Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 240
  • 309
scholl kirjoitti:
Erikoistahan se on, jos nainen ei osaa ruokaa laittaa. Sehän on kuitenkin enemmänkin naisten bravuurihommia noin kotikeittiöissä ja jopa yksinasuvat miehet ovat oppineet, joten mikseivät sitten naiset. Jos joku nainen ei osaa niin uskallan kyllä väittää, että hän oppisi. Pitää vain laittaa opiskelemaan.

Mutta usein miehet tekevät parempaa ruokaa. Kaikki parhaat kokithan ovat miehiä. Tai ehkä jako menee jotenkin ruokalajien mukaan. Miehet tekevät tietyt ruuat naisia paremmin. Tai ehkä syynä on kuitenkin se, että miehet tekevät rohkeammin omia kokeiluja, naisten seuratessa ohjeita orjallisemmin. Lähisuvussani monessa taloudessa miehet laittavat enemmän ruokaa. Voisin väittää, että meillä kotonakin isä tekee useammin sapuskaa kuin äiti. (Iso tekijä tässä lienee kuitenkin vanhempieni työvuorot.) Leipominen on kotitalouksissa selkeämmin se naisten bravuurilaji.

Uusavuttomuudesta minulla ei ole nyt oikein mitään sanottavaa. Itse osaan tehdä mitä vain haluan! :) Vaikka lämpöpatteri onkin viime päivinä tuottanut päänvaivaa... Uusi kämppikseni asuu kuitenkin ensimmäistä kertaa poissa kotoa ja luulen, että sieltä suunnalta uusavuttomuutta saattaa tulla bongailtua.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
pernaveikko kirjoitti:
Ketju on mennyt järjettömäksi toisten haukkumiseksi, mutta toisaalta se kai tämmöisen ketjun tarkoitus onkin, naureskella muille ihmisille.

Sinä menet kuitenkin päällikönä auttamaan kaveria tietokonepulmissa, mutta ei tule mieleen tarkistaa voisiko hitaus johtua em. syistä, ajaa esimerkiksi ad-awaret sun muut läpi.

Ei, menet ja installoit Firefoxin, koska sillä se kone paranee. Tuskin tuokaan uusavuttomuutta on, mutta kertoo ainakin kyvyistä koneenkorjaajana.

Kaveri pyysi korjaamaan konettaan. Asensin ad-awaren ja puhdistin koneen. Tämän jälkeen asensin firefoxin jottei hänelle tulisi koneella spywarea ja sun muuta paskaa. Virustorjunta hänellä oli muka kunnossa ja kun rupesin scannaamaan konetta viruksista hän kielsi minua ku kuulemma se kestäisi liikaa. Tällä hetkellä hänellä ei ole palomuuria eikä viruksentorjunta-ohjelmaa koska ei kuulemma tarvitse sitä? Ja mielestäni olen aivan riittävän pätevä tietokonepulmissa. ATK-tukihenkilön hommia olen tehnyt, ammattikoulusta on paperit tältä alalta ja intissä palvelin tietotekniikka-korjaamolla....

- tinke.80
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Näin tänään mainoksen suodatinpusseista, joissa on kahvi valmiina. Onko se vartavasten uusavuttomille tehty, vai onko se vaan kätevää??
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Mielikuvitushahmo kirjoitti:
Näin tänään mainoksen suodatinpusseista, joissa on kahvi valmiina. Onko se vartavasten uusavuttomille tehty, vai onko se vaan kätevää??
Joku vuosi sitten vuoden turhakkeeksi valittiin tyhjiöpakatut keitetyt perunat, kai ne oli kuorittujakin ettei tuota sekään liikaa päänvaivaa. Se on todella uusavuttomille tehty. Odotan innolla milloin kaupasta saa keitettyjä ja kuorittuja kananmunia. Se on pitkä aika kun munia keittelet eikä ne pehmene millään vaikka kuinka haarukalla tökit.
 

scholl

Jäsen
Vecchia Volpe kirjoitti:
Mutta usein miehet tekevät parempaa ruokaa. Kaikki parhaat kokithan ovat miehiä.
Samoin parhaat parturit ovat miehiä. Ja nainen ei osaa silittää paitaa. Nämähän ovat faktoja, mutta yhtä lailla faktaa on myös se, että harvassa perheessä mies on keittiömestari ammatiltaan, joten silloin vaimo yleensä tekee ruokaa.
 

scholl

Jäsen
Mielikuvitushahmo kirjoitti:
Näin tänään mainoksen suodatinpusseista, joissa on kahvi valmiina. Onko se vartavasten uusavuttomille tehty, vai onko se vaan kätevää??

Se on uusavutonta, kun ei vaivaudu ottamaan huomioon muutama päivä sitten asiaa käsitelleitä kirjoituksia.
 

Rocco

Jäsen
Koirapoika kirjoitti:
Odotan innolla milloin kaupasta saa keitettyjä ja kuorittuja kananmunia. Se on pitkä aika kun munia keittelet eikä ne pehmene millään vaikka kuinka haarukalla tökit.
Ravintoloihin niitä myydään jo... Muoviin pakattuna pitkäksi pötköksi ja siitä vaan siivuttamaan leivän väliin tms.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
scholl kirjoitti:
Se on uusavutonta, kun ei vaivaudu ottamaan huomioon muutama päivä sitten asiaa käsitelleitä kirjoituksia.

Jännittävää, onko sellainen todella mahdollista? Tekniikka on ihmeellistä.

Se ei ole uusavuttomuutta, vaan laiskuutta...
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Toi Kulta Katriinan "valmis-suodatinpussi' on aika veikee juttu, jos ma sen oikein ymmarsin. Siella on siis sisalla kahvinpuruja neljaan kuppiin... Mitas jos haluut vahvempaa/laimeempaa kahvia? Tai jos haluut 6 kuppia kahvia?

Tuleeks susta sitten semi-uusavuton?

Uusavuttomuudestahan oli muuten vitsikin olemassa baut 10 vuotta sitten: Mika on uusavuttomuuden huippu? Ei osaa soittaa pizzataksiin ja tilata pitsaa.

Mita on muuten kasite "osata laittaa ruokaa"? Milloin sen kriteerit tayttyvat?
 

scholl

Jäsen
Hazardipakki kirjoitti:
Tavallisen pulliaisen ei tarvitse kuin seurata ohjeita ja makunautinto on taattu.

Tuo ei ole helppoa. Ensinnäkin harva keittokirja on sellainen, mikä on sisällöltään juuri niitä ruokalajeja kuin mitä tahtoisit syödä. Ja toisekseen reseptit ovat liian vaikeita. Ei niitä osaa toteuttaa, kun osa on liian epäselvästi selostettu. Kaiken lisäksi osa termeistä on tuntemattomia. Ostin kerran italialaisen lasagnen jostain marketista ja siinä annettiin lämmitysohjeiden yhteydessä vinkki, että lopuksi pitäisi gratinoida. Itselläni ei ole mitään käsitystä, mitä se on.

Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö osaisi tehdä ruokaa. Osaan tietyt ruokalajit kuten pihvien grillaamisen jne. Niiden lukumäärä ei lisäänny eikä vähene.
Hazardipakki kirjoitti:
Toki schollit on erikseen, aateliskartanon keittiöön ei varmaan päästetä ketään muita kuin ranskalainen kokki ja joskus hovimestari ja tarjoilija.

Eipäs liioitella. Tosin en toki panisi pahakseni, jos aatelisarvojen myöntäminen aloitettaisiin uudelleen. Se vaan vaatisi, että saisimme kuninkaan. Mieluiten tietysti baijerilaisen. König Ludwig ensimmäinen - Suomen kuningas ja hänen poikansa Prinz Maximilian nähtiin eilen golffaamassa Sarfvikissa.
Hazardipakki kirjoitti:
Eikös jokainen suomalainen manneja lukuunottamatta joudu käymään yläasteen, jossa opetetaan miten potut keitetään tai mustikkapiirakka paistetaan?

No ei varmasti piirakan paistamista opeteta. Pikemminkin tiskausta (mikä on täysin turha taito. Itse en ole tiskannut ennen köksää, enkä sen jälkeen). Sanoisin että ainakin 80 luvulla kotitalous oli jonkinlaista ihmisten julkista nöyryyttämistä. Siellä piti tehdä sellaista, mitä ei normaalisti joudu tekemään ja ruokalajit olivat todella tuntemattomia. Sellaisista aineksista tehtyjä, mitä ei ole koskaan sen jälkeen joutunut syömään. Aika erikoista ettei voitu opettaa yhtään sellaista ruokalajia, mistä oikeasti olisi ollut hyötyä myöhemmin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
scholl kirjoitti:
Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö osaisi tehdä ruokaa. Osaan tietyt ruokalajit kuten pihvien grillaamisen jne. Niiden lukumäärä ei lisäänny eikä vähene.

No nyt valkeni miksi nimimerkki scholl on palstan kovimpia sovinisteja: kundihan ei osaa tehda himassa yhtaan mitaan. Hanella on siis pakko olla nainen, joka on ns. vanhan hyvan ajan nainen: kokkaa, tiskaa, siivoo ja antaa persetta.

Olet oikeassa otsikossa scholl, kertakaikkiaan!
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Takaisin aiheeseen.

Kaverin ex-muija ei osannut valmistaa ranskalaisia perunoita. Tämä valkeni meille, kun olivat n.kaksi viikkoa olleet yhdessä ja oltiin porukalla kyläilemässä/saunomassa ja sovittiin että naiset laittaa ruuan miesten ollessa saunassa. Exä kertoi tästä kotiinlähdön aikaan, "et ikinä usko, mut toi muija tuli multa kysymään keittiössä et mitä mä noille perunoille teen, laitoin niihin suolan jo nyt mut mitä seuraavaksi??" :D

Ei se akka muutenkaan mikään penaalin terävin kynä ollut, eivät kyllä kauaa olleetkaan yhdessä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
1Timer kirjoitti:
Toi Kulta Katriinan "valmis-suodatinpussi' on aika veikee juttu, jos ma sen oikein ymmarsin. Siella on siis sisalla kahvinpuruja neljaan kuppiin... Mitas jos haluut vahvempaa/laimeempaa kahvia? Tai jos haluut 6 kuppia kahvia?

Tästä en olekaan kuullut. Onko siinä tarvittava vesimääräkin mukana? Tai ainakin olisi oltava tarkat ohjeet veden kanssa läträämisen suhteen. Kuuden kupin kohdalla tulee kyllä hankala tilanne. Helpointa varmaan keittää kaksi kertaa tuo neljä kuppia ja kaataa sitten ylimääräiset pois.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
J-Ko kirjoitti:
Myöskin Tinke-80 kirjoittama juttu siitä ettei joku osaa pottuja kuoria on aika hirveä. Ymmärrän kyllä että kaikilla ei silmä-käsi yhteistoiminta ole niin hyvää, mutta kyllä se kuori pitää saada irti tuhoamatta sitä perunaa kokonaan.

Minä olen sitten ilmeisesti uusavuton. Tuhoan nimittäin vähintään puolet (kypsästä) perunasta sitä kuoriessani. Tämän vuoksi en itse keitä ikinä perunoita, vaan laitan mielummin lisäkkeeksi riisiä tai pastaa. En liene ostanut perunoita kaupasta sen jälkeen, kun äitini ruokahuollosta siirryin omaani.

Töissä joudun ruokatauolla silloin tällöin ottamaan lisukkeeksi perunat. Nämä ruokatauot ovat yksi niistä harvoista tapauksista, jotka saavat minut vielä nykyisinkin kiroilemaan vammaisuuttani (hemiplegia congenita spastica l. sin).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hazardipakki kirjoitti:
On todella kummallista, että tästäkin maasta löytyy naisia, jotka eivät osaa laittaa ruokaa. Miten kukaan mies voi rakastua keittotaidottomaan naiseen?

Minä voin rakastua naiseen, joka ei osaa laittaa ruokaa, kunhan vaan osaa arvostaa hyvää ruokaa. Itse asiassa en voisi rakastua naiseen, joka haluaa välttämättä laittaa aina ruokaa, ellei kyseessä olisi todellinen gourmet-kokki.

Toki itsekin pidän siitä, että joskus minulle laitetaan ruokaa, mutta en haluaisi itselleni naista, joka kokkaa aina. Mieluummin joku, joka ei käy keittiössä lainkaan.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Minä olen sitten ilmeisesti uusavuton. Tuhoan nimittäin vähintään puolet (kypsästä) perunasta sitä kuoriessani.

Älä huolestu. Aika suuri osa kokeista tekee samallatavalla.:)

Perunankuoriminen on vaan niin hidasta hommaa + peruna on halpaa, paljon helpompi vaan vetästä potut suikaleiksi, ja kuoria vähän isommalla kaliiberilla.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Minä olen sitten ilmeisesti uusavuton. Tuhoan nimittäin vähintään puolet (kypsästä) perunasta sitä kuoriessani. Tämän vuoksi en itse keitä ikinä perunoita, vaan laitan mielummin lisäkkeeksi riisiä tai pastaa. En liene ostanut perunoita kaupasta sen jälkeen, kun äitini ruokahuollosta siirryin omaani.

Töissä joudun ruokatauolla silloin tällöin ottamaan lisukkeeksi perunat. Nämä ruokatauot ovat yksi niistä harvoista tapauksista, jotka saavat minut vielä nykyisinkin kiroilemaan vammaisuuttani (hemiplegia congenita spastica l. sin).
Sinun tapauksessasi ei tuo kuorimisen sujumattomuus välttämättä mene uusavuttomuuden piikkiin, ainakaan omasta mielestäni. Ranne ja sormet jäykkänä kun ei välttämättä tuo homma luista ihan odotetusti.

Täytyisi varmaan pikkuhiljaa osallistua jonkinlaisella ATK-kurssille, koska oma avuttomuuteni on pahinta juuri tietokoneiden kanssa. Peruskäyttö sujuu kohtalaisen hyvin mutta yhtäkään ongelmaa/vikaa en osaa ratkaista. Onneksi alalle kouluttautuneita ja vihkiytyneitä kavereita löytyy niin en aivan liikkeiden tarvitse jäädä...
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Minä olen sitten ilmeisesti uusavuton. Tuhoan nimittäin vähintään puolet (kypsästä) perunasta sitä kuoriessani.
<klip klip> Nämä ruokatauot ovat yksi niistä harvoista tapauksista, jotka saavat minut vielä nykyisinkin kiroilemaan vammaisuuttani (hemiplegia congenita spastica l. sin).
Niin, jos siis kyseessä on joku ruumiillinen rajoittuneisuus/vamma, niin tuskin voidaan puhua uusavuttomuudesta. Täysin normaalein fyysisin kyvyin varustettu kaveri kyllä selviytyy perunan kuorimisesta, tai ainakin pitäisi selvitä mikäli ei ole uusavuton.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
J-Ko kirjoitti:
Niin, jos siis kyseessä on joku ruumiillinen rajoittuneisuus/vamma, niin tuskin voidaan puhua uusavuttomuudesta. Täysin normaalein fyysisin kyvyin varustettu kaveri kyllä selviytyy perunan kuorimisesta, tai ainakin pitäisi selvitä mikäli ei ole uusavuton.

Kyllä minäkin selviydyn perunan kuorimisesta - oli se sitten kypsä tai raaka. Kypsistä tosin jää vähemmän syötäväksi kuin muilla.

Otatko vastaan tällaisen haasteen: Perunateatteri pelkällä oikealla kädellä. Kumpi kuorii x-ajassa enemmän (raakoja) perunoita vasen käsi sidottuna selän taakse?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä ei ole varsinaisesti UUSavuttomuutta koska tapauksesta on jo aikaa kymmeniä vuosia. Joka tapauksessa armeijan alokasaikoina samassa tuvassa oli kaveri joka ei osannut kuoria perunoita. Hän joko veteli ne kuorineen tai yritti lautasta vasten painettuna veistellä kuoria pois.

Aikansa kun asiasta kyselimme niin hän tunnusti että äiti oli aina kuorinut.

Ja perunoita voi ihan mainiosti syödäkin kuorineen, lohkoiksi vaan, pintaan öljyä ja ranskanperunamaustetta tai mitä pippuria nyt sattuu olemaan, vähän suolaa ellei maustesekoituksessa sitä ole. Sitten uuniin leivinpaperin päällä.

En osaa kuoria perunoita yhdellä kädellä, mutta osaan kuoria keitetyn perunan puikoilla, sekä puisilla että metallisilla kunhan niissä on yksi terävä särmä.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Avuttomuutta, ei tosin uutta

Alkutalvesta -87 vedin Sandiksen Saharassa körreille jotain harjoitusta, muistaakseni siirtymisiä jonosta avoriviin jne. Lunta oli hyvinkin munia myöten ja pakkasta parikymmentä astetta. Harjoituksen puolessa välissä puheilleni tulee alokas, joka naama sinisenä ja itkuisella äänellä valitti, että määräämäni lumipuku on aivan helkkarin viileä varuste tällä kelillä. Kundilla ei siis ollut mitään lumipuvun alla. Tai oli sittenkin, keksin kysyä oliko alokaalla kalsongit jalassa. Oli sillä, lyhyet sellaiset. Kysyin siinä sitten, että kuka helvetti käski ne panna jalkaan? Silloin ko. alokkaaallekin valkeni kupletin juoni. Minulle ei koskaan selvinnyt miksei ko. kaveri matkinut pukeutumisessa tupakavereitaan. Kyseessä oli ylioppilas ja pärjäsi sittemmin ihan kelvollisesti intissä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tuosta tuli mieleen oma tapaus Upinniemessä 1995. Oltiin ekoja kertoja ampumaradalla ja meidän ryhmä oli juuri ampunut. Ryhmänjohtaja käski meidät riviin n. 100 metrin päähän radasta jotain rastikoulutusta varten. Huomasin rivissä, että perhana kuulosuojaimet jäi johonkin ja ilmoitin siitä paniikissa värisevällä äänessä ryhmänjohtajalle. RJ:llä oli yhtäkkiä kauheita vaikeuksia pitää pokkaa. Se vaan hihitti ja osoitti sormella mun päätä. Kuulosuojaimethan ne siellä.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Otatko vastaan tällaisen haasteen: Perunateatteri pelkällä oikealla kädellä. Kumpi kuorii x-ajassa enemmän (raakoja) perunoita vasen käsi sidottuna selän taakse?
En ota, tuskin saisin yhtään potua kuorittua. Tai saisin tietysti mutta eka olisi valmis tunti aloittamisen jälkeen.
Eikä muutenkaan pidä luulla että mulla olisi tämän perunankuorinnan suhteen suurempia intohimoja suuntaan tai toiseen. Mielestäni vaan normaaleilla ruumiinkyvyillä varustetun aikuisen ihmisen pitäisi osata kuoria peruna. Piste. Tämä on toki vain minun vaatimaton mielipiteeni.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
Samoin parhaat parturit ovat miehiä.

Minullapa on työpaikalla eräs kollega, jonka mielestä myös parhaat naiset ovat miehiä.

Itse asiasta sanoisin, että tapasin männä viikolla taloyhtiön autohallissa yhden lajin uusavuttoman.
Olin nimittäin omaa autoani sinne parkittaessani kiinnittänyt huomiota yhdessä pysäköintiruudussa seisovaan isoon Avensikseen. Kyseinen auto oli seissyt siinä neljä (4) vuorokautta vasen takarengas tyhjentyneenä.
Sitten ajellessani torstaina taas tuohon halliin huomasin että Avensiksen takakontti oli auki ja joku jäppinen penkoi sieltä jotakin.
Pysäköityäni kävelin kyseisen miehen ohi ja morjenstin ohimennen kysyen samalla että "tarvitsetko ehkä apua"?
Hän otti mielellään avuntarjouksen vastaan ja kertoi samalla yrittäneensä neljän päivän ajan vaihtaa auton rengasta, mutta hommasta ei tullut mitään koska hän ei ollut keksinyt mitään keinoa renkaan irrottamiseksi vanteelta.

Olin aivan äimän käkelöisenä. Kysyin sitten että "eikö sulla ole vararengasta"?
Jätkä vaikeni ja oli todella hölmistyneen näköinen.
Sanoin että se vararengas on varmaankin piilossa takakontin lattian alla - siellä missä yleensä on tunkkikin.
Kaveri sitten sanoi että hän on aina säilyttänyt tunkkia kuskin penkin alla, joten ei tullut mieleen ruveta mitään vararengasta etsimäänkään.

Mistä näitä sikiää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös