Kasvissyönti
Niin, löytyykös Jatkoajan forumilta muita kasvissyöjiä?
Itse lopetin lihan syönnin asteittain n. puolitoista vuotta sitten, kun minulle valkeni faktoja tehotuotannon julmuudesta eläimiä kohtaan. Yksinkertaisesti tulin siihen tulokseen, ettei minun vuokseni tarvi yhtään elävää olentoa kiduttaa.
En varsinaisesti näe eläinten tappamisessa ravinnoksi mitään väärää, mutta niiden systemaattinen kaltoinkohteleminen ja kohtelu "tuotteena" saavat kyllä voimaan pahoin.
Kärkevimmät negatiiviset mielipiteet vegetaristeista(kin) tai kasvisyöntiin liittyvistä asioista löytyvät luonnollisesti ihmisiltä, jotka eivät ole ikinä päätään asialla vaivanneet, eivätkä miettineet mistä se oma piffi on kotoisin - tuomitsemiseen riittää kuusi vuotta sitten katsottu Salkkareiden jakso, jossa "ne vitun aktivistivegaanit vandalisoi kunnon kansalaisia".
On myös lukematon määrä ihmisiä, jotka kertovat olevansa eläinrakkaita, mutta niistä välittäminen rajoittuu siihen omaa koiraan. Älyltään samantasoisten tuotantoeläimien raaka kohtelu ei hetkauta, koska se ei omiin silmiin osu. Minkälainen älämölö syntyisi jos sitä omaa rakasta hauvaa kohdeltaisiin kuin sikoja, vaikka ne ovat samanarvoisia olentoja molemmat ja tuntevat ihan samat kivut?
Voiko ihminen arvottaa eläimiä omien makutottumuksiensa mukaan ja siihen vedoten harrastaa systemaattista rääkkäystä? Minusta ei.
Silloin tällöin kuulee myös kuinka kasvissyöjät "väkisin tuputtavat lopettamaan lihan syönnin". Tähän en ole itse ainakaan vielä törmännyt ikinä, vaikkakin tunnen montakin vegetaristia. Päätökseni jättää lihat kaupan hyllylle oli täysin itsenäinen.
Kasvissyöjänä en koe menettäväni mitään, vaan syön terveellisemmin ja voin paremmin. Voi kuulostaa kornilta ruoansulatusta edistävältä jogurtti-mainokselta, mutta totta se on.
Lihaa saatan toki vielä joskus ostaa ja syödä, mutta en ennen kuin voin olla varma sen eettisestä taustasta.
Kertokaahan jotain mielipiteitänne ja kokemuksianne asiaan liittyen? Toivon asiallista keskustelua, eli jätetään ne vitunhipittelyt ja stnanidunpurija-kommentit vaikka hiekkalaatikolle tai ala-asteen kiipeilytelineille.