Sistis: Edellinen kirjoitukseni ei ollut millään lailla kohdistettu sinuun, joten olen hieman ymmälläni siitä että tartuit siihen noin hanakasti. Mutta kiitos siitä kuitenkin.
Vastasin siihen varmuuden vuoksi, ja siksi, että se toimi oikein hyvänä aasinsiltana tähän keskusteluun. Hyvä, jos en ollut syytettyjen listalla. :)
Minua kovasti kiinnostaisi tietää miksi juuri vartijoiden ja portsareiden työt herättävät aina näin kiihkeää keskustelua. Lisäksi tulee mieleen tämä kaiken uusin trendi, eli yksityiset pysäköinnin valvojat. Vaikka oma auto olisi pysäköity päin helvettiä, kääntyy huomio juuri pysäköinninvalvojaan, sillä näitä heikolla itsetunnolla varustettuja ei sakota muut kuin poliisi. Tässä vaiheessa ei ole enää mitään merkitystä sillä, että se auto on ihan oikeasti pysäköity päin helvettiä.
Samaa mieltä osaltaan aiheesta. Olisiko yksi syy siinä, että näissä hommissa virheen tekevä henkilö pystyy aiheuttamaan keskimääräistä pahemman mielipahan henkilölle? Ammattivalittajat toki ryhtyvät sitten pullikoimaan, eivätkä kykene myöntämään syyllisyyttään. Toisaalta näiden ammattivalittajien ansiota on sitten se, että oikeasti aiheellista valitusta ei välttämättä huomioidakaan. Tai se leimataan taas jonkun ammattivalittajan avautumiseksi.
Itse muistan tapauksen, jossa entisessä opinahjossani (TTY) moni opiskelija kärähti waretuksesta ja laittomien palvelinten käytöstä. Aiheesta on omissa ketjuissaan, joten tähän mainitsen vain sen, että kovinkaan moni ei tuossa nähnyt omissa toimissaan mitään vikaa, vaan syytti TTY:n tietohallintoa aiheettomasta vakoilusta. Itse olin oikeastaan ihan tyytyväinen, että monelle napsahti pienet sanktiot aiheesta (lähinnä tietojärjestelmien käyttökieltoa määrätyksi ajaksi). Sen verran paljon sain aikanaan kuulla vittuilua siitä, etten "uskaltanut" eli halunnut ryhtyä tuota harrastamaan. Oma muusikkotausta toki vaikuttaa aika paljon siihen, että näen tekijänoikeudet paljon pyhemmiksi kuin moni "kaikki mulle heti" -tyylinen nykyajan nuori.
Samanlaista käytöstä on huomattavissa vartiojita ja portsareita kohtaan. Poliisi saa estää rikokset ja ottaa kiinni ja vaikka sun mitä. Mutta jos kiinniottaja/rikoksen estäjä on vartija tai portsari, läikkyy tietyllä porukalla kuppi yli, vaikka olisi juuri potkaissut ikkunan rikki ja lyönyt naapuria pullolla päähän (tai heittänyt pikkutyttöä tuolilla, Jokerifanit huom!).
Vai voiko tässä olla kyse siitä, että vartijat ja portsarit toimivat sellaisissa rooleissa, että niissä voi helpostikin joutua tilanteisiin, joissa nämä auktoriteetit tekevät kyseenalaisia päätöksiä? Poliisit ovat useammin paikalla tilanteissa, joissa homma on melkoisen selvä. Toki näinkään ei aina ole. Nythän poliisi antoi tässä tilanteessa sakot, jotka perheen isä oli sitten ilmeisesti riitauttanut ihan lakipykälien mukaan. Eli vielä ei voida sanoa, oliko isä oikeasti lopullisen tulkinnan mukaan syyllinen vai syytön.
Ja olihan täällä Jatkoajassakin tapaus, jossa muistikuvieni mukaan poliisit olivat tutkalla mitanneet ohittavan auton nopeuden, ja antaneet ylinopeussakot ohitettavan auton kuljettajalle (joka ajoi omien sanojensa ja todistajan mukaan sallittua nopeutta). Tätähän puitiin muistaakseni oikeudessakin, ja kun poliisit väittivät, ettei tutkalla voi tuollaista virhettä tapahtua (mihin taas tämä DI sanoo, että kyllä voi), oikeus ratkaisi asian poliisien hyväksi. Mielestäni tässä kritisoitiin poliisia, ja ihan aiheesta. Sana sanaa vastaan kääntyi poliisin hyväksi. Veikkaisin, että näin on käynyt vartijankin tapauksessa, ja siksi isälle annettiin tuo sakko, jonka hän on kai kiistänyt.
Tämä on kaikille: Jos kenenkään tarkoitus ei ole haukkua vartijoita ryhmänä, vaan ainoastaan niitä "huonoja vartijoita", niin miksi täältä ei löydy ketjua vaikkapa huonojen diplomi-insinöörien edesottamuksista? Kai sellaisiakin olemassa on?
Kyllähän nimimerkki Tommy avasi noin kymmenen vuotta sitten Sistis-ketjun, mutta se taidettiin lukita aika pian. Minä olin tosin silloin vielä teekkari, joten ehkä tuo ketju ei ihan ajanut asiaansa. Mutta syy sille, miksi tuollaista ketjua ei ole, on varmaankin siinä, että DI:n työ ei yleensä näyttäydy samalla tapaa julkisena suurelle yleisölle kuin esim. tuo vartijan työ. Minä voisin tuohon ketjuun kertoa paljonkin tarinaa etenkin minua niin paljon raivostuttavista "elämäntapainsinööreistä", mutta jääköön tuo nyt väliin...
Olen melkoisen varma, että syy tähän vartijoiden haukkumiseen johtuu lähinnä ihmisten huonosta asenteesta. Poliisille ei uskalleta vittuilla, mutta vartijoille uskalletaan koska nämä ovat tavallisia ihmisiä eivätkä valtion virkamiehiä. Halutaan näyttää vartijoille "oma paikkansa" ja käyttäydytään typerästi kun ollaan olevinaan niin "äijiä". Säälittävää.
Näitäkin tapauksia riittää.
Minun silmissäni "äijämäisyys" ei todellakaan tarkoita huonoa käytöstä, vaan päinvastoin vastuullista, esimerkillistä ja voimakasta olemusta. Itse olen varustettu sen verran hyvällä itsetunnolla etten voi käsittää mitä näiden kiukuttelijoiden päässä liikkuu. Mutta olen kannastani melkoisen varma, ihmiset käyttäytyvät usein todella typerästi ja suuntaavat energiansa kaikessa näyttämisenhalussaan täysin vääriin asioihin. Sitten pullistellaan kavereille kuinka olevinaan on pistetty joku vartija "ruotuun" :)
Tästä "äijämäisyydestä" olen kanssasi samaa mieltä. Ja jos myöhemmin käy ilmi, että perheenisä on tässä tapauksessa käyttänyt sopimattomia keinoja vartijaa kohtaan, on ihan ymmärrettävää, jos hänet on pysäytetty kovakouraisesti.
Mutta edelleen, yleistäminen on aivan perseestä.
Tässä muuten tapaus, jossa vartijan toimissa ei ole minusta valittamista:
Rikostutkinta: 13-vuotias lisäsi salaa karkkia – vartija näki | Uusi Suomi
Tosin näissäkin pitää olla varovainen. Joskus on mahdollista, että esim. henkilö päättääkin punnituksen jälkeen oikeasti ottaakin lisää karkkia. Tuleeko vartija silloin heti syyttämään petoksesta, vai antaako hän ensin asiakkaan oikeaoppisesti punnita tuotteen uusiksi? Vaara tähänkin on olemassa, mutta luotan silti, että tällaisia vartijoita olisi kovinkin harvassa.