Suhtaudun vartijoihin lähtökohtaisesti myönteisesti ja omat kokemukseni vartijoiden kanssa asioimisesta ovat itse asiassa erinomaisia. Tämän todettuani, on pakko kommentoida sen verran, että eipä olisi oikeastaan enemmän päin persettä koko keissiä hoitaa.
Vaikka uhri olisi ollut narkkari tai väkivaltainen peto tai pelottava uskishihhuli, hänet oli kuitenkin ajettu sellaiseen asemaan/tilanteeseen, että hän ei voinut itse kontrolloida tilannetta tai edes omia asentojaan mitenkään. Tällöin vastuu henkilön hyvinvoinnista on siirtynyt muille tahoille. Valtaan kuuluu aina vastuu. Ja ymmärrän, että valtaosa "vastaavista" kiinniotetuista on varmasti yleensä aggressiivisia, hankalia, käytös vaikeasti ennakoitavissa, kovia feikkaamaan ja usein vielä räkivätkin päälle. Nämä ovat kaikki asioita, mitkä pitää huomioida. Se ei kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, että jokaista kiinniotettua kohdellaan tilanteessa valmiiksi niin kuin he olisivat jo räkineet päin, uhkailleet, potkineet tai feikanneet, jne., jos sellaista ei oikeasti ole tapahtunut. Plus, että se on myös ammatinvalintakysymys, että työnkuvaan kuuluu tuollaiset vittumaisemmatkin asiat. Ei poliisikaan saa pamputtaa varmuuden vuoksi ja siksi, ettei myöskään sattuisi mitään.
Itseäni ihmetytti eniten se, ettei kukaan johtanut tilannetta. Jonkun pitää ottaa aina ohjat käsiinsä, kun tapahtuu jotakin, mikä vaatii useamman ihmisen huomiota tai aktiivista toimintaa. On sinänsä ihan ymmärrettävää, että mukana on voinut olla kokemattomia vartijoita tai että adrenaliinikin nousee, mutta silti, jonkun pitää olla tilanteen päällä. Aina. Toinen asia, mikä mua ihmetyttää on, että mitä ihmettä on tapahtunut sille, että yritetään puheella ensin selvittää tilanne ja rauhoittaa tilanne ja henkilöt? Sitähän ei tarina kerro, mitä on tapahtunut aikaisemmin, mutta tuossakin oli monta minuuttia aikaa kysyä naiselta ja tarkkailla käytöstä ja liikkeitä, onko hän rauhoittunut riittävästi, jotta voidaan keskustella asiasta ja selvittää, että mitä ihmettä siinä oikein on tapahtunut. Eikö tarkoitus ole ollut, että kiinniotettu rauhoittuu ja sitten sen jälkeen kaikki voimatoimet lopetetaan? Videoilla ei näy lainkaan tällaista toimintaa. Omaan silmääni tilanne näyttää siltä, että odotettiin ”jotain”, mutta henkilö vaikutti kuitenkin pitkään jo hyvinkin rauhalliselta. Vaikea uskoa, että hän olisi vain laittanut silmänsä kiinni, todennut mielessään, että lähden Jeesuksen luokse ja kuollut. Yleensä kun ihminen saa jonkun sairauskohtauksen, kyllä siitä joku ilmaisee. Luulisi ainakin, että hanttiin paneminen loppuisi yhtäkkiä kuin seinään. Jotenkin vaikuttaa siltä, että nainen oli vain sivuosan esittäjä tässä saagassa. En kuitenkaan usko, että tätä surullista lopputulosta kukaan halusi. Mitä tavoiteltiin, onkin sitten hyvä kysymys. Näyttää, kuka käskee? Satuttaa? Esittää yleisölle ja muille potentiaalisille häiriköille, että täältä pesee ja linkoaa?
Eikä ole lainkaan epäolennaista, mitä aiemmin on tapahtunut ja miksi vartijat on hälytetty. Se on itse asiassa hyvinkin merkittävä tieto. Vaikka itse kunnioitan auktoriteetteja ja tottelen käskyjä hyvinkin kiltisti, kyllä mullakin rajat on. Jos ajattelen vaikka, että mulla olisi ollut kiihkeä riita jonkun tutun kanssa julkisella paikalla ja vastapuoli soittaisi vaikka ihan vittuillakseen vartijat paikalle ja syyttäisi mua uhkailusta ja väittäisi, että mulla on teräase käsilaukussa. Riidan syy voisi olla vaikka se, että tämä tuttu on levittänyt minusta perättömiä juoruja ja aiheuttanut vaikka lapsilleni suurta mielipahaa ja nöyryytystä sen vuoksi. Asiaa on haluttu selvittää, julkisella paikalla, jotta tilanne pysyy mahdollisimman rauhallisena, mutta siitä ei ole tullut mitään, kun vastapuoli on haistatellut ja sanonut pistävänsä vielä pahemmat juorut liikkeelle. Homma sitten siinä eskaloituu ja menee lapselliseksi huutamiseksi ja toinen soittaa vartijat paikalle. Mitä siinä pitäisi tehdä? Lähteä vetämään? Vai jäädä paikalle selvittämään tilannetta? Jos lähden tilanteesta pois, onko vaarana, että joku mut ottaa kiinni jossain muualla ostarilla, koska mulla on se ”teräase siellä laukussa”? Jos jään paikalle ja toinen laittaa kunnon draamat tulille ja vartijat tulkitsevat mut uhaksi toiselle osapuolelle, otetaanko mut heti kiinni ja heitetään lattialle? Kyllä mä hyvin suurella todennäköisyydellä itse sanoisin siinä vaiheessa, jos joku vartija tulisi semiaggressiivisesti käskyttämään mua lattialle, että en todellakaan ole menossa, koska en ole tehnyt mitään väärää. Eikä mulla edes ole mitään teräaseita käsilaukussa. Mutta, jos ennakkoasenne on se, että minä olen vaarallinen ja mut pitää ottaa kiinni, niin ei sekään ole oikein. Aika helvetin nöyryyttävää olisi maata jossain ison ostarin lattialla, jos on ensin yrittänyt toimia rauhallisesti ja selvittää asioita, mutta vastapuoli on kohtuuton ja aiheuttaa harmia mun läheisilleni.
Tämä on siis vain kuvitteellinen esimerkki, joka voisi kuitenkin oikeasti tapahtua. Onko niin, että se, mitä mulle tuossa tilanteessa "tapahtuu", on täysin kiinni niiden vartijoiden tilannetajusta? Tai fiiliksestä? Ei kuulosta oikealta .
Kaikenlainen tuollaisten tilanteiden kuvaaminen muuhun kuin viranomaiskäyttöön on perseestä. Toisaalta on myös hyvä, että ihmiset kuvaavat, koska niistä voi olla oikeasti hyötyä, mutta käytöstavat ja tilannetaju pitää aina muistaa. Se taas on usein vaikeaa, koska suuri osa ihmisistä on idiootteja.
Aina kannattaisi miettiä, mitä itse haluaisi muiden tekevän, jos olisi itse vastaavassa tilanteessa. Pätee usein asiaan kuin asiaan. Ja sekin on hyvä muistaa, että se kusinen juoppo tai verinen narkkari on aina jonkun lapsi ja monen muun sukulainen. Sellainen voi löytyä myös omasta lähipiiristäsi, jollei nyt, niin tulevaisuudessa. Kannattaa miettiä etukäteen, miltä tuntuu, jos joku antaa vähän ylimääräistä muilutusta päihderiippuvaiselle/mt-ongelmaiselle tyttärellesi/pojallesi, koska vartti sitten joku vastaavassa tilanteessa ollut henkilö käyttäytyi huonosti. Tai voi sitä miettiä niinkin, että naapurin naisia idiootti tulisikin yhtäkkiä lyömään sun naista, koska sen oma nainen oli laittanut sille hanttiin.
Kaiken kaikkiaan tämä on ollut surullinen keissi. Kaikkien kannalta, mutta erityisesti menehtyneen naisen ja hänen omaistensa. Toivottavasti tästä otetaan opiksi, eikä vastaava toistu.