Voitko tarkemmin avata tätä saivarteluasi? Yritän nyt tuskallisesti itse löytää tekstistäni kielioppivirheen vai etkö tiedä mitä tarkoittaa "kohdehenkilö"?En tiennytkään, että itseensä kohdistettu voimankäyttö on näin yleistä.
Voitko tarkemmin avata tätä saivarteluasi? Yritän nyt tuskallisesti itse löytää tekstistäni kielioppivirheen vai etkö tiedä mitä tarkoittaa "kohdehenkilö"?En tiennytkään, että itseensä kohdistettu voimankäyttö on näin yleistä.
Ei tuossa sinun viestissäsi ja siinä mitä tarkoitit ollut mitään epäselvää, mutta yleisellä tasolla saivartelu alkaa argumenttien loppuessa.Voitko tarkemmin avata tätä saivarteluasi? Yritän nyt tuskallisesti itse löytää tekstistäni kielioppivirheen vai etkö tiedä mitä tarkoittaa "kohdehenkilö"?
Kai ihmisen pitää saada puolustautua, jos puhe ei enää tehoa?Pahoittelen sanavalintaani. Muotoilen uudestaan:
Jos tilanne alkaa siitä, että joku käy käsiksi toiseen, niin antaako se oikeuden voimankäyttöön tämän henkilön kohdalla?
Voimankäyttö on hallittua väkivaltaa. Yleensä.Erotatko sinä voimankäytön ja väkivallan eron?
Olet varmaan toimittaja?
Lyhyesti:Pahoittelen sanavalintaani. Muotoilen uudestaan:
Jos tilanne alkaa siitä, että joku käy käsiksi toiseen, niin antaako se oikeuden voimankäyttöön tämän henkilön kohdalla?
Pahoittelen sanavalintaani. Muotoilen uudestaan:
Heitin vain karkean johtopäätöksen antamastasi tilastosta. Karkeus kun tuntuu olevan muodissa.Voitko tarkemmin avata tätä saivarteluasi? Yritän nyt tuskallisesti itse löytää tekstistäni kielioppivirheen vai etkö tiedä mitä tarkoittaa "kohdehenkilö"?
Voimankäyttö on hallittua väkivaltaa. Yleensä.
Sain kyllä alkuperäisestä viestistä sellaisen kuvan, että aiemmin tapahtunut antaa voimankäyttöön oikeuden. Mikäli tämä alkuperäinen tilanne on päättynyt, ei vartijalla käsittääkseni ole mitään oikeuksia mitä yksityisellä kansalaisella olisi.Antaa.
Voimankäyttöäkin on toki eriasteista, mutta vastaus kysymykseesi on; antaa.
edit. No joo Animal tuossa laittoikin paremmin kuvaavan tilanteen. Lähtökohtaisesti toki toiseen henkilöön kajoaminen vastoin tämän tahtoa ei ole sallittua, joten tietenkin vartijat pyrkivät sellaiseen puuttumaan tarvittavin keinoin.
Käytäntöhän on kuitenkin useasti ollut, että retuutetaan vähintään ihan koska voidaan.
No tämä nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Mulla on 23 vuotta yksityisellä turva-alalla, ja äärimmäisen harvinaista on tällainen mentaliteetti vartijoiden ja järjestyksenvalvojien keskuudessa.
Ymmärrän ja uskon pointtisi, olethan ammattilainen, myös nämä prosentit joita on ketjussa esitetty poikkeuksellisista tilanteista.
Jos sitten ajatellaan alaa koskevaa uutisointia meidän tavallisten pulliasten kannalta, niin kyllähän tämä oikeus voimankäyttöön muutaman viikon kurssilla herättää huolta ja ihmetystä, mielestäni ihan oikeutetusti. Minäkin, mahdollisena “asiakkaana”, vaadin perusteellisempaa koulutusta ja jonkinlaisia soveltuvuustestejä alalle. Nyt näyttää, että sinne päästään vaikka on alla tuomio (-ita) väkivaltarikoksesta (-sista).
En koskaan missään “hässäkässä” ollut, saatika sellaista aiheuttanut, mutta kyllä nykyään kavahdan “stevareita” sen sijaan, että tuntisin oloni turvatuksi!
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka moni vartija on työskennellyt alalla vuosikausia (ja kuinka pitkä aika yksi vuosikausi on)?Ymmärrän toki, että ulkopuolisen silmin asia näyttää erilaiselta. Se ulkopuolinen ei (läheskään aina) myöskään omaa samaa tietotaitoa asioiden ymmärtämiseen, kuin alalla vuosikausia työskennelleet.
Miten tässä tapauksessa asiakas myötävaikutti voimankäytön kohteeksi joutumista?Boldattuun kohtaan, tuossahan se olennainen tuleekin esille. Ei kukaan joudu vartijoiden voimankäytön kohteeksi ilman omaa myötävaikuttamista. Se on se helpoin tapa välttää timenpiteiden kohteeksi joutuminen.
Boldattuun kohtaan, tuossahan se olennainen tuleekin esille. Ei kukaan joudu vartijoiden voimankäytön kohteeksi ilman omaa myötävaikuttamista. Se on se helpoin tapa välttää timenpiteiden kohteeksi joutuminen. Tuossakin Omenan keissisä viimeisimmän tiedon mukaan nainen oli lähtenyt seuraamaan jo paikaltapoistuvaa, vartijan saattamaa miestä. Miksi? Miksi pitää tuossa tilanteessa vielä toimia noin, jolloin ihan itse aiheutettiin se konflikti vartijoiden kanssa.
Ymmärrän toki, että ulkopuolisen silmin asia näyttää erilaiselta. Se ulkopuolinen ei (läheskään aina) myöskään omaa samaa tietotaitoa asioiden ymmärtämiseen, kuin alalla vuosikausia työskennelleet. Tässäkin ketjussa on esitetty jokseenkin mielenkiintoisia näkemyksiä voimankäytöstä ja siihen liittyvästä laista. Viimeisenä nyt tällä sivulla esitetty väkivalta-termi. Ja juuri tästä syystä näitä prosentteja ja lukuja tuodaan esille.
Vartija on vähän kuin jääkiekon Lasse Kukkonen. Silloin kun se perseilee, kaikki sitä kiroaa. Silloin kun se toimii hyvin oman hommansa hoitaen, kukaan ei edes tajua sen olemassaoloa. Ihan jo tästäkin syystä monella on varmasti hyvin vääristynyt kuva vartijoista.
Boldattuun kohtaan, tuossahan se olennainen tuleekin esille. Ei kukaan joudu vartijoiden voimankäytön kohteeksi ilman omaa myötävaikuttamista. Se on se helpoin tapa välttää timenpiteiden kohteeksi joutuminen. Tuossakin Omenan keissisä viimeisimmän tiedon mukaan nainen oli lähtenyt seuraamaan jo paikaltapoistuvaa, vartijan saattamaa miestä. Miksi? Miksi pitää tuossa tilanteessa vielä toimia noin, jolloin ihan itse aiheutettiin se konflikti vartijoiden kanssa.
edit. Ihan samalla lailla joku näpistelijä saattaa joutua kaupan henkilökunnan pysäyttämiseksi, eikä kukaan varmaan vaadi sille kaupan kassallekaan kattavampaa koulutusta, jos hän syyllistyy jokamiehen kiinniotto-oikeutta hyödyntäessään estelemään pakenevaa näpistelijää hiukan liian pontevasti.. (?) Pointtina siis edelleen se, että ihan omalla toiminnalla vaikuttaa parhaiten näihin todennäköisyyksiin...
edit 2. Jäi pois näppiksen hakkaamisen ohessa, mutta itsekin kannatan kyllä kattavampaa koulutusta, ja niitä soveltuvuustestejä. Harmi vain, että yhdenvertaisuuslaki tuon jälkimmäisen aika tehokkaasti estää.
Ihan mielenkiinnosta vastaan suluissa olevaan kysymykseen, että "vuosikausi" on suomen kielessä vakiintunut ilmaus tarkoittaen pitkää aikaa. Lisätietoja suosittelen etsimään vaikka kielitoimiston sanakirjasta, joka tämän päivän luetun ymmärryksesi perusteella voisi olla kovinkin oiva sivusto vierailla.Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka moni vartija on työskennellyt alalla vuosikausia (ja kuinka pitkä aika yksi vuosikausi on)?
Niin on. Siksi minä kysyinkin kuinka pitkä.Ihan mielenkiinnosta vastaan suluissa olevaan kysymykseen, että "vuosikausi" on suomen kielessä vakiintunut ilmaus tarkoittaen pitkää aikaa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka moni vartija on työskennellyt alalla vuosikausia (ja kuinka pitkä aika yksi vuosikausi on)?
Tunsin kerran yhden Securitaksen vartijan, joka näytti mulle valvontatallenteen, joka oli otettu jostain Helsingin keskustan tunnelista. Videossa kaksi isonkokoista vartijaa löysivät seinää vasten istuvaltaan sammuneen miehen. Toinen vartijoista päätti herätellä sammunutta astumalla hänen jalan päälleen niin, että se näytti vääntyvän aika kamalasti. Tätä "hassuttelua" jatkoivat hetken aikaa. Ja tämä vartija joka mulle tallennetta näytti, tuntui kanssa pitävän tapausta huvittavana ja hyväksyttävänä. Että kyllä tällaista mentaliteettia on löytynyt ja edelleen varmasti on.No tämä nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Mulla on 23 vuotta yksityisellä turva-alalla, ja äärimmäisen harvinaista on tällainen mentaliteetti vartijoiden ja järjestyksenvalvojien keskuudessa.
Tuntuu että täällä osa vassarinimimerkeistä kirjoittelee ihan vain koska "fuck the authority" vaikka ei muuta asiaa olisikaan. Eipä sitä silti ollut minullakaan.
Kyseenalaistaa saa, mutta viittasin lähinnä tuohon edellisen sivun ihan turhaan länkytykseen ja nillitykseen asioiden ilmaisemisesta.Saattaa olla. Mutta kun kaltaiseni oikeistonimimerkkikin on löytänyt kyseenalaistettavaa vartijoiden viimeaikaisista otteista, niin se on varmaan sitten hyväksyttävämpää kyseenalaistusta?