Itse olen tehnyt baarihommia yli kymmenen vuotta (luulin jo päässeeni muihin töihin, mutta ilmeisesti never stop the madness ja taas vedetään) ja siinä ajassa on myös nähnyt aimo tukun vartijan esimuotoja, eli järkkäreitä. Niihin on tutustunut niin yökerhoissa kuin pienemmissäkin pubeissa ja nyrkkisääntönä voi sanoa aina sen saman asian: Jos kaveri tulee työpaikalle appelsiinit kainalossa ja skannaa etukenossa aluetta kuin FBI-agentti konsanaan, niin se kyseinen järjestyksenvalvoja aiheuttaa yleensä enemmän ongelmia kuin korjaa niitä. Joka. Helvetin. Kerta.
Jos asiakkaisiin suhtautuu lähtökohtaisesti ongelmana ja on valmis jatkuvasti ottamaan matsia, niin sen koko paikan yleisilmapiiri menee nopeasti tosi ikäväksi. Ja se heijastuu myös tuleviin iltoihin, kun meininki vakiintuu vähä kerrallaan.
Esimerkki: Kolmena eri iltana samasta (aika levottomasta) baarista poistettiin samantyyppistä porukkaa 3 - 6 henkeä - elämämkoululaisia, jotka olivat itse tulleet paikalle vetämään naamat ja kukkoilemaan. Kaksi kolmesta porukasta harrasti myös piriä ja muuta mukavaa pikkurikollista. Oikeita baarityöläisen unelmia, siis.
Kun tiskintakaiset työntekijät pyysivät poistamaan seurueesta yhden tyypin (oli syynä sitten sammuminen, toisten töniminen, tai yleinen pirihilleröinti), niin kolmelta eri järkkäriltä nähtiin aika ääripäiden suoritukset:
Tapaus 1: Portsari marssi pöytään repimään ja huusi, että tää yksi lähtee nyt pihalle. Jatkuvaa käskyttämistä ja pientä tönimisenpoikasta tuli poken suunnalta. Provosoitui pöytäseurueen huutelusta ja vittuili takaisin. Ei-kenenkään-yllätykseksi se meni ihan kunnon joukkopainiksi, jossa läheisistä juottoloista tuli muutama portsari avuksi. Tämä tilanteen aloittanut poke oli jo aikaisemmin heittänyt yhden humalaisen asiakkaan katuun ja muutenkin ollut töissä sillä asenteella, että tappelemaan on työn puolesta tultu - myllyt sallittu.
Lopputulos: Yhdeltä portsarilta aukesi aika pahasti silmäkulma, poliisit tuli paikalle ja muutama seurueen tyyppi pääsi putkaan loppuillaksi. Koko paikka oli ihan yhtä helvetin hullunmyllyä tunnin ajan ja mistään ei tullut mitään. Kuulemma tämä porukka palasi kostoretkelle myöhemmin, mutta onneksi itse en ollut työvuorossa silloin, joten se siitä. Muistaakseni tuota puitiin myös oikeudessa, mutta itse ei tarvinnut osallistua, niin en tiedä.
Ikuisesti palanut verkkokalvoille näky siitä, kun toisesta baarista apuun tullut, noin 170cm järkkäri, ottaa puolen baaria vauhtia ja huutaa: "JÄRJESTYKSENVALVOJAAAAA!" ja taklaa yhden seurueen jäsenen päin viereistä pöytää. Ikinä ole (onneksi) nähnyt niin koomista ja paskaa suoritusta.
Tapaus 2: Järjestyksenvalvoja meni pöytään ja tunnisti porukan paikallisiksi pahislegendoiksi tms. Palasi tiskille ja kertoi, että: "Eiköhän se oo ihan parasta, että annetaan poikien lähteä itse. Ette vaan myy niille enempää, niin kyllä ne siitä poistuu"
Lopputulos: Aiheuttivat häiriötä koko paikassa vielä puolisen tuntia ja portsariduo katseli aktiivisesti poispäin. Töissä oli kiva olla, kun tiesi, että kohta joutuu sanailemaan ja kieltämään. Lopulta seurue päätyikin tiskille riitelemään baarimikkojen kanssa ja tavanomaisia uhkauksia tuli ihan tarpeeksi.
Vaihtoivat lopulta kuppilaa, kun eivät saaneet enempiä juotavia, mutta paikka oli ihan hullunmyllyä sen puolisen tuntia ja koko ajan vitutti. Tiskille ei kovin moni viitsinyt mennä ja aika moni normaali seurue vaihtoi paikkaa heti kun ehti. Itse kävin ihan kuumana, koska kyseinen ovisankari ulkoisti oman järjestyksenpitotyönsä tiskityöntekijöille, joka oli ns. dick move.
Tapaus 3: Järjestyksenvalvoja otti kontaktia asiakkaisiin läpi illan - hyvällä tavalla. Kierteli juttelemassa ja jaksoi kärsivällisesti kuunnella myös niitä raskaita sönköttäjiä. Tiesi suurinpiirtein mitä missäkin pöydässä tapahtui, joten sai rauhallisesti ohjattua häiriköt omiin pöytiinsä.
Kun tuli aika poistaa seurueen sammunut jäsen, niin kävi ilmoittamassa tilanteen ja tarjoutui soittamaan taksin. Puhui myös pöydästä pari kaveria saattamaan väsynyttä ystävää kotiin, jotta Toveri Tiedoton säästyisi putkareissulta. Kun tilanne meni uhkaavaksi, niin teki rauhallisesti selväksi, että ei tänne olla tappelemaan tultu, mutta se on kaikille riehujille välitön putkareissu, jos alkaa tapahtua.
Lopputulos: Väki poistui rauhallisesti ravintolasta. Koko hässäkkä tapahtui tasan yhdessä pöydässä ja koska ensikontakti oli positiivinen, toimi osa seurueen jäsenistä rauhoittelevina osapuolina niille pahimmille riehujille.
Pitkän ja sekavan tekstin pointti on se, mitä yritin aina jakaa myös uusille järkkärityöntekijöille - jos työvuoron aikana joutuu painimaan, on luultavasti tehnyt jotain väärin. Toki idiootit gonna idiot, mutta ensisijaisesti järjestyksenvalvoja on nimensä mukaisesti valvomassa järjestystä, eikä ruimimassa turpaan / yritä olla se paikan isoin pelote.
Heti aluksi pitää ottaa asiakkaisiin joku yhteys ja tehdä selväksi, että täällä ollaan viihtymässä ja kukaan ei ole lähtökohtaisesti ketään vastaan. Elä ja anna elää ja muuta hippitouhua.
Sen näkee jo kehonkielestä, että millä tavalla vartija / poliisi / järkkäri ensisijaisesti pyrkii hoitamaan tilanteen ja se ensikosketus määrää lopputanssien tahdit aika hyvällä prosentilla. Järjestyksenvalvojan (jota tässä esimerkkinä käytän, koska niistä on eniten kokemusta) työ ei ole väkivaltamonopolin ylläpito, vaan yleisen rauhan säilyttäminen parhaansa mukaan.
Sama pätee myös vartija- ja poliisityöhön. Jos ensikontakti (tilanteen ollessa vielä ei-fyysinen) on aggressiivinen, niin metsä vastaa yleensä tasan niin kuin sinne huudetaan. Toki kaikkia tilanteita ei voi hoitaa puhumalla, mutta noin 90% voi ja se on aina kotiinpäin. Itse nähnyt vierestä upeita suorituksia, jossa poliisit ensin puhuvat rauhallisesti ja kun se ei auta, niputtavat nopeasti ja tehokkaasti. Toki on todistettu myös päinvastaista, jossa tilanteessa ainut liekkiin bensaa heittänyt on ollut poliisiduo itse.
Todetaan vielä tuohon esimerkkitapaus kakkoseen, että olin joskus pienellä paikkakunnalla yökerhossa töissä, jossa oli aivan uskomattoman absurdi tapa hoitaa tilanteet - kun tappelu puhkesi (ja siis pienellä paikkakunnallahan niitä puhkesi useita per ilta), niin järkkärit raahasivat aina sen pienemmän ja helpommin irti lähtevän kaverin pihalle. Sehän tarkoitti sitä, että illasta toiseen siellä oli alkukarsintojen jälkeen varsinaiset tapahtumailtamat aina käynnissä valomerkin aikaan, kun semifinaaleihin päässeet idiootit takoivat toisiaan minkä kerkesivät. Good times.