Kiitos rehellisestä vastauksesta, jotain tuollaista arvelinkin. Se on niin helppoa antaa ohjeita tänne Suomeen, kun asia ei koske itseä eikä ole omasta kukkarosta pois.@Metukka , asun Saksassa ja olen kesäisin Suomessa (autoillen). Saksa on kyllä maa, jossa tieliikenne on erittäin monin tavoin voimakkaasti subventoitua, joten jos katson asiaa vain yksityisautoilijan näkökulmasta, olen ns. "onnellisessa asemassa". Aiemmin asuin Itävallassa, jossa autoilun yhteiskunnallisia kustannuksia (suoria ja ulkoisvaikutuksia) on melko voimakkaasti siirretty autoilijoille. Moottoriteiden sekä useiden muiden teiden käyttö on maksullista ja osa muusta tieliikenneinfrasta (läh. merkittävät tunnelit) ovat maksullisia. Lisäksi pysäköiminen on hyvin kallista ja rajoitettua kaupungeissa ja maksullista hyvin usein myös maaseudulla (melko usein jopa taajamien ulkopuolella). Nopeusrajoituksia on myös ulkoisvaikutusten vähentämiseksi tiputettu viime vuosina reippaasti ja esimerkiksi ympäristö- ja meluperustaisia nopeusrajoitusalueita on lisätty. Taloudellisesti hyvin järkevää toimintaa verrattuna Saksaan, jossa autoilu on pyhä lehmä.
Minä taas olen sitä mieltä, että Saksassa pitäisi nostaa kaikkia autoilun liittyviä maksuja ja veroja, koska se on maailmalle parempi niin eikä kosketa minua. Siitä saatavia rahoja voisi vaikka könttäsubventoida Saksan energiasiirtymään ja jättää muodolliset 5% teiden kunnossapitoon.
Saako muuten ne ehdotuksesti munienrapsuttelu-ajon vähentämisestä kannatusta siellä Saksassa? Olet varmaan näitä hyviä neuvoja sielläkin jakanut.
Ja hienosti muuten väistit sen ensimmäisen ja huomattavasti oleellisemman kysymykseni.
Niin se vaan on, että eniten kannatusta suomalaisen autoilijan kuritukselle tulee niiltä jotka eivät itse täällä omalla kustannuksella autoile.
Viimeksi muokattu: