Vain elämää – viihdeohjelma

  • 571 370
  • 3 127

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt kun kausia on jo melkoinen kasa kasassa, niin ketkä olisi nimekkäimmät artistit, jotka ovat käyneet vierailemassa biisissä, mutta eivät ole millekään kaudelle osallistuneet. Voisiko heistä kasata jopa pöydällisen ensi kaudelle, tai tulevaisuuteen?

Ainakin Freeman oli nyt. Keitäs muita?
Kwan, Paleface ja Tuomari Nurmio nyt vissiin ainakin. Jos ei siis lasketa artistien omien bändien jäseniä (Apulanta, Rasmus jne), jotka on käyneet fiittaamassa.

edit: hidas :D

edit2:: Michael Monroekin tais käydä Läntisen kanssa, joku joulujakso
 

Johnnie

Jäsen
Tuomari Nurmio? Oli mukana Jyrki69:n vieraana. Jyrki raahasi melkein joka esitykseen jonkun kaveriksi.

Räppiosaston nykyistä ranking-tilannetta en niin tunne, mutta Paleface oli ainakin joskus pinnalla. Onko nykyisin enemmän poliitikkoaktivisti?
Spekti ja Petri Nygård ainakin olleet feattaamassa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse olisin halunnut kuulla mm. Kivireen, Itken seinään päin, Yö päivää keinuttaa, Murheen mailla jne. kaltaisia biisejä. Jotenkin vähän pliisuksi jäi kuten tämän ohjelman esitykset nykyisellään tuppaa lähes aina jäämään.

Vähän samaa litanjaa odotin, kun tiesin, että Satu Peikoista oli mahdottomin.

Jotenkin tuntuu, että ensimmäisillä kausilla sai valita laajemmin. Kuului hieman hämmentävämpiä biisivalintoja vaikka Toni Wirtaselta tai Anssi Kelalta.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulle ainakin Saattoväki ja Meren mutaa oli aika vieraita Kotiteollisuuden biisejä, tosin en minä mikään hoocee-Kotiteollisuus-fani ole koskaan ollutkaan. Mutta kuitenkin jokusen kymmentä biisiä heiltä tiedän, ja nämä kaksi oli itselleni ihan outoja. Siksi en nyt ihan ymmärrä tätä että olisi pitänyt lisääkin vieraampia biisejä valita, hittejähän tässä nyt väkisinkin eetteriin tungetaan jonkun verran, ja Hätä-Makkosta lukuunottamatta kaikki isoimmat Kotiteollisuuden hitit osui maaliin. Nää oudommat ei oikein. Ja Virve saa edelleen pysyä biojäteroskiksessa.

Nimekkäistä feattaajista, jotka eivät ole vielä ohjelmaan varsinaisesti osallistuneet, mieleen tulee oitis Apocalyptica, jotka Sannin kavereina soittelivat joskus Juha Tapiota. Siinäpä vaan oiskin, kun siellä joku Eicca Toppinen olisi pöydän päässä ja sit kaikki kävisi vuorollaan matkimassa selloa ku mitkäkin efektimiehet. Mainittujen lisäksi muistuu mieleen Brädi, Jippu (ögh), Jonna Geagea, ja se VilleGallen papattaja-kaveri. Olikohan TikTakin tytöt jonain päivänä siellä Petran kanssa, ei kai? Taisi olla niin että ne vaan yhdessä katsoivat Petran päivää jossain ja olivat riemuissaan kun Sunrise Avenuen komeat pojat tuli kaikki heidän Satuprinsessaa soittamaan. Enpä muista oliko se kitaristi-Emppu silloinkaan vielä Rasmuksessa, kun Lauri oli ohjelmassa, Empullahan on jotain omiakin bändivirityksiä ollut, tosin mikään niistä ei käsittääkseni ole niin hirveän suurta tuulta alleen koskaan saanut. Jotain ketälie räppi-eeverttejähän tuolla on joka kautena - tänäkin - käynyt toisinaan seurana ölisemässä, yhtään en tiedä onko joku niistä ollut sellainen että jotkut olisi niistä jonkun ehkä tuntenutkin?

Toni Wirtanen raahasi aikoinaan vaimonsa Evakon laulua kanssaan laulelemaan, Jannika pääsi myöhemmin ohjelmaan sitten ihan omana itsenäänkin. Tämän kauden Janna ja Anna Puu kävivät viime kaudella Mikko Alatalolle laulelemassa sen yhden tytön kanssa, en nyt just muista ees sen nimeä, Yona tai jotain? Anna oli aiemmin jo ohjelmassa kertaalleen osallistujana ollut, Janna ei, kunnes nyt sitten molemmat ovat tällä kaudella olleet kekkuloimassa. Chisu toi Anssi Kelan päivänä Jenni Vartiaisen kanssaan laulelemaan, mutta Jenni taisi siinä vaiheessa olla jo kaksikin kertaa ohjelmassa ollut. Paula Vesala taisi tuoda Mira Luodin laulelemaan ennen kuin Mira oli ohjelmassa ollut, vai toiko se sen sinne vasta toisella kerralla kun molemmat oli jo ohjelmassa olleet? En minä muista.

J. Karjalainen ja Ville Valo on nyt Hynysen mukaan raahautumisen jälkeen itselleni mielenkiintoisimmat nimet, jotka ovat julistaneet etteivät tähän ohjelmaan ole tulossa. Jospa nekin vielä mukaan saataisiin palavilla keihäillä tökittyä. Haloo Helsingin touhuista oon jotenkin ollut ymmärtävinäni että bändin pojat ei oikein tykkää jos Elli tulisi yksinään tämmöseen ohjelmaan, mutta jospa nekin sitten joskus kuitenkin suostuisivat. Sitten on Tehosekoittimen ja Egotripin ja Don Huonojen laulajia, joita olisi kiva ohjelmaan saada jotta pääsisi kuulemaan muiden versioita bändiensä lauluista. Ja jos Nightwishin ja Floor Jansenin saisi jotenkin mukaan, niin oijoijoi. Niin, ja Käärijä sitten joskus myös täytyy tännekin mukaan saada. Vielä pitää monta kautta ohjelmaa tehdä. On pakko.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Suursuosikkini Ismo Alanko olisi kiva nähdä ohjelmassa ja samalla ei olisi. Mitään katu-uskottavuutta ei tarvisi Ismon enää todistella kenellekään ohjelmaan menemättömyydellä, mutta sen verran hysteerinen Ismo-fani olen, että en ole varma haluaisinko kuulla jotain versiota, missä on esim. jätetty kertsi ja muuten tehty oma biisi siitä, jossa ei ole mitään omaperäisyyttä kuitenkaan. Tietty jos se olisi luokkaa: Tulenkantajat - Huuhaa puuhaa ja Giant Robot - Elintaso, niin mitä suurimalla mielenkiinnolla kuuntelisin. Mutta enemmän kuin muiden versiot Ismon biiseistä, olisi hienoa kuunnella Ismon versiot muiden biiseistä. Noh, Ismo, J. Karjalainen ja mitä näitä nyt on, niin en usko, että VE vastaa mihinkään tarpeeseen heillä, ei taiteelliseen, eikä taloudelliseen.

All stars-kausi ja Vicky Rosti - Haista vittu tilattu!
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ihanaa. Kotiteollisuutta vuodesta 1984 kuunnelleena oli vallan mahtavaa, että osasin kaikkien biisien sanat ulkoa ja pystyin vain nauttimaan mitä sieltä nyt ikinä tulikaan.
Eiks tää oo nyt vähän valavuorimainen kommentti, kun bändi on ollut kasassa vuodesta 1991?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Robinia tuli kyykytettyä, mutta komeasti pamahti vastapalloon Saattoväen muodossa. Saattoväki on Robbarin maailmassa sitä kun vedetään järjettömät tasaiset ja vähiten kännissä oleva tekee havaintoja vallitsevasta todellisuudesta. Ehkä katsoo ettei sinne hankeen sammuta.

Ja Team Robin ampui kovilla kun biisin tekstiin oli kaivettu Frontside Olliesta tuttu Tommi. Nyt ei enää chillailtu vain kadulla ja katseltu jotain tyttöä.

Hynynen olisi biisin jälkeen voinut vakavalla naamalla todeta "Joo kiitos Robin. Saattoväki kertoo oikeasti synnytyksessä kuolleesta vaimostani sekä lapsestani".

Turku, ottakaa kultapojaltanne pois tunnustukset, avaimet sekä Don Tamin kirjallinen tuotanto. Robin alkaa selvästi tekemään bakkanaalisatanismipoppia kun ura ulkomailla ei lähtenyt.

Anna Puu veti biisin jota ei saa perseillä eikä välttämättä voikaan vetää vihkoon. Helvetistä itään oli tyylikkään hallittu veto ja kertoo että Hynynen on uskomattoman hyvin saanut toimimaan melodisen popin, raskaamman soundin ja monisävyiset tekstit. Taitolaji.

Ellinoora pelasi vaihteeksi ihan eri sarjaa ja Hynysen päivän ylivoimainen kuningatar. Uskomaton veto.
 
Viimeksi muokattu:

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Eiks tää oo nyt vähän valavuorimainen kommentti, kun bändi on ollut kasassa vuodesta 1991?
Isäni on kuunnellut Kotiteollisuutta jo 70-luvulta lähtien, joten syntyessäni minulle ei annettu paljoa valinnan varaa. Ensimmäisen Kotiteollisuus-bändipaitani sain muistaakseni jo kaksivuotiaana eli isäni vain kylmäverisesti päätti, että sinä kuuntelet Kotiteollisuutta.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Eiks tää oo nyt vähän valavuorimainen kommentti, kun bändi on ollut kasassa vuodesta 1991?

Ja Hynynenkin tuolloin 1984 olisi ollut neljätoistavuotias. Tokihan varmaan jo silloin mies/poika on ollut mahdollista nähdä soittamassa kitaraa, jos on ollut oikein vihkiytynyt lappeenrantalaisten yläastelaisten punkkiskeneen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tpip

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Hymyilyttää aina vähän, kun jengi yllättyy miten raskaampi musiikki on monesti myös varsin melodista. Okei, Kotiteollisuus nyt ei mitään erityisen raskasta ole, mutta kuitenkin.

Kaverini soitteli aikanaan akustisella Bodomin Needled 24/7 biisiä laulaen puhtaasti. Jengi oli ihan pähkinöinä, että mikä biisi, onpa ihana kappale. Sitten kun laitettiin originaali soimaan, oli porukka että mitä ihmettä, miten tälläisen räimeen alla voi muka olla näin melodista tavaraa.

Hynynen on muutenkin mainio mies. Ulkokuori antaa ymmärtää, että kyseessä on jopa pelottava äijä, mutta oikeastihan tuo on varsin lempeä ja sympaattinen ukko.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Hymyilyttää aina vähän, kun jengi yllättyy miten raskaampi musiikki on monesti myös varsin melodista. Okei, Kotiteollisuus nyt ei mitään erityisen raskasta ole, mutta kuitenkin.
Anna Puun Helvetistä itään -vedon alkuun sijoitettu lyhyt pianopätkä Kuutamosonaatin alusta veti suun virneeseen (*). Beethovenia ja Hynystä rinnakkain, hyvä haku.

+) Ehkä ylitulkitsen ja viittaus oli sattumaa, mutta sainpa kertoa samalla tunnistavani edes jonkun klasaribiisin. Säälittävä tapaus.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jotenkin tuntuu, että ensimmäisillä kausilla sai valita laajemmin. Kuului hieman hämmentävämpiä biisivalintoja vaikka Toni Wirtaselta tai Anssi Kelalta.
Kela tosiaan teki ennakkoon omat sovituksensa ja lähetti ne Leskiselle ennen kuvauksia viilattavaksi. Kovan linjan ammattilainen vaikka musiikkinsa ei ihan omaan makuuni iskekään, ja sekin lähinnä siksi että ne isoimmat hitit ovat puhkikuluneita karaokeklassikoita.

Minä toivoisin näkeväni Heikki Silvennoisen tässä ohjelmassa, koska Kummelin biisit voisivat taipua vaikka mihin. Rumat ihmiset minä-muotoon niin siinä on Viiville varma itkuvirsi ja Bess voi vetää Jumankauta juu nääs päivään eroottiseen tyyliinsä. Silvennoinen taas saisi esitellä omia musiikillisia lahjojaan.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Kotiteollisuuden tuotanto välillä Tomusta ja tuhkasta --> Iankaikkinen on ollut aikanaan niin kovassa kuuntelussa, aina välillä jälkikäteen myös fiilistellen, että piti oikein itsekin katsastaa Vain elämää -jakso ensimmäistä kertaa sitten parin ensimmäisen kauden.

Hynynen on täysin ideaali osallistuja tuohon formaattiin siinä mielessä, että Kotiteollisuudelta löytyy ihan järkyttävä määrä todella hyviä biisejä, jotka ovat pohjimmiltaan niin melodisia, että niistä saa pienelläkin vaivalla tehtyä vaikka millaisia versioita. Ja koska alkuperäiset versiot ovat suurelle yleisölle liian rankkaa musiikkia, niin tuossa on muilla osallistujilla paikka "ottaa omakseen" vaikka millaisia megahittejä. Tai niin siis itse järkeilen, että biisit ovat niin kovia, että niiden pitäisi olla megahittejä.

Toki siltä kantilta Hynynen on toki todella kaukana ideaalista osallistujasta, että hänen laulantansa on ainakin ilman studiotaikuutta... Noh, aika kaukana taidokkaasta suorittamisesta. Mutta kun minua ei ole nytkään kiinnostanut niitä muiden päiviä katsastaa, niin ei ole haitannut ja yleensäkin se palkinto siitä Hynysen päivästä on niin suuri, että kyllä ne miehen versiot muiden päivinä varmasti menevät siinä kaiken ohessa.

Mutta niin, siitä Hynysen päivästä.

Ensinnäkin, kuten täällä on jo ansiokkaasti todettu, niin Rostin päätös esittämästään biisistä oli täysin ala-arvoinen teko ja suorastaan aiheutti valtaisan vitutuksen. Ei sitten naista kiinnostanut perehtyä Kotiteollisuuden tuotantoon edes suurimpien hittien osalta. Tuohan on sama kuin jos jossain vastaavanlaisessa formaatissa olisi vaikka Tuomas Holopaisen päivä ja sitten joku vetäisi Megadethin Symphony of Destructionin, koska Nightwish on sitä joskus esittänyt. Jos Hynynen olisi yhtään sellainen mitä moni osallistujakin tuolla kertoi ennalta pelänneensä, niin mies olisi saanut haukkua Rostin pystyyn ja lähteä kesken biisin käymään vaikka paskalla.

Jahka Rosti tai taustatiiminsä olisivat vähänkään viitsineet perehtyä asiaan, niin löytyisihän Kotiteollisuudelta kappaleita kuten Taivas tippuu, Mahtisanat, Kädessäni, Arkunnaula, Kaihola... Joista saisi varmasti toimivan iskelmäversion aikaiseksi.

Muut naiset suorittivatkin sitten siten kuten odotin, eli toimivia poppiversioita kovista biiseistä muovaten. Tuonelan koivut oli siinä mielessä vähän tylsä valinta, että siitä kappaleesta tosiaan on jo käsittääkseni jokseenkin radiossa soitettu poppiversio olemassa, mutta onhan se hieno kappale ja tulipa taas varmasti monen uuden ihmisen tietouteen tätä kautta.

Räppihommat eivät minua napostele, joten Minä olen oli makuuni aika mitäänsanomaton. Ja kuten mainitsin, olen kuunnellut Kotiteollisuutta lähinnä Tomusta ja tuhkasta eteenpäin, eikä Saattoväen alkuperäinen versio ole tuttu. Näin ollen on vähän hankala arvottaa sitä, että miten hyvä versiointi tuo Robinin esitys oli.

Mikään CMX-fani en ole, mutta Yrjänän Meren mutaa -versio oli kyllä hyvä. Taustatietojen varassa tehty piruilu Hynystä kohtaan teki esityksestä erittäin hauskan ja osoitti, että ne Kotiteollisuuden biisit taipuvat tosiaan moneen muotoon.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Onko mikään media saanut Rostia tai jotakin taustahahmoja kiinni, ja perustelemaan tv:ssä nähtyä?

Vai eikö tämä kuulu tapoihin nauhotetuissa ohjelmissa?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Eiks tää oo nyt vähän valavuorimainen kommentti, kun bändi on ollut kasassa vuodesta 1991?

Kyllä. Eikä Liemolakaan osallistunut koskaan tuohon, mutta yleensä kolmannen viinipullon jälkeen alkaa vuosiluvut menettää merkityksensä ja johonkin kohtaan sormi osuu näppiksen numeroista.

Ketjun aiheeseen, niin Robinin päivää taisivat mainostaa seuraavaksi. Ei varsinaisia hurraa huutoja aiheuta, varsinkin kun ei biisejä osaa nimetä kuin yhden.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tpip

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä. Eikä Liemolakaan osallistunut koskaan tuohon, mutta yleensä kolmannen viinipullon jälkeen alkaa vuosiluvut menettää merkityksensä ja johonkin kohtaan sormi osuu näppiksen numeroista.

Ketjun aiheeseen, niin Robinin päivää taisivat mainostaa seuraavaksi. Ei varsinaisia hurraa huutoja aiheuta, varsinkin kun ei biisejä osaa nimetä kuin yhden.
Mä tiedän kaksi, Ollie ja Boom-kah. Vetääkö porukka noita vuorotellen?
 

Bronco

Jäsen
Robinin englannin- ja suomenkielinen tuotanto on varmasti ilmaiseksi kuunneltavissa näin vuonna 2023, ei muuta kuin sivistämään itseään jos noin paljon kihelmöi millaisia biisejä popparilta löytyy.

Noin yleisesti jaksaa kyllä huvittaa kerta toisensa jälkeen, että ketjun otsikossakin todetaan kyseessä olevan viihdeohjelma ja sitten näistä jaksoista saa lukea esseitä joissa kiekkofanit syväanalysoivat laulusuorituksia. Viihdyttävä ketju!
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Suursuosikkini Ismo Alanko olisi kiva nähdä ohjelmassa ja samalla ei olisi.

Tämä on ajatukseni myös Kaarle Viikatteesta. Osaisi versioida muita varmasti hemmetin taitavasti, mutta muut tarvitsisi lähinnä Pohjoista viljaa, Viinaa, tervaa ja hautaa yms. tutuimpia. Silti ei ehkä aukene kaikille.

Ehkä pitäisin vielä Ismo Alangot, Olavi Uusivirrat ja Ville Valot (yms.) rauhassa tältä hypeltä. Siksi varmaan heitä vielä arvostankin. Eli suhtautumiseni alkaa ohjelmaankin olemaan aika viha-rakkaus -taistoa.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Olavi Uusivirrat

Jos on ollut hankaluuksia saada VE kausille aiemmin, voi olla tuon Suuret biisit -flopin jälkeen vieläkin vaikeampaa. En muista, mikä sen ohjelmaformaatin nimi nyt varmuudella oikeasti oli, mutta siis tämä missä siellä Olavi, Pate, Jonna Tervomaa ja jokunen muukin kävi pyörähtämässä ja versio ulkomaalaisia biisejä suomenkielelle. Nelonen mainosti ohjelmaa isosti etukäteen, mutta lopulta edessä oli katsojafloppi, sekä lukumäärässä, että ihan ohjelman laadussa.

Tiedättekö yhtäkään biisiä nousseen esim radiosoittoon tuon ohjelman myötä? Tai olleen kyseisten artistien keikkaseteissä?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jos on ollut hankaluuksia saada VE kausille aiemmin, voi olla tuon Suuret biisit -flopin jälkeen vieläkin vaikeampaa. En muista, mikä sen ohjelmaformaatin nimi nyt varmuudella oikeasti oli, mutta siis tämä missä siellä Olavi, Pate, Jonna Tervomaa ja jokunen muukin kävi pyörähtämässä ja versio ulkomaalaisia biisejä suomenkielelle. Nelonen mainosti ohjelmaa isosti etukäteen, mutta lopulta edessä oli katsojafloppi, sekä lukumäärässä, että ihan ohjelman laadussa.

Tiedättekö yhtäkään biisiä nousseen esim radiosoittoon tuon ohjelman myötä? Tai olleen kyseisten artistien keikkaseteissä?

Joo, tuosta meinasin muitakin nimiä jatkaa. Hassua, että juuri Putro ja nuo halusivat tuohon ohjelmaan uskoa. Putrollakin kun on mainiota omaakin tuotantoa varsinkin Zen Cafe -ajoilta. Aivan alussa hänkin oli yksi toiveeni VE-kaudelle.
 

Teresa

Jäsen
Hynysen päivä edusti odotetusti kauden parasta antia tähän asti (tai ehkä voisi jo sanoa, että kauden parasta antia ylipäätään, koska Robinin jakson suhteen odotukset eivät ole järin korkealla). Hänen tuotantonsa on myös tämänvuotisista artisteista minulle kaikkein tutuinta ja pidänkin siitä eniten, vaikka yhtyeen biisit kovin samasta puusta veistettyjä ovatkin. En siis ole mikään Kotiteollisuuden HC-fani, mutta pari keikkaa olen kyllä nähnyt ja hitit ovat ihan hyvin hallussa, samoin kuin jokunen harvinaisempi palakin – joskin kokonaisia albumeita kuunnellessa tuo biisien yhdenkaltaisuus pakkaa pian puuduttamaan. Jotkin vähemmän tunnetut kipaleet tosin ovat melkoista örinää, joka poikkeaa kyllä Kotiteollisuuden hittimateriaalista, mutta toisiinsa verrattuna nekin kuulostavat varsin samalta. Eli voisi hieman kärjistetysti kiteyttää, että bändillä on pohjimmiltaan vain kaksi biisiä, joista toinen on hyvä ja toinen ei niinkään. Säkeistöt ovat heidän tuotantonsa helmissäkin yleensä aika tasapaksuja, mutta kertseistä irtoaa sitten parhaimmillaan melodisuutta ja tarttuvuuttakin. Lyriikoissa puolestaan on kautta linjan taitavaa sanankäyttöä ja painavaa asiaa, vaikka ne tuppaavat pääsääntöisesti olemaan turhan yleismaailmallisia minun makuuni.

Persoonana Hynynen taas on mielestäni aikaisemmin vaikuttanut hiukan kulmikkaalta – näin korrektisti ilmaistuna –, mutta Vain elämää -visiitti on osoittanut, että yrmyn ulkokuoren alla taitaakin piillä sympaattinen ja jopa herkkä karjalaisukko. Hänen oma päivänsä vahvisti mielikuvaa entisestään, ja esityksetkin osuivat useimmissa tapauksissa maaliinsa ainakin jollakin tasolla. Hätä-Joku ja Virve Rosti olivat ainoat höyryävän paskan tarjoilemiseen syyllistyneet.

Hätä-Jonkun kappalevalinta oli harmillinen. Minä olen on nimittäin ihan hyvä biisi ja sen olisi mielellään kuullut jonkun oikean artistin versioimanakin. Tuo räppipapatus ei vain uppoa minuun ja lyriikka oli taas väännetty turhan kauas alkuperäisestä olevaan muotoon, vaikka kyllähän siitä samaa henkeä sentään löytyi. Mutta ei tästä nyt sen enempää, kun räp-”musiikki” (suuret lainausmerkit) ei vain yksinkertaisesti ole minun juttuni.

Virve Rostin esityksen kunniaksi sanottakoon, että esityksenä siinä ei ollut sinänsä mitään vikaa – itse tosin pidän enemmän juuri Kotiteollisuuden Haltin häät -versiosta ja olen sitä aika tavalla luukuttanutkin – mutta oli oikeasti suorastaan pöyristyttävää riman alta sukeltamista nostaa noinkin tuotteliaan yhtyeen diskografiasta esille vain jokin kuppainen coveri, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi ollut pilvin pimein. Virven oma päivä oli asia erikseen, kun hänellähän ei taida olla lainkaan itse tehtyjä biisejä eikä kai pahemmin nimenomaan hänelle räätälöityjäkään, vaan hän on tehnyt uraa lähinnä käännösiskelmän saralla. Jouni Hynysen suhteen tilanne on kuitenkin aivan toinen. Rostilta ei näköjään irronnut minkäänlaista kunnioitusta artistikollegaa kohtaan eikä viitseliäisyyttä paneutua toisen tuotantoon, saatika yritystä poistua edes hetkeksi omalta mukavuusalueeltaan. Sitä paitsi jos oli aivan pakko valita jokin Kotiteollisuuden tekemä cover, hän olisi voinut ottaa vaikkapa sen Kevät-biisin, joka on sentään niittänyt mainetta myös Jounin ja kumppaneiden versiona. Jaksoa katsellessani en itse asiassa edes tiennyt, että Rostin oma bändi Menneisyyden vangit on soittanut tuota Haltin häät -kipaletta jo ammoisina aikoina, mutta kyseinen tiedonjyvänen nostaa kyllä tämän koko mauttomuuden aivan ennennäkemättömiin sfääreihin. Virve veti siis tavallaan oman biisinsä tuolla. Ei näin, Vicky. Ei todellakaan näin.

Robin puolestaan pääsi tällä kertaa yllättämään toden teolla jo esitystään alustaneesta puheenvuorosta lähtien. Juuri kun viime viestissäni kritisoin, että hänellä on ollut koko kauden ajan ihan kädenlämpöistä meininkiä ja etenkin keskusteluissa hänen osuutensa ovat sisältäneet pelkkiä ympäripyöreitä latteuksia, niin nyt tulikin sitten rehellistä ja osuvaa kuittia Jounille oikein tuutin täydeltä liittyen siihen minunkin mainitsemaani Kotiteollisuuden biisien samankaltaisuuteen. Lisäksi hän myönsi suoraan, ettei ymmärrä Hynysen lyriikoista tuon taivaallistakaan. Itse esitys oli niin ikään aivan hulvaton. Eipä olisi heti arvannut, että tuo yleensä pyhäkoulupojan imagoa ilmentävä poppari vetäisi ehtaa juomalaulusektoria, ei enempää eikä vähempää! Miinusta tulee siitä, että alkuperäisestä tekeleestä ei ollut juuri mitään jäljellä, mutta olihan tuo nyt varsin virkistävä näkökulma angstiseen Kotiteollisuuden biisiin – ei ollakaan menossa ihmiskuntana Harmageddonia kohti, vaan Packalen on tulossa iloisen baari-illan jälkeen ystäviensä seurassa kotiin päin ihan sammumispisteessä. Mahtavaa päästä näkemään Robbarista kerrankin tuollainen vähemmän puhtoinen puoli. Valittu lähestymistapa oli tosin melko riskialtis siinä mielessä, että jos kyseinen kappale olisi oikeasti kertonut jostakin Jouni Hynysen mummon hautajaissaatosta, niin sitten tuo Robinin hupailuversio olisi ollut todella mauton. Onneksi edes Hynysellä itsellään ei kuitenkaan ollut mitään mielikuvaa lyriikan todellisesta sanomasta, joten uhkapeli kannatti ja osui suoraan maaliin.

Yrjänän Meren mutaa oli aivan loistavaa musiikillista vittuilua. Kyseinen biisi on tosin yksi lemppareistani Kotiteollisuudelta ja kyllähän tuo huumoriversio tahtoi melkein raiskauksen puolelle mennä, mutta vain melkein. Kappaleessa on todella tarttuva kertosäe – siksihän minä siitä pidänkin – joten tuollainen svengaava reggae-meininki oli siksi ihan perusteltua. Taustatarina version takana oli kuitenkin siis se, että Jouni oli joskus ympäripäissään örveltänyt tulevansa reggae-musiikista ja saksofoneista todella hyvälle tuulelle (vaikka oikeasti hän inhoaa kyseistä musatyyliä), joten A.W. päätti ihan vittuilumielessä tekaista Kotiteollisuuden biisistä reggae-version saksofoneilla höystettynä. Arvostan onnistunutta vittuilua, kuten Jounikin.

Naisosasto (miinus Virve) taas onnistui taitavasti kaivelemaan kauniit melodiat Kotiteollisuuden raskaiden sointujen alta, kuten muutkin ovat sanoneet. Anna Puun Helvetistä itään oli kyllä mielestäni turhan ponneton nimenomaan vokaalien osalta – etenkin kertosäkeeseen olisi kaivannut enemmän poweria pelkän ininän sijasta – mutta sovitus oli ihan hieno. Jannan gospel-henkinen Tämän taivaan alla toimi vallan mainiosti ja hänellä ainakin oli riittävästi ytyä laulamisessaan, eikä hänelle ominainen teennäisen teatraalinen tulkintatapakaan oikeastaan häirinnyt, koska tämä biisi ei ole mitenkään henkilökohtainen tilitys vaan enemmän sellaista yleistä maailmantuskaa. Ellinoora räjäytti sitten pankin voimakkaalla ja raastavalla tulkinnallaan Tuonelan koivut -kappaleesta. Selvästi oli todellakin sydänveret vuodatettu tuohon. Tuollaista Kotiteollisuuden musiikki voisi siis parhaimmillaan olla, jos olisi osaava laulaja mikrofonin varressa. Bändin pojat voisivat melkeinpä antaa Hynyselle kenkää tuosta pestistä ja siirron vain sanoitus- ja sävellyspuolelle, kun taas Ellinoora voitaisiin pestata tilalle vokaaleihin.

Onnistunut päivä kaiken kaikkiaan.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Robinin englannin- ja suomenkielinen tuotanto on varmasti ilmaiseksi kuunneltavissa näin vuonna 2023, ei muuta kuin sivistämään itseään jos noin paljon kihelmöi millaisia biisejä popparilta löytyy.

Noin yleisesti jaksaa kyllä huvittaa kerta toisensa jälkeen, että ketjun otsikossakin todetaan kyseessä olevan viihdeohjelma ja sitten näistä jaksoista saa lukea esseitä joissa kiekkofanit syväanalysoivat laulusuorituksia. Viihdyttävä ketju!
Palstalla on monia paljon viihdyttävämpiäkin ketjuja. Esim. ne jossa kiekkofanit syväanalysoivat jääkiekkoa, pelaajia, valmentajia, to name a few.
Kyllä kiekkofani on ihan mainio laulusuoritustenkin syväanalysoija, yake my word.
Itse en ko. lauluohjelmaa seuraa, kun en osaa selittää itselleni, että miksi seuraisin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös