Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 575
  • 309

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Scholl kirjoitti:

...vaikka se taito on itseasiassa säälittävää.

Ei kai nyt sentää säälittävää? Eiköhän se kuitenkin oo ihan hieno asia, jos ihmiset osaa tehdä jotain itse, eikä tarvi mennä heti soitteleen naapurille että pystytkö auttaan autonrenkaan vaihdossa.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, ja minä ostan viinini mieluiten valmiina pullossa tai jopa laatikossa.

Tämä uusavuttomuuden hokeminen on ihan samanlainen suurten ikäluokkien tapa mollata nuorempia, kuin ammoinen pullamössönimittely (vaikka se toki kääntyi lähinnä heitä itseään vastaan)
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
teemu73 kirjoitti:
Saa nauraa.
Mielestäni se, joka nauraa tuolllaisessa tilanteessa, on sellainen, jonka on syytä tehdä tarkka itsetutkiskelu hetken hiljaisuudessa. Jos joku itsetunto on asia, joka rakentuu noin pintapuolisista asioista, niin eipä hyvin mene.

Siis hyödyllisiä taitojahan nuo varmasti ovat monessakin tapauksessa, mutta eivät suinkaan asia, jonka perusteella jotenkin määrittyisi pärjääminen ja selviytyminen elämässä.

Tärkeimpinä selviytymiskeinoina pitäisin hyvät sosiaaliset kyvyt. Ne, ketkä laahaavat jäljessä niiden kohdalla, todella ovatkin niitä avuttomuuksia. Jonkun auton tuunaaminen tavalla tai toisella on aika merkityksetön kyky siihen verrattuna.

Lisäksi tuosta uusavuttomuudesta, ettei osaa keittää vettä ja perunoita ja sen sellaista, voidaan pohjimmiltaan "syyttää" kotikasvatusta ja yhteiskuntaa, jossa tosiaan asioita on helpotettu liiaksikin. Tuskin kukaan loputtomasti silti on niin avuton, ettei noita oppisi.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Niinpä ollaan tilanteessa, minkä mainitset eli esim. yksinkertaiset bodarit kehuskelevat sillä, että osaavat vaihtaa itse autonrenkaan, vaikka se taito on itseasiassa säälittävää.
Mitä säälittävää on siinä että osaa jotain? Vaikka sinulla varmasti onkin rahaa vaihdattaa renkaassa huoltamolla, niin tuskin siitä taidosta silti mitään haittaa olisi? Minun ajatusmaailmaan ei vain mahdu se, että joku ei osaisi vaihtaa rengasta. Se vehje on jumalauta kiinni 4-5 pultilla/mutterilla. Minuutin kun miettii niin tyhmempikin keksii mitä pitää tehdä jotta renkaan saa vaihdetttu.
Itse asiassa, se että ei osaa vaihtaa rengasta on säälittävää, jopa tyhmyyttä.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
scholl kirjoitti:
En ole koskaan HK:n lenkkiä maistanut, mutta en voi kuvitella, että siinä voi suurta eroa olla. Eikös se ole kuitenkin tehty jauhoista, eikä maistu juuri millekään
Ainakin Michelin-kokki Hans Välimäelle HK:n lenkki on kelvannut. Jossain makkarakirjassa oli joitain reseptejä.
 
Viimeksi muokattu:

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Niinpä ollaan tilanteessa, minkä mainitset eli esim. yksinkertaiset bodarit kehuskelevat sillä, että osaavat vaihtaa itse autonrenkaan, vaikka se taito on itseasiassa säälittävää.

Ymmärrän ajatuksenjuoksusi, mutta mielestäni tuo yksittäisen taidon tarve määräytyy elinympäristön mukaan. Tuo renkaanvaihto ei niin tärkeä taito ole Helsingissä. Sen sijaan vaikkapa Utsjoella asuessa ei voi luottaa siihen että renkaan puhjetessa sitä joku tulee kovin pian vaihtelemaan.

Tosin tuo lainaamani pätkä kuvaa hyvin Bulevardin eteläpuolella asuvan palamakkaran syöjän ajatusmaailmaa. Jo täällä Pitkänsillan miehisemmällä puolella asiat ovat toisin ja jokainen noutaa makkaransa kokonaisena kaupasta.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
JV kirjoitti:
Ymmärrän ajatuksenjuoksusi, mutta mielestäni tuo yksittäisen taidon tarve määräytyy elinympäristön mukaan.

Lisäksi on niin, että toisissa ympäristöissä joidenkin taitojen hallitseminen on välttämätöntä, jotta selviäminen olisi yleensä mahdollista. Kaupungissa välitöntä apua on tarjolla hätätilanteissa "ilmaiseksi" ja muissa tapauksissa rahaa vastaan, mutta poromies Tervasniemen kaltaiset eläjät eivät pärjäisi ilman tiettyjä perustaitoja.

Tervasniemi ei edes tiedä, mikä on internet. Uusavuttomuuttako?

http://www2.hs.fi/klik/paaosassa/paaosassa02.html
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Hemingway kirjoitti:
Tervasniemi ei edes tiedä, mikä on internet. Uusavuttomuuttako?
Jos haluaa tuollaista termiä ylipäätään käyttää, niin sitten Tervasniemi on uusavuton. Tuossa termissähän ei ole oleellista se, tarvitseeko ihminen itse jotain taitoa vaan se osaisiko tehdä jos pitäisi tehdä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
J-Ko kirjoitti:
Minuutin kun miettii niin tyhmempikin keksii mitä pitää tehdä jotta renkaan saa vaihdetttu.
Itse asiassa, se että ei osaa vaihtaa rengasta on säälittävää, jopa tyhmyyttä.

Enpä ole ihan sitä mieltä, että taitamattomuus vaihtaa rengas olisi tyhmyyttä.

Toki varmaan kaikki sen keksii, että pultit pitäisi saada auki ja ottaa pyörä irti ja uuden pyörän kanssa tehdä asiat päin vastoin.

Enemmän varmaan ongelmia voisi tuottaa se, että pultit pitää löysätä ja kiristää kun auto on alhaalla ja ristiin kiristäminen. En usko esimerkiksi, että tyttöystäväni osaisi renkaita vaihtaa, ainakaan kovin näppärästi vaikka hyvin fiksu onkin.

Kokemus puuttuu, kundithan renkaiden vaihtamisen tai lähinnä sen vaiheet oppii yleensä jo siinä kun muksuna seuraa vieressä kun isä vaihtaa renkaita ja viimeistään siinä vaiheessa kun isä nakittaa sinut vaihtamaan renkaat ja antaa absoluuttisen oikeita ohjeita vieressä.

Renkaiden vaihtaminenhan on minusta verrattavissa öljynvaihtoon. Yksinkertaista, mutta pitää sisällänsä omat "juttunsa", jotka pitänyt oppia joko seuraamalla, lukemalla tai siperian avulla.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hemingway kirjoitti:
Tervasniemi ei edes tiedä, mikä on internet. Uusavuttomuuttako?

http://www2.hs.fi/klik/paaosassa/paaosassa02.html
Avuttomia taidamme olla kaikki. Tervasniemeä lainatakseni:

"Avuttomia ovat muutenkin. Käyvät apteekissa."

Märkähaavoihin Pekka käyttää "vetimeksi" koivun tuohta ja puhdistamiseen pihkaa.

Siinä on Äijä perkele, ei voi kuin kunnioittaa.
 

d2uce

Jäsen
J-Ko kirjoitti:
Minun ajatusmaailmaan ei vain mahdu se, että joku ei osaisi vaihtaa rengasta. Se vehje on jumalauta kiinni 4-5 pultilla/mutterilla. Minuutin kun miettii niin tyhmempikin keksii mitä pitää tehdä jotta renkaan saa vaihdetttu.
Itse asiassa, se että ei osaa vaihtaa rengasta on säälittävää, jopa tyhmyyttä.

Ahdasta on ajatusmaailmassasi.

Kuten tuossa on jo mainittu, renkaan vaihdossahan on noita "omia juttujansa" kuten esim. tuo ristiinkiristys ja se missä vaiheessa ylipäänsä kannattaa kiristää ja missä löysätä. Myöskään tunkin asettamisesta oikeaan paikkaan ei kaikilla välttämättä ole selkeää visiota päässään edes kahden minuutin miettimisen jälkeen. Tyhmempi tai ei.

Ajatus siitä, että taito olisi jotenkin säälittävä on mielestäni naurettava.

Osaan vaihtaa renkaat, kyllä. Olen kerran ollut tälläisessä "noh, poika, tuleppas niin opetellaan vaihtamaan renkaat" -tilanteessa ja kerran olen itse vararenkaan autoni alle kammennut, mutta siihen ne renkaan vaihtamiseen liittyvät muistot ovatkin sitten jääneet. Olen toki joskus pällistellyt vierestä kun ammattimies on renkaitani vaihdellut, näppärästihän se niiltä käy.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
d2uce kirjoitti:
Kuten tuossa on jo mainittu, renkaan vaihdossahan on noita "omia juttujansa" kuten esim. tuo ristiinkiristys ja se missä vaiheessa ylipäänsä kannattaa kiristää ja missä löysätä. Myöskään tunkin asettamisesta oikeaan paikkaan ei kaikilla välttämättä ole selkeää visiota päässään edes kahden minuutin miettimisen jälkeen. Tyhmempi tai ei.
Jos noita asioita ei itse ymmärrä, voi vaikka katsoa ohjeita netistä. Tässäkin ketjussa on moneen kertaan neuvottu miten ne renkaat saa auki ja kiinni. Jos ei edes ohjetta osaa etsiä, niin päästään uusavuttomuuden puolelle. Renkaanvaihto on sellainen operaatio öljynTARKASTUKSEN lisäksi joka olisi hyvä osata. Sitä taitoa saattaa tien päällä tarvita.
Tietysti jos ei raha ole kovin piukalla, niin voi säästää itseltään vaivan ja vaihdattaa jossain. Ei se minulta ole pois.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Paitselo kirjoitti:
On siinä silloin merkitystä jos ne palat ovat kehnomman makuisia kuin kokonainen HK:n lenkki. En viitsi kuitenkaan sanoa notta "maistamatta paskaa", koska en ole vielä makuvertailua ehtinyt suorittaa - ennakkoasenteeni johtuu viime kesänä kauppoihin tulleista valmiiksi siivutetuista "makkarapihveistä" jotka kyllä olivat ihan maistamisen jälkeenkin enempi tai vähempi just nimenomaan paskaa.
HK:n sinisen nimittäminen makkaraksi halventaa makkaroita. Miten siivutettu "sonta" voi maistua yhtään kehnommalle kuin kokonainen? ;-)
 

scholl

Jäsen
J-Ko kirjoitti:
Mitä säälittävää on siinä että osaa jotain? Vaikka sinulla varmasti onkin rahaa vaihdattaa renkaassa huoltamolla, niin tuskin siitä taidosta silti mitään haittaa olisi? Minun ajatusmaailmaan ei vain mahdu se, että joku ei osaisi vaihtaa rengasta. Se vehje on jumalauta kiinni 4-5 pultilla/mutterilla. Minuutin kun miettii niin tyhmempikin keksii mitä pitää tehdä jotta renkaan saa vaihdetttu.
Itse asiassa, se että ei osaa vaihtaa rengasta on säälittävää, jopa tyhmyyttä.

En tiedä osaanko vaihtaa. En ole koskaan kokeillut ja tuskin aion kokeilla. Voihan olla, että olen erinomainen vaihtaja, mutta se on vain niin vastenmielinen ajatus kaikenkaikkiaan. On vain kummallista se, että ihmiset aika usein rehentelevät sellaisilla alkuihmisen taidoilla, millä ei nykypäivän elämässä ole mitään käytännön merkitystä.

Ja mitä Hans Välimäkeen tulee niin hänen kanssaan meillä on niin paljon eroa ruoanvalmistustaidoissa etten itseasiassa ihmettelisi vaikka hän loihtisi erinomaisen aterian vaikka siitä autonrenkaasta. Fakta on vain se, että koska en ole mikään mestarikokki niin sen vuoksi makkararintamallakin on kokemusta vain kesäisin grillimakkaroista ja niistäkin aika vähän.

edit. mitä järkeä katsoa ohjeita netistä sellaiseen toimintaan, mikä ei kiinnosta ollenkaan. Itsekin osaan paljon asioita, mitä muut eivät osaa. Jollain alalla tietämykseni on varmasti ainakin Suomen mittakaavassa ihan kärjessä kuten myöskin siihen liittyvä kirjastoni ja se on ihan ok, etteivät kaikki ole perehtyneet samaan. Niinpä minäkin annan jonkun harrastaa ja perehtyä rengasasioihin
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
scholl kirjoitti:
En tiedä osaanko vaihtaa. En ole koskaan kokeillut ja tuskin aion kokeilla. Voihan olla, että olen erinomainen vaihtaja, mutta se on vain niin vastenmielinen ajatus kaikenkaikkiaan. On vain kummallista se, että ihmiset aika usein rehentelevät sellaisilla alkuihmisen taidoilla, millä ei nykypäivän elämässä ole mitään käytännön merkitystä.
Entäs sitten, kun Bugattistas puhkee rengas jossain Andeilla ja vettä tulee kuin esterin perseestä. Kyydissä on vain tyhmä blondi, jota käytät itsetuntosi pönkittäjänä ja operaattorilla on väliaikainen katkos -> puhelin kaput. Eikös ois kiva osata vaihtaa rengas pikaisesti?
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Pari vuotta sitten uutisoitiin kaupoista, jotka on tarkoitettu sinkuille ym yksineläjille. Eli tuotteiden pakkauskoot oli sovellettu yhden henkilön käyttöä varten. En muista oliko tämä Suomessa (tuskin) tai mitä tuote-esimerkkejä spotissa oli mutta kuitenkin. Google tietänee lisää.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
sampio kirjoitti:
Itse ostan juuston paloina siksi, että vain paskoja saa valmiina siivuina.

Tämä on varsin totta, varsinkin ne suht kohtuuhintaiset juustoviipaleet. Perkules mitä saissea (huom. ääntämyskirjoitusasu) ne yleensä ovat.

Paremmat tsiissit suap ku ostaa isoina paloina!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
MS kirjoitti:
Mestarikokit ovat erimieltä.
Mestarikokit tekee ruokaa myös kateenkorvasta, munuaisista, aivoista ym.. ja silti ne maistuvat pas**lle. Toki hyvääkin osaavat tehdä. HK:n sininen on silti hirveintä sontaa mitä maa päällään kantaa
 

scholl

Jäsen
Murmeli kirjoitti:
Eikös ois kiva osata vaihtaa rengas pikaisesti?

En usko, että joudun seudulle, missä ei voi soittaa puhelimella hinausautoa paikalle. Jos oikein halutaan jossitella niin tietysti ihminen voi joutua tilanteeseen, missä joutuu vaikkapa suorittamaan itselleen sydänleikkauksen, mutta turha ruveta spekuloimaan asioilla, joiden todennäköisyys on niin lähellä nollaa kuin vain voi olla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
SamSpade kirjoitti:
HK:n sininen on silti hirveintä sontaa mitä maa päällään kantaa

Noh eipäs nyt liioitella. Esimerkiksi turkulainen perinneherkku Kupittaan Lenkki on moninverroin kamalampi tuote. Melko lähelle pääsevät myös kaikki Uunilenkki-nimeä käyttävät tuotteet.
HK:n Sininen on kuitenkin jauhomakkaroiden aatelia...
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Kyllä mun mielestäni renkaiden vaihtoon menee niin saatanan vähän aikaa, että teen sen mieluummin itse. Sama aika menee, kun ajaa liikkeeseen ja kuuntelee niiden niilojen väsyneitä juttuja. Ja sitten siitä pitää vielä maksaakin.

Mutta tosiaan, tapansa kullakin.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vekurinen kirjoitti:
Kyllä mun mielestäni renkaiden vaihtoon menee niin saatanan vähän aikaa, että teen sen mieluummin itse. Sama aika menee, kun ajaa liikkeeseen ja kuuntelee niiden niilojen väsyneitä juttuja. Ja sitten siitä pitää vielä maksaakin.

Mutta tosiaan, tapansa kullakin.

Puhumattakaan siitä, että alkaisi tienpäällä tyhjenneen renkaan takia soittelemaan ja odottelemaan apua, kun vararenkaan vaihtaa muutamassa minuutissa. No joo, nyt joku älykkö tietenkin heti huomauttaa, että renkaanvaihtaminen on vaivalloista ja psskaista puuhaa, mutta kyllä sen ainakin itse mieluummin teen kuin odotan toimettomana tiepalvelua tai yritän pysäyttää ohikulkijan vaihtamaan renkaan puolestani. Kukin toki taplaa tyylillään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös