Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 575
  • 309

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mikko78 kirjoitti:
Tarkoittanet Schollia. Enpä ole ennen nähnyt rikasta joka pelaa pitkävetoa hikisillä 10 e panoksilla, joten eiköhän noi jutut mene suurimmaksi osaksi Schollin virtuaalielämän piikkiin. Ei siinä mitään, noita Schollin juttuja on huvittava lukea.
Tarkoittanen. Schollin kirjoitushistoria kuitenkin viittaa enemmänkin ammattitrolliin, kuin oikeisiin mielipiteisiin.

Häiritsevää on kuitenkin se, että tosielämän scholleja on maailma pullollaan.
 

Kaivanto

Jäsen
J-Ko kirjoitti:
Jos on kyse takapyöristä(käsijarru päällä) niin väännän pultit auki pyörät ilmassa. Etupyörien kohdalla saatan avata pultteja pikkuisen pyörät maassa ja sitten nostan ilmaan. Ei kai kukaan ota kokonaan pultteja irti auton ollessa maassa saati liikuta autoa niin että ei ole pultteja ollenkaan? I'm shocked!

Itse ainakin löysytän jokaisen pultin rengas maassa - 1/8-kierroksen tai sitä luokkaa, kunhan pahin kireys lähtee - ja avaan siitä sitten tunkin nokassa. Faijan opetuksistahan tämä on lähtöisin ja järkisyitä tulee mieleen 1) maakosketus tuo lisää pyörimisvastusta, huono, toispuoleinen käsijarru ei välttämättä pidä ja 2) kiinni juuttunutta pulttia auki riuhtoessa ei näin toimittaessa ole vaaraa, että auto pyörähtää tunkilta alas varpaille. Kohdassa 2 riski on tietysti minimaalinen, mutta on sekin enemmän kuin pyöreä nolla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
AnaMasa kirjoitti:
Olen jo pidempään hymyillyt ja välillä kiroillut erästä taskuparkkeerauksen ammattilaista tässä kotikadulla. Jumalauta äijällä on kadun pienin auto, joka vie kuitenkin eniten tilaa, aina. Pari viikkoa sitten räpsäisin ensimmäisen kerran kuvan tuosta taidonnäytteestä ja nyt tuo pieni suuri Fiat on päässyt kännykameraan jo useamman kerran :)

CLICK

Kyseisen Fiatin omistajalta voisi puolihuolimattomasti kysyä, että onko tosiaan niin, että Fiatissa ei ole kääntyvät etupyörät vakiovarusteena?
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Kaivanto kirjoitti:
Itse ainakin löysytän jokaisen pultin rengas maassa - 1/8-kierroksen tai sitä luokkaa, kunhan pahin kireys lähtee - ja avaan siitä sitten tunkin nokassa. Faijan opetuksistahan tämä on lähtöisin ja järkisyitä tulee mieleen 1) maakosketus tuo lisää pyörimisvastusta, huono, toispuoleinen käsijarru ei välttämättä pidä ja 2) kiinni juuttunutta pulttia auki riuhtoessa ei näin toimittaessa ole vaaraa, että auto pyörähtää tunkilta alas varpaille. Kohdassa 2 riski on tietysti minimaalinen, mutta on sekin enemmän kuin pyöreä nolla.

Vahvistan. Automerkistä ja tunkista riippumatta ennemmin tai myöhemmin auto tipahtaa tunkilta jarrulevyn/rummun varaan maata vasten.

En kyllä ymmärrä miten renkaanvaihto voi olla noin vaikeaa kun täältä on saanut lukea. Crc:tä laitan aina pultinkierteisiin ja jos haluaa oikein hyvää ainetta sinne laittaa niin crc kuparitahnaa ja aukeaa aina vaihdon yhteydessä.

Muista kiristää pultit ristiin,( isäni vaihtoi äidin autoon renkaat ja unohti kirrata jolloin ne lopulliseen tiukkuuteen, Äidin autosta tippui rengas 90km7h vauhdissa. Äitini ajotaidot tuntien ihmettelen vieläkin että hän jäi henkiin. Vastaantulevaa liikennettä ei tosin ollut sillä hetkellä)
Kuparitahnaa tosin ei joka jätkällä löydy käden ulottuvilta, mutta jos työskentelee esim, metalliteollisuuden alalla sitä on helposti varastettavissa työpaikoilta.
 
Viimeksi muokattu:

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
startin13 kirjoitti:
Tämä varasteleluhan on kirjoittamaton sääntö kaikilla tehdaspaikkakunnilla.

Näin juuri. Vaikkei alkuperäiseen (ketjun aiheeseen) liitykään, on hauska joskus huomata miten ihmiset koristelevat pihojaan: Jollakulla voi olla esim. postilaatikonjalkana parikymmentä tonnia mummoissa aikanaan maksanut sata milliä paksu lietepumpun akseli. Ihan komea ilmestys! Toinen mihin olen törmännyt, on kaivosten ylijäämäkivestä poratut aidantolpat. Komeaa.

Nämä ovat mielestäni juuri niitä uusavuttomien vastakohtia, kekseliäitä, kädentaitoisia ihmisiä. Tosin voihan olla että joillakin hilppeet ovat ilmestyneet pihoihin tutunkauppojen myötä tai esim. 50-vuotisjuhlien seurauksena lahjana kekseliäältä sukulaiselta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
startin13 kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten renkaanvaihto voi olla noin vaikeaa kun täältä on saanut lukea. Crc:tä laitan aina pultinkierteisiin ja jos haluaa oikein hyvää ainetta sinne laittaa niin crc kuparitahnaa ja aukeaa aina vaihdon yhteydessä.

...

Kuparitahnaa tosin ei joka jätkällä löydy käden ulottuvilta, mutta jos työskentelee esim, metalliteollisuuden alalla sitä on helposti varastettavissa työpaikoilta.

Kuparitahnaa saa aika monesta sekatavarakaupasta ja tarvikeliikkeesta ja maksaa about vitosen paikkeella. Kätevää ainetta varsinkin noihin rengaspultteihin. Tavallinen rasva ei välttämättä pysy jos lämmöt nousee runsaalla jarruttelulla.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
J-Ko kirjoitti:
Otan osaa keskusteluun hieman myöhässä, mutta suotakoon se sillä minulla on oikeaa tietoa. Tosiaan pulttipyssyllä pultit menee helposti liian kireälle. Onpa mukavaa renkaan hajotessa tajuta tien poskessa että ei jaksa vääntää niitä ristikkoavaimella auki. Vararengas on, siinä on jopa ilmaa, tunkki on. Auto on saatu tunkin päälle mukavasti, mitä nyt pari rekkaa on roiskuttanut vedet päälle mutta big deal. Siinä kun tajuaa että ei voima riitä vääntämään pultteja auki niin ompa hauskaa. Voi alkaa soittelemaan kaverille että lähtee tuomaan kunnon avainta ja suksitelineiden päällä 2 metrin jatkovartta. "No hei, kyllä sä voit tuoda, ei tänne ole kuin 90 kilsaa!"
Summa summarum, kiristäkää itse ne pultit sopivaan kireyteen. Tämä ohje koskee kaikkia muita paitsi Schollia, jolla varmaan koko ajan leijuu helikopteri yläpuolella varmistamassa matkan jatkuminen.

Tässä pieni vinkki noihin konekiristettyihin pultteihin. Tätä ei saa tehdä autolle joka on tunkin varassa. Auton pitää olla maassa kokonaan, muuten voi tulla henkilökohtaisia vammoja tai/ja vahinkoa autolle. Laita ristiavain melkein vaakatasoon, jätä vasen puoli alemmaksi. Ota kahdella kädellä kiinni oikealta puolelta avainta ja aseta vasen jalka avaimen vasemmalle puolelle. Sitten nostat oikean jalan ylös. Polkaiset vasenta puolta avainta alaspäin ja tempaiset molemmilla käsillä ylöspäin. Eli koko liike suuntautuu vastapäivään. Näin pitäisi aueta koneella kiristetyt pultit. Tosin liikkeessä pitää varoa liian raisua suoritusta, muuten voit tippua aika makeasti selällesi.

Muutenkin pultit tulee löysätä ennenkuin ryhtyy autoa nostelemaan. Siis vain pikkuisen löysätä pultteja, että ilmassa on helppo irroittaa pultit ilman suurempia taisteluita.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tinke-80 kirjoitti:
Ja asensin nuo ohjelmat kun kaveri pyysi että teen jotain hänen koneelleen kun se kaatuili ja muutenkin toimi hitaasti. Eilen sitten kuulin että hänen koneessaan ei ole virusten torjuntaa eikä palomuuria... tämä ei nyt mene suoraan uusavuttomuuden piikkiin mutta läheltä liippaa.

Ketju on mennyt järjettömäksi toisten haukkumiseksi, mutta toisaalta se kai tämmöisen ketjun tarkoitus onkin, naureskella muille ihmisille.

Sinä menet kuitenkin päällikönä auttamaan kaveria tietokonepulmissa, mutta ei tule mieleen tarkistaa voisiko hitaus johtua em. syistä, ajaa esimerkiksi ad-awaret sun muut läpi.

Ei, menet ja installoit Firefoxin, koska sillä se kone paranee. Tuskin tuokaan uusavuttomuutta on, mutta kertoo ainakin kyvyistä koneenkorjaajana.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
pernaveikko kirjoitti:
päällikönä auttamaan kaveria tietokonepulmissa

Näitä tietokonepäälliköitä vilisee tänä päivänä kaduillamme kuin rottia konsanaan. Ei taida enää sellaista ihmistä ollakaan, jolla ei olisi asiantuntemusta tietokoneista, ainakaan omasta mielestään.

Itsekin olen toiminut helpdeskinä eräälle pienyrittäjälle, mutta koska taitoni loppuivat virustorjuntaohjelmiston ja palomuurin sekä office-paketin asennukseen ja käyttövalmiiksi saattamiseen sekä virustilanteen toimintaohjeiden kirjoittamiseen, ohjasin hänet jatkokysymyksineen ammattilaiselle.

Onneksi nykyisessä työpaikassani riittää näitä ihka oikeita bittiniiloja. Tosin vastauksina kysymyksiin on useimmiten vittuilua.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tulppu kirjoitti:
Ei taida enää sellaista ihmistä ollakaan, jolla ei olisi asiantuntemusta tietokoneista, ainakaan omasta mielestään.
Ja jos asiantuntemusta ei ole, aina löytyy joku joka sitä kuvittelee sinulla olevan. Jos erehdyt jossakin asiassa auttamaan, niin nämä uusavuttomat autettavat luulevat, että hallitset kaiken tietokoneisiin liittyvän.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

startin13
kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten renkaanvaihto voi olla noin vaikeaa kun täältä on saanut lukea. Crc:tä laitan aina pultinkierteisiin ja jos haluaa oikein hyvää ainetta sinne laittaa niin crc kuparitahnaa ja aukeaa aina vaihdon yhteydessä.

Kuparitahnasta ei kyllä pitäis käytännön hyötyä olla, koska tahnan kanssa pitäisi renkaat laittaa suurempaan momenttiin kiinni, kuin ilman tahnaa. Johtuen juuri tahnan voitelukyvystä. Toinen on, että renkaan pultit/mutterit ei käytännössä ruostu, niin voiteleminen tahnalla on turhaa siltä osin. Tietysti suojaahan se vastakappaletta ruosteelta, joka ei oo ruostumatonta. Mutta tosiaan, tahnan kanssa momentin pitäisi olla suurempi, jotta päästään samaan tavoitteeseen kuin ilman tahnaa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
MaZaa kirjoitti:
Kuparitahnasta ei kyllä pitäis käytännön hyötyä olla, koska tahnan kanssa pitäisi renkaat laittaa suurempaan momenttiin kiinni, kuin ilman tahnaa. Johtuen juuri tahnan voitelukyvystä. Toinen on, että renkaan pultit/mutterit ei käytännössä ruostu, niin voiteleminen tahnalla on turhaa siltä osin. Tietysti suojaahan se vastakappaletta ruosteelta, joka ei oo ruostumatonta. Mutta tosiaan, tahnan kanssa momentin pitäisi olla suurempi, jotta päästään samaan tavoitteeseen kuin ilman tahnaa.

Oikeastihan pitäisi voidella sen pultin (mutterin) kannan ja vastakappaleen välinen kohta, eli siis se osuus jossa tapahtuu metalli-metalli-kosketus kun kierteet ovat tarpeeksi pitkällä.

Jos tuossa välissä on epäpuhtauksia eikä voitelua, niin tietty momentti saavutetaan liian aikaisin liiallisen kitkan vuoksi eikä suinkaan kierteiden kierreliitoksen tiukkuude vuoksi. Jos väli on voideltu, niin momentti saavutetaan kierteillä ja kierreliitos pitää paremmin.

Yksinkertainen asia, mutta kohtuu hankala selittää... toivottavasti siinä kuitenkin onnistuin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
AnaMasa kirjoitti:
Olen jo pidempään hymyillyt ja välillä kiroillut erästä taskuparkkeerauksen ammattilaista tässä kotikadulla. Jumalauta äijällä on kadun pienin auto, joka vie kuitenkin eniten tilaa, aina. Pari viikkoa sitten räpsäisin ensimmäisen kerran kuvan tuosta taidonnäytteestä ja nyt tuo pieni suuri Fiat on päässyt kännykameraan jo useamman kerran :)

CLICK


Käyttääkö ks. fiudea ajava herrasmies pikkukenkiä ja suoria housuja sekä omaa uljaat pulisongit? Naisihmisen ollessa kyseessä, onko kuskilla aina kansallispuku päällä?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
AnaMasa kirjoitti:
Olen jo pidempään hymyillyt ja välillä kiroillut erästä taskuparkkeerauksen ammattilaista tässä kotikadulla. Jumalauta äijällä on kadun pienin auto, joka vie kuitenkin eniten tilaa, aina. Pari viikkoa sitten räpsäisin ensimmäisen kerran kuvan tuosta taidonnäytteestä ja nyt tuo pieni suuri Fiat on päässyt kännykameraan jo useamman kerran :)

CLICK


Ei noin voi kukaan parkkeerata. Ei yksinkertaisesti voi. Pakko olla lavastettu kuva.

Noh, ainakin olen repeillyt koneen ääressä hillittömästi.

Ainiin, ja mitä tulee purkinavaajiin: Olen porvari ja käytän neljän euron muovisella kädensijalla varustettua purkinavaajaa. Ja syön tonnikalaa, tosin vain paloina vedessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaikenlaisille hiihtäjille on hauska naureskella, mutta tosiasia on se, että jokaisesta meistä saisi hyvät naurut tässä ketjussa, jos joku ulkopuolinen pääsisi meitä seuraamaan. Jokaisella on pimeät puolensa, ja sen vuoksi en oikein osaa nimittää jonkun yksittäisen taidon puutetta uusavuttomuudeksi. Pikemminkin se, ettei osaa hakea apua, on osoitus avuttomuudesta kuin se, ettei osaa laitetta/asiaa itse korjata. Jos oikein laveasti ajatellaan, uusavuttomuus on kai puhtaimmillaan elämänasenne; on totuttu siihen, että kaikki tehdään valmiiksi, eikä mistään tarvitse ottaa vastuuta.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
sampio kirjoitti:
Kaikenlaisille hiihtäjille on hauska naureskella, mutta tosiasia on se, että jokaisesta meistä saisi hyvät naurut tässä ketjussa, jos joku ulkopuolinen pääsisi meitä seuraamaan.

Tämä on varmasti totta. Ehkä tämä ketju onkin sopiva itsetunnon kohottaja. Joskus tuntuu että on ihan käsi jossain asiassa ja se hävettää. Siksi on piristävä lukea tätä ketjua ja todeta, että on ihan oikeasti vielä paljon kädettömämpiäkin tyyppejä.

Olen myös huomannut, etteivät ihmiset lue sähköpostejaan kunnolla. Esimerkkinä työpaikalta on lähettämäni liitetiedosto ja sähköpostissa mainitsemani salasana, jolla tuon tiedoston saa auki. Menee muutama minuutti kun vastaanottaja soittaa minulle ja päivittelee kun ei saa tiedostoa auki, kun se kysyy vaan jotain salasanaa.

Tai sitten kysyessä jotain asiaa (edelleen sähköpostitse), tulee vastaus, jossa ei kuitenkaan vastata siihen mitä kysyin. Tämä "lukutaidottomuus" johtunee välinpitämättömyydestä, kiireestä tai viitsimättömyydestä.
 

J.Petke

Jäsen
Olimme ensimmäisillä kotitalouden tunneilla yläasteella hieman yli 10 vuotta sitten ja ensimmäiseksi opettelimme keittämään perunoita. Opettaja antoi neuvot ja kehoitti katsomaan koska vesi kiehuu. Tämä osoittautui yllättäväksi ongelmaksi ystävälleni, koska hän ei tiennyt koska vesi kiehuu.

Jaa äitikö laittanut aina ruoan?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
teemu73 kirjoitti:
Tämä "lukutaidottomuus" johtunee välinpitämättömyydestä, kiireestä tai viitsimättömyydestä.
Kyllä. Ei se minun mielestäni ole uusavuttomuutta, vaan nimenomaan kärsimättömyyttä ja välinpitämättömyyttä. Sitä, että on tottunut kaikkeen helppoon ja siihen, ettei tarvitse ponnistella eli myös laiskuus. Toki uusavuttomuus on myös sidoksissa noihin asioihin, mutta todellisena uusavuttomuutta pidän merkkinä siitä, että on elänyt pumpulissa ja vanhemmat on aina tehneet kaiken ja itse ei ole tarvinnut koskaan tehdä mitään. Näin ollen ei ole kehittynyt rutiineja ja oma-aloitteisuutta, ainoastaan yksi tietty raiteilla kulkeva elämäntapa.

Joskus aikoinaan uusavuttomia oli varmaan lähinnä kuninkaalliset ja muu ylhäisö, joille palvelijat ja muut toivat kaiken eteen. Itse ei tarvinnut ponnistella edes kuselle tai paskalle. Nykyään hyvinvointiyhteiskunnassa nuo piirteet on levinneet laajemmallekin väestöön.
 
Suurinta uusavuttomuutta on kyllä se, ettei osaa valmistaa ruokaa. Esim. kirjastosta saa lainattua keittokirjoja, joissa on ohjeet ties minkälaisiin herkkuaterioihin. Tavallisen pulliaisen ei tarvitse kuin seurata ohjeita ja makunautinto on taattu. Itse jouduin opettelemaan kokkauksen jalon taidon jo pikkupoikana, kun ei aina ollut vanhempia ruokkimassa ja taputtelemassa päälakea. Toki schollit on erikseen, aateliskartanon keittiöön ei varmaan päästetä ketään muita kuin ranskalainen kokki ja joskus hovimestari ja tarjoilija.

Eikös jokainen suomalainen manneja lukuunottamatta joudu käymään yläasteen, jossa opetetaan miten potut keitetään tai mustikkapiirakka paistetaan?

On todella kummallista, että tästäkin maasta löytyy naisia, jotka eivät osaa laittaa ruokaa. Miten kukaan mies voi rakastua keittotaidottomaan naiseen?
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hazardipakki kirjoitti:
Suurinta uusavuttomuutta on kyllä se, ettei osaa valmistaa ruokaa.

Tämä on totta. Ja miksi ihmeessä kukaan ei haluaisi kokata?

Kokkaus on helppoa, mukavaa ja mielenkiintoista. Siinä pääsee toteuttamaan itseään ja kokeilemaan uusia asioita. On myös mielenkiintoista testata vaimon/vaimoehdokkaan reaktioita kulloinkin eteen kannettavaan sapuskaan - joskus hyvän ruoan tekemisellä ja parin kynttilän sytyttämisellä voi olla erittäinkin miellyttäviä seurauksia.

Ja vaikka olisi yksinasuvakin, niin silti kokkaamisesta on hyötyä:

Rahansäästö valmisruokiin nähden on varsinkin suurempia määriä tehdessä usein huomattava. (vrt. esim. vuoallinen makaronilaatikkoa uunissa josta syöt 4 kertaa versus 4 valmismakaronilaatikkoannosta kaupasta saatika sitten ravintolalounasta) Lisäksi saa mielekästä tekemistä ja tarvittaessa hyvän syyn korkata punaviinipullon hieman aikaisemmin.

Vieraille kannattaa aina kokata - ehkä kaikkein antoisinta on suunnitella menu yhdessä vieraiden kanssa ja toteuttaa se "äijät grillaa ja juo kaljaa samalla kun neidot pilkkoo salaattia keittiössä"-tyylillä. Tuohon vielä vähän flambeerausta tms showmeininkiä niin pikkuisetkin pysynevät pihapiirissä.

Ainiin - kokkaaminen on äärettömän trendikästä ja aina ajankohtainen harrastus. Lisäksi jos jokin harrastus on tarpeellinen, niin tämä. Tulee myös muistaa, että itse tehty ruoka on usein myös paljon terveellisempää kuin ulkoa ostettu.

Eli jos et vielä osaa, opettele ihmeessä!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hazardipakki kirjoitti:
Tavallisen pulliaisen ei tarvitse kuin seurata ohjeita ja makunautinto on taattu.

Tuo on niin kaukana totuudesta kuin voi vain olla. Niin uskomattomalta kuin se kenties kuulostaakin. Jos ei ruuanlaitosta tiedä mitään, niin valmistaminen on yhtä helppoa kuin vieraskielisen sanomalehden lukeminen sanakirjan avulla.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mokkosota

Ruoan valmistamisesta mieleeni tuli ex-appiukko, joka eräänä kauniina syksyisenä iltana oli pakoitettu valmistamaan perheelleen aterian, koska vaimokulta oli jossain risteilyllä tms. retkellä. No, tokihan vaimo oli valmistanut jauhelihakastikkeen valmiiksi ja tehtäväksi siis jäi perunoiden keittäminen ja sen valmiin kastikkeen lämmittäminen.

Satuinpa olemaan paikalla juuri silloin kun hän alkoi tuota kohtalaisen helppoa tehtävää suorittamaan. Hän pesi perunat, asetti ne oikeaoppisesti kattilaan ja osasi laittaa oikean levynkin vielä lämpiämään. Kastikkeelle hän teki samat temput ja onnistui sen pikaisesti lämmittämään.

Perunat olivat siis vedessä ja kastike jo lämmintä. Kokkimme jäi odottelemaan perunoiden kiehumista ja itse ehdin juuri ja juuri olohuoneen sohvalle persukseni asettaa, kun keittiöstä kajahtaa syömään-kutsu. No, eihän siinä meikäläinen sitten muuta kuin ryntäsi nälkäisenä ruokapöytään.

Huvittuneisuus oli kuitenkin varsin suurta luokkaa kun huomasin perunoiden olevan täysin raakoja. Oli raukka kuvitellut, että perunat ovat kypsiä jahka vesi kiehahtaa. Eivät olleet.

Ei ollut siihen päivään mennessä vielä ikinä keittänyt perunoita. Kokin ikä ~45 vuotta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hazardipakki kirjoitti:
On todella kummallista, että tästäkin maasta löytyy naisia, jotka eivät osaa laittaa ruokaa. Miten kukaan mies voi rakastua keittotaidottomaan naiseen?
Kyllä minä vaan voisin rakastua, en minä kenenkään kanssa ole sen takia, että osaako laittaa ruokaa vai ei. Ei, se ei ole kriteeri todellakaan. Itse osaan välttävästi tehdä ns. perusruokia, eli kotiruokaa lähinnä, ts. nälkään en kuole jos nainen ei osaisi kokata. Voin vaikka siinä sivussa tehdä hänellekin safkat, ei ongelma. Pientä pulmaa voisi aiheuttaa, jos hän olisi kasvissyöjä, sillä kasvisruokia en vielä osaa kunnolla valmistaa. Tietty olen halukas oppimaan ja tarkoitus olisi perehtyäkin hieman, että miten valmistaa pelkistä kasvisainesosista täyttävää ja herkullista ruokaa. Tiedän, että se on mahdollista.

Ruoanlaiton perusteita olisi kyllä jokaisen hyvä oppia. Kieltämättä olin itsekin vielä joitain vuosia sitten aika uusavuton asian suhteen, enemmän kuin siitä, että "ei osaa" on kyse siitä, että "ei viitsi", ei edes sen vertaa uhrata aikaa ja ajattelua, että ruoanlaiton perusteet ja esim. makaroonien ja perunoiden keittäminen ei vaadi mitään todellista kykyä, ainoastaan pientä tarkkailua. Alkuun pääsee nopeasti, sen huomasi, kun joitain viikkoja treenaili ja rutiiniksi ruoanlaitto muodostuu hyvinkin nopeasti. Taitoja voi sitten kehitellä vaikka lopunelämäänsä, se on jo eriasia sitten. Ei miksikään mestarikokiksi tarvitse tulla, että osaa silti valmistaa maukasta ja yksinkertaista ruokaa.
 

scholl

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Kyllä minä vaan voisin rakastua, en minä kenenkään kanssa ole sen takia, että osaako laittaa ruokaa vai ei.

Erikoistahan se on, jos nainen ei osaa ruokaa laittaa. Sehän on kuitenkin enemmänkin naisten bravuurihommia noin kotikeittiöissä ja jopa yksinasuvat miehet ovat oppineet, joten mikseivät sitten naiset. Jos joku nainen ei osaa niin uskallan kyllä väittää, että hän oppisi. Pitää vain laittaa opiskelemaan.

Ted Raikas kirjoitti:
Pientä pulmaa voisi aiheuttaa, jos hän olisi kasvissyöjä,

Tämä onkin suurempi pulma. Harva haluaa olla tekemisissä naisen kanssa, jolle ei pihvi maita. Mietipä, jos joskus muutat naisen kanssa yhteen asuntoon, jossa on piha, joka on kuin luotu siihen, että sinne hankitaan kunnon järeä Weber ja grillataan kunnon pihvejä harva se päivä. Lisäksi entä kun mennään safkalle ulos. Ja onhan se paitsi arvostuksen puutteen lisäksi jo käytännössä hankalaa, jos joka kerta pitää valmistaa kaksi erityyppistä ruokalajia. Yhtä vittumainen tilanne kuin jos nainen ei joisi alkoholia, ts. ei arvostaisi punaviinejä ja laatuoluita. Sehän on suomeksi sanottuna katastrofi, joka ei saa tapahtua. Vastaavanlaatuinen katastrofi on tietysti rakastua lesboon, mutta se on sitten toinen tarina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös