Uusi hallitus?

  • 405 530
  • 4 597

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jaa, että kauppa ei pitäisi katteissaan inflaation kohottamia hintoja, höpsis. Mikäs täällä kahden veturin ja yhden peesaajan on ollessa.

No joo mennyttä on vaikea muuttaa ja tulevaisuudesta ei tiedä. Ei kai kukaan odota että polttoaineiden hinnat laskisivat mutta jo se että tiedettäisiin sen maksavan verotuksesta/sekoitevelvoitteesta johtuen vaikka sen pyöreät kaksi euroa niin on jo erI jos hinnoitellaan uusiin sopimuksiin 2.5€ varmuuden vuoksi. Eiköhän inflaatio pl.korot ala olla kohta taputeltu jos maailma ei nyt siirry vielä hullummaksi tulevina vuosina. Raakaöljyn hintaan emme tietenkään pysty vaikuttamaan.

Keskittyneen kaupan ongelmat myönnetään ja se onkin hallitus joka pystyisi jotenkin siihen puuttumaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Orpo aikoo jättää Pekkarisen ja Norrbackin siltahankkeet näyttämään piirikunnallisilta siltarumpupuuhasteluilta ja laittaa kunnolla rahaa haisemaan kotiseudun suuntaan?

Tuosta voi vertailla, mikä hanke olisi ykkönen ja sitäkin, onko kaikissa riittävästi kaupallista potentiaalia kokonaisvaikutukseltaan:

 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Orpo aikoo jättää Pekkarisen ja Norrbackin siltahankkeet näyttämään piirikunnallisilta siltarumpupuuhasteluilta ja laittaa kunnolla rahaa haisemaan kotiseudun suuntaan?
Millä ihmeen lehmänkaupalla Orpo on RKP:n tuohon saanut suostuteltua. Tuohan on ollut iso no, no. Ehkä vanhalle radalle maksetaan rantaruotsalaisille liikennöinti hitaammilla junilla ja vähentyneillä asiakasmäärillä. Ja tietysti käsittämätön Hangon pistoraiteen lobbausmatkustajaliikenne on ehdottamasti säilyttävä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sä koko ajan vähän missaat nyt pointtia.

Eikö ole hyvä ja ylevä tavoite kaikkia kansalaisia kohtaan että polttoaineiden hintaa ja hinnan ennustettavuutta yritetään hillitä erinäisillä toimilla? Tämä näkyy myös autottomien ruokalaskussa ja kaikessa mikä pyörien päällä liikkuu. Miten ihmeessä löydät tästä moitittavaa muuten kuin jos haluat maksaa itse ja muidenkin kaikesta enemmän?
Siis että asetettaisiin hintakattoa ja/tai minimihintaa polttoaineille? Vai miten teillä kommunisteilla tämä nyt meneekään? Onko se niin että jos hallitus nostaa/laskee polttoaineen veroja sen mukaan että hinta pysyy vakiona lukemassa 1.80€ litra tms. järkevää politiikkaa kun periaatteessa kukaan ei tiedä miten paljon hinnasta on veroa ensi viikolla kun Saudit päättävät että eivät alakaan prosessoimaan lisää öljyä. Tai Iran päästetäänkin kansainvälisille markkinoille ja öljyn hinta romahtaa hetkellisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: msg

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis että asetettaisiin hintakattoa ja/tai minimihintaa polttoaineille? Vai miten teillä kommunisteilla tämä nyt meneekään? Onko se niin että jos hallitus nostaa/laskee polttoaineen veroja sen mukaan että hinta pysyy vakiona lukemassa 1.80€ litra tms. järkevää politiikkaa kun periaatteessa kukaan ei tiedä miten paljon hinnasta on veroa ensi viikolla kun Saudit päättävät että eivät alakaan prosessoimaan lisää öljyä. Tai Iran päästetäänkin kansainvälisille markkinoille ja öljyn hinta romahtaa hetkellisesti.

Sivusta sen verran, että esimerkiksi Ruotsissa oikeisto laskee bensan ja dieselin hintaa. Mutta ei siksi, että ovat kommunisteja vaan siksi, että markkinatalous tarvitsee kansalaisten ostovoimaa pyöriäkseen. Nyt ollaan Euroopan tasolla taantumassa, ja kansalaisten kulutuksella on merkittävä voima viedä Ruotsi ja Eurooppakin takaisin kasvuun.

En tiedä kuinka vaikea on ymmärtää, että Marinin hallitus toimi samoin. Ei nekään ole kommunisteja, mutta halusivat pitää huolta ihmisten ostovoimasta kriisien keskellä ja laskivat bensan ja sähkön hintaa. Taustalla on halu pitää pyörät pyörimässä, koska nykyinen markkinatalous ei pyöri ilman kansalaisten kulutusta.

Suomi on vajonnut tekniseen taantumaan, kuten myös EU. Ei välttämä ole markkinatalouden kannalta järkevää nostaa bensaa heikosti toimivan jakeluvelvoitteen avulla esim 2.30-2.50 litralta. Tiellä hiilineutraalisuuteenkin löytyy parempia keinoja.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sivusta sen verran, että esimerkiksi Ruotsissa oikeisto laskee bensan ja dieselin hintaa. Mutta ei siksi, että ovat kommunisteja vaan siksi, että markkinatalous tarvitsee kansalaisten ostovoimaa pyöriäkseen. Nyt ollaan Euroopan tasolla taantumassa, ja kansalaisten kulutuksella on merkittävä voima viedä Ruotsi ja Eurooppakin takaisin kasvuun.

En tiedä kuinka vaikea on ymmärtää, että Marinin hallitus toimi samoin. Ei nekään ole kommunisteja, mutta halusivat pitää huolta ihmisten ostovoimasta kriisien keskellä ja laskivat bensan ja sähkön hintaa. Taustalla on halu pitää pyörät pyörimässä, koska nykyinen markkinatalous ei pyöri ilman kansalaisten kulutusta.

Suomi on vajonnut tekniseen taantumaan, kuten myös EU. Ei välttämä ole markkinatalouden kannalta järkevää nostaa bensaa heikosti toimivan jakeluvelvoitteen avulla esim 2.30-2.50 litralta.
Jos joku haluaa hintakontrollia ja että polttoaineen hinta olisi aina ennakoitavissa niin ei se minusta markkinataloudelta haiskahda ainakaan. Enkä minä Marininkaan hallituksen ideaa tukea ihmisiä sähkölaskujen kanssa arvostanut, enkä sitä että näprätään polttoaineveroa/jakeluvelvoitetta. Toisin kuin jotkut muut jotka vaativat noita asioita niin kauan kunnes Marinin hallitus alkoi sitä tekemään ja sen jälkeen sitten päättääkin vastustaa sitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos joku haluaa hintakontrollia ja että polttoaineen hinta olisi aina ennakoitavissa niin ei se minusta markkinataloudelta haiskahda ainakaan. Enkä minä Marininkaan hallituksen ideaa tukea ihmisiä sähkölaskujen kanssa arvostanut, enkä sitä että näprätään polttoaineveroa/jakeluvelvoitetta. Toisin kuin jotkut muut jotka vaativat noita asioita niin kauan kunnes Marinin hallitus alkoi sitä tekemään ja sen jälkeen sitten päättääkin vastustaa sitä.

En tiedä mistään ennakoivista hintakontrolleista, mutta käsittelin asiaa markkinatalouden kannalta. Markkinatalouden nyrkkisääntö 1 & 2 on tässä:

1. Nousukaudella älä lisää syömävelkaa, vaan maksa sitä pois.
2. Laskukaudella älä kurista kotimaista kulutusta, vaan ota tarvittaessa velkaa.

Ykköskohdan rikkominen johtaa aikanaan kakkoskohdassa syvempiin ongelmiin. Kakkoskohdan rikkominen estää tai viivyttää ykköskohdan tulemista.

Edellinen hallitus rikkoi ykköskohdan. Nyt Orpo yrittää välttää kakkoskohdan rikkomisen. Kokonaisverorasitus ei nouse, mutta inflaatio voi syödä talouden kasvua pahasti. Vaikea tilanne, jota ei tule ratkaista pienentämällä kansan ostovoimaa.

Orpon ongelma on nopeasti kasvanut kestävyysvaje. Ei velka vielä, vaikka siitä toki on syytä olla huolissaan ja nimenomaan nopea kasvun osalta.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Hexa

Jäsen
Onko se niin että jos hallitus nostaa/laskee polttoaineen veroja sen mukaan että hinta pysyy vakiona lukemassa 1.80€ litra tms. järkevää politiikkaa kun periaatteessa kukaan ei tiedä miten paljon hinnasta on veroa ensi viikolla kun Saudit päättävät että eivät alakaan prosessoimaan lisää öljyä. Tai Iran päästetäänkin kansainvälisille markkinoille ja öljyn hinta romahtaa hetkellisesti.
Dynaaminen vero keksitty. Mutta tuo kai se ainoa keino olisi pitää polttoaineen hinta vakiona kuluttajille. Silti kuitenkin hinnoissa olisi aina pieniä eroja, riippuen jakeluyhtiöstä ja kauppiaasta. Koko maan kattava hintakartelli olisi ehkä ainoa keino, mutta se taas rikkoisi kilpailulainsäädäntöä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Persujen neuvottelijat ei tykänneet Orpon jakeluvelvoitemöläytyksestä ja marssivat ulos neuvotteluista.

No, Purran mukaan ei ole faktaa, vaan kokous yksinkertaisesti päätettiin...

Polttoaineen veronalennus lienee keino subventoida jakeluvelvoitteen nostoa. Tällöin hinta pumpulla nousee tai laskee tai pysyy samana veronalennuksen määrästä riippuen. Tuottajat pyrkivät nostamaan barrelin hintaa ja siihen reagoidaan automaattisesti suhteessa veronalennuksen verran.

Markkinatalouden osalta ei tässä enempää, mutta sitäkin Orpo varmasti miettii, miten välttää mm. Saksan, Ranskan, Italian ja Ruotsinkin tilanne. Kansa menee mukaan ääriliikkeisiin tai perustaa niitä agitaattorien johdolla ja ottaa äärikantoja.

Yhteiskuntarauhasta kannattaa maksaa. Siksi en itse mm. koskisi aivan alimpiin tuloihin vaan antaisin mahdollisuuden tehdä työtä nykyistä enemmän ilman, että tukiosaa leikataan. Tieinfra vihdoin kuntoon hallituskaudessa ja tämä lisävelalla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Yhteiskuntarauhasta kannattaa maksaa.
Millä rahoilla nuo pensan hinnan alennukset maksetaan?

Toisaalta Orpo on ottanut missiokseen ay-liikkeen nöyryyttämisen, suututtamisen ja aseman heikentämisen suunnitelmalla poistaa ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeus, mikä ei edistä yhteiskuntarauhaa. Orpolla Suomen Yrittäjien juoksupoikana ei ilmeisesti ole tulevaisuudessakaan halua neuvotella asioista ay-liikkeen ja vasemmistopuolueiden kanssa. Siksi ehkä piankin taas näemme mielenosoituksia Senaatin torilla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Millä rahoilla nuo pensan hinnan alennukset maksetaan?

Katsotaan. Hinta tosin ei taida alentua, vaan nousta jonkin verran.

Toisaalta Orpo on ottanut missiokseen ay-liikkeen nöyryyttämisen, suututtamisen ja aseman heikentämisen suunnitelmalla poistaa ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeus, mikä ei edistä yhteiskuntarauhaa. Orpolla Suomen Yrittäjien juoksupoikana ei ilmeisesti ole tulevaisuudessakaan halua neuvotella asioista ay-liikkeen ja vasemmistopuolueiden kanssa. Siksi ehkä piankin taas näemme mielenosoituksia Senaatin torilla.

Vasemmalta katsoen varmaan näin. Muut vihreistä alkaen on taas sitä mieltä, että mm. ansiosidonnainen nykymuodossaan on kohtuuton ja tällaiset edut kassaan järjestäytyneille ja usein sitä kautta ay-liikkeeseen veronmaksajien piikkiin eivät ole enää tätä päivää. Ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poisto olisi pitänyt toteuttaa jo 20 vuotta sitten. Sama pätee tietenkin työnantajien jäsenmaksuihin, mutta en nyt kolmatta kertaa enempää avaa, mistä siinä mahdollisesti on kyse. Vvm omaa kuitenkin perusteet.

Toki ymmärrän sen, että vasemmalla koetaan ay-liikkeen nöyryyttämiseksi se, että valtio ei niin paljon osallistuisi kuluihin. Kuten ei pidäkään. Ansiosidonnainen kuuluisi kaikille ja minusta leikattuna. Ay-liikkeen tukeminen ei ole valtion toimesta sellainen asia, joka pitäisi priorisoida koskemattomaksi kuluksi.

Sinänsä aina mielenkiintoista kun tuo esille pienien tulojen ongelmat ja sen, että niihin ei tulisi leikkauksissa koskea. Sitten paikalla ryntää ay-jyrä tms, joka syyttää Orpon missiona olevan ay-liikkeen nöyryyttämisen. Ja tietenkin toistelee "pensa".
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikö esimerkiksi sähkön hinnan laskeminen olisi fiksumpaa kuin polttoaineen kun sähköä käyttää kuitenkin suurempi osa kansasta kuin polttoainetta, jos siis jollain tällaisella asialla halutaan ostovoiman kasvua tukea? Tai ruuan alvin pudottaminen.
Laitetaan vielä korkojen nousu nollasta plussalle. Nousulla on merkittävä ostovoima heikentävä vaikutus. Valtio voisi esimerkiksi taata että asuntolainojen kokonaiskorko ei nouse 3 % korkeammaksi tai tukea autoliikkeiden rahoitusten korkoja jonkun rajan ylimenevältä osalta.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Eikö esimerkiksi sähkön hinnan laskeminen olisi fiksumpaa kuin polttoaineen kun sähköä käyttää kuitenkin suurempi osa kansasta kuin polttoainetta, jos siis jollain tällaisella asialla halutaan ostovoiman kasvua tukea? Tai ruuan alvin pudottaminen.
Eikö sen ruuan alvia suunniteltu ennemminkin nostettavaksi?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ehdottaisin hintakontrollia kaikille persu..., korjaan, perustuotteille: ruoka, pensa, keskikalja jne. Eduskunnassa päätettäisiin tuopin ja leivän hinta.

Kansalaisilla olisivat tietyt digitaaliset kulutuskortit, joihin olisi merkitty kuukausimäärä kuinka paljon voi ostaa tiettyjä tuotteita säännösteltyyn hintaan. Esim. rehdillä maaseudun asukkaalla olisi pensaa kortilla isompi määrä hankittavissa kuin helsinkiläisillä jne.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vuosi sitten kesäkuussa keskimääräinen kuluttajahinta 95E10 bensalle oli 2,57 euroa per litra. Nyt vastaava hinta on 2 euron kieppeillä. Vertailun vuoksi ruuan hinta lienee 7-10 prosenttia korkeampi kuin vuosi sitten tähän aikaan.

Jos tässä tilanteessa Orpon ja Purran joukkojen näkemys on, että polttoaineveroa tulee laskea ja ruuan alvia nostaa, niin aika vaikeaa tuolle politiikalle on järkiperusteita löytää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos tässä tilanteessa Orpon ja Purran joukkojen näkemys on, että polttoaineveroa tulee laskea ja ruuan alvia nostaa, niin aika vaikeaa tuolle politiikalle on järkiperusteita löytää.
Persut sentään ottavat tässä rahat vaalilupauksensa pitämiseen - toisin kuin demarit, jotka jättävät lupauksensa tulevien sukupolvien maksettavaksi. Tosin kuten suuri ajattelija Antti Rinne totesi, eihän meistä kukaan ole hengissä enää 100 vuoden päästä.
 

Jeffrey

Jäsen
Jos tässä tilanteessa Orpon ja Purran joukkojen näkemys on, että polttoaineveroa tulee laskea ja ruuan alvia nostaa, niin aika vaikeaa tuolle politiikalle on järkiperusteita löytää.

Lihavuus on yksi ylivoimaisesti suurimpia julkisia kulueriä. En nyt välttämättä sinällään ole veronkorotuksien puolella, mutta kaikki keinot joilla saadaan syömistä vähennettyä olisi meille ja ilmastolle erittäin hyviä asioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös