Kerro mulle, BRB, miten vasemmisto edistäisi hyvinvointia? Tai joo, kyllä se sitä hetken aikaa edistäisi jakamalla taikaseinästä rahaa kaikille, mutta ei kovin kauan.
---
Pakko kirjoittaa tähän provoilun saumaan hiukan tosissaankin. Eli mullahan ei ole millään tavalla porvaritaustaa, vaan sukutaustani ja taloudellisen asemani pohjalta pitäisi vetää rastia pitkälle vasempaan päin. Kannatan toki hyvinvointivaltiota ja harkittuja tulonsiirtoja jo ihan senkin vuoksi, etten itse olisi päässyt kovinkaan pitkälle ilman niitä, mutta myös siksi, että pohjoismainen malli sattuu vain olemaan aika jees kaikinpuolin. Myös luonnon hyvinvointi on kaikinpuolin ihku juttu. Työ ja raataminen ei ole itseisarvo ja kaveria pitää tukea, jos vanne kiristää oikeasti päätä.
Mutta. Mihin hyvinvointi perustuu? Mistä saadaan paukut auttaa niitä, jotka apua aidosti tarvitsevat? Jonkun duunin kauttahan ne vain tulevat, siitä ei pääse mihinkään. Yrittäjyys ja ahkeruus ovat sellaisia juttuja, joita minä arvostan ja joita jossain määrin itsekin jo toteutan. Kunhan tuo opintojen kahle kirpoaa, aion toteuttaa enemmänkin. Se katsokaas vaatii hikeä, että päämäärät toteutuvat, eikä siinä auta itkeä natsivaltion syyksi asioita, jotka johtuvat pääosin omista valinnoista. En minä voi syyttää ketään muuta kuin itseäni siitä, etten osannut valita alaani nuorempana ja toisaalta tein velkaa, josta olen myöhemmin kärsinyt. On mulla ollut tilanteita, joissa olen ollut lähellä katkeroitumista taustojeni vuoksi, mutta miksi lopulta syyttäisin vanhempiani, opettajiani tai yhteiskuntaa siitä, että minä ne valintani olen tehnyt. Ja jumankauta, tämä maa sentään tarjoaa mulle sauman kouluttautua uudelleen ilmaiseksi.
Eli kyllä mä näillä spekseillä on oikealle kallellaan. Demareiden ansiot suomalaisen yhteiskunnan hyväksi tunnustan, vihreitä arvoja jossain määrin kannatan ja vasemmistoliitollakin on hetkensä, mutta tulevaisuus on lievästi vihertäen oikealla.