Joidenkin kehäteiden sisällä varmastikin näin, mutta ei sinun tarvitse muuttaa esim. Etelä-Suomessa kuin Klaukkalaan tai Lohjalle, niin oma auto on lähes välttämättömyys ja se voi olla 100 km per päivä mitä tulee ajoa työmatkoihin.
Verovähennykset menee julkisen mukaan, mikäli et pysty perustelemaan oman auton käyttöä. Yksi peruste on matkan ajallinen kesto ja toinen on se, että julkisia ei johonkin kellonaikaan ole käytettävissä.
Lohjalta mä tätä nytkin kirjoitan. Työmatka on 70 km / suunta, toki toimistolla kävin vain kerran viikossa. Enimmäkseen nuo ajot ovat ihan silkkaa yksityisajoa, ja isoimmat kilometrit tulevat Tampereen käyntien yhteydessä. Kauppamatka on 8 km / suunta, jos miniatyyri-Sale tai vastaavan kokoinen K-market riittää. Jos ei riitä, niin ajetaan 10 km suuntaansa lisää isompaan kauppaan. Fiksumpi ostaisi viikon ruokatarpeet kerralla, mä en ole siihen riittävän fiksu.
Muuttaminen tänne periferiaan oli oma päätös, ja tiedostin nämä ”ongelmat” etukäteen. Harvassa kai ovat ne ihmiset, jotka eivät ole omasta tahdostaan muuttaneet sinne missä asuvat. Tiedostan hyvin sen ihmistyypin, jolle oma korpimökki kaukana kaikesta on parempi vaihtoehto kuin kerrostalolähiössä asuminen, edustanhan sitä itsekin. En mä silti ole huutamassa pensan hintaa alas, kun työmatka on niin pitkä ja kauppaankin pitää päästä. Ymmärrän hyvin, että on olemassa pienituloisia ihmisiä, joilla on pitkä työmatka, mutta onko tuo asia oikeasti hallituksen vastuulla vai voiko yksilö itse vaikuttaa asiaan?