Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 579
  • 309

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
scholl kirjoitti:
Erikoistahan se on, jos nainen ei osaa ruokaa laittaa. Sehän on kuitenkin enemmänkin naisten bravuurihommia noin kotikeittiöissä ja jopa yksinasuvat miehet ovat oppineet, joten mikseivät sitten naiset. Jos joku nainen ei osaa niin uskallan kyllä väittää, että hän oppisi. Pitää vain laittaa opiskelemaan.


Juu, kyllä muuten osaa ottaa pattiin jos on sellainen muija kainalossa joka ei osaa vettä keittää ilman ohjekirjaa, prkl! Itse olen kantapään kautta opetellut suht nopeaan tekemään sellaista ruokaa, että normaali jannu vetää vattansa täyteen iloisesti, mutta jumanlavita näitä mimmien ruokia! Mitään ei saa laittaa ja luovuus on täysin kielletty. Siis järjen kanssa tietenkin:)

Jos on puhe että syödään toisella ekaks ja sitten toisella niin onhan se vähän persiistä, että toisessa paikassa on tarjolla fazerin paahtoleipää edamilla ja mehua... Ei kestänyt tuo touhu kauaa, MINÄ otan ruoka-asiat erittäin vakavasti, perhana.

"osaan mä laittaa ruokaa!" "tee sitten!" "ei ehdi"

Kuuluisikohan tämä naisasiat ketjuun...?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
teemu73 kirjoitti:
Sopinee erittäin hyvin tähän ketjuun, vaikkakin muuallakin linkki jo oli:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200701145587807_uu.shtml

Siinähän se Kulta-Katriinan setti näyttää myös olevan.


msg kirjoitti:
Niin ja ymmärrän hyvin tuon kahvinkin. Kohderyhmänähän ei ole kaltaiseni suurkuluttajat, vaan ennemminkin kotitaloudet, joissa ei normaalisti kahvia keitellä. Tuhlaustahan on ostaa puoli kiloa kahvia, jos käyttönä on vain keittää vieraille.
Itsekkin naureskelin tuolle kahville, mutta kun tajusin saman mitä msg tuossa mainitsee, niin tämähän on loppujen lopuksi aivan loistava idea!! Monesti olen hirveän makuista kahvia joutunut juomaan, koska kaveri joka kahvit keittää ei itse ole kahvi-ihmisiä ja tästä syystä kahvipaketti on avattuna kaapissa pari kuukautta seisonut..

Toki esim. tuo HK:n sininen valmiiksi viipaloituna ei minusta mikään loisto keksintö ole, mutta tuo meiran kahvi setti on ihan järkevä veto!
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Armeijasta tämänkin tarina. Eli meille tuli kaveri 2kk myöhässä, väitti luulleensa, että palvelus alkaa vasta 1/2001 erässä. Oikeasti hänen piti tulla 2/2000 porukan mukana. Tähän asti tarina on faktaa, mutta sitten:

Itse hän väitti, että häneen ei oltu missään yhteydessä koko tänä aikana, vaan hän jäi kiinni uusiessaan passia. Luulisi nyt jonkun olleen yhteydessä. Tähän päälle hän kertoi hukanneensa kutsuntalapun ja vain sitten olleensa varma, että menee inttiin samaan aikaan kuin kaikki kaverinsa.

Tämän jälkeen tie kävi sotilasoikeuteen (vai mikä se oikea termi onkaan) ja parin viikon pyörimisen jälkeen kotia kohti ja tammikuussa oli suunnitelmissa uusi yritys.

Lisäksi meidän kunniakkaasta yksiköstä löytyi parikin hemmoa, jotka eivät osanneet tehdä rusettia. Sanomattakin selvää, että palvelin esikuntayksikössä.
 

Kaivanto

Jäsen
teemu73 kirjoitti:

Onpa avutonta sakkia keksimässä onnettomia jutunaiheita. Vaivan säästäminen = uusavuttomuus? Valmiiksi paloiteltujen ruokatarvikkeiden suurkuluttajia ovat esimerkiksi pitopalvelut ym. suuria eriä valmistavat ammattilaiset ja vaikka tämä mainitaan tekstissä, silti niiden käytöstä yritetään vääntää jotain avuttomuutta. Esitetyllä logiikalla mehun ostaminen hedelmistä itse puristamisen sijaan on uusavuttomuutta. Ja tuskin kukaan kyseenalaistaa vaikkapa herne-maissi-paprika- tai keittojuures-pakastepussien käyttöä, silti kuvitukseksi on kelvannut pussi valmiiksi pilkottua sipulia, vaikka kyse on periaatteessa täysin samasta asiasta. Lisäksi jutusta oli unohtunut maininta siitä, että Suomessa valtava lauma uusavuttomia ostaa myös leipänsä valmiiksi viipaloituna.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jos ihminen saa vaikkapa duunistaan parempaa liksaa kuin mitä maksaa siivoajan tuntiveloitus niin miksi hän silloin itse siivoaisi? Vaikka tietenkään ihminen nyt 24 tuntia vuorokaudessa työskentele, mutta noin niinkuin periaatteessa. Miksi käyttää kallisarvoista vapaa-aikaansa siivoamiseen jos sen voi antaa jollekulle muulle tehtäväksi ja siivoajan avulla vieläpä niin, että asunto on siistinä kun tulee duunista. Samaan pätee myöskin joidenkin valmiiksi väännettyjen ruoka-aineiden kanssa mielestäni. Se mitään uusavuttomuutta ole. Tuollainen on vain vanhojen paskojen panettelua siitä, kun nykypäivänä asiat osataan tehdä fiksusti. Miksi ostaa makkara kokonaisena jos sen saa paloiteltunakin? Aikaa säästyy ja siitähän siinä maksetaan hiukan enemmän. Itse ostan opiskelijana juuston isona palana siksi, että se on halvempaa. Aikanaan kun olen duunissa ja palkka hyvä niin taatusti ostan valmiita siivuja.

edit:
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
aiheesta tyhjiöpakatut tuotteet

Itsekin tuo samainen lehtijuttu pisti silmään. vähän hymyilyttää tuo "kahviannos", mutta olihan joskus tarjolla myös annospakattua riisiä, ainakin uncle ben´s :ltä. Minusta ne ainakin olivat pirun näppäriä, koska ne riisit pystyi keittämään siinä samaisessa pussissa. Mutta noista annospakatuista perunoista yms. Itse eräässä elintarviketukussa työskennelleenä voin kertoa, että noita perunoita yms. sörsseleitä on mennyt ravintoloihin jo vuosia tuossa muodossa. Ette uskokaan paljonko ravintolat hankkivat ruokiaan "valmiina" :) Ohan toi punan edami näppärää valmiiksi siivutettuna, mutta kele, mikä hinta sillä siivutuksella. Kyllä mä sen ymmärrän, että raflat yms paikat niitä ottaa, mutta että kotona ei pysty sitä ite siivuttamaan...
samat sanat menee valmiiksi siivutetulle maksamakkaralle. huh. Kaik kunnia sille joka on keksinyt Snellmannilla siivutuksen, mutta ei ole HK:n pötkön voittanutta.
Ja kyllä nuo valmiiksi pakatut keittovihannekset on varmaan ihan näppäriä yhden hengen talouteen, mutta...

Pisteet tosin menee pakastetuille sipulikuutioille. Eipä tarvi ainakaa itkeskellä niitä silputessa.

Taas tuli paljon sanoja ilman sisältöä. Noh, menkööt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse ostan juuston paloina siksi, että vain paskoja saa valmiina siivuina.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Nuo valmiiksi täytetyt suodatinpussit on loistava keksintö. Espressoakin saa sellaisissa ja siinähän ne toimivat vielä paremmin, kun sitä kahvia ei tehdä, kuin yksi tai kaksi kupillista, joten mitään arpomista ei tarvitse suorittaa vahvuuden yms suhteen. Harmi, ettei ole espressokonetta mukana täällä. Toinen hyvä uutuus on nuo valmiiksi pilkotut lenkin palaset. Joskus yrittänyt pilkkoa niitä ja aika vaikea niitä oli saada samankokoisiksi, miltei mahdotonta.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
KPL kirjoitti:
Nuo valmiiksi täytetyt suodatinpussit on loistava keksintö. Espressoakin saa sellaisissa ja siinähän ne toimivat vielä paremmin, kun sitä kahvia ei tehdä, kuin yksi tai kaksi kupillista, joten mitään arpomista ei tarvitse suorittaa vahvuuden yms suhteen. Harmi, ettei ole espressokonetta mukana täällä. Toinen hyvä uutuus on nuo valmiiksi pilkotut lenkin palaset. Joskus yrittänyt pilkkoa niitä ja aika vaikea niitä oli saada samankokoisiksi, miltei mahdotonta.

Miksi ne pitää sitten olla samankokoisia ? :)
ei kait kaiken tarvi oikeesti olla niin samanlaista? Eläkää reunalla ihmiset, ei niihin tukehdu, vaikka ne lenkin palat onkin erikokoisia. Samaa kauraa ne kuitenkin on suusta eteenpäin, riippumatta sen kuution koosta.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
avatar kirjoitti:
Itse ostan opiskelijana juuston isona palana siksi, että se on halvempaa. Aikanaan kun olen duunissa ja palkka hyvä niin taatusti ostan valmiita siivuja.

Näkisin että sinulla on realistinen käsitys ansiotason noususta valmistuttuasi. Jotkut haaveilevat rivitalosta ja farmariautosta, mutta että viiploidusta juustosta:).

Itse asiasta olen ihan saamaa mieltä. Uusavuttomuudeksi toiminta muuttuu kun joudutaan perumaan lauantaiksi suunnitellut bileet siksi että siivooja oli kipeä perjantaina eikä päässyt käymään. Tai istutaan pimeässä olohuonessa koska talonmiestä tms. ei ole saatu paikalle vaihtamaan palanutta lamppua. Itse esim. pesettäisin(+silitys jne.) pyykkini ulkopuolisella jos se vain olisi hieman järkevämmän hintaista. Voihan se tietty olla että olen vain köyhä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
JV kirjoitti:
Näkisin että sinulla on realistinen käsitys ansiotason noususta valmistuttuasi. Jotkut haaveilevat rivitalosta ja farmariautosta, mutta että viiploidusta juustosta:).

Repesin :D No juu ehkä sitä voisi vielä jotain muutakin toivoa, mutta noin ihan periaatteellisella tasolla :) Ihan tosi, nyt opiskelijana ei kyllä viitsi ostaa valmiita siivuja kun ne kuitenkin maksavat melko paljon enemmän ja meikäläisenkin kulutustottumuksilla juustoa nimittäin kuluu.

No se siitä. Vaatteiden pesettämisestä tosiaan olen myöskin samaa mieltä, että jos omaisin joku päivä riittävän tulotason niin varmasti pesettäisin vaatteeni myöskin. Sekään mitään uusavuttomuutta ole. Osaan kyllä pestä pyykkiä. Jos ihmisellä on varaa, niin miksi ei myöskin eläisin sen mukaisesti. Siinä mielessä olen kyllä enemmän scholl kuin Ingvar Kamprad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
avatar kirjoitti:
Vaatteiden pesettämisestä tosiaan olen myöskin samaa mieltä, että jos omaisin joku päivä riittävän tulotason niin varmasti pesettäisin vaatteeni myöskin. Sekään mitään uusavuttomuutta ole. Osaan kyllä pestä pyykkiä. Jos ihmisellä on varaa, niin miksi ei myöskin eläisin sen mukaisesti.
Jos kuitenkin ajan käyttö on painavin motiivi erinäisten töiden teettämisellä ulkopuolisilla, kuten tuossa pari viestiä sitten annoit ymmärtää, miksi ihmeessä pyykkikonetta ei voisi itse käyttää, ellei satu asumaan pesulan yläpuolella? Tai jos elämä on niistä kolmesta sekunnista kiinni, mitkä juustosiivun höyläämiseen kuluvat... Varsinkin, kun silloin joutuu tinkimään valikoimasta aika radikaalisti ja tunkemaan suuhunsa mahdollisesti vaikka jotain demari-edamia.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
sampio kirjoitti:
Jos kuitenkin ajan käyttö on painavin motiivi erinäisten töiden teettämisellä ulkopuolisilla, kuten tuossa pari viestiä sitten annoit ymmärtää, miksi ihmeessä pyykkikonetta ei voisi itse käyttää, ellei satu asumaan pesulan yläpuolella? Tai jos elämä on niistä kolmesta sekunnista kiinni, mitkä juustosiivun höyläämiseen kuluvat... Varsinkin, kun silloin joutuu tinkimään valikoimasta aika radikaalisti ja tunkemaan suuhunsa mahdollisesti vaikka jotain demari-edamia.

Toki sitä voi käyttää ja voi työntää suuhunsa vaikka mitä EVA.. eikun siis Kokoomus-Mozzarellaa itse leikattuna, mutta lähinnä vain pitää ihmetellä sitä, miten jotkut kuvittelevat erinäisiä palveluja ja valmistuotteita käyttävien olevan jotenkin uusavuttomia. Jos voi elää helpommin, miksi pitää väkisin elää vaikeasti?
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
sampio kirjoitti:
Varsinkin, kun silloin joutuu tinkimään valikoimasta aika radikaalisti ja tunkemaan suuhunsa mahdollisesti vaikka jotain demari-edamia.

Tämä on kyllä totta. Varsinkin sellaisissa paikoissa, missä on muitakin juustoja, kuin edamia ja emmentalia, niin ei niitä kunnon juustoja kyllä oikein mistään taida saada valmiiksi viipaloituina. Täti vaan kysyy, että miten iso pala laitetaan ja siihen se viipalointi jääkin.
 

scholl

Jäsen
Mitä uusavutonta sopivankokoisessa pakkauskoossa on?
Itse olen henkilökohtaisesti mm. jo pitkään pyrkinyt ostamaan Kellogg'sin Corn Flakesit niissä hotellin aamiaishuoneista tutuissa paketeissa eli ovatko ne nyt sitten 30g, mutta yleensä tuloksettomasti. Sen kun avaa niin saa sopivan annoksen kerralla ja jos ei syö sen jälkeen pitkään aikaan niin ne eivät mene pilalle kun paketti ei ole avattu. Eli mielummin laatikollinen pieniä bokseja kuin yksi iso pakkaus. Silloin ne sopivat joka tilanteeseen. Aivan sama koskee mm. sipsipusseja. Puhumattakaan maidosta. On turhauttavaa kantaa kaupasta 1litran rasvaton maito -pakkausta, kun tietää, että siitä menee kuitenkin 8-9dl viemäriin. En ymmärrä miksei sellaista pakettia voi olla matalampana versiona myynnissä. Kevytmaidostahan on toki ½l, muttei rasvattomasta. Varttilitra olisi paras vaihtoehto.

Se, että tuossa artikkelissa tuotteet on valmiiksi pilkottu, on samantekevää. Pointtihan on joka tapauksessa kuitenkin se, että annoskoko on sopiva, mitä kerralla tarvitaan. Ei siinä ole loppujen lopuksi merkitystä onko makkara tuolla kannen alla kokonaisena vai paloissa. Ero on sama kuin säilykkeissä eli ostaako appelsiinirenkaita vai paloja tai herkkusieniä kokonaisina vai viipaleina.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Ero on sama kuin säilykkeissä eli ostaako appelsiinirenkaita vai paloja tai herkkusieniä kokonaisina vai viipaleina.

Ostaako Scholl herkkusieniä tölkissä? Tuo on minusta sen sortin rahvaanomaisuutta, että aika hiljaiseksi vetää. Vai onko Scholl huomannut, että tölkkiherkkusienet ovat tuoreita halvempia?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Snakster kirjoitti:
Ostaako Scholl herkkusieniä tölkissä? Tuo on minusta sen sortin rahvaanomaisuutta, että aika hiljaiseksi vetää. Vai onko Scholl huomannut, että tölkkiherkkusienet ovat tuoreita halvempia?

Jotkut todella kummalliset ihmiset kuulemma pitävät tölkkiherkkusienistä. Tiedä sitten.
 

scholl

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Ostaako Scholl herkkusieniä tölkissä? Tuo on minusta sen sortin rahvaanomaisuutta, että aika hiljaiseksi vetää. Vai onko Scholl huomannut, että tölkkiherkkusienet ovat tuoreita halvempia?

En osta. Käytän aika vähän herkkusieniä, mutta silloin kun käytän niin ostan tuoreita. Edellä esitetty esimerkki oli vain esillä sen takia, että rautalangasta vääntämällä esitin vastalauseen sille, että jonkinlainen pakkaus olisi merkki uusavuttomuudesta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
Ei siinä ole loppujen lopuksi merkitystä onko makkara tuolla kannen alla kokonaisena vai paloissa.

On siinä silloin merkitystä jos ne palat ovat kehnomman makuisia kuin kokonainen HK:n lenkki. En viitsi kuitenkaan sanoa notta "maistamatta paskaa", koska en ole vielä makuvertailua ehtinyt suorittaa - ennakkoasenteeni johtuu viime kesänä kauppoihin tulleista valmiiksi siivutetuista "makkarapihveistä" jotka kyllä olivat ihan maistamisen jälkeenkin enempi tai vähempi just nimenomaan paskaa.

Ja joku tässä ketjussa aikaisemmin kehui pakastettuja sipulin palasia. Olikohan tuo kehuja itse ihan oikeasti joskus niitä yrittänyt paistaa pannulla? On nimittäin toivoton tehtävä - lopputulos on vetistä mössöä ja eihän niitä saa asiallisesti edes ruskistumaan vaikka ihan aidolla voilla valurautapannussa yrittäisi paistaa.
 

scholl

Jäsen
En ole koskaan HK:n lenkkiä maistanut, mutta en voi kuvitella, että siinä voi suurta eroa olla. Eikös se ole kuitenkin tehty jauhoista, eikä maistu juuri millekään
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Auramuru maistuu ainakin aivan erilaiselle (pisteliään pahalle) kuin kunnon homejuustoköntti. HK:n sinisestä en osaa sanoa, kun tuskin tulen maistamaan noita paloja ihan heti. Itse jöötiäkään en ole syönyt sitten maailman luomisen.

avatar kirjoitti:
... lähinnä vain pitää ihmetellä sitä, miten jotkut kuvittelevat erinäisiä palveluja ja valmistuotteita käyttävien olevan jotenkin uusavuttomia. Jos voi elää helpommin, miksi pitää väkisin elää vaikeasti?
Tämä taitaa olla aika tyypillistä asiassa kuin asiassa niin täällä kuin myös koneen ulkopuolella. Ihmiset ovat uusavuttomia, tyhmiä, huonoja kuskeja, hitaita pankkiautomaatin käyttäjiä jne. aina sen mukaan kuin sattuvat asettumaan omaa aikataulua, suunnitelmia tai mielipiteitä vastaan. Jokainen meistä on joskus aivan älyttömän avuton tai hidas. Ja minäkin olen ostanut joskus valmiiksi siivutettua edamia, keittiöremontin aikaan oikein käytännöllinen keksintö.

scholl:
Millaisia ovat säilötyt appelsiinirenkaat?

edit: lisätty "joskus" oleelliseen kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko nämä kaikki ihmiset, jotka tässä ketjussa jaksavat nauraa muiden "avuttomuudelle" itse todella käteviä jokaikisessä asiassa. Sellaista vaikutelmaa haluavat kyllä antaa, mutta jotenkin tahdon epäillä sitä. Vaikuttaa enemmän pätemiseltä ja egopullistelulta, mutta mikäs siinä, meitä kaikkia mahtuu joka junaan.

Itse en todellakaan voi väittää osaavani kaikennäköistä, mutta se ei merkitse, ettenkö voisi oppia. Useimmiten on kyse enemmänkin tietämättömyydestä ja kokemuksen puutteesta, kuin suoranaisesta avuttomuudesta. Monen varsin yksinkertaisenkin asian kohdalla.
 

scholl

Jäsen
Itse luulen, että se tietämyksen ja kokemuksen puute tarkoittaa uusavuttomuutta. Aikoinaan tuhansia vuosia sitten taidot siirtyivät perinnetietona. Ihmiset opettivat seuraaville sukupolville. Enää niin ei ole, koska ihmiset erikoistuvat ja kaikkien ei tarvitse osata enää kaikkea ja ollaan silloin joidenkin mielestä uusavuttomia, koska on kyse taidosta, jonka aiemmat sukupolvet osasivat. Niinpä ollaan tilanteessa, minkä mainitset eli esim. yksinkertaiset bodarit kehuskelevat sillä, että osaavat vaihtaa itse autonrenkaan, vaikka se taito on itseasiassa säälittävää.
 

Pietrangelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Steelers, SS Lazio, Bulls
Avuttomuutta tai ei ostan tomaattikeittoni mielummin valmiina pussissa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ted Raikas kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko nämä kaikki ihmiset, jotka tässä ketjussa jaksavat nauraa muiden "avuttomuudelle" itse todella käteviä jokaikisessä asiassa.

No minä en ainakaan ymmärrä autoista hevon helvettiäkään (paitsi osaan ajaa ei-automaattivaihteisella henkilöautolla), enkä osaa tehdä mitään remonttihommia, vaikka näitä pidetään yleisesti sellaisina "miesten juttuina". Saa nauraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös