Päivitellään nyt tätä vielä, kun vasta nyt ehdin mökkiviikon jälkeen lukea näitä syväluotaavia analyysejä Sportin nykytilasta.
Kaiken lukemalla ja päättelemällä sisäistetyn jälkeen voin oman kantani esittää: kylläpä siellä on varsinaisia talousalan tietäjiä tekemässä budjetteja ja kululaskelmia. Minä en voi esitettyjen faktojen perusteella ymmärtää millään sitä, miten seura on päästetty nykyiseen jamaan. Siellä on toimiston päässä pelattu koko ajan kahta peliä, jossa toinen on viimekauden mediakulissiin perustuva "hyvin menee, mutta menköön" juttu ja sitten toinen on tämä juuri esille tullut juttu. Kaikki munat on laitettu yhteen koriin ja toiveissa oli saada asiat oikealle raiteelle kaikessa hiljaisuudessa. Kuka niistä suunnitelman laatijoista on ollut oikeasti niin tyhmä, että on luullut asioiden hoituvan ilman julkista kalabaliikkia!? (Tässä kohtaa veikkaan J. Tammista, joka ei ole ennestään tietoinen Vaasan sopuisasta päätöksenteosta).
Sportin johtohenkilöt ovat nähtävästi olettaneet pelkän Tammisen mukaan tulon siloittavan tien neuvotteluissa hallimaksuista ja oheismyynneistä. Homma on kussut siihen, että suurella osalla kuntayhtymän hallituksen jäsenistä ei ole penniäkään kiinni Sportin menestyksessä, saati Juhani Tammisessa. Homma meni totaalisesti perseelleen asioiden tultua julki.
Avainkysymys mielestäni on; onko päätukijoille pelattu avoimin kortein, vai onko heidänkin totuus ollut sama kuin suurelle yleisölle syötetty? Jos tukijoille tarvitsee nyt aloittaa tilanteen selvittely, niin mitään maailmanluokan kautta on turha odottaa Vaasaan ensi talvena. Itse voisin kuvitella avokätisen tukijan asemassa olevani ns. kusetettu, jos tietoa mahdollisista vero-ongelmista ei ole ollut ennen teksti-tv:n uutista.
Toivon edelleen, että Mestistä pelattaisiin Vaasassa ensi kaudellakin. Lopulta minulle on sama, millainen joukkue siellä esiintyy, kunhan tappelevat täysillä jokaisessa ottelussa ja voittavat Hermeksen ainakin kotipeleissä. Hallille aion raahautua jatkossakin, jos vain kotkapaidat siellä ensikaudella pelaavat.