustein kasvisruoka olisi parempaa kuin liharuoka. Ja siis nyt painotan, että kumpiakin syön ja ihan mieluusti. Pidän vain ruoanlaitosta melko paljon.

Itselleni kasvikset ovat siis merkittävä osa kyllä ruokavaliotani, mutta en pystyisi elämään mielekkäästi jos en aina välillä saisi kunnon medium-pihviä.

Mutta asiaan. Onkohan täällä paljon kokemuksia suhteista, joissa toinen on kasvissyöjä ja toinen sekasyöjä? Mulla kun nyt olisi ilmeisesti ehkäpä pidemmän aikaakin tällainen tilanne edessä eli neito olisi kasvissyöjä.

Ja mitä minä siitä haluan tietää? No lähinnä vain kokemuksia ihmisiltä siitä, että minkälaiset ruokasetit on helpoimpia toteuttaa niin, että molemmat voivat syödä. Niin ettei tarvitse aina jotain tacoja olla tekemässä.

Siis kyllä nyt itsekin toki keksin jotain, mutta ajattelin, että jos jollain on tähän asiaan jotain fiksua sanottavaa niin mieluusti luen.

edit: Siis tarkoitan, että toki minä pidän puhtaasta kasvisruoasta, mutta aloin miettiä vaihtoehtoja, joihin voisi erikseen lisätä lihatuotteita sen jälkeen kun kasvissetti on valmistettu.

Ja joo, tiedän, että tämä menee nyt vähän väärinpäin kun ketjun aihe on kasvissyöjät, mutta en nyt tuntenut mielekkäksi perustaa "lihansyöjät"-ketjuakaan tänne.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
Jos vanhemmat on mulkkuja niin ei lasten pitäisi joutua syömään pelkkiä rehuja tai vegejä (en tiedä mitä eroa kasviksiin). Pitäisi olla laki, jossa määrättäisiin tarjoamaan lapsille lihaa ja kalaa eli normaalia ruokavaliota.

Täysin samaa mieltä schollin kanssa. Sääliksi käy ex-tyttöystävän lapsia tulevaisuudessa(jos sellaisia hänelle tulee), koska niistä tenavista tulee suoraan jotain saamarin rehujen syöjiä. Lihan syönti on oleellinen osa ihmisenä olemista, varsinki sisäfileen joka maistuu niin hyvälle.

Terveydellisistä vaikutuksista en ole varma, eikä erityisemmin kiinnostakaan niin kauan, kun lihan/kanan/kalan syönnistä ei ole mitään vaaraa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
avatar kirjoitti:
Mutta asiaan. Onkohan täällä paljon kokemuksia suhteista, joissa toinen on kasvissyöjä ja toinen sekasyöjä? Mulla kun nyt olisi ilmeisesti ehkäpä pidemmän aikaakin tällainen tilanne edessä eli neito olisi kasvissyöjä.

Jos neito ei ole erityisen ronkeli ja jaksatte tehdä ruokaa, niin ihan hienosti se todennäköisesti sujuu (jos neito siis on vegetaristi, ei vegaani), koska ne kasvisruuat yleensä on ihan syötäviä ja vaihtoehtoisesti voit välillä tehdä omat safkat ja toinen tekee omansa.

Mut ainakin itseäni se välillä vitutti oikein urakalla, kun (ex oli siis kasvissyöjä) tein jotain makaronilaatikkoa tai muuta ruokaa ja joutui yksin syömään koko paskan, kun ei toinen voinut syödä. Puhumattakaan kun kävi jossain isovanhemmilla, niin eihän ne voinu ymmärtää miksi joku ei syö lihaa. Ja itse ainakin sain kuulla kitinää siitä, että asunnossa haisee liha. Huh, onneksi asun yksin !

Semmoista turhaa riitaa tuon avulla saa hyvin helposti aikaan, mutta ei se mitään parisuhdetta pilaa ellei siitä tee syytä pilata parisuhde.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
avatar kirjoitti:
Mutta asiaan. Onkohan täällä paljon kokemuksia suhteista, joissa toinen on kasvissyöjä ja toinen sekasyöjä?

Viisi vuotta on tullut oltua se sekasyöjä tällaisessa suhteessa. Ruoanlaiton hoidan meidän perheessä minä, sillä neiti on siinä suhteessa täysin avuton. Saisi kyllä itselleen kokattua mutta minä en niillä sapuskoilla eläisi joten teen sitten molemmille.

Ihan jokapäiväistä kokkaaminen ei ole, kun molemmat syövät mieleisensä lounaan töissä/koulussa.

Arkiruokaa tehdään yleensä muutamaksi päiväksi kerrallaan, molemmille omansa. Neidin ruokaan vaan korvataan liha sitten pavuilla, soijarouheella tai muilla soijavalmisteilla. Tai sitten vaan jätetään se pois. Kun valmistan itselleni aterian makkarasta tai kokolihasta, tulee neidin osaksi omatekoisten kasvispyöryköiden tai -pihvien syönti. Niihin saa mukavasti vaihtelua kun tekee itse ja maustaa miten milloinkin.

Toki tässä on itsekin tullut syöneeksi kasvisruokia enemmän kuin ennen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
macnevis kirjoitti:
Täysin samaa mieltä schollin kanssa. Sääliksi käy ex-tyttöystävän lapsia tulevaisuudessa(jos sellaisia hänelle tulee), koska niistä tenavista tulee suoraan jotain saamarin rehujen syöjiä. Lihan syönti on oleellinen osa ihmisenä olemista, varsinki sisäfileen joka maistuu niin hyvälle.
Itse syön pääasiassa kasviksia ja hyvin olen muutaman vuoden pärjännyt ilman lihaa. Liha ei mielestäni edes maistu kovinkaan hyvältä, joten sisäfileen syöminen ei ole oleellinen osa ihmisenä olemista.

Muut saavat syödä mitä huvittaa, eihän se minulta ole pois. Olen myös sillä tavalla huomaavainen, että jos minut kutsutaan syömään, niin en käy nirsoilemaan, vaan syön mitä eteen kannetaan.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
On muuten joskus melkoisen hankalaa, kun kutsuille on tulossa kasvissyöjä, eikä ole varmuutta siitä mitä hän on rajannut ruokavalionsa ulkopuolelle. Harva kuitenkaan pelkkiä kasviksia syö, osa syö mereneläviä, osa jopa kanaa. Ja olenpa törmännyt makkaraa ja jauhelihaakin syövään "kasvissyöjään".

Omassa ruokavaliossani lihatuotteet ja kala ovat tärkeitä, enkä näe syytä luopua niistä. Kasvikset ovat näiden ohella myös tärkeä osa. Kukin voi rajata syömisensä miten tahtoo, kunhan kasvavassa iässä joku on viisaamassa, jottei puutostilat pääse yllättämään. Ja jos vanhempi itse on ehdottoman lihakielteinen, niin muistaisi sitten kysyä neuvolasta miten lapsen ruokavalio tulee hoitaa.
 

lihaani

Jäsen
Vegaanithan väittävät, että ihminen voi hyvin ilman mitään eläinkunnan tuotteita: Vaatteet ja kengät keinokuitua, koska puuvillapeltojen hyönteisparkoja tapetaan myrkyillä ja lammasparkoja ei saa orjuuttaa. Väliäkö sillä, että keinokuidut tehdään enimmäkseen uusiutumattomasta maaöljystä.

Kun katselee äärivegaanien sivuja, niin pitkin hampain he myöntävät, että esimerkiksi B12-vitamiini on otettava synteettisinä valmisteina. Talvipimeällä D-vitamiinin saanti vaatiin taas erikoisjärjestelyjä. Samoin kalsiumin, joka on luuston perusaine, riittävä saanti vaatii tarkkaa ruokavaliota, jotta kasviksista sen tarpeellinen saanti turvataan.

Aikuiset voivat toki syödä vaikka voikukkia lopun ikänsä. Se on heidän valintansa. Mutta pikkulapset vaativat ainakin Suomen talvessa ainakin hitusen eläinkunnan tuotteita, kuten maitotuotteita ja jonkin verran kalaa. Minusta vauvaikäisten puolustuskyvyttömien ihmisalkujen käyttäminen vegaanien elämäntavan koekaniinneina on edesvastuutonta. Tähän lastensuojelun on syytä puuttua, ettei mitään peruuttamatonta lapsen kehitykselle tapahtuisi.

Itsestäni paras vegaaniruoka koskaan on kuumalla valurautapannulla mediumiksi paistettu pippuripihvi konjakkikermakastikkeessa. Kyytipojaksi vaikka tiukka Cabernet-Syrah viini. Ainakin eilen ennen Ruotsipeliä se toimi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mikä on haastavinta vihannesruokien valmistamisessa?

Saada niiden pyörätuolit mikron oviluukusta sisään.

*****

Ihmisten yleinen negatiivinen asenne kasvissyöjiä kohtaan johtunee yleensä siitä että sinne joukkoon johtuu aina joku yksittäinen erikoisuudentavoittelija jonka luonne ja nipottaminen, nirsoilu saa aikaan tunteen siitä että ainakin yksi eläinkunnan tuote liittyy häneenkin, nimittäin kermaperseily. Kun aatteeseen yhdistyy sivarius ja muut hienot jutut niin siitä se vasta soppa syntyy!

Muuten on kyllä ihan naurettavaa leimata kasvissyöjiä, kyllähän kasvisaterioista saa parhaimmillaan aivan loistavia, ja samoin kuin parjatut pinaattilätyt, 90% einesruuista lihapuolella on samanlaista tai pahempaa paskaa. Idiootteja nyt on ruokavalioon katsomatta, pihviketjuissa vain ei puhuta koskaan ihmisten luonteista.

Pistetään vielä tännekin tämä nauruketjussa taas levittämäni klassikko Pahkasiasta: http://www.nuotio.net/joulu_maalla.jpg

~BREASTS!!!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
"Sekasyöjänä" on toki helpompaa, kun ei ole omia nirsoiluja lukuunottamatta rajoitteita syömisessä. Ja omalta kohdaltani kompromisseja helpottaa vielä sekin, että en juuri välitä punaisesta lihasta. Pihviä tulee nautittua lähinnä silloin, kun joku muu maksaa sen kelvollisessa ravintolassa. Kokkaaminen on kuitenkin pirun kivaa ja kaksin kokkaaminen yli kaksi kertaa hauskempaa kuin yksin.

Mutta varsinaiseen aiheeseen liittyen, on ihan turhaa ennakkoluuloa lihansyöjiltä dissata kasvisruokia. Kun ne laittaa huolella ja hyvistä tuoreista aineksista, niistä tulee todella maukkaita. Ja nälkäkin lähtee varmasti. Ei se kaikki kasvisruoka ole pelkkää itua ja kukkakaaligratiinia. Eri ruokakulttuureista löytyy lukemattomia maukkaita kasvisreseptejä, jos vaan jaksaa tutustua aiheeseen.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
macnevis kirjoitti:
Terveydellisistä vaikutuksista en ole varma, eikä erityisemmin kiinnostakaan niin kauan, kun lihan/kanan/kalan syönnistä ei ole mitään vaaraa.

Tämän hetken tiedon mukaan kaikki lihan/kanan/kalan syöjät tulevat kuolemaan jossain vaiheessa.

Sera kirjoitti:
Ja olenpa törmännyt makkaraa ja jauhelihaakin syövään "kasvissyöjään".

Vähän vastaavaan maailmanparantajaan olen tutustunut vielä sillä lisäyksellä, että ei voinut syödä riistalihaa. Hieman aiheuttaa hämmennystä, että sitten kuitenkin tuollaista "tehotuotettua" voi syödä.

Että silleen...
 

Jukisto

Jäsen
Kasvissyönti

Niin, löytyykös Jatkoajan forumilta muita kasvissyöjiä?

Itse lopetin lihan syönnin asteittain n. puolitoista vuotta sitten, kun minulle valkeni faktoja tehotuotannon julmuudesta eläimiä kohtaan. Yksinkertaisesti tulin siihen tulokseen, ettei minun vuokseni tarvi yhtään elävää olentoa kiduttaa.

En varsinaisesti näe eläinten tappamisessa ravinnoksi mitään väärää, mutta niiden systemaattinen kaltoinkohteleminen ja kohtelu "tuotteena" saavat kyllä voimaan pahoin.

Kärkevimmät negatiiviset mielipiteet vegetaristeista(kin) tai kasvisyöntiin liittyvistä asioista löytyvät luonnollisesti ihmisiltä, jotka eivät ole ikinä päätään asialla vaivanneet, eivätkä miettineet mistä se oma piffi on kotoisin - tuomitsemiseen riittää kuusi vuotta sitten katsottu Salkkareiden jakso, jossa "ne vitun aktivistivegaanit vandalisoi kunnon kansalaisia".

On myös lukematon määrä ihmisiä, jotka kertovat olevansa eläinrakkaita, mutta niistä välittäminen rajoittuu siihen omaa koiraan. Älyltään samantasoisten tuotantoeläimien raaka kohtelu ei hetkauta, koska se ei omiin silmiin osu. Minkälainen älämölö syntyisi jos sitä omaa rakasta hauvaa kohdeltaisiin kuin sikoja, vaikka ne ovat samanarvoisia olentoja molemmat ja tuntevat ihan samat kivut?
Voiko ihminen arvottaa eläimiä omien makutottumuksiensa mukaan ja siihen vedoten harrastaa systemaattista rääkkäystä? Minusta ei.

Silloin tällöin kuulee myös kuinka kasvissyöjät "väkisin tuputtavat lopettamaan lihan syönnin". Tähän en ole itse ainakaan vielä törmännyt ikinä, vaikkakin tunnen montakin vegetaristia. Päätökseni jättää lihat kaupan hyllylle oli täysin itsenäinen.

Kasvissyöjänä en koe menettäväni mitään, vaan syön terveellisemmin ja voin paremmin. Voi kuulostaa kornilta ruoansulatusta edistävältä jogurtti-mainokselta, mutta totta se on.

Lihaa saatan toki vielä joskus ostaa ja syödä, mutta en ennen kuin voin olla varma sen eettisestä taustasta.

Kertokaahan jotain mielipiteitänne ja kokemuksianne asiaan liittyen? Toivon asiallista keskustelua, eli jätetään ne vitunhipittelyt ja stnanidunpurija-kommentit vaikka hiekkalaatikolle tai ala-asteen kiipeilytelineille.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kokonaisuudessaan melkeinpä kuin omalta näppäimistöltä tupsahtanut viesti. Ymmärrän ihmisten olevan sekaruokaisia otuksia, ja hyväksyn lihan syömisen, mutten teholihantuotantoa. Siksipä jätän kidutetun sian lihat laariin ja nautin hyvästä niin ruumiillisesta kuin henkisestä olotilasta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan hyvä aihe. Ettei olisi jo kuitenkin ennestään jossain? Muistelisin...

No, kuitenkin. Itse tulen sillä tapaa vähän erikoisesta perheestä, että vanhempani ovat kasvissyöjiä, tai ainakin melkein. Isä syö kalaa, mutta punaista lihaa eivät kumpikaan syö ja ovat jo nuorena valinneet tuon tien.

Itse olen tässä asioita todellakin miettinyt ja olen sillä tapaa semi-kasvissyöjä, että olen vähentänyt lihansyöntiä niin, että 1-3 kertaa viikossa syön ihan varsinaista lihaa. Maitotuotteita ja kananmunia kyllä käytän ja en kyllä niitä koskaan tule pois jättämään. Enemmänkin ajattelen terveyden kannalta kuin eettisesti. Tai no toki myös eettisesti, mutta se on loputon räme rämpiä ja jos todella haluaa olla eettinen, pitäisi miettiä about joka liikettä, mitä tekee. Toisaalta hyvää se on pienikin hyvä.

Eli olen muuttamassa ruokailutapojani ja kuten monessa asiassa, omalta kohdaltani näen, että vaiheittaiset muutokset on parhaat. En siis ykskaks jätä asioita pois. Tavoite olisi siis punainen liha jättää pois ruokavaliosta kokonaan ajan kanssa ja linnunliha todennäköisesti myös. Kalan tulen varmaan pitämään ruokavaliossa, mutta katsoo sitäkin sitten myöhemmin.

Vegaaniksi en siis tosiaankaan ryhtyisi ikimaailmassa ja vaikka en sinällään tuomitse ja jokaisen oma päätös, niin pidän ihan veganismia aika luonnottomana ja vaarallisena terveydellä leikkimisenä.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Hyvä ja tärkeä aihe!

Itsekin olen käytännössä pudottanut ainakin punaisen lihan pois ruokavaliosta viimeisen kuluneen kahden vuoden aikana ja eläinkunnan antimista syönkin oikeastaan enää vain meren(ja järvien sekä jokien) herkkuja ja ehkä harvoin kanaa jossain kevyessä muodossa. Syitä tähän oli ja on itsellänikin juuri inho ja puistatus lihan tehotuotantoa kohtaan(olen kai melko eläinrakas ihminen=) ja myöhemmin myös se, että siihen huomattavasti kevyempään oloon, minkä lihan syömättä jättäminen aiheuttaa jää suorastaan koukkuun.

Enää en todellakaan kaipaa sitä ähkyä, joka seuraa raskasta ja rasvaista pihviateriaa tai vaikkapa kebabpizzaa krapula-aamuina. Eli mikään kasvissyöjä en täysin ole, enkä välttämättä koskaan tule olemaan, mutta punaisen lihan olen aika pitkälle korvannut muilla tarpeilla ja esim. makaronilaatikosta saa mielestäni PALJON parempaa, kun korvaa sen jauhelihan soijalla. Siis oikeasti, kannattaa kokeilla. Omasta lähipiiristä kummini on ollut nuoresta pitäen kasvissyöjä ja haneltä olen saanut paljon reseptejä ym. vinkkejä kevyempään elämäntapaan.

Toisaalta myös ihmisten laukomia "Vitun jeesustelija", "Hippi!", "Nirppanokka", "Luuletko olevasi jotenkin minua paremmin voiva?"(by eräs 130 kiloinen terveysihme) kommenttejakaan ilman tuskin osaisin enää elää. =D
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omasta lähipiiristä kummini on ollut nuoresta pitäen kasvissyöjä ja haneltä olen saanut paljon reseptejä ym. vinkkejä kevyempään elämäntapaan.
Tuli mieleen, että tässä ketjussahan voisi melkeinpä myös hyviä kasvisruokareseptejä pistää jakoon. Itseäni kiinnostaisi oppia tekemään jotain maukkaita kasvisruokia, koska tiedän, että sellaisia on. Koulusapuskassa ne kasvisruoat on monesti aika onnettomia, vaikka kehitystä onkin tapahtunut.

Eli jos on hyviä reseptejä, niin jakoon vaan. =)
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Tuli mieleen, että tässä ketjussahan voisi melkeinpä myös hyviä kasvisruokareseptejä pistää jakoon. Itseäni kiinnostaisi oppia tekemään jotain maukkaita kasvisruokia, koska tiedän, että sellaisia on. Koulusapuskassa ne kasvisruoat on monesti aika onnettomia, vaikka kehitystä onkin tapahtunut.

Eli jos on hyviä reseptejä, niin jakoon vaan. =)

Joo, mikä ettei, kunhan keittokirja osuu taas käteen jossai vaiheessa. Kouluissa nuo kasvissapuskat ovat muuten usein aika paljon parempia, kuin ne iänikuiset einesveriletut, "chili" con carnet, lihakeitot tai uunimakkarat. Tietenkään nekään eivät vertailussa kestä kotona väsätyille kasvisseteille, mutta kyllä niihin selkeästi enemmän on aikaa ja mielikuvista usein uhrattu, kuin jauhelihapihveihin, perunaan ja samaan ruskeaan kastikkeeseen since miekka ja kilpi.

Mutta sitä odotellessa arvon moderaattorit voisivat ehkä yhdistää nämä viestit tässä tuohon jo aiemmin olemassa olleeseen ketjuun, voisi olla loogisempi kokonaisuus.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kokemukset rajoittuvat puolen vuoden jaksoon, jolloin en kuluttanut eläimiä. Tuona aikana lihanhimo kuitenkin kasvoi niin suureksi että oli pakko palata takaisin eläintensyöntiin. Itse laitettuna kasvisruoka vaatii hemmetisti enemmän työtä kuin paisti ja ravintoloissa tarjonta taas on vain niin hemmetin kehnoa. Gratinoitua kukkakaalia kun jaksaa vain juuri sen verran. Intian reissuilla on kyllä usein mennyt viikkokin ilman että lihaa on kaivannut, joten paljon on kiinni myös ruokakulttuurista ja ympäristössä. Intia lienee vegetaristin taivas.
Lihaa syön tällä hetkellä innolla melkein mitä hyvänsä. Riippumatta siitä onko kyse jonkin kulttuurin kotieläimestä (marsu, koira, kilpikonna) tai sen aiheuttamista mielikuvista (matelijat, jyrsijät, valas).
Ystävälleni kasvissyönti aiheutti terveyden rapistumisen minkä näki mm. ihon kunnossa. Paluu eläinkudoksen pariin tervehdytti tilanteen puolessa vuodessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös