Tuossa on vaan myös vartijapalvelun tilanneella yritykselläkin liiketaloudellinen riski siinä, jos useampi asiakas kokee vartijan ennakkoluulot niskassaan. Ei se ainakaan lisää myyntiä eikä asiakastyytyväisyyttä.
Hyvää settiä koko viesti, ja kuten jo mainitsinkin olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, tai ainakin ymmärrän myös sinun näkökannan.
Tämä lainaamani kohta vähän pisti kyllä silmään. Uskallan kyllä väittää, että suurin osa kauppiaista nimenomaan arvostaa sitä, että vartija seuraa/tarkkailee epäilyttävästi käyttäytyvää tai muuten epäilyttävän oloista henkilöä. Tai korjataan sen verran, että oma kokemus on nimenomaan ollut tuo. Voi toki olla, että omalle kohdalle on sattunut siihen vähemmistöön kuuluvia kauppiaita, mutta hieman epäilen sitä.. Näpistysten ja myymälävarkauksien aiheuttama hävikki on ihan järjettömissä lukemissa nykyään, eikä se varmaan siitä ihan itsekseen laske minnekään.
Tämä on siitä jännä kokonaisuus, että silloin kun vartija yrittää minimoida asiakkaille (kaupalle = mutkan kautta kuluttajalle) tulevia vahinkoja pyrkimällä ennaltaehkäisemään niitä näpistyksiä ym. häiriötä, niin silloin vartijan nähdään toimivan väärin. Mutta entäs jos se vartija jättäisikin kaikkien epäilyttävien henkilöiden tarkkailun väliin? Hävikit kasvaisi ihan helvetisti kaupoissa -> kauppiaat tuskastuisivat vartijoiden kyvyttömyyteen/toimimattomuuteen sekä tuotteiden hinnat nousisivat -> sen jälkeen suuri yleisö taas näkisi sen niin, että vartijoiden tulisi paremmin ehkäistä sitä rikollisuutta, kun siitä heille maksetaan. Klassinen lose-lose situation vartijalle; teet niin tai näin, aina se menee väärinpäin.