Itse symppaan automaattisesti tuota perheen isää siitäkin syystä, että olen kaksi kertaa (tosin tietämättäni) syyllistynyt ahtaasti tulkittuna myymälävarkauteen.
Sama juttu. Tää keskustelu lähti paisumaan siitä, kun joku sanoi varmasti hieman provomielessä, että vaikka olisikin vahinko, niin oma moka --> täysi mylly päälle vartijan toiminnassa takahuoneeseen sulkemisineen ja poliiseineen.
Tämän jälkeen keskusteluun osallistuneet vartijat ovat nähdäkseni olleet ihan fiksuja, eikä mitään tällaista tylyä "mitäs mokaat" -aspektia ole tuotu esiin. Mä en ainakaan halua olla niin julmassa maailmassa, jossa tahaton vahinko johtaa kuvatun kaltaiseen tapahtumaketjuun. Ja kun pitää sitä epäreiluna, niin todetaan vain, että pää kiinni, mokasit.
Totta kai varkailla on selitykset valmiina ja totta kait on väärin päästää heidät kuin koira veräjästä pelkästään maksamalla pöllitty tuote. Mutta vaikka kuinka kyllästyttäisi, niin tätä "tylyyttä" ei pidä aktivoida ennen kuin siitä on varma. Mikään ei masenna niin paljon kuin pikaisesti suoritettu lokerointi luokkaan, johon ei kuulu.
Vaikka ns. "R-korttia" (kumpaa vaan) käytetään paljon aiheetta, pitää sen käyttäjää lähtökohtaisesti uskoa. Tässä on sama juttu. Jos kiinnijäänyt vetoaa vahinkoon, niin ei sitä ihan keveästi saisi sivuuttaa. Kuten ei rasismia, eikä raiskaussyytteitä.
Jos syytön joutuu muka-pöllimisestä vaikeuksiin tai todellinen raiskauksen uhri leimataan valehtelijaksi, niin tapahtuu paljon suurempi vääryys kuin päinvastaisessa tapauksessa. (Nojoo, tuo raiskausesimerkki on huono, koska sellaisen kohteeksi joutumisesta valehteleminenkin on todella alhaista).
Pointti lienee kuitenkin selvä, jos on kova syytös, niin sille pitää olla myös peruste. Eikä perusteeksi kelpaa, että "näitä on niin paljon". Se kyseinen tapaus kun ei välttämättä ole "näitä".
Ja toinen asia, mikä vähän pisti silmään, on tuo lapsiasia. Tiedän, että jotkut käyttävät sumeilematta lapsia edukseen pöllimisessä tai muussa arveluttavassa asiassa. Mutta ei sen takia tarvitse leimata tämän tapauksen äitiä sellaiseksi. Voin hyvin kuvitella, ettei oo kivaa huutavien pikkulasten kanssa autossa, jota ei pysty ajamaan, kun ei yhtään tiedä, milloin se isä sieltä pääsee.
Uskon myös vartijan nimeä kysytyn tämän takia. Äiti halusi tietää, minne voi ottaa yhteyttä kysyäkseen, meneekö kauan. Jos info olisi vaikka soittanut vartijalle sinne takahuoneeseen ja olisi annettu tämä tieto, nimeä tuskin olisi udeltu.
Tämä on kaikille: Jos kenenkään tarkoitus ei ole haukkua vartijoita ryhmänä, vaan ainoastaan niitä "huonoja vartijoita", niin miksi täältä ei löydy ketjua vaikkapa huonojen diplomi-insinöörien edesottamuksista? Kai sellaisiakin olemassa on?
Mä olen toimittaja. Aika paljon "meitäkin" haukutaan, ja on olemassa jopa ikioma pilkkaketju. Jossa julkaistaan jopa ne nimetkin usein.
Tulipas taas tuubaa. Virtuaalinen omena niille, jotka lukivat kokonaan.