Tässä on asiaa paljon, mutta käytännössä taas ne muutokset voi olla paljon helpompi toteuttaa paperilla kuin käytännössä.
Yhdeksi muutokseksi on haluttu soveltuvuustestejä alalle. No, niitä on tosiaan haluttu ihan alan omasta toimestakin (oppilaitosten siis) jo pitkään, mutta kun yksi hieno muutos, jota vaadittiin sen estää.
Tämä muutos on siis se paljon puhuttu tasavertaisuuslaki. Siinä on oikein malliesimerkki siitä, että yksi hyvä asia saattaa tuoda jonkun toisen huonon asian tilalle, eli asiat ei aina ole näin mustavalkoisia.
...
Keskustelua varmasti tullaan käymään niin alalla kuin sen ulkopuolellakin, mutta itse en usko sen suurempia muutoksia tulevan. Koulutusta varmasti lisätään, mutta eihän se poista tällaisten tilanteiden mahdollisuutta. Edelleenkin olen itse sitä mieltä, että tämä Ison Omenan tapaus oli monen huonon sattuman suma, jossa oli aivan järkyttävä lopputulos.
Jossain (ala sisällä?) oli kaivettu esiin tieto, että edellinen vartijoiden voimankäyttötilanteessa tapahtunut kuolemantapaus oli tapahtunut 1996. Ja silloinkin kyseessä oli yksinkertaisesti sairaskohtaus, johon sillä voimankäyttötilanteella ei katsottu muuten olleen vaikutusta, kuin kohdehenkilön kohonneen rastuksen takia, joka käytännössä aiheutti sydämen pysähtymisen.
Näihin lääkäriasiantuntijoiden lausuntoihin tuohon maastaviennistä suhtaudun TAVALLAAN varauksella, koska tuota tekniikkaa opetetaan niin vartijoille ja järjestyksenvalvojille kuin poliisillekin. Olen aika varma, että ainakin poliisin voimankäyttöön oikeuttavia lakeja on ennen hyväksymistä tarkasteltu paljonkin ihan terveydenhuollonkin taholta, ja pidänkin jokseenkin erikoisena että tällainen on lailla hyväksyttyä toimintaa, jos siinä on nyt kuvatunlainen aito uhka käsillä. Ja tuo (videoltakin todettu voimankäyttö) on valitettavasti arkipäivää nykyään niin poliisille kuin yksityisen turvallisuusalankin työntekijöille. Sen takia pidänkin oikeasti kummallisena, että tämä arkipäiväinen voimankäyttötapa ei ole aikaisemmin aiheuttanut kuolemantapauksia.