Miten tämä eroaa nyt väistyvästä hallituksesta?
Olenko jossakin kommentissani väittänyt, että tämä poikkeaa nykyisestä hallituksesta? Marinin hallitus ei ole ollut täydellinen, mutta köyhän kannalta siellä on ollut useampi kuin yksi puolue hidastamassa sellaisia muutoksia, joita esimerkiksi itse en halua nähdä. Tiedän itse ihan näkemättäkin, että ne argumentit, joilla kokoomus on nyt kannatuksensa haalinut, ovat täyttä *askaa. Ja se ei poista sitä, että vasemmistonkin argumenteissa on *askaa. Enemmän siinä on kuitenkin realismia kuin kertoa, että miljardi otetaan sotepalveluista heti pois ja samaan hengenvetoon todetaan, että se ei ole keneltäkään pois.
Omassa ajattelussani kokoomuksen uskottavuus menee juuri siitä syystä, ettei sen ohjelma ole millään lailla realistinen. SDP:n ohjelma ei saavuta tavoitteita, jos tavoitteeksi asetetaan rahamääräinen 6 miljardin summa, mutta ei kokoomus tule edes unelmiensa hallituksessa ikinä saamaan kasaan 6 miljardin säästöä ensi vaalikaudella. Välittömästi kun vaalivoitto ratkesi niin Orpo alkoi puhumaan aivan eri tavalla, kuinka kaikkien puolueiden kanssa lähdetään keskustelemaan hallitusyhteistyöstä. Varapuheenjohtajien ulostulot puolestaan todistavat, että kokoomus oli laskenut keskustan varaan. Keskusta olisi ollut paljon helpompi kaveri kokoomukselle kuin SDP tai RKP. Sen tietävät kaikki tälläkin foorumilla.
SDP pelasi vaalistrategisesti ihan samanlaisen pelin Marinin johdolla kuin Kokoomus viime vaaleissa. Orpohan oli mukana viimeksikin hallitusneuvotteluissa ja sinipunaa piti saada aikaiseksi, muttei saatukaan, koska kokoomus oli jo silloin valinnut linjakseen, että talous ennen kaikkea. Käsitykseni mukaan kokoomukselle suurin kynnyskysymys oli oppivelvollisuuden pidentäminen, koska se todella maksoi paljon. Sen hyötyjä puolestaan ei tulla näkemään ennen kuin menee kymmeniä vuosia. Edelleen kannattaa muistaa se Sipilän hallitus. Siellä julistettiin, kuinka asioita saatiin tehtyä, mutta esim. sote jäi totaalisesti pöydälle. Nyt kokoomus on käytännössä liikkeelle samalla lupauksella, jossa se edelleen viljelee kansalaisille utopista käsitystä tehottomasta ja ylihallinoidusta terveydenhuollosta, josta miljardi säästetään ihan sormia napsauttamalla.
Pettynyt yksittäisenä ihmisenä olen siihen, että vielä vuonna 2023 tämä uppoaa niin moneen suomalaiseen. Kokoomuksen äänestäminen on suhteellisen vakioitunutta ja sen hyvinvoivat kannattajat aniharvoin vaihtavat puoluetta kuin korkeintaan cityvihreisiin ja nytkään niin ei enää käy, kun Ohisalo on vienyt Vihreät melkein Vasemmistoliittoa pidemmälle vasemmistoon. Lupaukset velkaantumisen loppumisesta ja paremmasta tulevaisuudesta säästämällä 6 miljardia uppoavat kuin kuumaan voihin. Odotan täällä innolla, kun tämä paljastuu isoille massoille, että 6 miljardia saavutetaan ainoastaan leikkaamalla hyvinvoinnista. Sitä ei saavuteta mitenkään muuten. Annan samat esimerkit kuin aikaisemminkin:
1. suomalainen hammashuolto päättyy, kun henkilö pääsee pois koulusta/yliopistosta/ammattikorkeakoulusta. Hammashuolto on käytännössä niin pitkien jonojen takana, että jos sinulla ei ole varaa yksityiseen niin se on voi voi.
2. mielenterveyspalvelut ovat jo nyt kaaoksessa ja jättimäisen jonon takana. Ongelmat eivät ole vähenemässä vaan lisääntymässä. Kun täältä otetaan se osa siitä miljardista niin kuinka moni oikeasti vieläkin ajattelee, että pääset nopeammin hoitoon? Pääset juttelemaan sairaanhoitajalle ilman mielenterveyden koulutusta ja saat jaksuhalin ensimmäiset 6 kk. Sitten voit päästä hoitoon, jota tarvitsit huomenna.
Politiikka on politiikkaa. Ne ketkä uskovat kokoomusta niin heillä on oikeus siihen. Minä en usko ennen kuin näen, mutta olen varma, että useammalle kuin yhdelle tässä vaalikauden aikana tulee yllätyksenä ja pyytämättä kuin Jäätteenmäelle aikanaan se, että leikkaamme hyvinvoinnista, jonka vaikutuksia emme edes tiedä.