Sinänsä suorat lopulliset kannustinloukut (ts. se että lopulta sinulle tulee vain vaikkapa 1€/h lisätuloa tai jopa ~0€/miinusta, kun käytät 40h viikossa työntekoon vs. pelkät sosiaalituet) eivät ole se nykymallin suurin ongelma, vaan se että pienikin työpätkä vie pahimmillaan tuet jäähylle kuukausiksi.
Joka taas aiheuttaa monenlaista kerrannaisvaikutusta, varsinkin jos kyseessä on pienituloinen/pitkäaikaistyötön, joka on käyttänyt kaikki mahdolliset säästönsä jo.
Oheisessa twiittiketjussa esimerkki aiheen tiimoilta:
Suomessa pitäisi päästä nykymallista eroon, jossa lainsäädännössä, Kelassa ja TE-toimistossa keskitytään kyttäämään ja rankomaan ihmisiä, sen sijaan että tuettaisiin ja kannustettaisiin työllistymään.
Perustulo, -tili tai negatiivinen tulovero todennäköisesti maksaa mallista riippumatta enemmän kuin nykyversio, mutta nähdäkseni nostaa yksilöiden elämänlaatua, kannustaa vahvemmin hyppäämään takaisin oravanpyötään ja vähentää byrokratiaa.
Perustoimeentulosta (kun mennään siellä toimeentulotuen rajapinnalla) huolehtiminen kuitenkin syö melkoisesti henkistä kapasiteettia jo valmiiksi ja lisäkuormitus byrokratiaperseilyn viidakossa syö vielä melkoisesti, jolloin työllistymismahdollisuus/-kykykään ei luonnollisesti ole sillä tasolla mitä nykymaailma vaatii.
Itse olen ~20 vuotta sitten ollut muutaman kuukauden työkkärin asiakas, olen jeesannut työkkärin kanssa asioivia sen jälkeen ja totesin silloin sekä sen jälkeen, että kaikkeni teen ettei koskaan enää osaksi sitä perseilyä ja pelleilyä.
Lisäksi ymmärrän oikein hyvin kuinka nykymalli helposti passivoi, kun koitat nostaa itsesi kuopasta ja pahimmillaan jonkun puuttuvan dokkarin takia Kela lyö tuet aiheetta seis, jolloin ollaankin aika ohhoh-tilanteessa että mitäs sitten jos se työpaikka lähteekin alta tms.
Silloin helposti tulee yksilölle mieleen, että vedetään sitten ilman isompaa yritystä varmat tuet, eikä edes lähdetä koittamaan voisiko siitä pienestä työkeikasta kehkeytyä vaikka täysipäiväinen työpaikka tai uusi ura.