Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 567
  • 309

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Näiden siivoaminen ei tosiaankaan ole siivojan hommaa vaan sihteerin / assarin. Palkkaa siis aikuinen ihminen sellainen tai vastuuta asia selvemmin.

Ainakin meidän firmassa se näyttäisi olevan siivojan/siivojien duunia.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Näiden siivoaminen ei tosiaankaan ole siivojan hommaa vaan sihteerin / assarin. Palkkaa siis aikuinen ihminen sellainen tai vastuuta asia selvemmin.
Ei kukaan palkkaa assaria / sihteeriä kahvikuppitiskien hoitajaksi 20 hengen toimistoon. Muuta virkaa hänellä ei nimittäin olisi. Jos tällaiseen tehtävään tarvitaan vastuuttamista, niin kyllä on todellakin avutonta sakkia. Oma ratkaisuni olisi, että ne likaiset kupposet homehtuvat tiskipöydällä juurikin niin kauan, kunnes joku hoksaa, että ne eivät katoa sieltä itsestään. Keittiön seinällä on jo jonkun laittama lappu, että JOKAINEN SIIVOAA OMAT JÄLKENSÄ JA HUOLEHTII, ETTEI JÄÄKAAPPIIN JÄÄ MITÄÄN PILAANTUMAAN. Mutta eihän sellaiset laput koske kuin ehkä taloushallinnon ihmisiä. Urputi jurputi, mutta periaatteestakaan en rupea kenenkään huushollerskaksi, kun samalla tavalla kädellisiä ja kykeneväisiä ollaan kaikki.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ainakin meidän firmassa se näyttäisi olevan siivojan/siivojien duunia.
Tämä on palvelutasokysymys. Siivousfirmalta voi yleensä ostaa palveluun jotain ekstraa, kuten vaikka kahvikuppien kiikuttamisen henkilökohtaisilta työpöydiltä ap-koneeseen. Se ei siis välttämättä kuulu jonkin perustason palvelun sisältöön.

Edustamassani yrityksessä (toimisto) työntekijöillä on ilmaiset kahvit, teet ja vastaavat juomat. Jokainen hakee juomansa itse ja palauttaa itse tyhjät kupit ap-koneeseen. Joka toinen päivä office manager naksauttaa aamulla töihin tullessaan tiskikoneen päälle, joka toinen päivä tämän tekee siivooja. Koska siivooja käy vain joka toinen päivä, niin kahvikupeista ja kattausten siivoamisista huolehtiminen on käytännössä välttämätöntä tehdä omin voimin. Kukaan ei toisaalta valita. Ei niin isoa tirehtööriä ja superammatilaista ole vielä löytynyt, joka ei olisi nöyrästi sopeutunut itsepalvelumeininkiin. Olettaisin että jokainen kollega toimii kotonaankin suurin piirtein samoilla periaatteilla, miksei sitten työmaallakin.
 

12961

Jäsen
Eiköhän noissa vempeleissä ole yleensä säädettävä momentti, johon mutterit kiristetään. Kyllä moisella vehkeellä renkaat saa varmasti riittävän kireälle. Nimimerkillä joskus muinoin trukin renkaan pultin pyöristäneenä(kokemattomana "nöössinä" momentti tuli laitettua "pikkaisen liian suureksi"). Kyllä noissa kunnon ilmanpainevehkeissä on odellakin enemän tehoa kuin normaalista ihmisestä löytyy.



Juu on säädettävät momentit, mutta yleensä portaittain. Ainakin noissa oman talon vehkeissä porrastus on 68nm-145nm-369nm-840nm eli ensimmäinen on löysä ja toinen jo liian tiukka autonrenkaiden kiristämiseen.

Momenttiavain on kuningas.
 

12961

Jäsen
Sitten taas vastaavasti trukkien renkaissa on niin maan perhanasti painetta, kun ne eivät saa niiata lastia nostettaessa.

Että silleen...



Juu, normaalit ilmanpaineet 5 tonnin vastapainokoneeseen ovat luokkaa 10bar. Kyseessä siis paripyörät ja caterpillarin tehdassuositus.
 

scholl

Jäsen
Ehkä kyse saattaa olla enemmän laiskuudesta ja/tai tyhmyydestä, mutta niin kauan kuin aikuiset ihmiset eivät työpaikalla saa niitä perkeleen kahvikuppejaan laitettua astianpesukoneeseen, niin minä käsittelen asiaa avuttomuutena.

Itse en kyllä menisi töihin työpaikkaan, missä pitää jotain kuppeja jonnekin kiikutella. On ihan tarpeeksi hommaa siinä, että kotona kiikuttelee. Joko palvelu pelaa tai sitten kertakäyttömukit. Itse ostaisin varmaankin oma-aloitteisesti kertakäyttösysteemejä. Antaa demareiden pelleillä tiskien kanssa.

Eikä pöydille jättäminen välttämättä ole uusavuttomuutta, vaan öykkäröintiä. Yhden kaverin sukulainen heittelee kotonaan pähkinänkuoria minne sattuu kun henkilökunta ne kuitenkin kärppänä korjaa. Ei kovin suositeltavaa toimintaa, mutta ei myöskään viittaa siihen, etteikö henkilö osaisi niitä roskia laittaa paremmin soveltuvaan paikkaan. Ei vain huvita.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Näiden siivoaminen ei tosiaankaan ole siivojan hommaa vaan sihteerin / assarin. Palkkaa siis aikuinen ihminen sellainen tai vastuuta asia selvemmin.
Ei muuten ole. Heillä on parempaakin tekemistä.

Kumma juttu, että aikuisille ihmisille ottaa niin koville huolehtia omista jäljistään.
 

12961

Jäsen
Uudessa taloyhtiössämme ei eräs asukas osannut nostaa lippua salkoon. 'Ei ole miestä talossa todettiin.'

En osaa minäkään, kun ikinä ei missään talossamme ole lipputankoa ollut. Tosin itse menisin varmaan taistelemaan lipputangon juurelle ja uskoisin melko pian löytäväni lipun salosta.


Osaan myös korjata autostani oikeastaan kaiken itse, aina jakopääremonttiin asti. En ole opiskellut alaa päivääkään vaan lähinnä työpaikalla itse opetellut kun lähes kaikki kuviteltavissa olevat työkalut löytyvät ja merkkiliikkeiden työn laatu ja hinta ei ole miellyttänyt.


Ja työni löytyvät konttorilta, vieläpä melko isosta sellaisesta ;)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei muuten ole. Heillä on parempaakin tekemistä.
No onhan. Mitä parempaa tekemistä heillä muka on?

Minä en juo kahvia, joten sinänsä olen puolueeton tässä keskustelussa.
 

12961

Jäsen
Ei muuten ole. Heillä on parempaakin tekemistä.

Kumma juttu, että aikuisille ihmisille ottaa niin koville huolehtia omista jäljistään.

Meillä on ainakin sovittu siivoojan kanssa, että tiskaa kahvikupit 2 kertaa viikossa, jotteivät pahemmin mustu sisältä.

Meillä siis ei ole astianpesukonetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös