Kyllä nämä areenakeskustelut korpeaa pahasti. Olen myös äärimmäisen yllättynyt ja jopa surullinen, että aihe saa aikaan näin lihavan riidan. Kun näin Kisakentän suunnitelmat, olin hyvilläni siitä, että tässä ollaan luomassa jotain, josta hyötyy koko seutukunta, mutta etenkin se torina tunnettu aaltopeltikojuilla koristeltu asfalttikenttä. Jotenkin jopa hämmentävää, että hyvin harva vastustamisen ilosta vastustava vastustaa Kisapuistoon rakennettavaa 40 miljoonan areenaa, jossa liiketoimintaa tekisi ainoastaan SaiPa. Harrastajat saavat massiiviset olosuhteet tarpeeseen johon riittäisi ehkä 1-2 miljoonaa €, maksimissaan 5. Pitäisi ehkä olla täysin utopistinen suunnitelma vaikkapa Kaupunginlahdelle tai linnoitukseen, niin sen jälkeen kukaan ei panisi toria pahakseen.
Tässä ei nyt jotenkin ymmärretä, että emme vertaa omenaa omenaan. Puhutaan siitä, että tänne ei saada Iron Maidenia tai Metallicaa esiintymään oli se halli missä tahansa. No vaikka nekään nyt täysin mahdottomia eivät olisi, niin ei sitä varmasti haetakaan. Tapahtumien kavalkadi uudessa areenassa olisi aivan tolkuton. Pienistä muutaman ihmisen kokouksista täpötäyteen areenaan, siihen väliin mahtuu aika paljon. Kokoustiloissa yritystapahtumia, ravintoloissa ja aulatiloissa stand up -iltoja, pieniä trubaduuri- ja bändikonsertteja, yritystilaisuuksia, aina 1500 ihmiseen asti. Ja silloin ei tarvitsisi edes jäävuoroja peruuttaa.
Kaukalossa ns. black box -iltoja, jolloin katsomot peitetään verhoilla. Saadaan hyvä ja intiimi tapahtuma 500 - 2000 ihmiselle. Isommista tapahtumista puhumattakaan. Niiden ei tarvitse olla maailman luokan konsertteja, vaan vaikkapa kaupunginorkesterin esiintymisiä tai muuta korkeakulttuuria, esports-tapahtumia, assemblyja, pienempien lajien PM, EM tai MM-kisoja. Fight Nighteja.. Alueen pienempien seurojen erikoistapahtumia. Voi veljet, kukaan meistä ei ollut 10 v sitten kuullut hallit täyteen vetävistä esports- tapahtumista. Mitä on 10 v päästä? Aivan takuulla massatapahtumat eivät ole pois muodista, siihen ei edes korona pystynyt.
Ja ajatellaampa niitä SaiPan pelejä. Normaali katsoja arkena tulee kotoa peliin, syö lihiksen, juo kaljan ja menee kotiin. Siinä ei ole eroa onko se Kisapuistossa vai keskustassa. Toki moni katsoja saattaisi syödä herkemmin ennen peliin tuloa kaupungilla tai siinä torin kojussa. Viikonloppuna peli on aloittelupaikka josta hajaannutaan alueen baareihin. Se aika ja raha joka taksissa ja taksijonossa menee käytetään alueen palveluihin.
Mutta se potentiaali on vielä jossain muualla. Ajatellaanpa vaikka arkiperjantain SaiPa-Pelicans peliä. Lahtelainen Pelicansin yhteistyökumppani haluaa järjestää asiakastilaisuuden pelin yhteyteen. Kisapuistoon tullaan bussilla ja lähdetään bussilla pois.
Keskustan synergiat mahdollistavat sen, että yritysvieraat saapuvat bussilla areenan yhteydessä olevalle hotellille. Vievät laukut ja takit huoneeseen. Siitä areenan kokoustiloihin viettämään minimessuja, syövät hallin ravintolassa, menevät aitioon katsomaan peliä, pelin jälkeen jäävät sporttibaariin kuuntelemaan paikallista bändiä, siitä hotellin yökerhoon, siitä hotellihuoneeseen nukkumaan ja vasta aamulla uloskirjautuessa tuo päällystakki otetaan taas sieltä huoneesta mukaan. Kummassa esimerkissä alueelle jää enemmän rahaa ja kumpi malli on helpompi myydä yritykselle? Ja näitä Liiga-paikkakuntia ja yrityskumppaneita on 14:llä SaiPan vastustajalla. Ja tämä on vain pieni esimerkki myyntimahdollisuuksista. Ilmaiseksi nämä mikään ei tule, mutta kyllä karjalainen kansa myydä osaa. Kun vain osattaisi itsellemme tämä mahdollisuus myydä.
No, eipä tässä ollut asioita joita me alueen tulevaisuudesta huolestuneet emme olisi jo aiemmin tuoneet esiin, mutta jotenkin tämä nyt vaan pitäisi saada taottua änkyröiden kalloon. Me olemme tässä teidänkin asialla!